Gå til innhold

Gode og sunne vegetarretter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig blitt vegetarianer og vil gjerne ha tips til gode retter jeg kan lage, som ikke krever alt for mye matlagingskunnskaper for å få til. Jeg er ikke særlig kresen og prøver det meste som altså ikke har kjøtt eller fisk. Prøver å spise sunt, så hadde satt veldig pris på retter som har endel grønnsaker.

Del gjerne din yndlingsrett som passer for vegetarianere :)

Anonymous poster hash: afe87...1a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Linsegryte:

Stek løk, hvitløk, ingefær og krydder i litt olje. Jeg varierer med bl.a karri, chilli, kayenepepper, ingefær, gurkemeie, paprika, koriander, spiskummen og persille, men du kan bruke andre krydder hvis du heller vil det. Prøv deg fram.

Tilsett linser, revet potet og andre grønnsaker, enten revet eller i små biter. Velg grønnsaker etter smak og sesong. Gulerøtter er fine fordi de gir sødme. Den ferdige gryta bør bestå av minst 50% grønnsaker.

Tilsett litt buljong, soyasaus og jus eller eddik for syre. Du kan også tilsette litt kokkosmelk eller annen melk hvis du har. Dersom det er lite væske kan du tilsette litt vann.

La koke til alt er ferdigkokt.

Server med ris, helst brun

Du kan bruke hermetiske linser, men jeg anbefaler å kjøpe tørkede linser. Du kan enten bløtlegge dem i et par timer og tilsette dem direkte i retten, eller du kan hoppe over bløtleggingen og koke dem en halv time før de tilsettes.

Det er vanskeligere å få fullverdig protein hvis du ikke spiser animalske protein, men hvis du kombinerer linser eller bønner med grove kornprodukter blir det tilsammen fullverdig. Brun ris og mais er også grove kornsorter.

For å få gode retter av linser og bønner bør du få med alle smakene: salt, søtt, surt og umami. Soyasaus er både salt og umami. Søtt finnes i mange grønnsaker, bl.a gulerøtter (økologiske er ofte søtere enn vanlige). Frukt som eple og annanas er både surt og søtt.

Skrevet

Egg i karri:

3-4 ss yoghurt
4 hardkokte egg
1 ts ingefær
1 hvitløksfedd
1 ss frisk koriander
1 dl finhakkede tomater
1/2 ts chili
1/2 ts malt koriander
1/2 ts spisskummen
1/2 ts gurkemeie
salt
1/2 rødløk, finhakket
1-2 grønne chili, finhakkede
1,5 ss olje
Varm olje i en panne, tilsett spisskummenfrø. Når disse blir
varme, tilsett løk. Fres løken til den blir gyldenbrun (4-5
minutter). Tilsett så ingefær, hvitløk og grønn chili. Fres
i 2 minutter. Tilsett gurkemeie og chilipowder. Fres i 1.
minutt.
Tilsett tomater, malt koriander og salt. Fres dette noen
minutter.
Ta vekk pannen fra platen og la det avkjøles litt. Tilsett
yoghurt og 3 ss vann og bland. Skru opp temperaturen og
la det koke i 3-4 minutter.
Skru av platen og tilsett egg. Ha over frisk koriander.
Nan, eller ris passer bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...