Gå til innhold

"Kvinner bør spise 2000 kcal om dagen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette høres helt absurd ut.

http://www.kk.no/livsstil/dette-avgj%C3%B8r-kaloriinntaket-ditt-30649

Jeg har jo lest mange steder at 2000 liksom er det magiske tallet, men er det virkelig noen som ikke trener masse som kan spise så mye uten å legge på seg? Selv spiser jeg omtrent 1200 kcal daglig nå som jeg ikke trener. Spiser jeg mer enn det, går jeg opp i vekt. Jeg kan ikke fatte hvordan det skal være meningen at jeg skal innta 800 kcal mer enn det hver dag, jeg ville blitt en elefant :klo:

Anonymous poster hash: 9481d...f59
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

2000 er vel gjennomsnittet. Alle er forskjellige. 1200 høres uansett veldig lite ut.

• Liker 6
Skrevet

Artikkelen er basert på gjennomsnittet. Om du beveger deg lite og har en stillesittende jobb, vil du nok trenge mindre enn 2000 kalorier.

1200 er derimot svært lite, og mest sannsynlig mindre enn basalforbrenningen din. Grunnen til at du går opp dersom du spiser mer, kan være at du er undervektig, og at kroppen din har fryktelig lyst til å komme seg opp i normalvekt for å slippe å være i krisemodus hele tiden.

Jeg vil anbefale å søke råd hos fagfolk slik at du kan få hjelp til å finne et kosthold som passer din kropp og ditt aktivitetsnivå, for det høres ikke ut som om du har det nå.

• Liker 10
Gjest Linn Cathrin
Skrevet

Om du sitter mye stille i løpet av en dag vil du ikke trene like mye kalorier som en aktiv person, men som nevnt over synes jeg 1200 høres veldig lite ut.

Skrevet

Jeg synes 2000 kalorier høres helt normalt ut, 1200 er derimot veldig lite.

Men om du er liten av vekst og beveger deg svært lite kan det hende 1200 kalorier er tilstrekkelig for deg.

Skrevet

Jeg har jo lest mange steder at 2000 liksom er det magiske tallet, men er det virkelig noen som ikke trener masse som kan spise så mye uten å legge på seg? Selv spiser jeg omtrent 1200 kcal daglig nå som jeg ikke trener. Spiser jeg mer enn det, går jeg opp i vekt. Jeg kan ikke fatte hvordan det skal være meningen at jeg skal innta 800 kcal mer enn det hver dag, jeg ville blitt en elefant :klo:

2000 er snittet.

Det er faktisk ikke slik at nøyaktig 2000 er mer eller mindre normalt enn 2400 eller 1600. Ikke heller er det slik at det nødvendigvis finnes et eneste menneske på jorden som forbrenner 2000 kcal på et døgn.

Et snitt er et tall funnet ved å tromle sammen enorme mengder data, og det kan (og skal) ikke brukes på enkeltindividnivå.

Din personlige forbrenning bestemmes av:

-aktivitetsnivå

-høyde

-fysisk og psykisk form

-vekt

-eventuellt medisininntak

-fysisk utforming

-varme, både din personlige temperatur og inne/utetemperatur

-matinntak (type)

-fordøyelse

og så videre.

Så lenge du ikke verken går opp eller ned i vekt og samtidig er ved god helse er inntaket ditt riktig. Kalorimessig. Hva det er næringsmessig er noe helt annet.

Anonymous poster hash: cbc4f...1a6

• Liker 1
Skrevet

2000 er gjennomsnittet, basert på gjennomsnittlig høyde, gjennomsnittlig vekt, og gjennomsnittlig aktivitetsnivå.

Hvis du må ned i 1200 kcal for å holde vekten, er forklaringen vanligvis:

1. Stillesittende

2. Har problemer med stoffskiftet

3. Har nedsatt hvileforbrenning på grunn av lavt energiinntak over tid

4. Får i deg mange skjulte kalorier.

5. Alle de overnevnte

Anonymous poster hash: a1360...562
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det står både "gjennomsnittlig" og "i snitt", men dette forvirrer kanskje:

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundførforklarer her til KK.no at det gjennomsnittlige inntaket for kvinner skal ligge på rundt 2000 kilokalorier om dagen - dersom du ikke trener veldig mye, da trenger du mer (ofte mellom 300-500 kcal).

Mens noen trenger færre kalorier, det kunne de godt ha presisert. Problemet er vel at mange spiser for mange kalorier, og de fleste som er overvektige spiser mer (helt sikkert, jeg har ingen kilder på det) enn 2000 kalorier om dagen i snitt.

Det er en ganske fjasete artikkel.

Måltidene frem til middag bør tilsvare rundt 1000 kalorier, mens middag bør ligge på 700 kalorier og kveldsmat på rundt 300 kalorier.

Den enkelte bestemmer selv hvordan man legger opp kalorifordelingen, og måltidsrytme har ingen påvirkning på noe annet enn hvor lett det er å holde seg til et passe kalorinivå.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet

Syns du 2000 kcal om dagen er mye? Det syns ikke jeg. Jeg spiser ca. 2000 kcal om dagen når jeg ikke trener og holder en stabil vekt. Jeg er tynn og legger ikke på meg av å spise denne mengden kcal, og jeg kommer aldri til å forstå at noen lever på 1200 kcal om dagen. Det er viktig å ta vare på hode og kropp, og det gjør en ikke ved å spise så lite.

Anonymous poster hash: 97a24...b29
  • Liker 3
Skrevet

Overvektige underrapporterer ofte mat/kaloriinntak; undervektige overrapporterer.

• Liker 2
Skrevet

Syns du 2000 kcal om dagen er mye? Det syns ikke jeg. Jeg spiser ca. 2000 kcal om dagen når jeg ikke trener og holder en stabil vekt. Jeg er tynn og legger ikke på meg av å spise denne mengden kcal, og jeg kommer aldri til å forstå at noen lever på 1200 kcal om dagen. Det er viktig å ta vare på hode og kropp, og det gjør en ikke ved å spise så lite.

Anonymous poster hash: 97a24...b29

Det er omtrent 2000 kalorier jeg også får i meg, de dagene jeg ikke trener, og det er nok for meg, som er en mann på 1,86 og 90 kilo, som vanligvis trener et par ganger hver dag.

Hvis jeg skulle gått etter det pulsklokker og anbefalinger osv forteller, ut ifra min kropp og treningsmengde, skulle jeg liggi på mellom 4500 og 5000 kalorier om dagen. Dette er enorme mengder mat, og jeg blir fort lubben om jeg spiser så mye, så da blir det 2000 kalorier når det er treningsfri, og 3000 når det er trening.

• Liker 2
Skrevet

Det er omtrent 2000 kalorier jeg også får i meg, de dagene jeg ikke trener, og det er nok for meg, som er en mann på 1,86 og 90 kilo, som vanligvis trener et par ganger hver dag.

Hvis jeg skulle gått etter det pulsklokker og anbefalinger osv forteller, ut ifra min kropp og treningsmengde, skulle jeg liggi på mellom 4500 og 5000 kalorier om dagen. Dette er enorme mengder mat, og jeg blir fort lubben om jeg spiser så mye, så da blir det 2000 kalorier når det er treningsfri, og 3000 når det er trening.

Når ble du en kvinne?

Anonymous poster hash: bc3b1...570

• Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

Når ble du en kvinne?

Skal du heller prøve å forstå poenget hans?

• Liker 9
Skrevet

Det handler faktisk ikke om kaloriene i seg selv, men hva du får sammen med kaloriene.

Å spise en tallerken med epler som tilsier 200 kalorier er sunnere enn å spise EN burger som inneholder 500 kalorier.

Uavhengig om du er mann eller kvinne handler det om hva kaloriene dine inneholder, ikke 2000 vs. 1200.

Skrevet

Jeg går opp i vekt om jeg ligger på 1500 over tid. 161 og ca. 50 kilo. Trener ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser ca 2000 kcal hver dag, det er det jeg trenger for å ikke gå sulten. Og jeg trener heller ikke noe som helst. Men jeg legger aldri på meg, ligger på den samme vekta hele tiden.

Skrevet

Når ble du en kvinne?

"Det er omtrent 2000 kalorier jeg også får i meg, de dagene jeg ikke trener, og det er nok for meg, som er en mann på 1,86 og 90 kilo, som vanligvis trener et par ganger hver dag.

"Når ble du en kvinne?"

Det krever et helt eget nivå av intelligens for å være så tett :P

Poenget er at jeg er en mann med stor kropp, og jeg trenger ikke mer enn 2000 kalorier, som da var det anbefalte for damer, som igjen betyr at gjennomsnittet for damer ikke nødvendigvis er noe alle damer må gå etter, som igjen er et svar på det originale innlegget, hvor hu lurte på hvorfor anbefalingen for kvinner er så mye høyere enn det hu greier å spise...

Enkelt og greit, betyr innlegget mitt "Det er ikke alle som trenger å følge gjennomsnittet. Jeg ligger 1000 under snittet for menn, og det fungerer fint for meg, selv om jeg trener veldig mye"

• Liker 4
Skrevet

"Det er omtrent 2000 kalorier jeg også får i meg, de dagene jeg ikke trener, og det er nok for meg, som er en mann på 1,86 og 90 kilo, som vanligvis trener et par ganger hver dag.

"Når ble du en kvinne?"

Det krever et helt eget nivå av intelligens for å være så tett :P

Poenget er at jeg er en mann med stor kropp, og jeg trenger ikke mer enn 2000 kalorier, som da var det anbefalte for damer, som igjen betyr at gjennomsnittet for damer ikke nødvendigvis er noe alle damer må gå etter, som igjen er et svar på det originale innlegget, hvor hu lurte på hvorfor anbefalingen for kvinner er så mye høyere enn det hu greier å spise...

Enkelt og greit, betyr innlegget mitt "Det er ikke alle som trenger å følge gjennomsnittet. Jeg ligger 1000 under snittet for menn, og det fungerer fint for meg, selv om jeg trener veldig mye"

Nå er vel ikke en mann på 186 en "stor mann", heller gjennomsnittlig. For å trenge kun 2000 per dag regner jeg med at du sitter rimelig stille. Jeg er 180 og kvinne og uten trening ligger jeg fint på 2400 uten å gå opp.

Anonymous poster hash: c2e47...caf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er vel ikke en mann på 186 en "stor mann", heller gjennomsnittlig. For å trenge kun 2000 per dag regner jeg med at du sitter rimelig stille. Jeg er 180 og kvinne og uten trening ligger jeg fint på 2400 uten å gå opp.

Er det virkelig så vanskelig å forstå innlegget mitt? Les det om igjen...

Edit: Gjennomsnitshøyden på menn, er 179, og "høy" og "stor" er ikke synonymer.

Endret av Yme
  • Liker 3
Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å forstå innlegget mitt? Les det om igjen...

Edit: Gjennomsnitshøyden på menn, er 179, og "høy" og "stor" er ikke synonymer.

I innlegget jeg siterte skriver du at du er "en mann med stor kropp", så det er ikke mine ord du retter på her, men dine egne ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...