Gjest Blomsterert Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Jeg er i mot misbruk av alle rusmidler,så er det sagt. Misbruk er når rusen styre fks 25rer livet ditt,-i det små og store. Når rusen kommer først,-uavhengig av situasjon. Da mener jeg det er et alvorlig misbruk. Men,bruk er noe annet. Mariuhana er blitt legalisert som medisin mange steder,-da mot fysiske smerter. Hva med psykiske? Hjelper det,eller gjør det alt verre? min erfaring er at Mariuhana "åpner opp"en del lukkede dører til sinnet. Jeg mener at ingen under 25 år skal bruke dette. Det er uansett misbruk! Unge mennesker bør ligge unna alle former for rus,-det gjør noe med den sunne utviklingen. Så kan en si at INGEN bør ruse seg,men,til alle tider har mennesker gjort dette,og da tyder det på et behov vi har. Hvorfor? Alkohol gjør mennesker særdeles destruktive,-det har,tror jeg,alle som har drukket alkohol har erfart en gang eller to(eller ti). Hva med dere som bruker Marihuana? Jeg vil ha saklige svar.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 Hvis man trenger marihuana for å åpne opp lukkede dører til sinnet har man et problem. Selv om alkohol gjør mye skade trenger vi ikke legalisere marihuana. Anonymous poster hash: 774d0...19f 9
Gjest Blomsterert Skrevet 21. desember 2014 #3 Skrevet 21. desember 2014 (endret) Hvis man trenger marihuana for å åpne opp lukkede dører til sinnet har man et problem. Selv om alkohol gjør mye skade trenger vi ikke legalisere marihuana. Anonymous poster hash: 774d0...19f Jeg vet ikke hvilket problem en eventuellt må ha for å erfare dette? Det jeg vet,er at mennesker med visse psykiske problemer og diverse diagnoser,bruker dette som medisin iblant. Og jeg lurer på om noen har erfart det samme? Og i og med at det er en av de få tingene som en ikke blir fysisk avhengig av,slik som med alt annet,så er jeg veldig ambilavent i forhold til bruk av dette på lovlig vis. Jeg mener at om det hjelper,så må en tenke nytt. Jeg avskyr alkoholens "bivirkninger". Det er ytterst få som får noe som helst positivt ut av det. Tvert i mot er det så mye dritt og tragedie fulgt av alkoholbruk,-og misbruk. Og så lenge et absolutt mindretall ikke bruker rus,så hvorfor ikke velge det minst farlige? Takk for svar. Endret 21. desember 2014 av Blomsterert
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #4 Skrevet 21. desember 2014 Har vi ikke hatt nok tråder om dette nå? Min erfaring er at de som hyler høyest om at cannabis er medisin er de som selv er storforbrukere, men ikke har noen av de diagnosene som faller inn under forskrivningskriteriene for cannabispreparater. Jeg jobber med narkomane, og ser alt for mye av skadevirkninger til at man kan forsvare legalisering. Cannabis er hverken ufarlig eller offerløs kriminalitet. Det er et stoff som gir store problemer som kommer snikende så gradvis at man ikke selv forstår alvoret før man har alvorlige konsekvenser på nakken. Alle jeg har behandlet som har hatt problemer med cannabis har vært i en fase der de hadde kontroll, kunne slutte når de ville, og brukte stoffet ansvarlig og forsvarlig. Plutselig var det ikke sånn lenger. Kanskje var det aldri sånn heller. Felles for alle er også at de ikke identifiserer seg med de andre pasientene, for de har jo ikke egentlig noe problem. Virkelighetsforståelsen er en smule svekket.Anonymous poster hash: 09821...7cb 4
Gjest Blomsterert Skrevet 21. desember 2014 #5 Skrevet 21. desember 2014 Har vi ikke hatt nok tråder om dette nå? Min erfaring er at de som hyler høyest om at cannabis er medisin er de som selv er storforbrukere, men ikke har noen av de diagnosene som faller inn under forskrivningskriteriene for cannabispreparater. Jeg jobber med narkomane, og ser alt for mye av skadevirkninger til at man kan forsvare legalisering. Cannabis er hverken ufarlig eller offerløs kriminalitet. Det er et stoff som gir store problemer som kommer snikende så gradvis at man ikke selv forstår alvoret før man har alvorlige konsekvenser på nakken. Alle jeg har behandlet som har hatt problemer med cannabis har vært i en fase der de hadde kontroll, kunne slutte når de ville, og brukte stoffet ansvarlig og forsvarlig. Plutselig var det ikke sånn lenger. Kanskje var det aldri sånn heller. Felles for alle er også at de ikke identifiserer seg med de andre pasientene, for de har jo ikke egentlig noe problem. Virkelighetsforståelsen er en smule svekket.Anonymous poster hash: 09821...7cb Jeg får ikke med meg alle tråder her,og skriver når jeg tenker på noe,uten å lete etter om det er tidligere tråder om det. Jeg ser hva du skriver,men du sier selv at det er skadevirkningene du ser. Hva med de som bruker det uten å erfare det? Du har jo ikke erfaring med de,og du nekter for at de fins? Det er noe ignorant. Mennesker lider av mye. Mennesker har til alle tider hatt behov for rus. Hvorfor da ikke bruke det minst farlige,for alkohol og annet lovlig er mer skadelig. Jeg lurer bare,og setter pris på reflekterte svar.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #6 Skrevet 21. desember 2014 Jeg får ikke med meg alle tråder her,og skriver når jeg tenker på noe,uten å lete etter om det er tidligere tråder om det. Jeg ser hva du skriver,men du sier selv at det er skadevirkningene du ser. Hva med de som bruker det uten å erfare det? Du har jo ikke erfaring med de,og du nekter for at de fins? Det er noe ignorant. Mennesker lider av mye. Mennesker har til alle tider hatt behov for rus. Hvorfor da ikke bruke det minst farlige,for alkohol og annet lovlig er mer skadelig. Jeg lurer bare,og setter pris på reflekterte svar. Hvordan vet du at jeg ikke har erfaring med de som enda ikke har utviklet problemer? Jeg sier ikke at de ikke finnes - men at man ikke kan vite hvem som er disponert for å utvikle problemer og ikke. Det finnes nokså mye forskning på dette, og hvis man ikke bare ukritisk leser de sosiologiske forskerne, men ser på den farmakologiske og biokjemiske forskningen finner man svært mange uheldige og svært skadelige helsevirkninger når bruken er rettet mot rekreasjonell rus. Cannabis og alkohol er så forskjellige at de ikke lar seg sammenligne direkte. Begge har alvorlige skadevirkninger ved lang tids regelmessig bruk. Medisinargumentet kan ikke brukes i forhold til legalisering. Terapeutisk bruk har vært tillatt i norge siden 2012, og før det kunne leger søke om forskrivning. En uforedlet plante er ikke medisin, for den gir ingen forutsigbar dose og virkning. Alle de jeg befatter meg med har regnet seg inn under den gruppen du beskriver som kontrollerer bruken sin. Det er et hasardspill. Cannabis bruker så lang tid ut av kroppen at det er lett å bli kronisk sløv hvis man røyker oftere enn et par ganger i uken. Sløvheten blir en normaltilstand, og det føles som om man klarner opp i aktiv rus. Dette merker ikke brukeren selv. Man kan ikke på forhånd vite hvem som takler bruk, og man kan eller ikke vite om man takler et i det lange løp. Jeg ser ingen grunn til å legalisere enda et rusmiddel.Anonymous poster hash: 09821...7cb 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #7 Skrevet 21. desember 2014 Selvsagt burde det legaliseres. Av den enkle grunn at forbudet skader mer enn det gjør godt. Å ha noe forbudt pga prinsipp blir for dumt når mitt nevne poeng tas til betraktning. Også har det jo beviselige medisinske egenskaper som ikke blir benyttet pga forbudet, samt forskning blir vanskelig grunnet forbudet... Ser ingen fordeler med forbudet. At det hindrer misbruk er en illusjon og vill fantasi. Anonymous poster hash: d6809...044 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #8 Skrevet 21. desember 2014 Selvsagt burde det legaliseres. Av den enkle grunn at forbudet skader mer enn det gjør godt. Å ha noe forbudt pga prinsipp blir for dumt når mitt nevne poeng tas til betraktning. Også har det jo beviselige medisinske egenskaper som ikke blir benyttet pga forbudet, samt forskning blir vanskelig grunnet forbudet... Ser ingen fordeler med forbudet. At det hindrer misbruk er en illusjon og vill fantasi. Anonymous poster hash: d6809...044 De medisinske egenskapene blir utnyttet fullt lovlig i helsevesenet, og dette rammes ikke av forbudet. Det har aldri vært forbudt heller. Norske leger har alltid kunnet søke om godkjenningsfritak for å skrive ut cannabisoreoarater. Siden 2012 kan alle norske leger med A-forskrivningsrett skrive ut cannabisoreoarater på lik linje med alle andre medikamenter. Cannabis er ikke forbudt av prinsipp. Det er ikke entydige beviser på at forbudet skader mer enn det gavner. Jeg er lei svarthvitt-tankegangen til legaliseringstilhengerne.Anonymous poster hash: 09821...7cb 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #9 Skrevet 21. desember 2014 De medisinske egenskapene blir utnyttet fullt lovlig i helsevesenet, og dette rammes ikke av forbudet. Det har aldri vært forbudt heller. Norske leger har alltid kunnet søke om godkjenningsfritak for å skrive ut cannabisoreoarater. Siden 2012 kan alle norske leger med A-forskrivningsrett skrive ut cannabisoreoarater på lik linje med alle andre medikamenter. Cannabis er ikke forbudt av prinsipp. Det er ikke entydige beviser på at forbudet skader mer enn det gavner. Jeg er lei svarthvitt-tankegangen til legaliseringstilhengerne.Anonymous poster hash: 09821...7cb At du påstår at forbudet ikke hindrer medisinsk bruk for de som kunne ha bruk for det sier jo at du ikke har så mye peiling. Det er fristende og påstå at du ikke jobber i helsevesenet, det eller så er du utrolig snever og svarthvitt i ditt gangsyn. Anonymous poster hash: d6809...044
Gjest Kim Skrevet 21. desember 2014 #10 Skrevet 21. desember 2014 Er generelt imot forbud, det koster bare samfunnet masse ressurser. Vil folk ha X, Y eller Z, så finner de en måte å skaffe seg det på. Er også enig i at det er veldig viktig å skille mellom bruk og misbruk.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #11 Skrevet 21. desember 2014 Er generelt imot forbud, det koster bare samfunnet masse ressurser. Vil folk ha X, Y eller Z, så finner de en måte å skaffe seg det på. Er også enig i at det er veldig viktig å skille mellom bruk og misbruk. Skillet mellom bruk og misbruk er ofte ikke veldig stort. Anonymous poster hash: f318e...c79 2
globalagogo Skrevet 21. desember 2014 #12 Skrevet 21. desember 2014 Er generelt imot forbud, det koster bare samfunnet masse ressurser. Vil folk ha X, Y eller Z, så finner de en måte å skaffe seg det på. Er også enig i at det er veldig viktig å skille mellom bruk og misbruk. Hvordan skiller man det? (Nysgjerrig) 1
waco Skrevet 21. desember 2014 #13 Skrevet 21. desember 2014 Har vi ikke hatt nok tråder om dette nå? Min erfaring er at de som hyler høyest om at cannabis er medisin er de som selv er storforbrukere, men ikke har noen av de diagnosene som faller inn under forskrivningskriteriene for cannabispreparater. Jeg jobber med narkomane, og ser alt for mye av skadevirkninger til at man kan forsvare legalisering. Cannabis er hverken ufarlig eller offerløs kriminalitet. Det er et stoff som gir store problemer som kommer snikende så gradvis at man ikke selv forstår alvoret før man har alvorlige konsekvenser på nakken. Alle jeg har behandlet som har hatt problemer med cannabis har vært i en fase der de hadde kontroll, kunne slutte når de ville, og brukte stoffet ansvarlig og forsvarlig. Plutselig var det ikke sånn lenger. Kanskje var det aldri sånn heller. Felles for alle er også at de ikke identifiserer seg med de andre pasientene, for de har jo ikke egentlig noe problem. Virkelighetsforståelsen er en smule svekket.Anonymous poster hash: 09821...7cb Er det mulig å behandle deg for narkotikastraff-avhengighet? Altså at du er avhengig av narkostraffer for å ikke selv bruke narkotika? Er det derfor du er for narkostraffer?
Gjest Kim Skrevet 21. desember 2014 #14 Skrevet 21. desember 2014 Hvordan skiller man det? (Nysgjerrig) Bruker du den standarden på legale rusmidler også? Det er ikke en "tynn linje" mellom bruk og misbruk, som det typisk blir hevdet. Tar du et par drinker på lørdagskveld, så er du ikke alkoholiker. Bruker du alle pengene dine på et rusmiddel (lovlig eller ulovlig) og kan ikke fungere uten stimuli, da er du misbruker. Så å røyke en joint eller sniffe en stripe cola gjør deg ikke til misbruker, selv om stoffene i prinsippet er forbudt.
waco Skrevet 21. desember 2014 #15 Skrevet 21. desember 2014 De medisinske egenskapene blir utnyttet fullt lovlig i helsevesenet, og dette rammes ikke av forbudet. Det har aldri vært forbudt heller. Norske leger har alltid kunnet søke om godkjenningsfritak for å skrive ut cannabisoreoarater. Siden 2012 kan alle norske leger med A-forskrivningsrett skrive ut cannabisoreoarater på lik linje med alle andre medikamenter. Cannabis er ikke forbudt av prinsipp. Det er ikke entydige beviser på at forbudet skader mer enn det gavner. Jeg er lei svarthvitt-tankegangen til legaliseringstilhengerne.Anonymous poster hash: 09821...7cb Kan du ikke beskrive litt hvorfor du er en sånn voldsom straffetilhenger? Blir du motivert av forakt, er det derfor du ønsker brukere av cannabis straff? Å være for straff er å være en motbydelig sosipat og vil snart bli ansett som personlighetsforstyrrelse. Å tro på straff fordi at en skal innbille seg at norge skal bli cannabisfritt! Finnes det større tegn på psykoser og vrangforestillinger? 1
globalagogo Skrevet 21. desember 2014 #16 Skrevet 21. desember 2014 Bruker du den standarden på legale rusmidler også?. Hvilken standard? Jeg bare spurte.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #17 Skrevet 21. desember 2014 For. Anonymous poster hash: 85111...14c
Gjest Kim Skrevet 21. desember 2014 #18 Skrevet 21. desember 2014 Hvilken standard? Jeg bare spurte. Og jeg ga deg et svar.
Gjest Lillia Skrevet 21. desember 2014 #19 Skrevet 21. desember 2014 (endret) Ulike studier blant ungdom viser at ved legalisering, ville færre brukt marihuana. Hvor holdbart det er er jo umulig å si. Kan jo være flere av dem sier det fordi de ønsker en legalisering Jeg er forresten imot legalisering. Endret 21. desember 2014 av Lillia
waco Skrevet 21. desember 2014 #20 Skrevet 21. desember 2014 Hvordan vet du at jeg ikke har erfaring med de som enda ikke har utviklet problemer? Jeg sier ikke at de ikke finnes - men at man ikke kan vite hvem som er disponert for å utvikle problemer og ikke. Det finnes nokså mye forskning på dette, og hvis man ikke bare ukritisk leser de sosiologiske forskerne, men ser på den farmakologiske og biokjemiske forskningen finner man svært mange uheldige og svært skadelige helsevirkninger når bruken er rettet mot rekreasjonell rus. Cannabis og alkohol er så forskjellige at de ikke lar seg sammenligne direkte. Begge har alvorlige skadevirkninger ved lang tids regelmessig bruk. Medisinargumentet kan ikke brukes i forhold til legalisering. Terapeutisk bruk har vært tillatt i norge siden 2012, og før det kunne leger søke om forskrivning. En uforedlet plante er ikke medisin, for den gir ingen forutsigbar dose og virkning. Alle de jeg befatter meg med har regnet seg inn under den gruppen du beskriver som kontrollerer bruken sin. Det er et hasardspill. Cannabis bruker så lang tid ut av kroppen at det er lett å bli kronisk sløv hvis man røyker oftere enn et par ganger i uken. Sløvheten blir en normaltilstand, og det føles som om man klarner opp i aktiv rus. Dette merker ikke brukeren selv. Man kan ikke på forhånd vite hvem som takler bruk, og man kan eller ikke vite om man takler et i det lange løp. Jeg ser ingen grunn til å legalisere enda et rusmiddel.Anonymous poster hash: 09821...7cb Er det derfor det er så formålstjenelig å sette mennesker som bruker cannabis på glattcelle, - fordi de blir så sløve? Med straff kurerer man cannabislyst, - er det som er motivet bak straff? Kanskje man mener at det skal være lov med straff fordi at cannabis er forbudt? At det finnes en magisk sammenheng straff og bruk? Å trylle avhengighet bort, - er det ikke fantastisk å være en behandler? Å leve i sin egen psykose og innbille seg at en har retten med seg? Kanskje behandlere er litt overtroiske?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå