Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #1 Skrevet 29. juli 2004 I en annen tråd har ordene "vår norske kultur" blitt nevnt enkelte ganger. Det har imidlertid aldri blitt presisert hva som eventuelt samler samtlige nordmenn og hva som eventuelt skiller oss fra andre, bortsett fra at vi er det landet med flest ganger 0 poeng i MGP . Så...-Hva er "vår norske kultur"?? Klarer vi å bli enige om dét her i denne tråden? Klarer vi samtidig å bli enige om hva som eventuelt skiller "vår norske kultur" fra andre(s) kultur? Kjør debatt!
Gjest Poirot Skrevet 29. juli 2004 #2 Skrevet 29. juli 2004 Hylland Eriksen har skrevet mye om dette, for dem som måtte være interessert. En ting er sikkert, og det er at kulturen er dynamisk og i stadig endring.
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #3 Skrevet 29. juli 2004 En ting er sikkert, og det er at kulturen er dynamisk og i stadig endring. :enig_animasjon: Noen av oss har prøvd å si dette i en annen tråd, noe som har medført PM-trusler av direkte underholdende karakter! Kanskje det går bedre her...
Monstermagnet Skrevet 29. juli 2004 #4 Skrevet 29. juli 2004 :enig_animasjon: Noen av oss har prøvd å si dette i en annen tråd, noe som har medført PM-trusler av direkte underholdende karakter! Kanskje det går bedre her... Kort fortalt: Norsk kultur = grilldress og svenskehandel + danseband og Heidi Hauge. Mer utfyllende: Korpsmusikk, wiener i brød med stekt løk, kebab, fisketurer, gå lange turer i skog og mark, gjøre alle reparasjoner selv (fagarbeidere er for svensker), prate om været. Da tror jeg at jeg fikk med alt. Kom ikke å si at nordmenn er kulturløse!
Gjest TomKrus Skrevet 29. juli 2004 #5 Skrevet 29. juli 2004 Monstermagnets kulturbilde stemmer nok for mange, men jeg kjenner meg ikke helt igjen. Ær jeg ikke norsk?
Monstermagnet Skrevet 29. juli 2004 #6 Skrevet 29. juli 2004 Monstermagnets kulturbilde stemmer nok for mange, men jeg kjenner meg ikke helt igjen. Ær jeg ikke norsk? Du virker mer svenskj egentlig. Saklig, kverulerende, sær og arrogant med en litt oppmednesaholdning.
Gjest Valhalla Skrevet 29. juli 2004 #7 Skrevet 29. juli 2004 Hylland Eriksen har skrevet mye om dette, for dem som måtte være interessert. En ting er sikkert, og det er at kulturen er dynamisk og i stadig endring. Hylland Eriksen er anti nasjonal og høyt på min liste over folk jeg misliker
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #8 Skrevet 29. juli 2004 Du virker mer svenskj egentlig. Saklig, kverulerende, sær og arrogant med en litt oppmednesaholdning. Neggu! Stiff upper lip er jo klassisk britisk!
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #9 Skrevet 29. juli 2004 Hylland Eriksen er anti nasjonal og høyt på min liste over folk jeg misliker Fint at du sier fra om dette.
Gjest Valhalla Skrevet 29. juli 2004 #10 Skrevet 29. juli 2004 Norsk kultur er det komplekse hele som inkluderer norske tradisjoner for kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker, ferdigheter og vaner som er utviklet gjennom vår historie og som vi har lært i egenskap av å være medlemmer av det norske samfunn. Norsk nasjonalkultur har flere særtrekk, men er dessuten en del av en nordisk kulturkrets og av et vesteuropeisk sivilisasjonsfellesskap. En del kulturelle trekk kan gjenfinnes på tvers av sivilisasjonsgrensene. Norske kulturtradisjoner kan variere, jamfør lokale forskjellen på dialekter fra nord til sør. Likevel tilhører de ulike kulturformene en felles nasjonal kulturramme. Engelsk språk - eller urdu og svahili - tilhører ikke denne felles nasjonale kulturen, selv om flere med norsk statsborgerskap kan tale slike språk. Individer med en norsk kulturtilknytning kan, i alle fall delvis, gå over i andre kulturell rammer uten at disse rammene dermed blir norske. Et nasjonalkultur er ikke det samme som summen av alle individuelle kulturytringer fra folk som bor i en nasjon. Det nasjonalkulturelle program har gått ut på å finne mest mulig sammenfall mellom kulturelle og politisk grenser. Dette antas å øke det indre samhold og å gjøre det mulig å opprettholde en indre orden uten for mye tvangsmakt. Norge har i lang tid vært et forholdsvis homogent samfunn. Dette har bidratt til fredelige samfunnsforhold og få splittende konflikter. http://www.norskkultur.net/hvaern.htm
Gjest gjest1 Skrevet 29. juli 2004 #11 Skrevet 29. juli 2004 Kort fortalt: Norsk kultur = grilldress og svenskehandel + danseband og Heidi Hauge. Mer utfyllende: Korpsmusikk, wiener i brød med stekt løk, kebab, fisketurer, gå lange turer i skog og mark, gjøre alle reparasjoner selv (fagarbeidere er for svensker), prate om været. Da tror jeg at jeg fikk med alt. Kom ikke å si at nordmenn er kulturløse! Fikk med alt, phøø sier jeg da. Du glemte smuglerspriten. Bare så det er sagt
Monstermagnet Skrevet 29. juli 2004 #12 Skrevet 29. juli 2004 Neggu! Stiff upper lip er jo klassisk britisk! Jaggu!! Han er svensk/britisk!!
Monstermagnet Skrevet 29. juli 2004 #13 Skrevet 29. juli 2004 Fikk med alt, phøø sier jeg da. Du glemte smuglerspriten. Bare så det er sagt Sorry. Glemte også utepils, sydentur (charter selvfølgelig) og "kvikklønsj" (kunne til nød tatt med Freia Melkesjokolade også, som ifølge reklamen stammer helt tilbake fra Vikingene)
Gjest Valhalla Skrevet 29. juli 2004 #15 Skrevet 29. juli 2004 Hvem har truet deg på PM? Du kunne vel melde fra til moderator og få dem bannet?
Gjest TomKrus Skrevet 29. juli 2004 #16 Skrevet 29. juli 2004 Jaggu!! Han er svensk/britisk!! Og tenk at en nordmann kan oppfattes slik? Hvor var rasehygienepolitiet i min oppvekst?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. juli 2004 #17 Skrevet 29. juli 2004 Mer utfyllende: Korpsmusikk, wiener i brød med stekt løk, kebab, fisketurer, gå lange turer i skog og mark, gjøre alle reparasjoner selv (fagarbeidere er for svensker), prate om været. Da tror jeg at jeg fikk med alt. Kebab? Joda, blitt en integrert del av den norske fyllekulturen.
Monstermagnet Skrevet 29. juli 2004 #18 Skrevet 29. juli 2004 Hvem har truet deg på PM? Du kunne vel melde fra til moderator og få dem bannet? Nei banning fører ikke til noe godt Valhalla
Gjest Valhalla Skrevet 29. juli 2004 #19 Skrevet 29. juli 2004 Synes dere viser liten forståelse for egen kultur. Vil dere si at pakistansk kultur kun er hijab og koranen? Det blir for enkelt,liker definisjonen jeg ga jeg
Gjest TomKrus Skrevet 29. juli 2004 #20 Skrevet 29. juli 2004 Synes dere viser liten forståelse for egen kultur. Vil dere si at pakistansk kultur kun er hijab og koranen? Det blir for enkelt' date='liker definisjonen jeg ga jeg[/quote'] Jepp, du må ikke glemme kriminaliteten. Du må vite en ting og det er at de fleste oppfatter seg selv forskjellige, og ikke alle føler de passer inn i et slikt bilde som du beskrev. Skal da disse som kræsjer med dette kulturbildet sparkes ut? Selv om de er nordmenn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå