AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #1 Skrevet 22. desember 2014 Taklyset på soverommet mitt gikk her om dagen, så jeg kjøpte ny lyspære (helt lik som den forrige som hadde fungert ypperlig i flere mndr), men lyset går ikke på. Sikringen fungerer, nattbordslampen fungerer. Vil tro det ikke ble noe akutt galt med ledningen heller, i samme øyeblikk som pæra gikk...men ledningen er i veggen, så den kan jeg ikke studere. Hva i all verden har skjedd? Noen som kan hjelpe? Anonymous poster hash: a55ac...ca5
Kamikatze Skrevet 22. desember 2014 #2 Skrevet 22. desember 2014 Kan du ha lagt den brukte pæra i esken sist du skiftet pære, og satt i en brukt? Kanskje pæren du kjøpte er en mandagsmodell? Kjøp ny. Er pæra veldig spesiell? Er det ei med standardsokkel (E27 eller E14) kan du tyvlåne fra ei lampe som virker, bare for å bekrefte at taklampa er OK. Hvis ikke den er det, får vi komme tilbake til det. Lirk litt i kabelen, før du fjerner pæra. 1
Minya Skrevet 22. desember 2014 #3 Skrevet 22. desember 2014 Det kan være selve lampa som har tatt kvelden også. Særlig om den er noen år gammel, men det kan også skje med nyere lamper, rett og slett en feil i produksjonen, evt en mandagslampe om du vil. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #4 Skrevet 22. desember 2014 Har prøvd med pærer jeg vet virker, ja. Uff, kjedelig hvis hele lampen er ødelagt. Den er sikkert litt gammel, var her da vi flyttet inn. Takk for svar, dere kloke hjelpere Anonymous poster hash: a55ac...ca5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #5 Skrevet 22. desember 2014 Har tordenværet tatt både elledning og lampen?Anonymous poster hash: a9f04...f65
Kamikatze Skrevet 22. desember 2014 #6 Skrevet 22. desember 2014 (endret) Ok, ta å lirk litt i støpselet, dra det ut og tilbake. Prøv noe annet elektrisk i samme stikkontakten, så du er sikker på at der er strøm. Hvis dette ikke hjelper, ta ut støpselet. Gå opp på en stol eller gardintrapp, og med et isolert flatt skrujern bender du den lille messingplata i bunn av pæresokkelen noen millimeter ut. Puss metalldelene med litt sandpapir eller stålull, men ikke la det bli igjen rester. Slik omtrent skal det se ut når du kikker inn i pæresokkelen. Undersøk at det ikke sitter igjen rester etter ei gammel pære. Hjelper ikke dette, bør du overlate resten til folk som vet hva de driver med. Endret 22. desember 2014 av Kamikatze
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #7 Skrevet 22. desember 2014 Ble ikke ødelagt under tordenvær, nei, var bare helt plutselig en fredelig morgen. Det er ikke noe stikkontakt der, ledningen er i veggen, og går rett fra bryter til støpsel. De andre forslagene dine tør jeg ikke forsøke meg på, hehe. Vi bare leier, så da spør jeg heller huseier om råd før jeg muligens risikerer å ødelegge noe. Takk for svar! (Et utrolig kjedelig spørsmål, da, skulle gjerne hatt et litt mer eksostisk problem!). Anonymous poster hash: a55ac...ca5
Kamikatze Skrevet 22. desember 2014 #8 Skrevet 22. desember 2014 Lurt. Kan du ikke dra ut kontakten, bør en holde metallting langt unna.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #9 Skrevet 22. desember 2014 Lurt. Kan du ikke dra ut kontakten, bør en holde metallting langt unna. Metallting? Hold fingrene og alt unna,vil jeg si.Anonymous poster hash: a9f04...f65
Lutetium 71 Skrevet 23. desember 2014 #10 Skrevet 23. desember 2014 Har prøvd med pærer jeg vet virker, ja. Uff, kjedelig hvis hele lampen er ødelagt. Den er sikkert litt gammel, var her da vi flyttet inn. Takk for svar, dere kloke hjelpere Anonymous poster hash: a55ac...ca5 Det er noen sparepærer som ikke går skikkelig inni sokkelen (er det LED dette her?). Det er beste er egentlig de gode gamle forbudte glødetrådpærene. Der var passformen den samme på alle de store pærene (var vel normalpære man kalte det). Om du har prøvd med ei gammeldags pære, og det fortsatt ikke virker er det noe galt med sokkelen i lampa, eller tilkoblingen til denne.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #11 Skrevet 23. desember 2014 Det er noen sparepærer som ikke går skikkelig inni sokkelen (er det LED dette her?). Det er beste er egentlig de gode gamle forbudte glødetrådpærene. Der var passformen den samme på alle de store pærene (var vel normalpære man kalte det). Om du har prøvd med ei gammeldags pære, og det fortsatt ikke virker er det noe galt med sokkelen i lampa, eller tilkoblingen til denne. Glødepærene er vel ikke forbudte å bruke? De er vel bare faset ut fordi de bruker for mye strøm og er umoderne? Har et lite lager av glødelamper og bruker dem i avogpå lamper.Anonymous poster hash: a9f04...f65
Lutetium 71 Skrevet 23. desember 2014 #12 Skrevet 23. desember 2014 Glødepærene er vel ikke forbudte å bruke?http://www.nrk.no/livsstil/vanlige-lyspaerer-blir-forbudt-1.6745693 De er vel bare faset ut fordi de bruker for mye strøm og er umoderne?Det også. Selv har jeg etterhvert blitt veldig glad i rimelige LED pærer. Har et lite lager av glødelamper og bruker dem i avogpå lamper.Anonymous poster hash: a9f04...f65 Me too. Spesielt greit på rom der man bare skal en kort tur innom og hente noe. Sparepærer er ubrukelige til sånt. En del av LED pærene har også en ørliten forsinkelse som kan være merkbart irriterende når man er i farta.
skrue Skrevet 24. desember 2014 #13 Skrevet 24. desember 2014 Taklyset på soverommet mitt gikk her om dagen, så jeg kjøpte ny lyspære (helt lik som den forrige som hadde fungert ypperlig i flere mndr), men lyset går ikke på. Sikringen fungerer, nattbordslampen fungerer. Vil tro det ikke ble noe akutt galt med ledningen heller, i samme øyeblikk som pæra gikk...men ledningen er i veggen, så den kan jeg ikke studere. Hva i all verden har skjedd? Noen som kan hjelpe? Anonymous poster hash: a55ac...ca5 Jeg hadde testet både den gamle og den nye pæren et annet sted om denne situasjonen hadde oppstått her.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #14 Skrevet 25. desember 2014 Jeg skiftet til en pære som var prikk lik den gamle, så den burde passe og fungere helt fint. Testet også at det ikke var den nye pæren det var noe galt med i en annen lampe. Så da er det nok dessverre selve lampen som har tatt dagen, da. Innmari kjedelig. Vil ikke mase på huseier om dette midt i juletiden, så får heller ha et mørkt soverom noen dager til. Er jo ikke der jeg oppholder meg mest likevel, så det skal vel gå bra. Takk for svar, dere er supre! TS Anonymous poster hash: a55ac...ca5
skrue Skrevet 25. desember 2014 #15 Skrevet 25. desember 2014 Er dette en lampe som dimmes? En lampe i seg selv skal det mye til før den ryker, men om det er noe er det ofte dimmeren eller transformatoren om det reier seg om en 12-volts lampe.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2014 #16 Skrevet 27. desember 2014 Er dette en lampe som dimmes? En lampe i seg selv skal det mye til før den ryker, men om det er noe er det ofte dimmeren eller transformatoren om det reier seg om en 12-volts lampe. Nei, det er ikke en lampe som dimmes. Anonymous poster hash: a55ac...ca5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå