Gå til innhold

Hva er det beste å gjøre med en halv million?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når styringsrenta nå synker, så skjer det samme med innskuddsrenta. Jeg har rundt en halv mill. stående på vanlig sparekonto i dag. Med prisvekst, skatt på renter, bla bla, så kan man i verste fall ende opp i minus. Hva er egentlig det beste å gjøre med en slik sum? Er ikke så fryktelig ivrig på å gjøre så mye risikofylte ting, men er greit å høre alternativene.

Anonymous poster hash: d9cb0...4ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke eier bolig, så skyt inn alle pengene som egenkapital! Hvis du ikke vil bo der selv enda, så lei ut...

Anonymous poster hash: e5a56...850
Skrevet

Hvis du ikke eier bolig, så skyt inn alle pengene som egenkapital! Hvis du ikke vil bo der selv enda, så lei ut...

Anonymous poster hash: e5a56...850

Jeg eier bolig allerede. Den er ikke nedbetalt, og det er sikkert lurt å betale ned på lånet - men det er jo sånn en kjedelig ting å gjøre :fnise: Jeg er jo glad i å se pengene vokse, samtidig som det er fint å ha dem i form av likvide midler som det heter på fint.

Skrevet

Hvor mye rente har du? Har du markedets beste rente?

Anonymous poster hash: f3781...83f

Skrevet

Har du markedets beste rente?

Kan jeg ikke forestille meg. 1,98 % står det i nettbanken. Hva ligger det beste på nå om dagen?

Skrevet

Nedbetal gjeld, muligens ikke det mest spennende å gjøre, men absolutt det smarteste.

Anonymous poster hash: b2a66...3d0
  • Liker 4
Skrevet

Kan jeg ikke forestille meg. 1,98 % står det i nettbanken. Hva ligger det beste på nå om dagen? Anonymous poster hash: d9cb0...4ff

Jeg har 3,05 eller 3,10? Hos Santander. De var tidligere i år best på rente av Norske banker. Blir jo ikke så ekstremt mye på 1/2 mill. Som du har men du kaster jo bort litt penger på å være trofast mot din bank.

Hos Santander betjener du kontoen via din daglige nettbank. Pengene overføres fra den ene dagen til den andre, enten det er inn eller ut penger. Anbefales.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å investere de i et boligprosjekt? Kjøp på plannivå og selg når leiligheten er ferdigbygd. Ofte en god investering :)

Anonymous poster hash: 7060b...1a3

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg ikke forestille meg. 1,98 % står det i nettbanken. Hva ligger det beste på nå om dagen?

Med inflasjon blir pengene dine mindre verdt slik de står nå.

Anonymous poster hash: 0b070...d1c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det finnes absolutt ingen sikker investering som gir bedre avkastning enn nedbetaling enn gjeld. Skal du finne høyere avkastning, så må du også være villig til å risikere noe, det finnes ingen gratis lunsj.

Spar 100.000 på høyrentekonto så du har en solid buffer, resten nedbetaler du lån med.

Denne artikkelen fra før den store oppturen i økonomien kom igjen er på nytt veldig relevant:

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2011/08/08/slik-sparer-du-nar-det-er-uro-i-okonomien

Edit:

Mens om du ønsker å få større avkastning, så er det konservative aksjefond som er første steg å begynne, deretter er det investeringsprodukter som går langt over mitt hodet som er aktuelle, men der er du antagelig ikke interessert uansett. :) Sikkert er det at du har tapt tusener og tusener av kroner på å ha pengene stående med så rævva rente som du sier at du har. Ta litt ansvar og sjekk rentebarometrene da vel.

Endret av Sunnfjording

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...