Gå til innhold

Venninner som kommer med julegaver (ikke avtalt)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen venninner som hvert år kommer uanmeldt med julegaver, er det bare jeg synes dette er en uting..

Folk jeg snakker med 2-3 ganger i året som mener vi skal gi julegaver. Har tidligere måttet kaste meg rundt og fikse noen i siste liten.. er det frekt av meg og ikke gjøre dette i år? Jeg tenker at jeg bare sier noe som "nei, du skulle absolutt ikke kjøpt gave. Jeg trodde ikke vi skulle kjøpe til hverandre i år så jeg har ingenting til deg.."

Verdt å nevne at vi er i midten på 20 årene ..

Anonymous poster hash: 437df...87d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg avtaler aldri. Vil jeg gi noen en gave, så gjør jeg det. Gir meg noen en gave, så løper jeg ikke til botikken for å kjøpe noe i retur. Det er ikke alltid lett å ha en slikt avslapet forhåld til dette, men det går fint.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig en uting? Det er ikke sikkert de forventer noe tilbake. Jeg og ei venninne hadde egentlig avtalt at vi ikke skulle kjøpe noe til hverandre i år fordi hun har dårlig råd, men jeg har lyst til å gi henne noe likevel, fordi jeg har lyst til å vise at jeg setter pris på henne. Jeg forventer ikke noe tilbake.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig en uting? Det er ikke sikkert de forventer noe tilbake. Jeg og ei venninne hadde egentlig avtalt at vi ikke skulle kjøpe noe til hverandre i år fordi hun har dårlig råd, men jeg har lyst til å gi henne noe likevel, fordi jeg har lyst til å vise at jeg setter pris på henne. Jeg forventer ikke noe tilbake.

tenker det er helt greit når man er nære venninner, men når man snakkes/møtes 2-3 ganger i året kjennes det ut som det er litt overkill.. Mulig det bare er jeg som tenker sånn :) Men da skjønner jeg det sånn at det er ok og ikke gi noe tilbake :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer ikke nødvendigvis noe tilbake av de jeg gir gaver til. Noen ganger vil man bare gi til noen fordi det er hyggelig å gi :) Kanskje er det en måte for dem å si at de setter pris på deg selv om dere sees sjeldent.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha noen generelle gaver på lur i tilfelle slikt skjer? En flaske vin eller to innepakket som du kan bruke selv om du ikke får overraskelsesgaver.

Men syns ikke man er forpliktet å gi tilbake.

Anonymous poster hash: 3a258...c81
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avtaler aldri. Vil jeg gi noen en gave, så gjør jeg det. Gir meg noen en gave, så løper jeg ikke til botikken for å kjøpe noe i retur. Det er ikke alltid lett å ha en slikt avslapet forhåld til dette, men det går fint.

Signerer! Jeg gir fra hjertet og forventer ikke noe i retur! Hvis jeg får en gave uten at det er avtalt gir løper jeg heller ikke ut for å finne noe. Jeg gjør heller noe hyggelig for personen en annen gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gi gave er et tegn på at man setter pris på en venn(inne), ikke fordi man forventer å få noe tilbake.

Men vi har brukt å lage til et par små-esker med litt forskjellige julekaker etc og pakker inn, og har til evt uventede gaver som dukker opp. -Så jeg er vel litt dobbeltmoralsk. JEG forventer ikke noe tilbake, men liker ikke å være "skyldig" noen :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et par som gir meg gaver uten at vi har avtalt det, og jeg ser litt annerledes på det enn du gjør. Det er jo kjempehyggelig at noen ønsker å gi gave!

Jeg pleier å gi hjemmelagede gaver i retur. Har alltid noen flasker med hjemmelaged egglikør eller karameller som er klare til å gis bort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi til en venninne nå, selv om vi tidligere år har avtalt å ikke gi til hverandre. I år har vi ikke snakket om det, så jeg har ikke sagt at hun får gave, nettopp fordi jeg ikke vil at hun skal stresse med å måtte finne noe til meg. Har bare lyst å gi henne noe for å vise at jeg setter pris på henne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bort gaver av og til uten avtale og da forventer jeg INGENTING igjen!

Det hender hvis jeg kommer over noe som jeg tenker: ååh, DET må hun få!

Eller om jeg har laget noe hjemmelaget som jeg vil gi bort som en liten oppmuntring.

Det er gleden ved å gi!:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg pleier ikke å kjøpe julegave til venninnene mine. Men i år har jeg gjort det. Den ene får det blant annet fordi hun passet ungen min en dag da både jeg og mannen hadde dobbeltbooka oss med tanke på jobb. Hun nektet å ta betalt for det, og ville heller ikke at jeg skulle betale reiseutgiftene hennes. Så derfor får hun en oppmerksomhet av oss nå.

Den andre venninna mi får noe som jeg vet hun ikke har. Noe som jeg vet hun vil synes det kan være greit å ha.

Det har skjedd i førjulstiden tidligere år at vi har fått en oppmerksomhet fra de uten at vi hadde noe til dem, så om de skulle si noe a la "men vi hadde ikke noe til deg", så kommer jeg bare til å nevne det også. :) (Selv om jeg for hun ene av dem har "gjort opp for meg" ved å spandere en kinobillett på henne i løpet av året som har vært.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender det dukker opp ei venninne på døra som har med julegave, uten at vi har noen avtale på at vi skal kjøpe til hverandre. Heldigvis har jeg et avslappet forhold til det, for jeg kan gjerne finne på å kjøpe en gave til henne en annen gang, bare fordi jeg har lyst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg HATER sånn som det der og synes det er en utrolig utidig oppførsel. Gavepress er en veldig god grunn til å kaste hele julen og dens tradisjoner på sjøen. Jeg fikser det der ved å demonstrativt nekte å anerkjenne gaven samt nekter å gi noe i retur. De fleste tar hintet på første forsøk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noen venninner som hvert år kommer uanmeldt med julegaver, er det bare jeg synes dette er en uting..

Folk jeg snakker med 2-3 ganger i året som mener vi skal gi julegaver. Har tidligere måttet kaste meg rundt og fikse noen i siste liten.. er det frekt av meg og ikke gjøre dette i år? Jeg tenker at jeg bare sier noe som "nei, du skulle absolutt ikke kjøpt gave. Jeg trodde ikke vi skulle kjøpe til hverandre i år så jeg har ingenting til deg.."

Verdt å nevne at vi er i midten på 20 årene ..

Anonymous poster hash: 437df...87d

Synes ikke det er en uting. Synes det er hyggelig gjort. Synes ikke du behøver på noem måte å gi noe tilbake. Heller ikke si. "nei, du skulle absolutt ikke kjøpt gave........? Synes det er mye hyggeligere når mottakeren sier tusen takk. Og ikke gi tilbake hvis du ikke føler for det. Neste år gir de gjerne ikke, men gav du også dette året, kommer de muligens og gir neste år også.

Si bare tusen takk. Vi må lære oss å kunne ta imot.

Stå imot kjøpepresset / gi tilbake presset. Man kan da si tusen takk for det.

Endret av Berit
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER sånn som det der og synes det er en utrolig utidig oppførsel. Gavepress er en veldig god grunn til å kaste hele julen og dens tradisjoner på sjøen. Jeg fikser det der ved å demonstrativt nekte å anerkjenne gaven samt nekter å gi noe i retur. De fleste tar hintet på første forsøk.

Utidig oppførsel fordi noen har lyst til å gi en gave eller en liten oppmerksomhet som er et tegn på at de tenker på deg? Hvorfor skal du ikke anerkjenne gaven? Sier du ingenting? Du kan vel si takk, og likevel stå imot kjøpetilbake presset? Demonstrere :klo:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Utidig oppførsel fordi noen har lyst til å gi en gave eller en liten oppmerksomhet som er et tegn på at de tenker på deg? Hvorfor skal du ikke anerkjenne gaven? Sier du ingenting? Du kan vel si takk, og likevel stå imot kjøpetilbake presset? Demonstrere :klo:

Fordi det legges automatisk et press for å gi noe tilbake. Det forventes og kreves. Da helst noe som er minst like fint, helst noe finere. Det er mye jeg hater med jul, men gavepresset troner alene på topp!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det legges automatisk et press for å gi noe tilbake. Det forventes og kreves. Da helst noe som er minst like fint, helst noe finere. Det er mye jeg hater med jul, men gavepresset troner alene på topp!

Vel, jeg vet om mange inkludert meg selv som ikke forventer og krever at den andre skal gi tilbake. Men du har rett at noen gjør det som en plikt. Det blir galt. Stå imot presset. Men du kan da vel fint si takk og gi et smil for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...