soloyo Skrevet 21. desember 2014 #1 Skrevet 21. desember 2014 Mamma og far har vært skilt i 10 år. Mamma er sammen med en stor tosk som jeg aldri har kommet overens med. Hele familien har tatt avstand fordi de ikke tåler han. Kunne skrevet en hel bok om alt som irriterer meg ved han. Men min far har et godt forhold til mamma og utrolig nok også hatt et godt forhold til mammas samboer i det siste. Far er ofte oppom og får både kaffe og middag. Han har vel nesten vært der mer enn meg. Også vært der på nyttårsmiddag før. Jeg bor for meg selv. Og julekvelden har ikke vært noe problem før, for min far har alltid vært hos sin mor som bor langt unna, og jeg og min samboer har byttet på å være på 4 forskjellige steder. Enten en av hans foreldre eller en av mine. I år var egentlig planen å feire med far, for har ikke feiret med han på 6 år. Men han har Hatt et vanskelig år, han har mistet barndomshjemmet sitt og bor nå i en liten kjellerleilighet han ikke trives i. Jeg og samboer har så dårlig plass her, så har ikke plass til å lage mat en gang. Men planen var å reise med far til min bestemor. Dette går ikke fordi bestemor skal få besøk av noen andre og hun har også dårlig plass. Mamma har kjempegod plass og stort hus. Jeg snakket med henne, og vi ble begge enige om at det hadde vært hyggelig å ta med far opp dit så vi alle feirer sammen. Så slipper min far å sitte alene. Han gruer seg til juleaften. Er syk og deprimert for at han har mistet huset. Mistrives i leiligheten og har i det hele tatt hatt et hardt år. Men min mammas samboer nekter for at min far skal få komme! Han har ingen spesiell grunn. Han bare sier at dette er hans hus og han bestemmer! Han er så kald, og eier ikke omsorg for noen andre enn seg selv. En stor egoist. Han later som om han er så kamerat med far, men når alt kommer til alt så syns han det er helt greit at far sitter alene på juleaften. Jeg gruer meg! Rett og slett. For å sitte hos mamma å late som om jeg koser meg når jeg vet far er alene. Forslaget var at vi bare spiser middag alle sammen hos mamma. Også kan jeg og samboer ta med far hit til oss etterpå og drikker litt å se tv. Men, det kommer tydeligvis ikke på tale! Mamma har mast hver dag i to uker nå. Men neida. Håper noen gadd å lese alt dette rotet mitt. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Bare mener det at julen burde handle om omsorg for hverandre! Omsorg og kjærlighet. Hadde jeg hatt plass kunne jeg bedt inn vilt fremmede uten problem om jeg visste de satt alene! Vi nordmenn er så kalde og egoistiske! Jeg bodde et år i utlandet, og der sto dørene åpne juleaften som hverdag! Og alle som ville var selvfølgelig hjertelig velkomne på juleaften! Tror vi var ihvertfall 20 stykker med naboer å alt!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #2 Skrevet 21. desember 2014 Uff dette virker ille! Julen er dessverre tid for familiedrama. Vanskelig å si hva du skal, men var det meg hadde jeg nok prioritert far hele julekvelden, enten invitert ham hjem (selv om det er trangt) eller ut på middag. Du kan invitere mor også, og om hennes nye samboer blir sittende alene, får det stå til.. Anonymous poster hash: 7eb19...398 2
venus_ Skrevet 21. desember 2014 #3 Skrevet 21. desember 2014 Inviter far til dere, det hadde jeg gjort, og heller hatt en enklere julemiddag, hvis det er kjøkkenplass som er problemet. Hvis han er syk, deprimert og ikke har det bra bør han prioriteres. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #4 Skrevet 21. desember 2014 Så vidt jeg forstår, så bor du og din far i samme by, så det er ikke snakk om å måtte ha overnattingsplass til en ekstra? Jeg antar du og din samboer spiser mat hver dag i leiligheta selv om den er trang. Da ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være plass til å lage julemiddag og ha EN gjest! Det trenger ikke være spisebord, man kan forsyne seg fra grytene og spise ved stuebordet. Lag en hyggelig jul for din far, han trenger omsorg nå. Det er ikke sikkert det hadde vært så fint for ham uansett om han hadde fått "audiens" hos din mor og samboer. Han vil nok slappe mye mer av og kose seg hos deg og samboeren din, og ikke bry seg om liten plass. Anonymous poster hash: 8daf1...c19 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #5 Skrevet 21. desember 2014 Jeg skjønner heller ikke dette behovet for stor plass. Ha takk til å feire med hyggelig far på liten plass. Anonymous poster hash: 23492...3f9 2
Gjest Lillia Skrevet 21. desember 2014 #6 Skrevet 21. desember 2014 (endret) Vi lever i en leilighet på under 30 kvm. Hadde en av foreldrene mine eller hans blitt alene på juleaften med problemstillingen du har, hadde jeg likevel feiret hjemme hos oss til tross for en knøttliten leilighet. Endret 21. desember 2014 av Lillia
MissCoverdale Skrevet 22. desember 2014 #7 Skrevet 22. desember 2014 Jeg ser heller ikke plassproblemet. Ville heller spist fjordland i sofaen med mor/far, enn å sitte rundt et skikkelig julebord vel vitende om at en av dem er alene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå