AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Lang historie, men jeg har boliglån på ca. 1.6 millioner i en lokal sparebank (men bor ikke på hjemstedet lenger), og ca. 130 000 i forbrukslån hos DnB. Jeg lurer på om det er mulig å få overført mitt boliglån til DnB og så senere få "bakt inn" forbrukslånet i samme bank? Hvor vanskelig/komplisert er en slik prosses? I første omgang: Hvor vanskelig er det å flytte boliglånet fra en bank til en annen? Krever de å få tilsendt ligning, lønnsslipper etc., eller er det ikke så komplisert? Anonymous poster hash: 07116...b15
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 Jeg er i samme prosess selv (refinansiering) men er student og venter på å få fast jobb for å få godkjent å "bake inn" gjelden. Dette gjelder også DNB, og akkurat nå holder det ikke med mine sporadiske vikaroppdrag, selv om jeg har lavt lån (1 mill) på en bolig med solid verdi (5 mill). Du må nesten snakke med en kundebehandler i banken. Anonymous poster hash: 656e0...98f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #3 Skrevet 20. desember 2014 Det er ikke vanskelig å flytte låne, men du må gjennom hele søknadsmøllen med selvangivelse, betalingshistorikk og budsjett for å se om DnB godtar deg som lånekunde. Helt ærlig så tror jeg ikke du er særlig attraktiv med 130 000 i forbruksgjeld (vitner om dårlig økonomistyring og stort forbruk), men du kan jo forsøke. Så kommer det så klart an på hva leiligheten du eier er verdt. Dersom den lett kan selges for 2,5 så er det enklere å få til en avtale enn som den er verdt 1,7. Anonymous poster hash: 24ca4...c2f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #4 Skrevet 20. desember 2014 Det er ikke vanskelig å flytte låne, men du må gjennom hele søknadsmøllen med selvangivelse, betalingshistorikk og budsjett for å se om DnB godtar deg som lånekunde. Helt ærlig så tror jeg ikke du er særlig attraktiv med 130 000 i forbruksgjeld (vitner om dårlig økonomistyring og stort forbruk), men du kan jo forsøke. Så kommer det så klart an på hva leiligheten du eier er verdt. Dersom den lett kan selges for 2,5 så er det enklere å få til en avtale enn som den er verdt 1,7. Anonymous poster hash: 24ca4...c2f Vel, forbrukslånet er ikke der pga. høyt forbruk, men for at jeg skulle ha nok egenkapital da jeg kjøpte bolig for to år siden. Anonymous poster hash: 07116...b15
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #5 Skrevet 20. desember 2014 Det er ikke vanskelig å flytte låne, men du må gjennom hele søknadsmøllen med selvangivelse, betalingshistorikk og budsjett for å se om DnB godtar deg som lånekunde. Helt ærlig så tror jeg ikke du er særlig attraktiv med 130 000 i forbruksgjeld (vitner om dårlig økonomistyring og stort forbruk), men du kan jo forsøke. Så kommer det så klart an på hva leiligheten du eier er verdt. Dersom den lett kan selges for 2,5 så er det enklere å få til en avtale enn som den er verdt 1,7. Anonymous poster hash: 24ca4...c2f Boligen er en tomannsbolig 15 min fra Oslo sentrum. Kjøpte den til 2.2 mill, og har siden pusset opp kjøkkenet helt fra scratch, skaffet og installert ny peisovn(var ikke ildsted her da jeg kjøpte boligen) og satt inn ny servant, servantskap, og badekar på badet. Hvor mye betyr det for verdien av boligen? Anonymous poster hash: 07116...b15
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #6 Skrevet 20. desember 2014 Ta en prat med dnb. De kan også ordne ny takst på boligen. Sikkerhetsmessig skal det ikke være noe problem å bake forbrukslånet inn i boliglånet dersom du har betalingsevne. Du må gjennom hele søknadsprosessen og det er opp til dnb om de vil gi deg så mye i lån. Anonymous poster hash: eb724...329
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #7 Skrevet 21. desember 2014 Ta en prat med dnb. De kan også ordne ny takst på boligen. Sikkerhetsmessig skal det ikke være noe problem å bake forbrukslånet inn i boliglånet dersom du har betalingsevne. Du må gjennom hele søknadsprosessen og det er opp til dnb om de vil gi deg så mye i lån.Anonymous poster hash: eb724...329 Har snakket med DnB, og jeg fikk faktisk innvilget både å flytte over boliglånet samt å bake inn de 130 000 i forbrukslån i boliglånet. Dette føles som en julegave til meg selv! Sparer ca. 2500 i måneden på dette, og i tillegg er lånet på ca. 1.7 millioner billigere hos DnB enn det 1.6 millioners boliglånet jeg hadde hos den lokale sparebanken. Veldig glad nå. Anonymous poster hash: 07116...b15
helenaa Skrevet 22. desember 2014 #8 Skrevet 22. desember 2014 Gratulerer! Så godt at du undersøkte dette. (men jeg syntes det var underlig å ta opp lån for å få nok EK til boligkjøp - det skal vel egentlig ikke være mulig??)
Gjest Phoenix Skrevet 22. desember 2014 #9 Skrevet 22. desember 2014 Gratulerer! Så godt at du undersøkte dette. (men jeg syntes det var underlig å ta opp lån for å få nok EK til boligkjøp - det skal vel egentlig ikke være mulig??) Husker jeg så en nyhetssak om egenkapitalen. Det er visstnok ganske normalt å gjøre dette og helt mulig.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #10 Skrevet 22. desember 2014 Jeg ønsker også å gjøre dette, med en langt lavere sum-25 000. Må man gjennom hele søknadsprosessen igjen for et såpass lite beløp? Anonymous poster hash: 24fec...b1c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #11 Skrevet 22. desember 2014 Vi gjorde dette da vi måtte bruke kredittkortene for å betale dokumentavgifta. Da ventet vi til vi hadde pusset opp et rom, innviterte megleren, fikk ny prisantydning og refinansierte hele lånet. Da fikk vi penger på regningskontoen vår som vi brukte for å betale kredittkortene. Om lånet er tinglyst og du låner opp over det som er tinglyst må du selvsagt tinglyse på nytt. Anonymous poster hash: b1a77...215
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #12 Skrevet 22. desember 2014 Jeg ønsker også å gjøre dette, med en langt lavere sum-25 000. Må man gjennom hele søknadsprosessen igjen for et såpass lite beløp? Anonymous poster hash: 24fec...b1c Jeg måtte i så fall kun gjennom en kort samtale på tlf, og dernest måtte jeg sende to siste lønnsslipper, siste selvangivelse og saldo og kontonummer på mitt eksisterende boliglån. Anonymous poster hash: 07116...b15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå