AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #1 Skrevet 22. desember 2014 Jeg har liten inntekt, og er nødt til å leve så rimelig som mulig på mange områder. Kan ikke noen være så greie å komme med sine beste tips, så kan jeg se hva jeg allerede gjør, og hva jeg kan bli bedre på? Gjør jo allerede ting som å fryse bort mat hvis jeg har laget for mye, og å bruke kollektivtransport (og bena) i stedet for å ha bil. Men øs på med tips, vil heller ha for mange eller for selvfølgelige enn for få Anonymous poster hash: 07eec...eea
Pringle Skrevet 22. desember 2014 #2 Skrevet 22. desember 2014 (endret) Vi er alle forskjellige. Du må finne ut hva som er viktig for deg, hva du synes du må ha/gjøre, og hva du lett kan skjære ned på. For min egen del, følger jeg disse prinsippene når det gjelder mat: Planlegg innkjøp etter hva du skal (ut og spise? få gjester?), hva du har fra før, hva du har lyst på, og hva som er på tilbud. Ikke gå i butikken sulten. Handle der det er billigst. Det er normalt ikke på bensinstasjon eller i kiosk. Ta med matpakke når det er mulig/naturlig. Kjøp i stort når det er billigst. Ikke kjøp mer enn du rekker å spise opp før det blir dårlig. Ikke kjøp mat du egentlig ikke liker og håper at du skal få spist. Det blir sannsynligvis bare kastet. Vær kritisk til datostempling. Noe har mye lengre og annet mye kortere holdbarhet enn det som står på pakka. Se, lukt og la lillesøster smake, om du er i tvil. "Økologisk" er en jippo, men det er lurt å se etter mat med minst mulig kunstige tilsetningsstoffer, innsprøytet vann osv. Ferdigmat lønner seg sjelden, du skal være en virkelig elendig kokk om pris eller smak kan måle seg med hjemmelaget. Kjøp enkle råvarer, disse kan kombineres i det uendelige. Kjøp sesongens varer - dette er mat som er billigst og best når det er mest av det. Ikke lag mer enn du spiser. Spis opp maten din. Ta vare på rester. Tenk helhet. Du vil beholde helsa og humøret selv om du spiser billig. Tilstrekkelig kalorier er viktigst. Deretter protein og vitaminer. Men protein og vitaminer er dyrt, og det er ikke noe poeng å innta for mye. Jeg bruker en matdagbok som holder rede på kalorier, fett, karbo og protein for meg. Få variasjon. Spis noe fra hver matvaregruppe hver dag. Ikke vær redd for noe mat. Spis mat du liker. Havregryn, knekkebrød, pasta, ris, poteter, bønner og linser, egg, gulrøtter, epler, appelsiner og bananer er vanligvis billig mat. Billigmerker er stort sett like bra som merkevarer på disse basistingene. Saft, juice, margarin, kjeks, gir lite næring for pengene, men kan bidra med kalorier hvis du ellers har fått det du trenger av næring. Endret 22. desember 2014 av Pringle
Gjest Flunka Skrevet 22. desember 2014 #3 Skrevet 22. desember 2014 Ikke bare frys mat som blir til overs, men handle inn stort, lag store porsjoner med gryter, supper, lasagne og slikt, og del det så opp i mindre porsjoner og frys ned.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #4 Skrevet 22. desember 2014 Bland ut kjøttdeig med gulrot, linser og bønner. Gjelder også fiskegrategn og jah, egentlig alle steder. Jeg synes iallfall det smaker digg, du får i deg grønnsaker uten å tenke så veldig over det og du sparer penger. Spis mye egg. Spe på med olivenolje om du mangler kalorier eller føler du trenger ekstra (sunt) fett i kosten. Seriøst. Det hjalp meg mot søtsug og lite energi og gusten hud. Olivenolje kan være litt dyrt, men gjør litt research og finn en balansegang mellom pris og kvalitet. Kjøp sesongbasert og ting som er på tilbud, som noen nevnte ovenfor her. Anonymous poster hash: f8582...681
Gjest Lille-pus Skrevet 22. desember 2014 #5 Skrevet 22. desember 2014 Ha temperatursenking på alle ovner slik at den tiden du er bort på dagtid så har du lavere temperatur på ovnene. Sjekk ut rimeligste strømleverandør som leverer til ditt distrikt. Mobilleverandøren med beste pris for ditt bruksmønster og datamengde. Boliglån? Ta kontakt med banken din og minn dem om at styringsrenten ble satt ned nylig. Om du har kommet godt på vei med lånet i forhold til prisnivået der du bor så minner du dem om det også. Sjekk om du kan få like gode, men rimeligere forsikring. Om du har en fripolise fra tidligere arbeidsgiver så er det noen forsikringsselskap som bl.a. gir deg avslag i prisen på forsikringer. Hva er dine største utgiftsposter? Kan disse reduseres? 1
Yme Skrevet 22. desember 2014 #6 Skrevet 22. desember 2014 Når jeg trenger å gjøre det så billig som mulig, samtidig som jeg må passe på å få i meg skikkelig, næringsrik mat, spiser jeg følgene, som er veldig billig og skikkelig mat. Egg Ris Tunfisk Karbonadedeig/kjøttdeig Rema 1000 sin brokkoliblanding (9 kroner for en halvkilo grønnsaker) Gresk eller tyrkisk yoghurt fra Lindahls, i stor forpakning (1 kilo) Bananer Spinat Frosne kyllinglår (på Rema 1000 koster disse 44 kroner kiloen, og Rimi har noe lignende) Dansk rugbrød fra mesterbakeren, eller Matmestern. Det var det jeg kom på i farta, men slenger på mer om jeg kommer på noe. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå