Gå til innhold

Kjøper dere klær og annet med reklame på til deres barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om barneklær, møbler, annet interiør og annet med reklame på? Som f.eks Cars, Spidermann eller Hello Kitty. Jeg syns at det er fælt men har en svigermor som elsker sånt. Har fått masse klær til sønnen vår med Cars og Spidermann på fra han ble født, forsåvidt ikke i str 50 men allikevel har hun kjøpt en del, og nå fremover kommer disse plaggene til passe. Må selvfølgelig ikke bruke de. Hun har også kjøpt en sekk med Spidermann på, grusom stygg syns jeg. Den vil ikke passe han før han begynner på skolen, han er 1 år nå.

Så på Facebook i sta at en fyr selger barnesengen til sønnen som er en Cars-seng. Og da kom jeg til å tenke at kanskje svigermor vil finne på å kjøpe en sånn uten å spørre om vi vil ha, hun kjøper alt mulig uten å spørre (selvfølgelig må ikke alt spørres om, men større møbler vil jeg bli spurt om). Eller et annet møbel med reklame på. Skrekk og gru... Sønnen vår er jo bare 1 år og vet ikke "hvem" Cars og Spidermann er, han ser ikke på tv. Er ikke sikkert at han blir fan av de heller, men svigermor er jo tydeligvis big fan! :( Har aldri kledd han i disse klærne så hun burde kanskje ta et hint.

Ja hva syns dere om slike reklameting? Kjøper dere sånt selv? Har dere noen som gir dere masse sånt til deres barn? Noen som sa i fra at de ikke ønsket slikt til en person som blir lett dødelig fornærmet? Hvordan gikk det? Jeg sier absolutt i fra om hun kommer med et "reklamemøbel".

Anonymous poster hash: 61b60...460
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venter mitt første barn og det blir ikke kjøpt inn klær med reklame/store trykk. Kjøper ikke det til meg selv, til andre barn eller mitt kommende barn. Syns ofte klærne er stygge og glorete. Senger og sånn syns jeg skal kjøpes mest mulig normalt. Barn endrer smak og interesse fort så det er unødvendig.

Jeg ville sagt nei til mor/svigermor, men tror ikke de ville kjøpt slikt da de ikke liker det selv.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg skal kjøpe sengesett med bil på, og valget står mellom ett med "Lynet McQueen" eller bare en vanlig bil ville jeg nok valgt den med en vanlig bil.

Er i utgangspunktet imot butikkenes markedsføring av merkeprodukter, det er overpriset og blir markedsført som "dette må du bare ha" produkter.

Men så er det en gang slik at disse små håpefulle blir på en eller annen måte påvirket, og om barnet ønsker seg sengesett med Lynet McQueen spesifikt, så kjøper jeg det.

Tror det er vanskelig å unngå at de blir påvirket. Ser feks bare i barnehagen; de leker ofte lynet mcqueen, og ikke bare "bil". Dette er nok fordi disse figurene er gitt en personlighet barna kan forholde seg til.

Anonymous poster hash: bda52...0a4

Skrevet

Når barnet sier i fra at det vil ha det, kjøper jeg klær med Lynet mc queen eller lignende på. Ellers har jeg ikke sans for plagg med hverken amerikanske collegenavn, flagg eller lignende på og kjøper ikke slikt om jeg er alene på handletur og plagget ikke er høyt ønsket,

- Unntaket er mummitrollet. ;)

• Liker 5
Skrevet

Spørs hva det er, men akkurat nå så er midt i en The Avengers periode så da kommer det en del av det i hus.

Skrevet

Skal dere virkelig nekte barnet deres det ønske om å ha en genser med hello kitty, minnie, cars eller hva barnets store idol er fordi dere ikke synes det er bra nok?! Min 3-åring elsker Minnie Mus, og ønsker seg klær med Minnie på, øynene lyser opp. Skal dere virkelig være så pripne og egoistiske at dere ikke kan unne barna deres den gleden? Regner med dere bare kjøper treleker igjennom hele barndommen med den tankegangen dere har.

Anonymous poster hash: d0fb7...3c0
  • Liker 13
Skrevet

Skal dere virkelig nekte barnet deres det ønske om å ha en genser med hello kitty, minnie, cars eller hva barnets store idol er fordi dere ikke synes det er bra nok?! Min 3-åring elsker Minnie Mus, og ønsker seg klær med Minnie på, øynene lyser opp. Skal dere virkelig være så pripne og egoistiske at dere ikke kan unne barna deres den gleden? Regner med dere bare kjøper treleker igjennom hele barndommen med den tankegangen dere har.

Kan bare svare for meg selv da, (og jeg kjøper disse merke-produktene dersom barnet ønsker seg det :) ) men grunnen til at jeg styrer unna hvis det er opp til meg selv å velge, er at jeg synes feks leker med disse mekene på er overpriset og reklamerer unødvendig. Sist jeg så på bøtte-sett (slik m bøtte og spade osv) så kostet hello kittyen dobbelt så mye som et sett med jordbær på -altså ikke noe spesifikt merke. Barnet ble jo hoppende glad for settet med jordbær og synes det var veldig fint, men dersom hun hadde vært med i butikken så hadde hun nok valgt hello kitty, og da hadde jeg kjøpt det også ;) Men som sakt så styrer jeg unna så lenge jeg kan velge selv :)

Anonymous poster hash: bda52...0a4

• Liker 4
Skrevet

Nå er vi over Lynet McQueen her i huset, for nå er det lego, Spiderman, Batman osv som gjelder, og jeg innrømmer at jeg kjøper det. Den gleden som guttene viser når de får en genser med Batman eller sengetøy med Spiderman, og hvor stolte de er over å vise dette til vennene, får meg til å ignorere at det er glorete og stygt. Det er fantastisk å høre frokostsamtalene til femåringer og kompisene, der de diskuterer motivet på matboksene sine 😘. Ingen sak å få ungene i seng når man minner dem på at Spiderman er avbildet på sengetøyet, og påkledningen om morgenen skjer også i ekte Supermannstil når det er han som er avbildet på tskjorta... 😆👍 Følger man litt med er disse produktene ofte også billigere enn andre, da det kjøres kampanjer på det.

Anonymous poster hash: 5d30b...022

• Liker 4
Skrevet

Ja, det gjør jeg, men i begrensede mengder.

Datteren har noen klær med Lynet, Frost og prinsessa i tårnet. Vi har en stor Lynet pute, diverse leker basert på serier (igjen Lynet, Sjørøverbarna, Dr McStuffins osv). Det er utrolig vanskelig å unngå, skal man feks nekte barna det de ønsker seg? Men prøver å styre unna det mest glorete og de fleste klærne er nøytrale.

Minste som ikke er ett ennå har lite av dette, eneste er vel sengetøyet med Planes... Men det var på tilbud så jeg valgte det billigste.

Kort sagt, vanskelig å unngå, det er veldig stas med denne typen klær, leker osv... Litt status er det vel også. Så her er det mer å ha et bevisst forhold, trenger hun en tynn genser/kjole så får hun velge hva hun vil og gjerne Disney om hun vil det. Men når det kommer til feks ullklær og utetøy så bestemmer jeg.

Anonymous poster hash: 1ed7a...e37

Skrevet

Jeg hadde klær med Ole Brumm, Bamse o.l. fra barna var babyer, syns slikt er søtt jeg. Nå er eldste fire, og selv om jeg selv ikke kan fordra Hello Kitty har hun fått både lue, såpe og truser i serien i pakkekalenderen sin. Dette fordi hun syns det er så stas selv, og klærne henne skal i hovedsak glede henne selv, ikke meg.

Anonymous poster hash: 04c89...8fe

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper det ikke før barna selv ber om det. Vår eldste på 4,5 vil ha klær med Cars på. Da får han. Vår yngste på 1,5 har ingen preferanser enda, så der er det klær uten Hello Kitty/Minnie. Begge barnerommene er nøytrale/fri for "reklame".

Gjest Magdalene
Skrevet

Hater plagg med print, men nå er det jo barna som skal bruke det, så datteren min har vel et par plagg med hello kitty på. Minsten har enda ikke etterspurt.

Skrevet

Når barnet sier i fra at det vil ha det, kjøper jeg klær med Lynet mc queen eller lignende på. Ellers har jeg ikke sans for plagg med hverken amerikanske collegenavn, flagg eller lignende på og kjøper ikke slikt om jeg er alene på handletur og plagget ikke er høyt ønsket,

- Unntaket er mummitrollet. ;)

:ler: Samme her! Det med mummitrollet er jo vel så kynisk, så jeg liker egentlig ikke at jeg går på, men så lenge jeg ikke tar helt av..

Poden på 2,5 er dessverre helt forgapt i Lynet McQueen, men foreløpig har han ikke fått noe særlig effekter. Jeg har ikke kjøpt noe, men svigermor har. Eller, jeg kjøpte sokker med Biler nå nylig.

Skrevet

TS her, nei jeg skal ikke nekte sønnen min noe f.eks Cars-ting om han blir fan, selvfølgelig ikke, men her og nå vet han som sagt ikke hva Cars er. Blir han fan kan han få noen klær, et sengesett med idolet på og noe annet smått, men ikke møbler nei, f.eks en seng med Cars vil han ikke få ha. Møbler skal være nøytrale i vårt hus :)

Skrevet

Jeg kjøper ting med batman, starwars og spider-man til min 2,5 åring. Jeg er like fan som han er :fnise:

Skrevet

Prippen og egoistisk faktisk? Jaja ;)

Nei, jeg ser ingen grunn til å si ja til alt. Barna har da leker, filmer, tv etc. og får sin dose. Jeg har aldri fått det som var "mote". Tok ingen skade av det og er glad for det i dag. Skulle jeg ha noe måtte jeg spare av egne penger og da jeg hadde nok kjøpte jeg uansett noe annet.

Jeg kan strekke meg til klær med diskre trykk, men ikke disse klærne med cars klistret over hele. En seng er en seng og skal soves i så der blir det ingen spesielle senger fordi ungen er opphengt i prinsesser akkurat da.

• Liker 3
Skrevet

Prippen og egoistisk faktisk? Jaja ;)

Nei, jeg ser ingen grunn til å si ja til alt. Barna har da leker, filmer, tv etc. og får sin dose. Jeg har aldri fått det som var "mote". Tok ingen skade av det og er glad for det i dag. Skulle jeg ha noe måtte jeg spare av egne penger og da jeg hadde nok kjøpte jeg uansett noe annet.

Jeg kan strekke meg til klær med diskre trykk, men ikke disse klærne med cars klistret over hele. En seng er en seng og skal soves i så der blir det ingen spesielle senger fordi ungen er opphengt i prinsesser akkurat da.

Samme her, var mye jeg ønsket meg som jeg aldri fikk, og bra er det at jeg ikke fikk alt fordi da hadde jeg vært bortskjemt og satt mindre pris på gaver. Sånn er det dessverre med en del barn i dag, foreldrene tør ikke å si nei fordi da kan de bli lei seg. Leste en plass at noen foreldre kjøper julegaver som de ikke har rå til, så det går ut over regninger og sånt, jeg hadde aldri gjort det. Så har null problemer med å si nei, sier allerede nei til noe som min 1-åring vil ha.

Skrevet

Kan du ikke snakke med svigermor om at du ikke ønsker å kjøpe disse tingene til han frem til han blir gammel nok til å be om det selv? Personlig synes jeg at foreldrene skal ta hensyn til hva barna liker og er opptatt av. Ønsker de seg spiderman sengesett, så er det greit, men konsekvensen av dette valget er at de må leve med det ganske lenge, siden man ikke kjøper nytt sengsett hver dag. Blir han lei av spiderman etter et år, så er sengesettet fremdeles fullt brukende, og det må han bare tåle.

Det går likevel begge veier. Når barnet ikke er opptatt av noe (fordi barnet ikke er gammelt nok) så synes jeg man skal la være å påvirke barnet med innkjøp av den slags. Barn er utsatt for nok reklame uten at foreldre skal pushe på dem enda mer.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke snakke med svigermor om at du ikke ønsker å kjøpe disse tingene til han frem til han blir gammel nok til å be om det selv? Personlig synes jeg at foreldrene skal ta hensyn til hva barna liker og er opptatt av. Ønsker de seg spiderman sengesett, så er det greit, men konsekvensen av dette valget er at de må leve med det ganske lenge, siden man ikke kjøper nytt sengsett hver dag. Blir han lei av spiderman etter et år, så er sengesettet fremdeles fullt brukende, og det må han bare tåle.

Det går likevel begge veier. Når barnet ikke er opptatt av noe (fordi barnet ikke er gammelt nok) så synes jeg man skal la være å påvirke barnet med innkjøp av den slags. Barn er utsatt for nok reklame uten at foreldre skal pushe på dem enda mer.

Som jeg skrev i hovedinnlegget så blir hun så lett dødelig fornærmet, så er ikke lett å ta sånt opp. Men skal prøve å si fra når det en gang passer seg, eller "tilfeldig" nevne at jeg ikke liker sånt.

Skrevet

Ungen bryr seg ikke om klærne er "glorete". Jeg hadde noen interessante antrekk da jeg var liten, foreldra mine brydde seg ikke. Unger er ikke til pynt.

Ja takk til klær til gave, ungene vokser ut av det uansett, er ikke no vits i å punge ut fordi man mener ungen skal matche en selv.

Kommer ikke selv til å kjøpe dyrere klær bare fordi det er batman på, men får jeg det i gave så blir det nok brukt!

Anonymous poster hash: 901d0...837

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...