AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Har nettopp solgt boligen min og selgerforsikring ble tegnet. Kjøper kontaktet meg et par dager etter huskjøpet og kommenterte at radiatoren i stuen lekker/drypper og at el.boksen utenfor badet lager "bråk"/durer hver gang lysene/spotlights på badet slås av. Når lysene står på er boksen stille, så er vel mest om nettene at lyd/støy høres fra el.boksen v/jordfeilbryteren. Dekker min selgerforsikring reparasjon på dette eller går det inn under "kjøpers undersøkelsesplikt"? Noen forsikringskyndige her...?Anonymous poster hash: 71a8b...3db
Chiquita Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 Ang radiatoren, så er det avgjørende spørsmålet om du visste om problemet før salg, og unnlot å opplyse om det... Ang el.boksen så TROR jeg det vil gå på kjøpere undersøkelsesplikt
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #3 Skrevet 20. desember 2014 Betingelsene er ulike for ulike forsikringer, så her må du lese hva som gjelder for din forsikring eller kontakte forsikringselskapet. Kjøper har undersøkelsesplikt, men selgers opplysningsplikt går foran kjøpers undersøkelsesplikt. Her vil jeg mene at du må ha kjent til både at radiatoren lekker og at bryterpanelet "støyer". Følgelig, med de opplysningene du gir, skulle du ha opplyst om dette da det er uforståelig at du ikke har kjent til dette. Anonymous poster hash: 1214b...c5c
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #4 Skrevet 20. desember 2014 Kjøper har ikke kjøpeforsikring... Men har fremsatt krav om at jeg/min selgerforsikring dekker kostnader ved utbedring-men det kan vel bli dyrt?! Radiator er gammel og jeg har alltid latt den stå på styrke 1-2...kan jo hende at radiatoren ikke oppfører seg like bra om den skrus opp på f.eks 3-4, vet ikke som sagt. El.boksen på veggen til soverommet som hører til badet og spotlights ble fikset på av et el.firma noen dager før visning og jeg kjenner ikke til at det ikke skulle virke..har sendt over kvitteringen til kjøper (kr 5.000,-). Hva kan jeg gjøre?! Hva er mine rettigheter, må jeg eller forsikringen betale noe her?Anonymous poster hash: 71a8b...3db
petterm Skrevet 21. desember 2014 #5 Skrevet 21. desember 2014 Snakk med din forsikring. Høres for meg ut som om du kanskje har ditt på det tørre. Du må i alle fall overlate til forsikringsselskapet å påta seg ansvar.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #6 Skrevet 21. desember 2014 Kjøper har ikke kjøpeforsikring... Men har fremsatt krav om at jeg/min selgerforsikring dekker kostnader ved utbedring-men det kan vel bli dyrt?! Radiator er gammel og jeg har alltid latt den stå på styrke 1-2...kan jo hende at radiatoren ikke oppfører seg like bra om den skrus opp på f.eks 3-4, vet ikke som sagt. El.boksen på veggen til soverommet som hører til badet og spotlights ble fikset på av et el.firma noen dager før visning og jeg kjenner ikke til at det ikke skulle virke..har sendt over kvitteringen til kjøper (kr 5.000,-). Hva kan jeg gjøre?! Hva er mine rettigheter, må jeg eller forsikringen betale noe her?Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 71a8bca343414831ef50a4e6799753db"] 71a8b...3db [/ i] Når du har reparert boxen kort tid før visning, og i tillegg har sendt kvitteringen over til kjøper, så har du informert og dokumentert kjøper om at du kjente til problemer med boxen. Men, spørsmålet her blir da om du har en reklamasjonssak overfor den som har utført jobben. Jeg vil tro ja. Radiatoren er gammel, står det i taksten eller i salgsprospektet? Gamle ting er påregnelig at må skiftes ut. Det tvilsomme her er at den lekker få ved / like etter overtagelse og at du ikke har merket noe. Er dette et selveiende hus eller en del av et borettslag? Er vel ikke så vanlig i dag med radiator i privatboliger? Varmepumpe er vel mer vanlig? Om forsikringen dekker noe? Vet ikke. Hvis ikke prøv å forhandle ved å tilby en sum. Er det brl. Så kan kanskje brl. Hjelpe? Anonymous poster hash: 1214b...c5c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #7 Skrevet 21. desember 2014 Snakk med din forsikring. Høres for meg ut som om du kanskje har ditt på det tørre. Du må i alle fall overlate til forsikringsselskapet å påta seg ansvar. Er det klare regler på dette eller blir det mest skjønn, synsing og ulike vurderinger avhengig av hvem en spør? Er det jeg eller ny eier av boligen som må reklamere overfor el.firmaet som fikset boksen som nå lager lyd? Hva om firmaet fraskriver seg ansvaret?Anonymous poster hash: 71a8b...3db
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #8 Skrevet 21. desember 2014 Er det klare regler på dette eller blir det mest skjønn, synsing og ulike vurderinger avhengig av hvem en spør? Er det jeg eller ny eier av boligen som må reklamere overfor el.firmaet som fikset boksen som nå lager lyd? Hva om firmaet fraskriver seg ansvaret?Anonymous poster hash: 71a8b...3db [/ acronym] Du var oppdragsgiver i forhold til firmaet som fikset boxen, og du må reklamere. Kjøper har ikke noen avtale med firmaet om noe som helst. Kontakter kjøper firmaet kan de med loven i håndennignorere hele saken. Du bør skrive til forsikringsselskapet og gi dem alle relevante opplysninger om begge problemene. Da blir det ikke noen diskusjoner om hva og hvordan ting har blitt sagt på telefon. De fleste forsikringsselskapet gjør og opptak av telefonsamtaler med kunden. Anonymous poster hash: 1214b...c5c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #9 Skrevet 21. desember 2014 Trafoer/boks til bad plassert utenfor bad bråker/durer vel alltid når Spot og lysrør baderomsfliser er slått av?Anonymous poster hash: 71a8b...3db
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #10 Skrevet 21. desember 2014 Kjøper har bedt om kontaktinformasjon til forsikringen og sier at de må ha en bolle under radiatoren for å ta i mot vanndryppingen. Hvordan går vi (jeg) fram her? Er jo jul også...Anonymous poster hash: 71a8b...3db
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #11 Skrevet 21. desember 2014 Ang radiatoren, så er det avgjørende spørsmålet om du visste om problemet før salg, og unnlot å opplyse om det... Ang el.boksen så TROR jeg det vil gå på kjøpere undersøkelsesplikt Ja, de kunne ha lyttet på Trafo boksen under visningAnonymous poster hash: 71a8b...3db
Fraggzy Skrevet 21. desember 2014 #12 Skrevet 21. desember 2014 Sansynligheten er svært stor for at du ikke trenger å foreta deg noe som helst. Forsikringsselskapet ordner opp og kjøper får lite trolig noe som helst dekket. Har sett flere slike saker og kjøpet ender med å betale for utbedring om dere setter dere på bakbeina. Dersom elanlegget utenfor badet bråker er det sansynligvis dimmeren sin feil når den er avslått (om dere har dimmer, ellers kan det være litt av hvert). Dersom det er dimmeren er denne deffekt fra leverandør (dersom det var nylig installert som di sa) og elektrikeren som utførte jobben må bytte den. (dersom det er så lav during at man må legge øret nesten inntill er det derimot helt normalt) Dersom du aldri har lagt merke til noe ved radiatoren, men de ved endret bruk oppdager noe som ikke er som det skal kan ikke du lastes for dette. Er det et 100% nyoppusset hus/leilighet eller delvis-oppusset?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #13 Skrevet 21. desember 2014 Sansynligheten er svært stor for at du ikke trenger å foreta deg noe som helst. Forsikringsselskapet ordner opp og kjøper får lite trolig noe som helst dekket. Har sett flere slike saker og kjøpet ender med å betale for utbedring om dere setter dere på bakbeina. Dersom elanlegget utenfor badet bråker er det sansynligvis dimmeren sin feil når den er avslått (om dere har dimmer, ellers kan det være litt av hvert). Dersom det er dimmeren er denne deffekt fra leverandør (dersom det var nylig installert som di sa) og elektrikeren som utførte jobben må bytte den. (dersom det er så lav during at man må legge øret nesten inntill er det derimot helt normalt) Dersom du aldri har lagt merke til noe ved radiatoren, men de ved endret bruk oppdager noe som ikke er som det skal kan ikke du lastes for dette. Er det et 100% nyoppusset hus/leilighet eller delvis-oppusset? Delvis nyoppusset leilighet. Kjøper har ikke "endrer bruk" av radiator, han har bare skrudd den på noe mer fordi det er kaldt ute..må vel forvente at en radiator skal kunne justeres i temperatur, som kjøper skrev i e-post til meg. Angående Trafo-boksen som durer når badelysene er slått av: fikkboksen byttet av et firma like før salg. Har ikke noe erfaring med den men kjøper sendte meg en Mail og ba meg reklamere på jobben til firmaet....Anonymous poster hash: 71a8b...3db
smilo Skrevet 21. desember 2014 #14 Skrevet 21. desember 2014 Ta kontakt med ditt forsikringsselskap, helst i morgen. Så ber du kjøper ta kontakt med dem etterpå.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #15 Skrevet 22. desember 2014 Ta kontakt med ditt forsikringsselskap, helst i morgen. Så ber du kjøper ta kontakt med dem etterpå. En lekende/dryppende radiator kan umulig være noe å klage på. Kjøper har jo innboforsikring og den dekker vel ødelagte radiatorer som drypper?!Anonymous poster hash: 71a8b...3db
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #16 Skrevet 22. desember 2014 En lekende/dryppende radiator kan umulig være noe å klage på. Kjøper har jo innboforsikring og den dekker vel ødelagte radiatorer som drypper?!Anonymous poster hash: 71a8b...3db Innboforsikring dekker ikke radiator eller andre ting som er preget av tidens tann.Anonymous poster hash: 1214b...c5c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #17 Skrevet 23. desember 2014 Du har forsikring, henvis alle klager fra ny eier til forsikringsselskapet. De avgjør om det dekkes eller ikke, det er en del av tjenesten du har kjøpt av dem.Anonymous poster hash: 894cf...aa1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #18 Skrevet 23. desember 2014 Vi har diskutert det internt men kommer ikke frem til svar på følgende: Er en detppende radiator en "vesentlig mangel" på boligkjøp for kjøper? Isåfall vil forsikringen avvise hans krav:-)Anonymous poster hash: 71a8b...3db
smilo Skrevet 23. desember 2014 #19 Skrevet 23. desember 2014 For at det skal være en vesentlig mangel vil det i det fleste tilfeller være en kostnad på minst 5 % av kjøpesummen.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #20 Skrevet 23. desember 2014 For at det skal være en vesentlig mangel vil det i det fleste tilfeller være en kostnad på minst 5 % av kjøpesummen. En mangel trenger ikke være vesentlig for at selger skal dekke feil og mangler. For å gå i retten med en sak og ha håp om å vinne frem må en skjult feil eller mangel utgjøre mer enn 5 % av kjøpesummen. Det er der HR dommer på.Anonymous poster hash: 1214b...c5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå