AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Så Lånekassen har kommet med noen nye regler for EØS-borgere. Jeg har bodd i Norge nesten hele livet mitt, bare så det er sagt. I følge § 2-3. Utvidet rett for arbeidstakere fra EØS- eller EFTA-land og deres familiemedlemmer Følgende medlemmer av EØS- eller EFTA-arbeidstakerens familie har rett til utdanningsstøtte på samme vilkår som norske statsborgere: a)ektefelle b)slektning i nedstigende linje av EØS- eller EFTA-arbeidstakeren og/eller EØS- eller EFTA-arbeidstakerens ektefelle. Slektningen må enten være under 21 år, eller bli forsørget av EØS- eller EFTA-arbeidstakeren og/eller dennes ektefelle, eller bo eller ha bodd sammen med EØS- eller EFTA-arbeidstakeren på et tidspunkt da han eller hun var arbeidstaker i Norge. Nå som jeg har flyttet ut og jobber, klassifiseres jeg som arbeidstaker. Har dermed ikke rett til støtte pga. mangelen på faglig sammenheng. Men jeg har jo bodd med foreldrene mine frem til jeg var 20 år gammel, og de har hatt status som EØS-borger i hele den tiden. Har jeg rett i at jeg vil da ha rett til støtte fra Lånekassen igjen? Har allerede kontaktet Lånekassen og fikk et positivt ja fra en person, et tvilende ja fra en annen og nå venter jeg på en epost fra en saksbehandler for å få en endelig bekreftelse på dette. Anonymous poster hash: 8c9be...60a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #2 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er også fra et EØS land. Bodd i Norge i 16år, hvor 12 av de var med mine foreldre (frem til jeg var 19). Studerer nå og får selvfølgelig støtte fra Lånekassen. Første gang jeg søkte om støtte fikk jeg beskjed om å sende dokumentasjon på dette. Jeg skrev derfor Mail tilbake og skulle spørre hvilken dokumentasjon de ville ha, nei da var det ikke nødvendig likevel fikk jeg til svar (dette skjedde i 2011, mulig reglene har endret seg). Du får støtte Anonymous poster hash: e2cb5...d3c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #3 Skrevet 21. desember 2014 Hei, er fra et EØS-land jeg også. Har bodd her leeenge, har også varig oppholdstillatelse, som da var det eneste som lånekassen ville ha kopi av. Ikke noe annet. Gikk fint det og har fått støtte av de Går nok fint hos deg også! Lykke til :-) Anonymous poster hash: a3307...16b
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #4 Skrevet 21. desember 2014 Hei, er fra et EØS-land jeg også. Har bodd her leeenge, har også varig oppholdstillatelse, som da var det eneste som lånekassen ville ha kopi av. Ikke noe annet. Gikk fint det og har fått støtte av de Går nok fint hos deg også! Lykke til :-) Anonymous poster hash: a3307...16b Kan jeg spørre deg når du søkte om varig oppholdstillatelse og hvor lenge du har vært her? Fikk beskjed om at siden de nye eøs registreringsordningen kom i 2011 (som familien min brukte) må jeg vente til 2016 før jeg kan søke om det. Til tross for at jeg har vært her i 17 år. Jeg har altså ikke varig opph.,så reglene er litt annerledea.Anonymous poster hash: 8c9be...60a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #5 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er også fra et EØS land. Bodd i Norge i 16år, hvor 12 av de var med mine foreldre (frem til jeg var 19). Studerer nå og får selvfølgelig støtte fra Lånekassen. Første gang jeg søkte om støtte fikk jeg beskjed om å sende dokumentasjon på dette. Jeg skrev derfor Mail tilbake og skulle spørre hvilken dokumentasjon de ville ha, nei da var det ikke nødvendig likevel fikk jeg til svar (dette skjedde i 2011, mulig reglene har endret seg). Du får støtte Anonymous poster hash: e2cb5...d3c Ja men hvis du leser forskriftet så står det at man får støtte hvis man bor hjemme og er under 21 år eller blir forsørget av foreldrene dine hvis du ee over 21 år. Regner med at det er derfor du fikk støtte. Jeg fikk støtte da jeg bodde hjemme, men siden jeg er over 21 år og jobber er situasjonen annerledes når jeg skal søke på nytt...Anonymous poster hash: 8c9be...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå