Gå til innhold

Betale for mat når man er invitert til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør man det?

Søsken + foreldre skal feire julaften hos et av søskene. Jeg ble fremlagt tanken om å dele på matkostnadene for en liten tid tilbake, og ble så paff at jeg sa ja. Nå fikk vi sms om at kostnaden delt på 4 blir rett over 200 kr. Så det er ikke noe formue, men prinsippet. Vi er alle voksne med jobb og normale inntekter. Jeg synes det er smålig jeg... hva synes dere?

Anonymous poster hash: 85dbc...17f
Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

sånne ting som bidro til at jeg sluttet å feire jul. Ja, det er latterlig det der!

Gjest tuppesjura
Skrevet

Tydeligvis! 😳

Jeg hadde ikke send sms om noe sånt. Hadde foreldre på besøk i jula i fjor og tok hele kostnaden selv + laget all maten.

Skrevet (endret)

Jeg har faktisk vært med på det samme en gang: Et vennepar av oss inviterte på middag hvor de forventet at vi delte på utgiftene.

Det går helt fint for meg å betale for maten jeg spiser, men jeg syns på samme tid at det er en ganske spesiell praksis.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 10
Skrevet (endret)

Kanskje de har dårlig råd akkurat nå, men likevel vi invitere til felles hygge?

Jeg hadde fint betalt.

Har dere tenkt å invitere de andre til mat i jula, så blir det noe annet. Men om de er de eneste som inviterer, og har gjort det gjentatte ganger, så er de også kanskje litt lei av at de må betale alt?

Endret av Majott
  • Liker 8
Skrevet

Det syns jeg var noe av det tåpeligste jeg har hørt om.

I hvert fall ville jeg fått sjokk hvis noen i min familie hadde foreslått dette.

Men derimot hvis det er noen som har dårlig råd som skal holde familieselskapet

hadde jeg hatt stor forståelse for dette, da ikke alle har like god råd.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det sikkert er en grunn for at det inviteres til spleiselag så jeg hadde betalt og ikke gjort noen sak ut av det.

Skrevet

Tja..på en måte synes jeg det er ok at man kan spleise men måten dette blir lagt frem på er kanskje ikke så heldig?

Vi søskene (med barn og partnere) feirer hos foreldrene våre og da bidrar vi alle med enten mat eller penger ( jeg bidrar med penger da jeg ikke har mulighet til å handle inn i år) slik at ikke alt faller på foreldrene våre, for det blir jo fort dyrt å ha 14 stykker på julefeiring. Dette er noe vi selv har valgt og kommet frem til :)

Anonymous poster hash: 2fb3a...102

• Liker 4
Skrevet

Om dette går på omgang, så synes jeg at det er greit at den som arrangerer jul betaler. Da jevner det seg ut etter hvert. Men om det alltid er den samme som steller i stand og de samme som alltid er gjester, så er det greit å bidra litt. Det er tross alt litt jobb også. Hva med at dere deler på å kjøpe inn ting, i stedet for å la kontanter bytte eier? En person/et par kjøper inn og tar med drikkevarer, en annen kan kanskje stå for desserten?

Anonymous poster hash: ee4bc...d1f
  • Liker 13
Skrevet

Det høres merkelig ut. Inviterer man, så byr man, det er min mening om den saken.

Skrevet

Veldig spesielt i mine øyne. Jeg har vært "fattig student", og likevel hatt råd til å diske opp med ordentlig middag når jeg har hatt besøk av familie/venner. For meg hadde det aldri vært aktuelt å be andre betale noe slikt. Da hadde jeg heller tatt en ekstra vakt på jobben og tjent inn de pengene.

Skrevet

Jeg gjorde det en gang, men det var avklart god tid i forveien. Jeg var ufør på laveste sats og enslig mor. Hadde veldig dårlig råd, og heller ingen måte og tjene ekstra penger på.

Ellers synes jeg det er veldig fint ved sånne anledninger om folk kan tilby seg og ta med dessert, en kake eller lignende. Dette så det er noe man slipper å gjøre. Er jo mye styr med og ordne julaften for familien.

Anonymous poster hash: d728c...0b5
  • Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet

Om familien er veldig stor, sånn 14-15 stykker, og menyen er pinnekjøtt (fra Idsøe) så blir det jo fort noen kroner av det.

