Gå til innhold

Helt alene til nyttår, eller kanskje ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

i snart 7 år har det kun vært meg og mamma, vi har ingen familie eller noe, det er kun oss to.

Nå er nyttår rundt hjørnet og jeg har blitt invitert på fest av noen bekjente som jeg gjerne har lyst til å dra på, men det betyr at jeg må la mamma være alene på nyttår, noe jeg virkelig ikke har lyst til..

Jeg ville ha bedt henne be over noen venner eller bli invitert , men hun har ingen venner. og hun jobber ikke, så jobbvenner har hun heller ikke.

Dette er så hjerteknusende for meg og tenke på, for jeg vil nødig la henne være, men jeg føler jeg ikke kan ødelegge egne sosiale muligheter for at hun ikke gidder og jobbe eller sliter med å skaffe seg venner..

så dilemma.. hva bør jeg gjøre?

Og andre ting, jeg har så lyst til å skaffe henne en kjæreste, men vi har prøvd alt.. match.com , sukker.. har folk noen tips til hvordan jeg kan få mamma til å bli mer sosial og evnt jobbe.. slik at jeg får flytta ut uten og bekymre meg for henne konstant?

Anonymous poster hash: 76733...b21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start kvelden med middag med moren din før du stikker innom festen på slutten av kvelden.

• Liker 10
Skrevet

Som mor til tenåring hadde det ikke vært et problem å vært alene nyttårsaften.

• Liker 3
Skrevet

Som mor selv hadde jeg blitt glad for at du reiste ut og var sosial nyttårsaften.

Særlig hvis jeg som din mor var ganske ensom uten venner/jobb/kjæreste osv.

Hun ønsker ikke at du skal bli like ensom som henne, og klarer helt fint å være

alene en nyttårsaften hvis hun vet at du koser deg.

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror nok moren din vil at du skal være ute med venner å ha det gøy. Så selvom du føler at du ikke burde la henne være hjemme alene så syns jeg du skal dra ut. Jeg hadde hvertfall følt det bedre om min datter var ute med venner i stedet for å sitte hjemme med meg på nyttårsaften.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde blitt ordentlig lei meg dersom jeg oppdaget at mitt barn satt hjemme med meg på nyttårsaften i stedet for å være sammen med venner.

Hvor gammel er du?

Det lille du skriver i innegget ditt høres ut som en relasjon der barn og voksne har byttet roller. :hug:

• Liker 4
Skrevet

Hei

i snart 7 år har det kun vært meg og mamma, vi har ingen familie eller noe, det er kun oss to.

Nå er nyttår rundt hjørnet og jeg har blitt invitert på fest av noen bekjente som jeg gjerne har lyst til å dra på, men det betyr at jeg må la mamma være alene på nyttår, noe jeg virkelig ikke har lyst til..

Jeg ville ha bedt henne be over noen venner eller bli invitert , men hun har ingen venner. og hun jobber ikke, så jobbvenner har hun heller ikke.

Dette er så hjerteknusende for meg og tenke på, for jeg vil nødig la henne være, men jeg føler jeg ikke kan ødelegge egne sosiale muligheter for at hun ikke gidder og jobbe eller sliter med å skaffe seg venner..

så dilemma.. hva bør jeg gjøre?

Og andre ting, jeg har så lyst til å skaffe henne en kjæreste, men vi har prøvd alt.. match.com , sukker.. har folk noen tips til hvordan jeg kan få mamma til å bli mer sosial og evnt jobbe.. slik at jeg får flytta ut uten og bekymre meg for henne konstant?

Dra på festen, men om det passer så spis gjerne middag med henne først.

Skrevet

Jeg hadde blitt ordentlig lei meg dersom jeg oppdaget at mitt barn satt hjemme med meg på nyttårsaften i stedet for å være sammen med venner.

Hvor gammel er du?

Det lille du skriver i innegget ditt høres ut som en relasjon der barn og voksne har byttet roller. :hug:

ts her, jeg er 23 ..

Nå som jeg ser at alle mener jeg bør dra, og jeg skjønner at selv mamma kommer til å si at jeg bør dra..

Er det så utrolig vanskelig, jeg kommer til å tenke på henne hele tiden.. uff.. det er så vanskelig..

Skrevet

Jeg har selv ei datter på 22, jeg vil absolutt ikke at hun skal ødelegge sitt sosiale liv på grunn av meg! Din mor har ansvar for sitt eget liv, din oppgave er å gå ut i verden og skape ditt eget liv uavhengig av henne! Glem dårlig samvittighet og ansvarsfølelse, og kos deg på nyttårsaften :Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre (og helt sikkert din mor) - dra på festen og kos deg! Så kan du avtale med din mor å komme på lunsj dagen etter, se hopprennet sammen, ta med noe godt pålegg etc.

Hadde det vært snakk om julaften, hadde saken stilt seg annerledes.

Anonymous poster hash: 6ff8b...d1b
Skrevet

Jeg har selv ei datter på 22, jeg vil absolutt ikke at hun skal ødelegge sitt sosiale liv på grunn av meg! Din mor har ansvar for sitt eget liv, din oppgave er å gå ut i verden og skape ditt eget liv uavhengig av henne! Glem dårlig samvittighet og ansvarsfølelse, og kos deg på nyttårsaften :Nikke:

ts her ..

Det som også er, at mamma selv sier at jeg skal dra og at det ikke gjør noe at hun er alene.. men det er så vanskelig.. i tillegg vet at jeg vet hun lider av deperesjon, og min lege har gitt meg inntrykk av at måten min mor behandler meg viser kjennetegn til schizofreni.. så det gjør meg enda mer bekymret..

Hun nekter og dra til legen fordi hun mener han ikke behandler henne rettferdig..

Så jeg sitter i sånn klemme.. har ingen andre som kan være der for henne, derfor jeg er sårt desperat i få henne i jobb og skaffe henne kjæreste og venner..

Skrevet

ts her ..

Det som også er, at mamma selv sier at jeg skal dra og at det ikke gjør noe at hun er alene.. men det er så vanskelig.. i tillegg vet at jeg vet hun lider av deperesjon, og min lege har gitt meg inntrykk av at måten min mor behandler meg viser kjennetegn til schizofreni.. så det gjør meg enda mer bekymret..

Hun nekter og dra til legen fordi hun mener han ikke behandler henne rettferdig..

Så jeg sitter i sånn klemme.. har ingen andre som kan være der for henne, derfor jeg er sårt desperat i få henne i jobb og skaffe henne kjæreste og venner..

TS, du må ta vare på seg selv oppi dette! Det er nok av kvinner her i landet (jeg vet om mange) som ofrer seg for sine foreldre og glemmer at de selv trenger et eget liv, og at man aldri kan få nok ressurser til å ta vare på andre hvis man ikke tar vare på seg selv først og fremst. Kom deg ut på fest! Og besøk din mor dagen etter, og fortell morsomme ting fra festen, så hun har noe å glede seg over.

Det er så viktig at hun ikke drar deg ned i dragsuget med bekymringer og ensomhet, det ser hun jo selv også. Derfor vil hun at du skal være sosial og møte folk. Du er ung, det blir nok av kjedelige nyttårsaftener senere i livet. Hadde du vært en venninne av meg, ville jeg ringt deg og kjeftet på deg for at du i det hele tatt vurderte å ikke gå på den festen. :)

Anonymous poster hash: 6ff8b...d1b

• Liker 1
Skrevet

Din mor er ikke ditt ansvar. Derimot er du til en viss grad hennes ansvar. Snart bør du absolutt flytte hjemmefra, og slutte å bekymre deg så mye for henne. Hun ønsker helt sikkert at du skal dra, det gjør henne sikkert mindre deprimert å vite at du har venner, og kan kose deg på en dag som nyttårsaften, enn at du sitter hjemme alene med henne, og blir hindret i ditt eget liv pgs henne. Jeg tror det er best for din mor at du drar! Og soeklart best for deg.

Anonymous poster hash: 3b98a...8af
  • Liker 1
Skrevet

ts her ..

Om et par år innser du at din mor er din mors annsvar, ts.

Akkurat nå er du for ung.

En kan ikke "skaffe" en person noe som helst. Din mor må selv få seg selv (gjerne ved hjelp av psykolog) ut og opp. Kun, og kun bare hun er ansvarlig for å få seg det livet hun vil ha. Alle dine forsøk på hjelp er helt bortkastede og gjør om noe vondt verre. Hun må fikse det selv, ellers vil ikke fiksen ha verdi.

I mellomtiden: flytt ut. Lev livet. Din mor må få flyte eller synke av egen maskin - noe annet ville være å umyndiggjøre henne, og det er ikke ok. Særlig fra egne barn.

Anonymous poster hash: 88cd3...22e

Skrevet

Du er snill som bryr deg om din mor, men du må ikke glemme å bry deg om deg selv. Jeg syns du skal dra på festen, og det uten å ha dårlig samvittighet.

Hilsen godt voksen mamma

Anonymous poster hash: da881...3af
  • Liker 1
Skrevet

ts her ..

Hva liker hun å holde på med? Kanskje vil hun ha glede og selskap av et dyr, for eksempel en hund? Hunder kan også være en fin måte å treffe andre med samme interesse på.

Skrevet

Hva liker hun å holde på med? Kanskje vil hun ha glede og selskap av et dyr, for eksempel en hund? Hunder kan også være en fin måte å treffe andre med samme interesse på.

ts her

Hun liker ikke dyr, og ikke andre aktiviteter..

Har mast på henne om å bli med meg på treningsstudio, men hun tar seg bare en spasertur ute i ny og ne..

Det er utrolig slitsomt, har selv blitt deperimert og går på antidepressiva på bakgrunn av mye forferdelige opplevelser i barndom og senere..

Jeg setter utrolig pris på at dere alle er så hyggelige og hjelper meg her.

Jeg skal forsøke og dra på festen, men jeg vet at det er stor sjangse for at jeg ikke gjør det..

Om det var like lett som det er å si det så hadde alt vært enklere.. sukk.. Jeg er utrolig glad i mamma, hun er min bestevenn, og det er ufattelig hjerteskjærende og se henne synke mer og mer for hver dag som går.. men hun nekter rett og slett og dra til verken psykolog eller lege, hun er veldig paranoid og stoler ikke på noen.. Selv jeg vet såfremt ikkenoe om hennes sykehistorie.

Jeg vil bare at hun skal ha det bra, før jeg tenker på å flytte ut.. For hvis jeg flytter, så blir hun helt alene.. og jeg klarer ikke tanken på hvordan hun kommer til å ha det da.

Skrevet

Dette virker som en veldig usunn mor-barn-relasjon, så jeg håper du får hjelp til å innse at det ikke er ditt ansvar å "redde" moren din. Jobber/studerer du? Hvis du skal vente på at hun blir frisk før du lever ditt eget liv, kommer du antageligvis til å bruke opp ditt liv også. Som noen sa over her; du kan ikke skaffe henne noe som helst, hun må fikse det selv.

Skrevet

Dette virker som en veldig usunn mor-barn-relasjon, så jeg håper du får hjelp til å innse at det ikke er ditt ansvar å "redde" moren din. Jobber/studerer du? Hvis du skal vente på at hun blir frisk før du lever ditt eget liv, kommer du antageligvis til å bruke opp ditt liv også. Som noen sa over her; du kan ikke skaffe henne noe som helst, hun må fikse det selv.

Ts her

Jeg jobber bare, men det er vikariat som utløper veldig snart

Jeg har veldig lyst til å studere, men jeg sliter så sterkt med konsentrasjon. Har vært hos utallige leger, men min nyeste lege mener det ligger psykisk, så han prøver og få meg ''frisk'' og gudene vet hvor lang tid det vil ta. Men har inderlig lyst til å studere.. klarer bare ikke å lese

Skrevet

Du høres ut som en godhjertet person, det er en flott egenskap.

Moren din behøver profesjonell hjelp kan det høres ut som , så hvis du skal gjøre noe for henne bør det være å stå på litt for at hun får det. Mange mennesker i dette landet er syke og greier ikke sørge for seg selv, de er avhengige av at mennesker med noe mer ressurser hjelper de.

MEN, du må ikke ta hennes problemer over på deg selv , da orker tilslutt ikke du mer heller. Gå ut å gjør noe som GIR deg energi .

Jeg syns også du skal dra på festen, men at du først gir din mor noen timer av nyttårskvelden. Det går nok helt sikkert bra. Hvor gammel er hun?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...