Gå til innhold

Lefser... hva bruker man de egentlig til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror det er en del av norsk julemathistorie jeg har gått glipp av. Jeg ser jo lefser over alt i desember, på alle koldtbord og i manges handlekurv (husker jeg fra tiden jeg satt i kassa før jul). Men hva gjør man egentlig med disse lefsene? Jeg snakker om sånne firkanta potetlefser altså.

Videoannonse
Annonse
Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Mange spiser dem til lutefisk, eller man kan ha sirup eller smør/sukker/kanel på dem og spise dem som kaffebrød.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Rakfisk med løk og rømme

Lutefisk med revet brun geitost

Skrevet

Eller bruke snøfrisk/philadelfia/sennep og røkelaks/gravlaks. Helt nydelig på lefse :)

• Liker 1
Skrevet

Aha, det hørtes jo ikke helt ulogisk ut.

(Måtte jo kjøpe en av disse firkantene med lefse på butikken i dag, så da skal jeg teste ut litt :) )

Skrevet

Lefser kan spises hele året, men er nok enda mer utbredt til jul. Du kan putte alt pålegg i de. Kokt egg, med eller uten tilbehør. Rakfisk med løk og rømme, kald ribbe og sennep til julefrokosten etc. Kun fantasien som setter grenser.

Eller med smør og sukker, som litt mer kaffemat.

• Liker 1
Skrevet

Lefseruller med laks eller spekemat, og snøfrisk, eller rømme med diverse krydder er fantastisk godt :) fins mange variasjoner, bare å søke så finner du oppskrift.

Skrevet

Pølse?

Anonymous poster hash: e402c...626
Skrevet

Kjempegodt med sylte og sennep. Eller med ribbe/medisterkakerester til frokost dagen etter.

Fungerer også overaskende godt med nutella :ler:

Vi har dem som et selvfølgelig tilbehør til julefrokoster, de hører med sammen med godt brød eller rundstykker.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Med sennep og sylte eller bayonneskinke. Mmmm... Juleskinke går også.

Skrevet

Her skjærer vi de i 4 lange striper og bruker medisterkake og egg og ruller sammen.

Anonymous poster hash: dfcf0...cb5
Skrevet

I jula er det to varianter hos oss;

Rakfisk, smør, rømme og rødløk

Smør, sennep og kokt tunge

Skrevet

Firkanta potetlefser? Hvor i landet er dere? Jeg kan ikke huske å ha sett en firkanta potetlefse noensinne i mitt liv. Ei heller nå i jula. Kun firkanta søte lefser med sukker og kanel, og runde potetlomper.

Anonymous poster hash: 8b4b9...a55

Skrevet

Firkanta potetlefser? Hvor i landet er dere? Jeg kan ikke huske å ha sett en firkanta potetlefse noensinne i mitt liv. Ei heller nå i jula. Kun firkanta søte lefser med sukker og kanel, og runde potetlomper.

Østlandet. Tror de jeg kjøpte i dag het Gjøvik potetlefser. Godt mulig at det ikke er like vanlig andre steder i landet, det vil jo isåfall forklare hvorfor jeg heller ikke har vært vant til dette. Mine foreldre kommer fra Rogaland (men bor på Østlandet nå).

• Liker 1
Skrevet

De firkanta er nok bare fabrikklagde tenker jeg. Skikkelige potetlefser er store, tynne og runde og deles opp i trekanter (a la pizzastykker). Vi spiser dem uten noe på som tilbehør til julemat. Som "brød" ved siden av maten. Noen smøter på dem, andre bare spiser dem som de er.

Klassisk tilbehør til lutefisk, rakfisk og ribbe i alle fall.

Anonymous poster hash: edda8...0f3
Skrevet

Ooooolaf, ska æ bak læfs eller honningkak te jul i år?

Anonymous poster hash: 7efed...a8e

Skrevet

Kjøper inn lefser til jul for restematen som blir etter julemiddagen. Grei middag å ha dagen derpå det å varme opp ribbe, kalkun osv for å bruke lefsene ved siden av, eller ha oppi som en vanlig lumpe og spise dem som man gjør pølser. Oppi har man jo litt av hvert.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

De har jeg kjøpt både i Finnmark, Rogaland og på Østlandet.

Skrevet

Svigerfamilien min er fra Gudbrandsdalen og der går det veldig mye lefser i julen, i alle varianter. De bruker det som andre bruker brød, med mye forskjellige pålegg.

Skrevet

Jeg spiser det med julesylte. :)

Anonymous poster hash: abf51...9f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...