AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Jeg er 35 år så jeg har ikke lenger lov til å spare i BSU, men jeg har ikke avsluttet kontoen min så det er fremdeles en BSU-konto med forholdsvis god rente. Finnes det noen regler for når det blir omgjort til en vanlig sparekonto? Finner ikke noe informasjon om dette noe sted.Anonymous poster hash: ae61c...c98
Puny Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 Det blir da ikke omgjort? Du må fremdeles bruke de pengene på bolig, den blir ikke magisk omgjort til en annen konto.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #3 Skrevet 20. desember 2014 Det blir da ikke omgjort? Du må fremdeles bruke de pengene på bolig, den blir ikke magisk omgjort til en annen konto. Nei, det var egentlig ikke det jeg mente, ser at det kom litt feil ut. Men er det sånn at jeg i teorien kan beholde den til jeg blir 90 med samme (gode) rente?Anonymous poster hash: ae61c...c98 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #4 Skrevet 20. desember 2014 Nei, det var egentlig ikke det jeg mente, ser at det kom litt feil ut. Men er det sånn at jeg i teorien kan beholde den til jeg blir 90 med samme (gode) rente?Anonymous poster hash: ae61c...c98 JaAnonymous poster hash: dca5c...848
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #5 Skrevet 20. desember 2014 JaAnonymous poster hash: dca5c...848 Å, okei! Tenkte liksom at det ville "ta slutt" en dag og at renta ville settes ned til vanlig sparekonto-nivå (selfølgelig fremdeles med BSU-restriksjoner mtp bruk av pengene og slikt) Har ikke sååå mye gjeld lenger så lurer litt på hva som lønner seg på sikt. Tror ikke dette er min siste bolig heller, så kan kanskje være greit å vente med å bruke den.Anonymous poster hash: ae61c...c98
nojac Skrevet 20. desember 2014 #6 Skrevet 20. desember 2014 Enkelte banker har lavere rente for kunder over 34..Jeg blir ikke overrasket om flere henger seg på etter hvert.For BSUs gode rente kan vel bare forsvares dersom bankene får solgt boliglån og / eller andre produkter til BSU-kundene.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #7 Skrevet 20. desember 2014 Kan man flytte en bsu konto til en annen bank? Eller spare bsu kvoten sin i to banker? spør fordi jeg får inntrykk av nojac sitt svar at man må søke boliglån i samme bank som man har bsuen. Er helt uvitende her altså.Anonymous poster hash: 1579d...9af
Glitnir Skrevet 20. desember 2014 #8 Skrevet 20. desember 2014 Kan man flytte en bsu konto til en annen bank? Eller spare bsu kvoten sin i to banker? spør fordi jeg får inntrykk av nojac sitt svar at man må søke boliglån i samme bank som man har bsuen. Er helt uvitende her altså.Anonymous poster hash: 1579d...9af Ja, du kan flytte BSU-kontoen. Nei, du kan ikke ha to BSU-kontoer Nei, du må ikke søke boliglån i samme bank som du har BSU
nojac Skrevet 20. desember 2014 #9 Skrevet 20. desember 2014 spør fordi jeg får inntrykk av nojac sitt svar at man må søke boliglån i samme bank som man har bsuen.Nei nei.Banken HÅPER å selge sine produkter til BSU-kundene, men du er ikke forpliktet tilå kjøpe av dem.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #10 Skrevet 20. desember 2014 Ja, du kan flytte BSU-kontoen. Du kan flytte BSU-kontoen så lenge du ikke har fylt 34 år. Etter fylte 34 år vil det ikke være mulig å flytte den slik at du da er låst til den banken til kontoen blir avsluttet. Anonymous poster hash: 15c57...f36 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #11 Skrevet 21. desember 2014 Ja, du kan flytte BSU-kontoen. Nei, du kan ikke ha to BSU-kontoer Nei, du må ikke søke boliglån i samme bank som du har BSU I noen banker kan du ha to BSU kontoer, men da nok i samme bank da selvfølgelig. BSU og BSU 2.0. Men en får kun skattelette på den første BSU kontoen da. Men har samme renta og vilkår, kan gjerne spare litt mer om jeg ikke husker helt feil. Anonymous poster hash: dd0fc...00a
nojac Skrevet 21. desember 2014 #12 Skrevet 21. desember 2014 BSU tilbys av alle norske banker, med samme vilkår bortsett fra renten som bankene setter selv. BSU 2 er et tilleggsprodukt som enkelte banker tilbyr sine BSU-kunder, på samme vilkår som BSU men uten skattefradraget. Nordea har ikke BSU 2 men et lignende produkt som kalles Boligsparekonto. Også denne har tilsvarende vilkår som BSU med to viktige forskjeller: Du kan sette inn hele summen på 300 000 med en gang om du vil, og du kan også bruke pengene til en bolig anskaffet før sparekontoen ble etablert, Renten er nå 4,4 % og halveres etter fylte 34 år. Men alt dette er uten interesse i denne tråden, da TS er 35 år....
