AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #1 Skrevet 22. desember 2014 Jeg har så gjerne lyst til å bli vegetarianer, og generelt sett bytte ut en del av melke/egge-produkter med andre erstatninger. Problemet mitt er bare at jeg er så veldig glad i kjøtt, og jeg er redd for å få sterke "meat cravings", at jeg ikke kommer til å klare det. Har lyst til å legge opp til suksess, vil ikke gå tilbake til å spise kjøtt dersom jeg har klart å kutte det ut. Er det noen veggiser her som har noen gode råd? Anonymous poster hash: 8ea17...1c4
ickyicky Skrevet 22. desember 2014 #2 Skrevet 22. desember 2014 (endret) Hei du! Først og fremst vil jeg si at det er supert at du vurderer å fjerne kjøtt fra dietten; det er et godt valg for både dyrene, miljøet, og ikke minst deg selv (men det antar jeg at du er fullstendig klar over). Klapp på ryggen! :-) Jeg har selv vært vegetarianer i åtte år, og forstår godt at det kan være litt skummelt å gi opp kjøtt. Før i tiden var jeg av typen som ikke kunne forstå hvorfor noen noensinne kunne finne på å ikke spise kjøtt - 'det som er så godt!' Mitt siste måltid før jeg ble vegetarianer var faktisk en halvblodig biff. Jeg måtte bare ha én siste. Da mesteparten av biffen ble liggende på slutten av måltidet, innså jeg at grunnene mine til å ville bli vegetarianer veide mer enn grunnene til å fortsette å spise kjøtt, og jeg har aldri angret på beslutningen. Jeg tror det også har ført til at jeg hadde vesentlig mindre cravings i starten enn jeg gjerne ville hatt om jeg ikke var overbevist om at jeg tok det rette valget. Men med hensyn til cravings: jeg får dem enda, men da hovedsakelig for fisk (som er det vanskeligste å finne gode erstatninger før). Ellers er det utrolig mye bra kjøtterstatningsprodukter der ute som gjør den første stunden vesentlig enklere, og som er å finne på de fleste større helsekostbutikker og dagligvarekjeder (bl.a. Quorn, Hälesans Kök, og Annama). Det finnes også en bråte med andre spennende produkter. Med tiden vil du gjerne merke at kjøtterstatningsprodukter faller mindre i smak, da det er så mye god grønnsaksbasert mat der ute at 'kjøttet' ikke behøves - men de er allikevel utrolig greie å ha som et ess opp ermet (veggispølser og -burgere kommer jeg nok aldri til å bli lei). Restauranter har også typisk minst ett vegetaralternativ, og jeg har merket at valgmulighetene bare stiger med årene. Hvor i landet er det du bor? Det kan hende jeg kan gi deg litt butikktips :-) Endret 22. desember 2014 av ickyicky 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #3 Skrevet 23. desember 2014 Takk for svar! Ja, det er selvfølgelig noen tanker som ligger bak min vurdering om å kutte ut kjøtt. Det aller viktigste er dyrene. Mange lever ikke godt, og får et svært kort liv her på jorden i forhold til hva de kunne fått. Jeg takler dårlig å se på filmer som viser prosessen som skjer før dyrene er blitt til bl.a. kjøttdeig og biff i butikken, og jeg mener at om en ikke takler det, så bør en ikke spise dyr. Jeg mener at det er feil at vi mennesker skal avle dyr, og drepe og spise dem når vi vil, bare til vår fornøyelse. Jeg har allerede begynt å forberede meg. Har begynt å lage en liten "kokebok" i et notatprogram hvor jeg legger inn oppskrifter fra ulike blogger. Dette for å få åpnet øynene for hva jeg faktisk kan spise. Jeg har også vært på innvandrerbutikk og kjøpt inn soya mince, soya chunks, bønner, linser, kikkerter, smakstilsetninger/sauser (soyasaus, chilisaus, tahini, hoisin, teriyaki etc.), krydder osv. Har også kjøpt inn liquid smoke og BBQ-saus til å lage ulike "kjøttprodukter" med røkt smak. Jeg bor i Bergen og har blant annet vært innom Kinsarvikbutikkene, men jeg synes at kjøtterstatninger som selges der og i vanlige butikker er veldig dyre. Pølsene som ligger i frysen på Rema 1000 (husker ikke merke), koster mellom 40 og 50kr, og det er jo bare 4 stk oppi. Jeg har vært innom mange restaurantsider og sett på menyene. Har ut i fra de laget meg en oversikt over de som har vegetariske alternativer, og hva de i så fall har Som du ser så har jeg allerede begynt å forberede meg, men allikevel er det ikke lett. Hadde kanskje vært lettere dersom jeg hadde bodd alene, eller aller helst med andre vegetarianere/veganere, men jeg bor med en som også er utrolig glad i kjøtt, og som aldri kunne tenke seg å kutte det ut Så kjøleskapet og frysen kommer fremdeles til å inneholde mye kjøtt. Skulle ønske jeg kunne gjøre noe slik at jeg faktisk begynte å synes at kjøtt er ekkelt. Anonymous poster hash: aa796...977
veraa94 Skrevet 23. desember 2014 #4 Skrevet 23. desember 2014 Nå har jeg ikke prøvd det selv, men hva med å ta det veldig gradvis? Ikke kutt alt på en gang, men kutt en og en kjøttype. Innfør kjøttfrie dager fast i uka og legg til flere dager for hver uke ettersom tiden går og du blir vandt til det. Når du lager vegetarmat (da i hovedsak middag) bruk spennende krydder slik at maten smaker MYE. Da vil ikke tanken på kjøtt sneie hodet ditt engang Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #5 Skrevet 23. desember 2014 Når du får lyst på kjøtt, se for deg bilder av de stakkars dyrene som må bøte med livet for at du skal bli fornøyd. Evt. heng opp postere på kjøkken og i stue. Vakre små og store dyr med bedende blikk. "Ikke drep meg!" Anonymous poster hash: 2c59e...c7c 2
Gjest Badabing Skrevet 23. desember 2014 #6 Skrevet 23. desember 2014 Veldig enig med ickyicky. For meg var det også et valg som ble gjort på bakgrunn av etikk og miljø, og jeg elsket også en blodig biff. Jeg kuttet kjøtt først, og så kuttet jeg fisk noen få måneder senere, etter å ha lært meg å lage god vegetarmat. Ville ikke anbefalt å kutte en og en type kjøtt, for man må nesten gå all-in for å lære seg å lage god mat. Jeg savnet spekemat en stund, men etter å ha lært meg å lage facon og smoked tofu gjør jeg ikke det lenger. Det finnes mange gode kjøtterstatninger om man ønsker det. Nå savner jeg ikke kjøtt lenger , og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake. Lykke til, og gratulerer med å ha tatt et godt valg for både deg selv, miljøet og dyrene!
Gjest Nanne70 Skrevet 23. desember 2014 #7 Skrevet 23. desember 2014 "Hälsans Kök" er produsert i Israel.
Blod Skrevet 23. desember 2014 #8 Skrevet 23. desember 2014 Er mange oppskrifter med feks tofu, som smaker helt likt som kjøtt i både smak og konsistens. Jeg liker jo ikke kjøtt og spiser ikke facon, fordi det er for likt. Man kan visst lage eggerøre med tofu, uten egg! Så det er håp for veganere :D
Gjest Badabing Skrevet 23. desember 2014 #9 Skrevet 23. desember 2014 Er mange oppskrifter med feks tofu, som smaker helt likt som kjøtt i både smak og konsistens. Jeg liker jo ikke kjøtt og spiser ikke facon, fordi det er for likt. Man kan visst lage eggerøre med tofu, uten egg! Så det er håp for veganere :D Og eggesalat! Nam! Fikk det på Veganz i Berlin en gang, og skal definitivt forsøke å lage det selv denne julen.
ickyicky Skrevet 23. desember 2014 #10 Skrevet 23. desember 2014 Om dere veggiser/veganere her ikke er medlem av denne gruppa allerede, så hold dere fast i hatten, for her postes det mye veganmat som får magen til å knurre midt på natta mens man ligger der med laptopen og egentlig skal sove: https://www.facebook.com/groups/194567900666819/?fref=ts (What Fat Vegans Eat)
ickyicky Skrevet 23. desember 2014 #11 Skrevet 23. desember 2014 (endret) Og ja, TS: Jeg anbefaler heller ikke å kutte ut litt og litt gradvis, det kan fort ende opp med at du rett og slett ikke klarer å gi opp. Tror man må være litt streng med seg selv for å få det til å funke (og så fort det er et spørsmål om etikk blir det mye lettere). Hadde også vanskelig for å se på undercover-videoer fra kjøttproduksjon da jeg vurderte å bli vegetarianer, som er en av årsakene til at jeg bestemte meg for å gi opp kjøtt. Dokumentarer som Earthlings, Forks Over Knives, og PETAs "Meet Your Meat". Jeg tror/håper det er et fåtall mennesker som hadde klart å sitte gjennom en hel visning av en av dem og ikke kjenne det veldig på samvittigheten. Selv om de er vanskelig å se på, er de bra å ha liggende skulle man 'glemme' hvorfor man i det hele tatt gadd å gi opp kjøtt. Bergen er nok et av de mest (om ikke det mest) praktiske stedene du kunne bodd i Norge. Kinsarvik er fantastisk, og selv om det er mye dyrt der, er det et supert sted å handle inn litt kjøtterstatningsprodukter i ny og ne. Anbefaler påleggspølsa til Fry's på det varmeste (ligger i frysedisken) - kjempegod å ha på brødskiva som 'servelat', eller steke som pølser, for eksempel :-) Synes også vegeschnitzler er utrolig praktiske. Man kan kjøpe en pakke med fire, som da holder til fire måltider. Et utrolig enkelt (og billig) måltid er vegeschnitzel toppet med stekt løk og/eller sopp, med kokte/steke poteter og grønnsaker (eks. brekkbønner og blomkål) på siden. Kjøtterstatningsprodukter kan være dyre, men når jeg spiser dem tar de generelt opp en ganske liten prosentandel av tallerkenen, så i det store og hele tør jeg påstå at det er billigere å være på vegetardiett enn omni. Endret 23. desember 2014 av ickyicky
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #12 Skrevet 25. desember 2014 Se på dokumentarer om industriene, se for deg å måtte slakte dyret selv eller å spise hunder/katter... Når en er bevisst på at hvert eneste "kjøttstykke" faktisk er del av liket til et dyr som led og som ønsket å leve i frihet er det fryktelig enkelt å kutte ut kjøtt (og når en vet litt om egg- og melkeindustriene blir det umulig å være noe annet enn veganer). Jeg har vært veggis i 7 år, "kjøtt" blir fort kvalmende heller enn fristende, og i dag brekker jeg meg av bare tanken. Anonymous poster hash: da9bf...f4a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #13 Skrevet 25. desember 2014 Se på dokumentarer om industriene, se for deg å måtte slakte dyret selv eller å spise hunder/katter... Når en er bevisst på at hvert eneste "kjøttstykke" faktisk er del av liket til et dyr som led og som ønsket å leve i frihet er det fryktelig enkelt å kutte ut kjøtt (og når en vet litt om egg- og melkeindustriene blir det umulig å være noe annet enn veganer). Jeg har vært veggis i 7 år, "kjøtt" blir fort kvalmende heller enn fristende, og i dag brekker jeg meg av bare tanken.Anonymous poster hash: da9bf...f4a Det hadde ikke funket et øyeblikk her. Så lenge dyrene behandles humant i oppdretten og slakten, er det ingenting som plager meg med å spise kjøtt/fisk.Anonymous poster hash: 9d393...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #14 Skrevet 25. desember 2014 For min del har jeg ikke en eneste gang etter to år som vegetarianer hatt "cravings". Jeg ser på dyr som individer som har like stor rett til å leve om oss mennesker, og for meg er det helt feil å spise dem. Derfor klarer jeg heller ikke disse kjøttdeig- og pølseerstatningene da de ligner for mye på kjøtt. Anonymous poster hash: b73cb...980
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #15 Skrevet 25. desember 2014 Kjøtt er bra for deg. :D Anonymous poster hash: 88cba...2db 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #16 Skrevet 25. desember 2014 Se på dokumentarer om industriene, se for deg å måtte slakte dyret selv eller å spise hunder/katter... Når en er bevisst på at hvert eneste "kjøttstykke" faktisk er del av liket til et dyr som led og som ønsket å leve i frihet er det fryktelig enkelt å kutte ut kjøtt (og når en vet litt om egg- og melkeindustriene blir det umulig å være noe annet enn veganer). Jeg har vært veggis i 7 år, "kjøtt" blir fort kvalmende heller enn fristende, og i dag brekker jeg meg av bare tanken.Anonymous poster hash: da9bf...f4a Det hadde ikke funket et øyeblikk her. Så lenge dyrene behandles humant i oppdretten og slakten, er det ingenting som plager meg med å spise kjøtt/fisk.Anonymous poster hash: 9d393...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #17 Skrevet 25. desember 2014 Det hadde ikke funket et øyeblikk her. Så lenge dyrene behandles humant i oppdretten og slakten, er det ingenting som plager meg med å spise kjøtt/fisk.Anonymous poster hash: 9d393...b2e Søk opp Meet your meat filmen på Peta så ser du hvordan slakten og prosesene rundt foregår. Da er det kanskje ikke så greit å spise lenger? Anonymous poster hash: f97e8...923 4
PappaBetaler Skrevet 25. desember 2014 #18 Skrevet 25. desember 2014 Kjøtt er bra for deg. :D Anonymous poster hash: 88cba...2db enig
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #19 Skrevet 25. desember 2014 Det hadde ikke funket et øyeblikk her. Så lenge dyrene behandles humant i oppdretten og slakten, er det ingenting som plager meg med å spise kjøtt/fisk.Anonymous poster hash: 9d393...b2e Unnskyld, men her viser du at du ikke vet hva du snakker om. De behandles ikke humant, for som i mange andre industrier (blant annet klesindustrien) finnes det langt mer profitt i å gi faen i dyr, mennesker og miljø. Anonymous poster hash: da9bf...f4a 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #20 Skrevet 25. desember 2014 Kjøtt er bra for deg. :D Anonymous poster hash: 88cba...2db Kjøtt har mettet fett, mer proteiner enn vi trenger og bidrar til risiko for hjerte- og karsykdommer, noen typer kreft osv. Kjøtt er ikke bra for mennesker, nei. Anonymous poster hash: da9bf...f4a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå