Gå til innhold

navn til fremtidige barn.. hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å planlegger å bli gravid. Men sliter litt med et navn. Saken den er at.. min mormor heter Nora. Min mormor og jeg, vi går ikke overrens. Siden jeg var lita så har vi hatt et problem oss imellom.

Vet ikke helt HVA det er, men jeg har alltid vært redd hun. Da jeg var lita brukte jeg å slå hodet i veggen, for å bli sendt hjem. Jeg skallet hodet i veggen til jeg spydde.
Jeg besøker hun 1 gang i året, ofte ikke det en gang. Og det er kun fordi mamma tvinger meg. Ellers så rømmer jeg huset når hun kommer på besøk.

Hun gjorde noe... noe som får meg til å føle meg misbrukt seksuelt, selv om at det ikke var det.. veldig vanskelig å forklare (aldri snakket om det før).
Hun vasket meg nedentil imot min vilje, frem til jeg var 8-9 år. Og dette mislikte jeg sterkt, hylte og skreik, men hun holdt meg fast med makt.
Dette er grunnen til at jeg rett og slett hater min egen mormor. Og jeg bryr meg fint lite om hun lever eller dør, jeg bryr meg ikke om hun. (aldri sagt det til noen så klart, føler meg kald og slem.)
Men ja.. vi to har aldri gått overrens og jeg har ikke lyst til å møte opp i hennes begravelse en gang. Morfar mobbet meg for vekten, og jeg ble tvingt til å dra i begravelsen hans for 3 år siden. Rømte halvveis under middagen.

Men greien er.. Jeg elsker navnet Nora! Men vil ikke at noen skal tru at jeg har oppkalt datteren min etter det grusomme mennesket :(

Dropp navnet... eller finne et fint mellomnavn/fornavn eller noe?

Anonymous poster hash: ef160...45a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du har så sterke assosiasjoner til navnet tror jeg at jeg ville valgt noe annet.. Men igjen, hvis du virkelig liker det så er det jo synd å ikke gi barnet ditt navnet du virkelig vil.

Er en vrien en det her.. Håper du kommer frem til en løsning.

Klem

Skrevet

Siden du har så sterke assosiasjoner til navnet tror jeg at jeg ville valgt noe annet.. Men igjen, hvis du virkelig liker det så er det jo synd å ikke gi barnet ditt navnet du virkelig vil.

Er en vrien en det her.. Håper du kommer frem til en løsning.

Klem

Har slitt med dette i mange år. Helt siden barneskolealder så har jeg elsket navnet Sean. Men aldri funnet et annet jente navn, fordi innerst inne så er det Nora.

Kan ikke akkurat snakke med familien om det heller. Selv om at pappa misliker mormor også, skyr hun som pesten og har ikke møtt hun på flere år. Men tviler på at han misliker hun av samme grunnlag som meg.

TS

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg tror ikke du bør kalle opp ditt barn etter en person som du har så vonde minner fra.

Eventuelt kan man selvsagt se på det på en annen måte ved at du kanskje får flere positive minner knyttet til det navnet. Men minnene du har til din bestemor vil jo alltid være der. Har du snakket med en psykolog om dette? Jeg tror det hadde vært en god idé.

Hvor gammel er du? Jeg bare lurer siden du sier du ble tvunget til å dra til din morfars begravelse for tre år siden. Når man er voksen og vurderer å bli en forelder er det svært viktig at man kan ta egne beslutninger og stå for dem.

Skrevet

Jeg tror ikke du bør kalle opp ditt barn etter en person som du har så vonde minner fra.

Eventuelt kan man selvsagt se på det på en annen måte ved at du kanskje får flere positive minner knyttet til det navnet. Men minnene du har til din bestemor vil jo alltid være der. Har du snakket med en psykolog om dette? Jeg tror det hadde vært en god idé.

Hvor gammel er du? Jeg bare lurer siden du sier du ble tvunget til å dra til din morfars begravelse for tre år siden. Når man er voksen og vurderer å bli en forelder er det svært viktig at man kan ta egne beslutninger og stå for dem.

Er 28 år.

Har gått til psykolog for andre ting, men aldri turt å nevne dette til noen. Får jeg er ikke sikker på hvorfor jeg sliter så mye som jeg gjør. sliter med å bli tatt på, utenom når det kommer til sex-stunden. Men alt utenom, da fryser jeg helt til.

og det trur jeg, har mye med det som skjedde mellom meg og min mormor. Lukten av en krem som brukes på barn, lyse blå med en svane/fugl på.. trur det var slik den så ut. Sto i vinduskarmen hjemme hos mormor. Brukte den på meg etter at hun tvang-vasket meg... skjenner jeg lukten av den så kommer minnene og panikken/angsten. Noen ganger trur jeg at jeg kjenner den lukten å får helt panikk og en ekkel følelse inni meg.. litt skyld og skam.

TS

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Er 28 år.

Har gått til psykolog for andre ting, men aldri turt å nevne dette til noen. Får jeg er ikke sikker på hvorfor jeg sliter så mye som jeg gjør. sliter med å bli tatt på, utenom når det kommer til sex-stunden. Men alt utenom, da fryser jeg helt til.

og det trur jeg, har mye med det som skjedde mellom meg og min mormor. Lukten av en krem som brukes på barn, lyse blå med en svane/fugl på.. trur det var slik den så ut. Sto i vinduskarmen hjemme hos mormor. Brukte den på meg etter at hun tvang-vasket meg... skjenner jeg lukten av den så kommer minnene og panikken/angsten. Noen ganger trur jeg at jeg kjenner den lukten å får helt panikk og en ekkel følelse inni meg.. litt skyld og skam.

TS

På meg virker det som om at det kanskje er zinksalve du snakker om. Den bruker man kanskje aller mest på babyer, men den virker dersom rumpa på barn er sår. At hun vasket deg da er forståelig. Man rengjør jo ofte huden før man tar på salve. Jeg skjønner at det kan vært svært vanskelig for deg å få snakket med henne, men jeg tror du burde snakke med din bestemor om hvorfor hun brukte den på deg de gangene hun gjorde det opp i den alderen du var i + hvorfor hun vasket deg. Mitt råd til deg er altså å ta motet til deg og spørre henne om det nå mens hun lever slik at det vil bli lettere for deg å "komme over det". Om det er helt uaktuelt for deg å tørre å snakke med henne om det muntlig vil jeg sterkt råde deg til å skrive et brev til henne om det.

Endret av Spirrevirrevipp
Skrevet (endret)

Hun gjorde noe... noe som får meg til å føle meg misbrukt seksuelt, selv om at det ikke var det.. veldig vanskelig å forklare (aldri snakket om det før).

Hun vasket meg nedentil imot min vilje, frem til jeg var 8-9 år. Og dette mislikte jeg sterkt, hylte og skreik, men hun holdt meg fast med makt.

Jeg vil bare si at dette ER et seksuelt overgrep, og det der er en klassiker for hvordan kvinner begår seksuelle overgrep mot barn, kamuflert som omsorg.

:hug:

Endret av Tante-Sofie
Skrevet

har ikke noe navneløsning, men ville bare føye til at det er helt gyldig grunn til å ikke like sin mormor.. Nedverdigende for en 8-9åring..

• Liker 2
Skrevet

Men siden du kun planlegger å bli gravid, behøver du slett ikke bestemme navnet nå. Og barnefaren har sikkert også noen meninger. Slapp av, og når du sitter der høygravid og eventuelt vet det er ei jente, da kan dere diskutere navnet på nytt. Dette er ikke et dilemma nå, og kanskje blir det det aldri (folk får kun gutter, folk får ikke barn, folk ombestemmer seg seg når det gjelder navn hele tiden).

Ellers bestemmer du deg bare for at det er Ibsens Nora (eller en annen Nora) en datter er oppkalt etter.

Ikke "slit" med dette nå, det er bare et navn.

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg skal si det uunngåelige her på KG;

Du burde oppsøke psykolog eller noen andre profesjonelle som kan veilede deg og hjelpe deg gjennom dette. Ikke nødvendigvis pga navnet, men fordi det virker som disse barndomsopplevelsene med din mormor plager deg.

Og det er HELT forståelig. Seksuelt eller ikke -det er like fullt et overgrep, og det er viktig at du plasserer skylden der den skal være! Og det er his mormoren din som tross alt var et voksent menneske, og du var et uskyldig barn. Så er det jo veldig vanlig å tenke at man kanskje overdriver selv, eller "hun mente det sikkert ikke", men poenget er at så lenge du opplevde det som et overtramp, så VAR det det, og ingen kan bestemme eller fortelle deg at det ikke var det!

Lykke til med baby og navn, og masse lykke til med alt det andre også! Håper du tar tak i det ♡

Anonymous poster hash: d96eb...a11

• Liker 1
Skrevet

Snakk med en psykolog. Og ikke velg det navnet, dessuten kan det hende at du bare får gutter :)

Anonymous poster hash: b6818...ffb
Skrevet

Angående navn, så har du alt fått gode svar. Du trenger ikke tenke på det nå.

Når det gjelder mormoren din: Du har lov til å ta avstand fra henne. Du trenger ikke besøke henne en dag i året. Ikke la moren din tvinge deg. Si gjerne i fra til moren din hvorfor du ikke vil. Kall det mormoren din gjorde for overgrep, for det var det det var.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...