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #13 Skrevet 21. desember 2014 BSU tilbys av alle norske banker, med samme vilkår bortsett fra renten som bankene setter selv. BSU 2 er et tilleggsprodukt som enkelte banker tilbyr sine BSU-kunder, på samme vilkår som BSU men uten skattefradraget. Nordea har ikke BSU 2 men et lignende produkt som kalles Boligsparekonto. Også denne har tilsvarende vilkår som BSU med to viktige forskjeller: Du kan sette inn hele summen på 300 000 med en gang om du vil, og du kan også bruke pengene til en bolig anskaffet før sparekontoen ble etablert, Renten er nå 4,4 % og halveres etter fylte 34 år. Men alt dette er uten interesse i denne tråden, da TS er 35 år.... Hvis den var til hva jeg skrev, så var det til opplysning til den som skrev at man ikke kan ha to BSU kontoer skulle vite om dette siden kanskje person og generelt flere ikke visste det. Det var ikke ment at TS skulle opprette nr to eller noe slik:)Anonymous poster hash: dd0fc...00a
Musicman Skrevet 22. desember 2014 #14 Skrevet 22. desember 2014 Det blir da ikke omgjort? Du må fremdeles bruke de pengene på bolig, den blir ikke magisk omgjort til en annen konto. Du svarer som at det var et dumt spørsmål. Mange banker i dag setter ned renta til nesten ingenting etter fylte 34 år. Jeg vet ikke om alle gjør det.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #15 Skrevet 25. desember 2014 Du svarer som at det var et dumt spørsmål. Mange banker i dag setter ned renta til nesten ingenting etter fylte 34 år. Jeg vet ikke om alle gjør det. Det er jo litt dumt spørsmål, slik det fremstår hvert fall. Spørsmålet er om pengene etter en viss tid kan brukes til noe annet(=gjøres om til en annen type konto). Svaret er selvfølgelig nei. Om renten går opp eller ned er irrelevant, pengene skal brukes på bolig uansett. Anonymous poster hash: d6563...e8f
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #16 Skrevet 25. desember 2014 Det er jo litt dumt spørsmål, slik det fremstår hvert fall. Spørsmålet er om pengene etter en viss tid kan brukes til noe annet(=gjøres om til en annen type konto). Svaret er selvfølgelig nei. Om renten går opp eller ned er irrelevant, pengene skal brukes på bolig uansett.Anonymous poster hash: d6563...e8f Nei, det var ikke spørsmålet, beklager hvis du trodde det. Det jeg mente var, slik det ble helt korrekt ble tolket over her, når renta settes ned til "vanlig" sparekontorente. For meg er det en selvfølge at pengene må brukes til godkjent formål, derfor spesifiserte jeg ikke det i mitt første innlegg. Beklager dette Anonymous poster hash: ae61c...c98
nojac Skrevet 25. desember 2014 #17 Skrevet 25. desember 2014 Nei, det var ikke spørsmålet, beklager hvis du trodde det. Det jeg mente var, slik det ble helt korrekt ble tolket over her, når renta settes ned til "vanlig" sparekontorente. For meg er det en selvfølge at pengene må brukes til godkjent formål, derfor spesifiserte jeg ikke det i mitt første innlegg. Beklager dette Anonymous poster hash: ae61c...c98 Overskriften ble litt feil, ja. For en BSU-konto forblir en BSU-konto selv om rentene endres. Da må du bare følge med i din bank. Så lenge de beholder BSU-renta lønner det seg for de fleste å la kontoen stå. Men dersom de setter ned renta for eldre kunder, er nok det lureste å bruke pengene til å betale ned eksisterende lån.
Musicman Skrevet 26. desember 2014 #18 Skrevet 26. desember 2014 Eller bytte bank til en bank som fortsatt har høy BSU rente etter fylte 34 år. Det går vel?
Myntkast Skrevet 28. desember 2014 #19 Skrevet 28. desember 2014 Det er jo litt dumt spørsmål, slik det fremstår hvert fall. Spørsmålet er om pengene etter en viss tid kan brukes til noe annet(=gjøres om til en annen type konto). Svaret er selvfølgelig nei. Om renten går opp eller ned er irrelevant, pengene skal brukes på bolig uansett. Anonymous poster hash: d6563...e8f For å være nøyaktig stemmer det ikke helt. Ja, alt som er spart på BSU-kontoen skal brukes til boligrelaterte formål, men renteinntektene kan i grunn tas ut og brukes til hva man vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå