Gå til innhold

Hvordan løse dette med leietakere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier ut leiligheten min med 3-års kontrakt og 1mnds oppsigelsestid.

Den første måneden flyttet de inn 14 selv om de tok over leiligheten den 1. Jeg var så dumsnill at jeg tilbød meg å la dem betale leie for en halv mnd istedenfor en hel. Ifølge kontrakten er avtalen vår: umøblert, de betaler for strøm selv og de skaffer seg møbler. Jeg hjalp dem med å få tak i seng, inkl frakt.

Ingen av de hadde kunne tegne strømabonnement fordi de ikke var kredittverdig. Jeg tok derfor over dette til de kom seg på bena og ta over dette etter ett år.

Nå sier de opp og flytter ut av leiligheten den 10. Februar. De mener da at de betaler mindre leie i januar og ikke noe i februar fordi de betalte for 14 dager den første måneden de flytter inn. Så de har allerede betalt leie frem til 14.februar mener de og burde derfor trekke fra 4 dager leie i januar.

Høres dette regnskapet fornuftig ut for noen?

Jeg har nå lært å ikke leie ut til luksusfellen-kandidater så jeg trenger ingen moralpreken. Trenger hjelp til å forklare de dette.

Samtidig vil de la møblene være igjen noe jeg ikke er interessert i. De vil også ha meg til å betale for møbler de har funnet gratis på finn.no

Anonymous poster hash: ed829...ff7

Videoannonse
Annonse
Gjest Meglerfrøken
Skrevet

Dette er veldig spesielt.

Regnskapet deres er .... De skal betale mindre i leie i januar og ikke i februar? og de flyttet ikke inn før den 14 en mnd, selv om de hadde overtagelse 1?

De bør ALT de skylder, og inkludert hele mnd for februar, hvis de skal bo der i februar. Hvis ikke, får de flytte ut FØR 1 februar.

Har de betalt depositum?

• Liker 3
Skrevet

Det blir vel helt feil siden de fikk halv leie første måneden?

Da har de jo ikke betalt noe for de 14 dagene før de flytta inn, som de nå vil ha igjen..?

Høres helt tullete ut.

De skal betale leie for hele januar, og egentlig også hele februar

• Liker 5
Skrevet

Du har helt tydelig vært borti folk som ikke eier hverken moral eller skamvett, men ikke alle som har kommet skjeivt ut økonomisk holder på sånn.

Men det er mange som har erfart at det ikke lønner seg å leie ut til noen med Nav garanti eller folk som ikke har fast inntekt. Husk også å be om referanser fra tidligere leieforhold - selv om det også kan være et sjangsespill da tidligere husverter bare sier godt om leieboerne for å bli kvitt de...

Anonymous poster hash: 42236...4de
  • Liker 4
Skrevet

Kontakt huseiernes Landsforbund og få hjelp.

Må bare være en fordel å få disse ut, men dog uten at du sitter igjen med svartePer.

Blir det krangling om møblene be dem om å få møblene enten ut via gis bort på finn, eller fretex. Vil ingen ta møblene får leieboerne besørge dem kastet.

Regnsestykket blir at de betaler fullt i både jan og februar. De har alt bodd til 50 % den mnd. De flyttet inn. Vil de ikke betale for februar får de være ute 31.01. Sånn er det bare får du si.

Anonymous poster hash: 5d9d2...330

• Liker 1
Skrevet

De skal betale fra datoen som er fastsatt i kontrakten, og ut oppsigelsestiden. Hvilke dager de fysisk er der, er irrelevant.

Jeg forstår ikke hva regnskapet går ut på, eller hvordan det er relevant nå at du ga dem rabatt da de flyttet inn. De skal betale ut februar, da oppsigelse går fra den 1. per måned.

Anonymous poster hash: 6a5cf...f0b
  • Liker 5
Skrevet

Det blir vel helt feil siden de fikk halv leie første måneden?

Da har de jo ikke betalt noe for de 14 dagene før de flytta inn, som de nå vil ha igjen..?

Høres helt tullete ut.

De skal betale leie for hele januar, og egentlig også hele februar

Jeg har forklart de dette utallige ganger og henvist til noen paragrafer, men det går bare ikke inn.

Jeg lager denne tråden her slik at jeg kan sende dette til de etterpå. De er over 30 begge to.

Jeg har dokumentert alt skriftlig. Nei dette er langt fra noen tulletråd:(

De har betalt en mnd depositum. Jeg vil helst ikke bruke dette mot dem. Jeg vil bare være enig med dem og avslutte dette uten at de tror jeg er en grådig utleier.

Skrevet

Jeg har forklart de dette utallige ganger og henvist til noen paragrafer, men det går bare ikke inn.

Jeg lager denne tråden her slik at jeg kan sende dette til de etterpå. De er over 30 begge to.

Jeg har dokumentert alt skriftlig. Nei dette er langt fra noen tulletråd:(

De har betalt en mnd depositum. Jeg vil helst ikke bruke dette mot dem. Jeg vil bare være enig med dem og avslutte dette uten at de tror jeg er en grådig utleier.

Du må drite i om de synes du er en dårlig utleier. Jeg leier ut selv og har opplevd heftig diskusjon med leietakere om prinsipper som er helt basic. Dette var voksne, velutdannede mennesker men da jeg refererte til paragrafer og t.o.m. videresendte epost fra en advokat, nektet de fortsatt å akseptere det.

Noen er sleipe, men andre er bare uerfarne leietakere som har satt seg på bakbena og nekter å akseptere noe annet enn hva de tror. Kanskje har de det også noe trangt og er villig til å kjempe for de ekstra pengene.

Det at du har leid ut leiligheten umøblert og de vil at du skal betale for møbler de har funnet gratis tyder kun på at de vil melke deg for penger. Kanskje oppfatter de at du ikke vil sette deg selv i dårlig lys og bevare husfreden. Anbefaler deg å sette hardt mot hardt her.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du skal bry deg om hva de synes om deg når det er de som er idioter. :tongue:

Bare si hvor mye de skal betale, hvorfor - og fortell at du kommer til å holde tilbake depositum om de ikke overholder kontrakten. Det er en selvfølge, ikke ''grådighet''.

Skrevet

De skal betale fra datoen som er fastsatt i kontrakten, og ut oppsigelsestiden. Hvilke dager de fysisk er der, er irrelevant. Jeg forstår ikke hva regnskapet går ut på, eller hvordan det er relevant nå at du ga dem rabatt da de flyttet inn. De skal betale ut februar, da oppsigelse går fra den 1. per måned. Anonymous poster hash: 6a5cf...f0b

Jeg har forklart dem akkurat dette. Og tilbød dem til og med å betale kun

for de dagene fram til de har levert nøklene, men de mener at det er jeg som skylder dem penger! Altså at de betaler mindre i januar.

Både jeg og en venn av meg som er revisor har forklart dem dette. Men de tror bare at han er på "min side" og lurer de.

Skrevet

Jeg har forklart dem akkurat dette. Og tilbød dem til og med å betale kun

for de dagene fram til de har levert nøklene, men de mener at det er jeg som skylder dem penger! Altså at de betaler mindre i januar.

Både jeg og en venn av meg som er revisor har forklart dem dette. Men de tror bare at han er på "min side" og lurer de. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

ed829658ce348d902d7c2e219267aff7"] ed829...ff7

Når folk har så tungt for det bør du skrive, og gjerne bruke Huseiernes L. Som vist til over eller en advokat eller revisoren. Og send det helst rekomandert, lever det på døra eller bruk kommunens hovedstevenvitne til å forkynne. Da tror jeg pipen får en annen lyd.

Med mine beste evner forstår ikke jeg hvordan de kan mene at du skylder dem penger for januar.

• Liker 1
Skrevet

Feilen du gjør er at du åpner for forhandlinger a la "jeg har tilbudt dem..." DU er utleier. DU bestemmer. De skal betale ut februar og selvfølgelig kvitte seg med sine egne møbler. Dette er ikke noe du skal diskutere, forklare, be om eller vise de tråder om. Slå i bordet. Du har retten på din side. Sånne folk merker med en gang hvis du er villig til å gi de en lillefinger og prøver da å svelge hele hånden. Ikke gi de lillefingeren, men den andre ;-)

• Liker 3
Skrevet

At de fjerner møblene sine er med i ryddingen og vaskingen, er ikke dette gjort ordentlig, kan du be dem vakse ordentlig eller at det blir trekk i depositumet. Hvis de ikke betaler for halve måneden, blir dette også trekk i depositumet. Ikke prøv å være snill med disse folka, du kommer sikkert aldri til å møte på dem igjen uansett. Og hvis du gjør det? Hva så?

Anonymous poster hash: 7bec7...797
  • Liker 2
Skrevet

Kanskje det hjelper dem å forstå om du viser dem en kalender med fargelagte dager for husleie betalt og tid bodd der? :fnise: Ikke at man skal trenge å gjøre det altså, men det virker som de har litt tungt for det.

Hva slags møbler de har skaffet seg/ du har hjulpet dem med har jo ingenting med dette å gjøre så lenge det står i kontrakten at den leies ut umøblert og du ikke har bedt dem om å skaffe møbler som du skal bruke til senere leieforhold.

For noen irriterende typer! Skjønner egentlig ikke at folk tør å leie ut.

Skrevet

Kanskje det hjelper dem å forstå om du viser dem en kalender med fargelagte dager for husleie betalt og tid bodd der? :fnise: Ikke at man skal trenge å gjøre det altså, men det virker som de har litt tungt for det.

Hva slags møbler de har skaffet seg/ du har hjulpet dem med har jo ingenting med dette å gjøre så lenge det står i kontrakten at den leies ut umøblert og du ikke har bedt dem om å skaffe møbler som du skal bruke til senere leieforhold.

For noen irriterende typer! Skjønner egentlig ikke at folk tør å leie ut.

Det blir isåfall neste steg.

Jeg har fått epost fra dem idag hvor de forklarer meg hvordan "utleiesystemet" fungerer. De flyttet inn den 14.og derfor gjelder leien deres helt til den 14.neste mnd. Og siden de da flytter ut den 10.februar så betaler de mindre leie i januar. Og attpåtil skylde meg penger for møbler.

Jeg blir GAAAAAAL!

Jeg er noen år yngre enn dem og de påstår å forstå dette systemet på innsiden.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvis de har sagt opp nå, skal de bo der ut januar, IKKE til februar. Hvis de vil bo der i februar må de leie HELE februar, ettersom de har en måneds oppsigelsestid (og den gjelder fra 1. måneden etter man leverer oppsigelse).

De 14 dagene de vaser om er bare tull.

Bare henvis til kontrakt og husleieloven, og si at hvis de er uenige får de henvise til loven, og at du er ferdig med å diskutere saken. Ikke diskuter eller forklar, bare avvis med "nei, jeg forholder meg til kontrakt og husleieloven".

• Liker 4
Skrevet

De flyttet inn den 14.og derfor gjelder leien deres helt til den 14.neste mnd. Og siden de da flytter ut den 10.februar så betaler de mindre leie i januar.

Hvis den første leien var en hel månedsleie, kan du vel godta det. Men jeg forsto at de bare betalte halv leie første måneden? Da faller jo hele argumentet deres.

Hvis kontrakten din bare sier en måneds oppsigelse uten å presisere dette med hele måneder (som jo er det vanlige), synes jeg du kan vurdere å godta halv leie i februar.

Møblene står du fritt til å gjøre hva du vil med. Du kan kreve at de fjerner dem, eller gi dem et tilbud på det du kan få bruk for .

Skrevet

Hvis den første leien var en hel månedsleie, kan du vel godta det. Men jeg forsto at de bare betalte halv leie første måneden? Da faller jo hele argumentet deres.

Hvis kontrakten din bare sier en måneds oppsigelse uten å presisere dette med hele måneder (som jo er det vanlige), synes jeg du kan vurdere å godta halv leie i februar.

Vanligvis pleier Nojac å ha gode og kloke svar, men i dag er jeg ikke enig med siste del i svaret, Nojac?

Når dette er møbler de har funnet under gis bort på finn, og dradd i hus, så synes jeg ikke utleier skal tilby leietagerne noe som helst i vederlag for at de lar møblene stå igjen.

TS, før du leier ut, så bør du ordne med skikkelig leiekontrakt og ikke minst sette deg inn i lover og regler. Så unngår du denne type tull om ikke hele problemstillingen er oppdiktet da.

Møblene står du fritt til å gjøre hva du vil med. Du kan kreve at de fjerner dem, eller gi dem et tilbud på det du kan få bruk for .

Skrevet

Det blir isåfall neste steg.

Jeg har fått epost fra dem idag hvor de forklarer meg hvordan "utleiesystemet" fungerer. De flyttet inn den 14.og derfor gjelder leien deres helt til den 14.neste mnd. Og siden de da flytter ut den 10.februar så betaler de mindre leie i januar. Og attpåtil skylde meg penger for møbler.

Jeg blir GAAAAAAL!

Jeg er noen år yngre enn dem og de påstår å forstå dette systemet på innsiden.

Hele mobelsituasjonen virker skrullete. Dersom du tydelig har kommunisert til dem at du ikke vil ha tingene stående, er det bare for dem å bli kvitt det - enten de selger på Finn, eller gir bort. De har nok av tid til å ordne dette innen de flytter.

Oppsigelse går per hele måned. Om de fysisk flytter ut 10.februar eller 28, spiller ingen rolle - så lenge de vil bo der i februar, betaler de hele måneden.

Det jeg lurer på er om det er noe ved kontrakten som gjor at de misforstår? Er det tydelig at du var "snill" og lot dem slippe å betale forste halvdel av januar da de flyttet inn, eller er innflytning og alt satt til den 14 der det ser ut som leien beregnes per den 14 hver måned?

Skrevet

Vanligvis pleier Nojac å ha gode og kloke svar, men i dag er jeg ikke enig med siste del i svaret, Nojac?

Når dette er møbler de har funnet under gis bort på finn, og dradd i hus, så synes jeg ikke utleier skal tilby leietagerne noe som helst i vederlag for at de lar møblene stå igjen.

Takk for det :)

Mitt poeng var bare at eier står fritt til å gjøre hva han vil med de møblene.

Det interessante er ikke hva leietaker har betalt eller ikke betalt for møblene, men om de har noen verdi for eier.

Er det bare rusk og rask skal han selvsagt ikke tilby dem noe som helst for dem, men kreve at de fjerner dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...