Da hadde jeg hatt få problemer med å dele på kostnadene, men med en liten familie så ville jeg blitt litt overrasket tror jeg. Antageligvis så overrasket at jeg hadde sagt 'Ja, selvfølgelig' på ren automatikk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri gjort dette før, men siden jeg stadig har julaften her med familien så blir det faktisk dyrt! Man har jo ikke akkurat den billigste middagen på bordet og med kakebord senere på kvelden så blir det noen kroner av det hele...

Noen som kommer blir vi invitert tilbake til, men har også gjester som aldri serverer oss noen ting resten av året, så ja, jeg tror jeg ville ha takket ja hvis noen hadde tilbydt seg å komme med noe mat eller penger til meg..

Anonymous poster hash: ce751...554
  • Liker 2
Skrevet

For å snu det andre veien, om jeg hadde blitt invitert til julemiddag så hadde jeg spurt om vi skulle bidra med noe. Deler av maten, desserten, drikke eller noe.

Anonymous poster hash: f3a9c...1f2

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville ikke invitert til julemiddag med mindre jeg hadde råd til å betale 'hele gildet' for alle gjestene.

Men jeg har hørt i år fra ett par venniner at der er det vanlig at noen har med dessert og andre har med drikke osv. I mitt hode er det veldig merkelig.

Hos oss er det ikke vanlig. Jeg ville blitt veldig overrasket om jeg ble best om å spleise på julemiddag.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er den eneste i familien med enebolig og plass til alle, derfor er det "en selvfølge" at familien feirer hos meg.

Jeg har imidlertid ikke flust med penger, så at jeg skal stå for hele kalaset år etter år syns jeg rett og slett ikke er rettferdig. Nå er det åttende jul hos oss, og det går hlatt et par tusenlapper i mat og drikke når vi alle samles.

Det skal sies at pga plassen hos meg så inviterer familien ofte seg selv på middager/grilling osv. Jeg gjetter på at vi gjennomsnittlig samles her alle sammen ca annenhver uke. Når det er snakk om f.eks 8 voksne og 4 barn koster middagene.

Vi lagde en avtale for flere år siden om at vi fortsetter å ha det hos meg, men deler kostnadene. Jeg tar vare på kvitteringer, og ca 1 gang per halvår betaler de andre inn det de skylder.

Anonymous poster hash: c04e1...45b

• Liker 8
Skrevet

Jeg er den eneste i familien med enebolig og plass til alle, derfor er det "en selvfølge" at familien feirer hos meg.

Jeg har imidlertid ikke flust med penger, så at jeg skal stå for hele kalaset år etter år syns jeg rett og slett ikke er rettferdig. Nå er det åttende jul hos oss, og det går hlatt et par tusenlapper i mat og drikke når vi alle samles.

Det skal sies at pga plassen hos meg så inviterer familien ofte seg selv på middager/grilling osv. Jeg gjetter på at vi gjennomsnittlig samles her alle sammen ca annenhver uke. Når det er snakk om f.eks 8 voksne og 4 barn koster middagene.

Vi lagde en avtale for flere år siden om at vi fortsetter å ha det hos meg, men deler kostnadene. Jeg tar vare på kvitteringer, og ca 1 gang per halvår betaler de andre inn det de skylder.

Anonymous poster hash: c04e1...45b

Det blir jo litt annerledes når dere 'er nødt' til å være hos dere hvert år syns jeg. Og at folk nærmest inviterer seg selv.

I vår familie er det ikke sånn. Alle har plass (selvom noen så klart har mer plass enn andre). Og alle inviterer når de ønsker det.

• Liker 1
Skrevet

Det er smålig. Om man ikke har råd til å betale for hele gildet selv, bør man unngå på det sterkeste å invitere så mange folk. Da må man heller si at man må vente til det blir bedre økonomiske tider før man selv kan invitere til slike selskaper.

Vi skal overnatte hos svigers i jula. Selv om vi har bedre lønn enn dem har vi ikke blitt bedt om å betale noe. Det er liksom under skikk og bruk å spørre om det føler vi om noen skulle spørre om slikt. Men hoved-delen av julepresangen vår til dem er noe godt forbruksvare + at vi gir dem en fin blomsterbukett i tillegg. Vi kommer selvsagt også til å tilby oss å hjelpe til med matlaging, rydding etc.

Anonymous poster hash: 3c7d1...5eb
  • Liker 1
Skrevet

Inviterer du dine søsken og foreldre noen gang TS?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...