Gå til innhold

spare eller betale ned på lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har igjen penger på konti hver måned når lønnen kommer. Har tidligere spart disse, men nå har jeg kjøpt bolig. Hvor stor bufferkonto synes du man må ha før man prioriterer nedbetaling på lån? Jeg brukte mine oppsparte penger som egenkapital, og sitter nå igjen bare med 10 000.

Anonymous poster hash: e8601...fbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker å ha en buffer på 60-80 000 (bor alene).

Altså ca 3 månedslønn.

Anonymous poster hash: 942d8...ebf
Skrevet

Hva med halve på lån og halve på sparekonto?

Skrevet

Jeg har igjen penger på konti hver måned når lønnen kommer. Har tidligere spart disse, men nå har jeg kjøpt bolig. Hvor stor bufferkonto synes du man må ha før man prioriterer nedbetaling på lån? Jeg brukte mine oppsparte penger som egenkapital, og sitter nå igjen bare med 10 000.

Anonymous poster hash: e8601...fbf

Jeg ville betalt ned mest mulig på lån, og heller hatt boliglån med boligkreditt. Da vet du at du kan øke lånet ørlite om det skulle oppstå et akutt behov, og du har dermed mindre behov for buffer på kontoen.

Skrevet

Har du 60 - 80 000 på bufferkonto så kan du sikkert føle deg trygg. Da kan både kjøleskap, vaskemaskin, og komfyr konke ut samme måned uten at du må låne penger til å skaffe deg nytt.

Siden lånerenten er høyere enn innskuddsrenten, vil det være fornuftig å betale ned så mye du kan på lånet, i alle fall når bufferen er i orden. Jeg synes det er greit å trekke en viss sum til bufferkontoen hver mnd, og når det står mer enn nødvendig der, setter jeg inn en sum på boliglånet.

Anonymous poster hash: 6f298...1f1
Skrevet

Det som er anbefalt er 2-3 x lønn. Avhengig av hvor fort du greier å sette det inn, så kan du kanskje spare 3/4 av ekstra fra lønna på bufferkonto og resten på boliglån fram til du har satt opp en brukbar buffer.

Skrevet

Du bør ha nok på bufferkonto til at du klarer deg dersom flere ting ryker samtidig og du er NØDT til å ha nye med en gang. Samtidig er det greit å ha så mye på konto at dersom du mister jobben har du nok til å klare deg en stund før du finner noe nytt.

Men, det er som nevnt tidligere høyere renter på lån enn på sparing, så du bør prioritere å få ned lånene så mye som mulig før du sparer opp veldig mye mer enn det du trenger som buffer.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg ville betalt ned mest mulig på lån, og heller hatt boliglån med boligkreditt. Da vet du at du kan øke lånet ørlite om det skulle oppstå et akutt behov, og du har dermed mindre behov for buffer på kontoen.

Det er høyere rente på boligkreditt, så med mindre man har behov for den fleksibiliteten (f.eks hvis det varierer mye fra måned til måned hva man kan nedbetale) er det ikke nødvendigvis lønnsomt.

Jeg ville spart opp en buffer, og deretter nedbetalt max på lån.

Skrevet (endret)

Det er høyere rente på boligkreditt, så med mindre man har behov for den fleksibiliteten (f.eks hvis det varierer mye fra måned til måned hva man kan nedbetale) er det ikke nødvendigvis lønnsomt.

Jeg ville spart opp en buffer, og deretter nedbetalt max på lån.

For oss var det minimal renteforskjell, men tror kanskje vi fikk et godt tilbud fordi vi var en "god" kunde. Vi betaler dessuten ned slumpevis, så nok en grunn til at det er lurt for oss.

Endret av Kritt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...