AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Hva tenker dere når en baby på 5 mnd får så mange julegaver? Jeg er mor til dette barnet og står for tre av pakkene selv (ting vi ville kjøpt uansett + en baby's first christmas julekule) og har nå 24 gaver til barnet i kjellerboden fra tanter, onkler og tanter. Mine foreldre kommer lille julaften og har med gaver fra sine foreldre også. Så jeg regner med minst 3 gaver til. Kanskke fler om jeg kjenner mamma rett. Er dette vanlig? Det er riktignok en stor familie (barnet har 6 tanter/onkel-par og 11 søskenbarn) men jeg lurer litt på om vi står foran en ekstremt bortskjemt unge eller om dette er vanlig. Mannen og jeg er begge over 35 og har ikke feiret sammen med barn på mange år.Anonymous poster hash: d1837...de6
KMT Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 Det er nok vanlig at tanter/onkler, besteforeldre etc kjøper julegaver. Mi på 5 mnd får (som jeg vet om til nå) 10 gaver + 3 pengegaver på konto. Synes det er mye, ca 30 er litt ekstremt men tror ikke barn blir bortskjemt av 1 dag i året, det er hva dere gjør resten av året som teller ;-) 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #3 Skrevet 20. desember 2014 Jeg gir iallefall en del ting til mitt tantebarn, de vokser utrolig fort så greit å gi klær i diverse kommende størrelser (ikke bare til vinter, men har f.eks kjøpt en sommerkjole, jakke til høsten etc også), og så gir jeg småting jeg synes er fine som en morsom vognpynt, biteleke med bjørn på etc. Så ting som kommer godt med uansett for det meste Anonymous poster hash: 4f067...5b0
Schadenfreude Skrevet 21. desember 2014 #4 Skrevet 21. desember 2014 Jeg fikk puddingsjokk den første julen med poden. Hovedandelen av gavene under treet var til ham! Det har ikke blitt bedre heller, antagelig blir det bare mer og mer. Det er jo et luksusproblem å klage over, men mange ser ut til å tro at jo flere gaver dess bedre, fremfor kanskje én skikkelig gave. Det blir mye plastikkræl jeg ikke aner hvor vi skal gjøre av... Vi prøver å gi én skikkelig gave, men i år blir det tre fra oss, pluss et par klesplagg i julestrømpa. Jeg har forsøkt å få familien til å pakke alle småtingene i én gave, men det går visst heller ikke. Selv om ungen fremdeles er så liten at han ikke orker å pakke opp så mange av gavene. 1
Gjest Margit Spat Skrevet 21. desember 2014 #5 Skrevet 21. desember 2014 Jeg tror ikke det er antall pakker til jul som avgjør om barnet blir ekstremt bortskjemt, men hva som skjer ellers i året. Som nevnt av andre: når det blir for mange pakker har man jo et luksusproblem. Samtidig er det hyggelig at mange tenker på barnet og ønsker å gi det en oppmerksomhet. Jo større familie, jo flere pakker, som regel. Hva som er inni pakkene får man ikke gjort noe med, med mindre gavegiverne på forhånd har spurt hva barnet (eller foreldrene) ønsker seg. Håper det er ting som gir både glede og nytte!
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 21. desember 2014 #6 Skrevet 21. desember 2014 (endret) Når problemet deres er for mange gaver til ungen vil jeg foreslå at dere som foreldre heller gir ungen "tingene han/hun trengte uansett" ved en annen anledning, også heller "bare" gi ungen leker som presanger. Altså; det som ungen får som vedkommende trenger uansett kan like gjerne tas i bruk etter den aktuelle shoppingturen. Endret 21. desember 2014 av Spirrevirrevipp
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #7 Skrevet 21. desember 2014 Her er det også sånn. Og det er helt greit. Ble selv tante i år for eksempel, og det er veldig koselig å skjemme henne bort når jeg først kan Anonymous poster hash: e9e33...91f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #8 Skrevet 21. desember 2014 Jeg har ingen svigerfamilie og ingen barn, men to tantebarn som da får litt gaver. I år blir det tre gaver til hver av dem fra meg; ullundertøy (som de trenger), matboks og termos (som de også trenger) og en leke hver. I tillegg kommer gaver fra besteforeldre på begge sider, to tanter til, foreldre, vennepar og litt andre i slekten. Hoper seg fort opp, men erfaringsmessig fra min egen barndom så slutter man etterhvert å gi til alle, og da roer det seg ned. Her åpner for øvrig barna gavene til seg først, så kan de leke med det de har fått samtidig som de voksne pakker opp, god erfaring med det. Anonymous poster hash: ffc43...9f2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #9 Skrevet 22. desember 2014 Det er vanlig når det er den eldste/eneste/første barnet. Bare vent til nummer tre har sin første jul, da har ting landet på et mye mer håndterbart nivå, og problemet er: Hva skal vi si h*n ønsker seg? Anonymous poster hash: a4792...55c
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2014 #10 Skrevet 24. desember 2014 Vi feiret jul i fjor hos min svigerinne. Dattera hennes var 6 mnd ca på tidspunktet, og fikk overdrevent mange gaver av både familie og venner. Det var godt over 50 gaver (jeg tuller ikke! 75% av gavene var til denne ungen) som var til denne babyen. Der satt jeg og min mann med vår sønn på 5 år som ventet og ventet og ventet på at han også skulle få en gave. Vi endte til slutt opp med å sette til side gaver til babyen som foreldrene kunne åpne på egenhånd etter vi andre var reist. Det gjorde virkelig vondt inni meg å se barnet mitt føle seg mindre og mindre når han "bare" hadde 6-7 gaver, og denne babyen hadde så mange. Anonymous poster hash: bbd73...f68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå