AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #1 Skrevet 22. desember 2014 Hei. Vill kjøpe bolig nå i en alder av bare 19 år. Har egenkapital, og kausjonist. Men jeg skal studere til høsten. Tror dere jeg da vill få lån? Har da fagbrev som elektrikker, men jeg kommer jo ikke til å ha noen fast inntekt. Blir jo bare å jobbe litt ekstra på kveldene og helgene. Gutt 19. Anonymous poster hash: 66592...15a
Gjest RompeRusk Skrevet 22. desember 2014 #2 Skrevet 22. desember 2014 Hvis du ikke har mulighet til å betjene lånet på noe vis, vil du hellet ikke få lån
ztl Skrevet 22. desember 2014 #3 Skrevet 22. desember 2014 Du har vel 7300 fra Lånekassen + lønn Du vil sikkert ikke få så mye i lån, da du ikke klarer å betjene veldig mye.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #4 Skrevet 22. desember 2014 Studielån er ikke en inntekt - det er minimum du trenger å leve for. Se rasjonelt på situasjonen som helhet. Egenkapital trengs for å få lån, men lånet skal betjenes. Kausjonist er kun en ekstra sikkerhet dersom du ikke betaler lånet, en garanti for at du kan betjene det må du likevel ha. Hva slags utdannelse eller inntektspotensiale du har er irrelevant dersom du faktisk ikke har en jobb. Som student selv eier jeg bolig og har boliglån, men ba om å få hevet lånet for en tid tilbake. Til tross for at jeg har en matnyttig utdannelse var det ikke nok med vikariatoppdrag, jeg måtte ha en fast og stabil inntekt. Anonymous poster hash: 75d89...141
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #5 Skrevet 22. desember 2014 Så dere råder meg til å vente med å kjøpe bolig til jeg er ferdig å studere? Anonymous poster hash: 66592...15a
Puny Skrevet 22. desember 2014 #6 Skrevet 22. desember 2014 Så dere råder meg til å vente med å kjøpe bolig til jeg er ferdig å studere? Anonymous poster hash: 66592...15a Jeg gjør ikke det på generell basis. Hvor mye tenker du du ønsker å låne, hvor mye tror du du kommer til å tjene(ved siden av studielån?). Jeg kjøpte selv leilighet som student og har aldri angret på det...
ztl Skrevet 22. desember 2014 #7 Skrevet 22. desember 2014 Da jeg søkte om lån regnet hun studielånet som inntekt.. Jeg er student og kjøpte leilighet i sommer, det går veldig fint 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #8 Skrevet 23. desember 2014 Jeg gjør ikke det på generell basis. Hvor mye tenker du du ønsker å låne, hvor mye tror du du kommer til å tjene(ved siden av studielån?). Jeg kjøpte selv leilighet som student og har aldri angret på det... Trenger å låne ca. 1 million, kanskje litt under. Tenker kanskje å ha en inntekt på rundt 10-15 tusen per mnd + studielån/Stipend. Anonymous poster hash: 66592...15a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #9 Skrevet 23. desember 2014 Da jeg søkte om lån regnet hun studielånet som inntekt.. Jeg er student og kjøpte leilighet i sommer, det går veldig fint Hvor mye hadde du i egenkapital? Kausjonist? Hvor mye jobber du ved siden av? Hvor mye lånte du? Sorry mange spørsmål.Anonymous poster hash: 66592...15a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #10 Skrevet 23. desember 2014 Lønner seg å gå i banken å spørre det verste du kan få er ett nei. Da har du vertfall prøvd man tjener som alltid regel best på å eie leilighet i det lange løp. Enn å kaste penger ut av vinduet på å leie.Anonymous poster hash: 469e2...f28 1
Puny Skrevet 23. desember 2014 #11 Skrevet 23. desember 2014 Trenger å låne ca. 1 million, kanskje litt under. Tenker kanskje å ha en inntekt på rundt 10-15 tusen per mnd + studielån/Stipend. Anonymous poster hash: 66592...15a Hvis du bare trenger 1 mil. Og du kan tjene såpass i mnd. Så ser ikke jeg problemet... Det er jo bare å spørre banken da....
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #12 Skrevet 23. desember 2014 Jeg kjøpte da jeg var 18, fem-seks år siden. Hadde 750 000 i egenkapital, da, og det hjalp nok at jeg hadde såpass mye å gå på fremfor akkurat å ha nådd minimum. Det gikk i hvert fall helt fint selv om jeg skulle være student i minst fem år. Anonymous poster hash: 0b4ca...656
nojac Skrevet 23. desember 2014 #13 Skrevet 23. desember 2014 Lønner seg å gå i banken å spørre det verste du kan få er ett nei. Da har du vertfall prøvd man tjener som alltid regel best på å eie leilighet i det lange løp. Enn å kaste penger ut av vinduet på å leie.Anonymous poster hash: 469e2...f28 Å leie er IKKE å kaste penger ut av vinduet. I perioder med begrenset prisvekst kan det være like lurt å leie. Særlig om du ikke vet hvor du ønsker å etablere deg. For ikke å snakke om når boligprisene synker.... 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #14 Skrevet 23. desember 2014 Som nojac sier, er det ikke slik at man skal eie bolig for enhver pris. Det er et norsk fenomen at alle skal eie egen bolig, men det kommer an på flere faktorer. Den sterkeste prisveksten er over, og du vil neppe hente ut samme gevinst som mange har de siste årene. I tillegg er man mer sårbar som student. Alle er jo optimister som unge, men ting kan skje der du faller bakpå med studiene, ekstrajobb kan bli vanskelig å finne og du kan oppleve uventede kostnader. Jeg eier egen bolig, som student, og bare for et par uker siden fikk jeg en megaregning for en utbedring i sameiet. Ting har til tider blitt veldig vanskelig og jobbmarkedet er ikke godt her jeg bor. Grunnen til at jeg investerte i egen bolig var hovedsakelig at jeg arvet penger og måtte plassere dem. Anonymous poster hash: 75d89...141
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå