AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #1 Skrevet 21. desember 2014 I sammenheng med oppmerksomheten nordmenns alkohol vaner som alltid kommer frem rundt jul, blir jeg nysgjerrig på hvem av KG brukeren her som kommer til å drikke i julen? Tenker da spesielt på julaften, og de av dere med barn som også er tilstede. Vi har vanligvis en hvit jul, men nå er barna over 18, og da tenker vi at et glass vin og litt akevitt kan nytes. Hvordan har andre det i sine hjem? Anonymous poster hash: 242da...023
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #2 Skrevet 21. desember 2014 Det er ingen småbarn i vårt hjem - jeg er yngste og er 24. Fettere og kusiner har småbarn, men de feirer for seg selv. Så ja, jeg drikker alltid vin til maten, men det drikker vi til vanlige middager også. Har aldri sett foreldrene mine fulle, men har sett dem brisne. Drikker aldri mye med familie, er uansett ikke komfortabel med at foreldre ser meg slik. Så ja, alkohol er en del av pakken men det har aldri blitt et problem hos oss at noen drikker mye. Anonymous poster hash: a4eab...799 1
Gjest Sitrondrops Skrevet 21. desember 2014 #3 Skrevet 21. desember 2014 Er ikke noen barn hos familien vår på julaften, men vi drikker heller ikke. Ikke en dråpe alkohol, har alltid vært slik siden en av foreldrene mine har en alkoholiker til far og har opplevd mange vonde stunder. 1
_isabella Skrevet 21. desember 2014 #4 Skrevet 21. desember 2014 Her drikkes det allkohol. Har ingen små barn i familien for øyeblikket, men det har aldri stoppet noen i min familie og slekt tidligere. Jeg er oppvokst med at alkohol er veldig vanlig og akseptert. Det har aldri skadet meg eller noen i min familie/slekt. Så lenge man ikke drikker seg sørpe full så er det vel greit, selvom det er barn tilstede? Det mener nå jeg 10
skruf Skrevet 21. desember 2014 #5 Skrevet 21. desember 2014 Jeg kommer nok til å ta meg et glass rødvin om kvelden på julaften, og jeg regner med at mannen tar seg ei øl til julemiddagen. Personlig så foretrekker jeg solbærsirup til julemiddagen. Vi har to barn, og jeg tviler på at de tar skade av at vi tar oss et glass vin om kvelden etter at pakkene er åpnet opp, eller av den ene ølen som mannen drikker til middagen. Ellers i jula blir det ikke noe fest og fyll, men godt mulig et glass vin eller to om kvelden. 5
Gjest Bruce Wayne Skrevet 21. desember 2014 #6 Skrevet 21. desember 2014 Blir bare julebrus og cola for min del, i hvertfall på julaften og nyttårsaften. Kanskje kanskje det blir noe annet i romjulen. 1
kattaa Skrevet 21. desember 2014 #7 Skrevet 21. desember 2014 Ja, men bare de dagene det ikke er barn på besøk. Har vokst opp med at mine foreldre aldri drakk så mye som en dråpe alkohol rundt meg og mine søsken så når det er barn på besøk så drikker jeg det de drikker eller vann. Er ikke slik at jeg tror de tar skade av at de voksne drikke litt. Jeg syns bare det er en fin tradisjon å legge til rette for at alle, både voksne og barn, kan spise og drikke det samme. 4
Nana Skrevet 21. desember 2014 #8 Skrevet 21. desember 2014 Har ikke noen kobling mellom alkohol og jul hjemmefra, så jeg drikker aldri alkohol på julaften. 2
Chiquita Skrevet 21. desember 2014 #9 Skrevet 21. desember 2014 Her skal juleaften feires sammen med mine tre mindreårige barn, og jeg tar nok en akevitt til julemiddagen, dersom jeg har lyst på det når dagen kommer. Det samme med vin til maten. Vi har kjøpt vin som passer til maten, så går vi se når dagen kommer... Det er uansett ikke snakk om mengder, og jeg er helt sikker på at barna ikke vil oppleve det som problematisk, dersom det skulle bli både vin og akevitt heller... 8
Gjest avocadoen Skrevet 21. desember 2014 #10 Skrevet 21. desember 2014 Har alltid vært greit å drikke en øl for de over 18 på julaften i min oppvekst. Det har heller aldri vært et problem for meg fordi jeg har med det lært at alkohol ikke er farlig sånn sett fordi man kan drikke det uten å bli full. Aldri sett noen i min familie full under min oppvekst og heller ikke nå (utenom søsken når vi har vært på byen sammen) Jeg kommer selv til å ta noen glass rødvin og en øl i løpet av jula, men kommer ikke til å drikke meg full i jula heller. Jeg skal feire hos min familie i år og det kommer heller ikke til å være barn til stedet 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #11 Skrevet 21. desember 2014 Vi kommer ikke til å drikke. Julen er i stor grad til for barna, og da blir det for egoistisk at vi må drikke alkohol. For meg er kosen med barna viktigere enn kosen som vinen gir meg. Anonymous poster hash: 242da...023 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #12 Skrevet 21. desember 2014 Vi er ni voksne (fra midten av tjueårene og opp til nærmere 80) og en tiåring. Det blir vin til maten og likør til kaffen til alle voksne. Sånn har det vært siden jeg selv var barn, og jeg har ikke sett noen i min familie synlig beruset verken som barn selv--eller som voksen, med andre barn til stede. Vi er alle fornuftige, oppegående mennesker. I romjula er det en del festing og fyll for meg, men da er det ingen barn til stede. Anonymous poster hash: ae283...875 4
Gjest Kålrot Skrevet 21. desember 2014 #13 Skrevet 21. desember 2014 Vi drikker vin til maten, som vi pleier når vi spiser god mat. Det har jeg vokst opp med og har aldri tatt noe skade av det, barna våre er 16 og 17 år og ser ikke ut til at de heller er spesielt preget av at vi er opptatt av viner som passer til ulike retter. Akevitt liker vi ikke.. 4
Chifru Skrevet 21. desember 2014 #14 Skrevet 21. desember 2014 Her er det ingen barn under 18 i huset, så jeg nyter gjerne en øl eller to til julemiddagen.
miaw Skrevet 21. desember 2014 #15 Skrevet 21. desember 2014 Øl og akevitt er helt obligatorisk til pinnekjøttet. Fetteren min på 10 år skal feire med oss i år, men det er ikke et tema engang å ha "hvit jul", men ingen kommer selvfølgelig til å drikke seg full. Synes det er mye hysteri ut å går. Så lenge man selv vet hvor grensa går, er det ikke noe problem å ta noen glass. I min familie skal alkohol nytes, ikke for å bli full. 7
Wonderbitch Skrevet 21. desember 2014 #16 Skrevet 21. desember 2014 Ingen småbarn men ingen alkohol heller:-) 3
vimsefrøken Skrevet 21. desember 2014 #17 Skrevet 21. desember 2014 Jeg syns det er mye hysteri ute å går vedrørende jul og alkohol. Det er selvfølgelig IKKE ok å drikke seg full rundt barn i julen, eller ellers i året. Men en øl eller ett glass vin til maten har aldri skadet noen. At man snakker åpent om de barna som gruer seg til julen pga alkohol og fulle mennesker, og prøver å hindre dette er jeg helt for, men nå er det nesten blitt tabu å ta ett glass med noe med alkohol, for da har barna det ikke bra virker det som folk mener. Hos oss blir det slik at de som ønsker en øl eller vin får det, ingen drikker seg fulle. Vi har to barn som er 7 og 11, og de har aldri brydd seg med hva folk drikker, fordi folk oppfører seg ordentlig, hadde noen blitt synlig fulle rundt mine barn, hadde de ikke lenger vært velkomne i mitt hus. Selv drikker jeg ikke, men det er fordi jeg foretrekker alkoholfritt, syns det smaker bedre og er generelt ikke så glad i alkohol 6
Fashionistaen Skrevet 21. desember 2014 #18 Skrevet 21. desember 2014 Ja, hos oss er det både akevitt, øl og vin til maten pluss noe annet godt til kakene. Ser virkelig ikke problemet med at folk drikker alkohol rundt barn så lenge de oppfører seg godt og ikke blir tydelig beruset. 6
Gjest gloria Skrevet 21. desember 2014 #19 Skrevet 21. desember 2014 Tar kanskje et glass vin til maten, men noe særlig ut over det blir det nok ikke.
Kvist Skrevet 21. desember 2014 #20 Skrevet 21. desember 2014 Vi har to barn på 2 og 5 år, og kommer nok til å ta en øl eller vin til maten, og kanskje en konjakk eller noe etterpå. Ser virkelig ikke problemet med det, og synes godt drikke hører til god mat. Jeg vet at de andre voksne også kommer til å drikke øl og akevitt eller vin til maten, og gjerne litt mer vin senere også. Siden vi har små barn dropper vi lett det ekstra glasset etter at de er i seng, men det plager ikke oss at de andre (både i 20-årene og 50-årene) muligens blir litt mer fnisete enn ellers lenge etter at barna er i seng. Fyll er det aldri snakk om uansett. Jeg er oppvokst med voksne som drakk vin og øl, og som diskuterte livlig om årets juleakevitt var bedre enn den i fjor, men jeg har aldri opplevd fyll, at noen ble høylydte eller ustø eller noe sånt i jula. Men jeg kan godt huske hvor usikker jeg ble som ung tenåring som var alene hjemme mens foreldrene mine var på fest da de kom hjem før jeg hadde sovnet og jeg hørte at mamma var mer enn brisen, snakket høyt og lo på en rar måte. Pappa kjørte og var edru og jeg var sikkert 14-15 år, så jeg forsto jo hva som skjedde og ble alikevel usikker. Jeg kommer aldri til å la mine barn se meg sånn før de er voksne, og aldri i jula eller familiesammenheng. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå