Gå til innhold

Akutt trang til å blåse ut frustrasjon over svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor som jeg egentlig er veldig glad i, og som har mange gode sider, provoserer meg dessverre av og til noe enormt.

Hun kommer langveisfra for å feire jul med oss, og vi gleder oss. Snakket med henne nå i kveld for å høre når hun regner med å ankomme i morgen.

Det ble snakk om litt forskjellig, blant annet nevnte jeg at jeg skal ut på mandag å gjøre siste innkjøp (alt for mange som står igjen) og har tidligere nevnt at jeg da skal levne barna våre med henne og mannen min. Jeg vet mannen hadde ment at hun skulle hjelpe litt til her hjemme mens jeg er borte. Minste barnet er baby og mammadalt av dimensjoner, så en person må dessverre bruke en god del tid på å underholde han (sier ihvertfall erfaringene).

Hun kunne gladelig fortelle at hun skulle avgårde til sin andre sønn og hans samboer på mandagsformiddag å ordne til jul der. Skjønner ikke helt greia med at hun skal ut til han for å ordne, mens hun tydeligvis forventer å komme til dekka bord her. Mannen er ute for øyeblikket og vet ikke dette, ønsker egentlig ikke å si noe til han. Fordi jeg vet han blir skuffet av at hun de tre siste, pluss dette fjerde året bruker tiden på å hjelpe hans bror.

Måtte bare lufte litt sinne, så har det nok lagt seg til i morgen :-)

Anonymous poster hash: e826f...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom hun kommer langsveis fra, så vil hun vel dele seg litt mellom barna sine da?

Ikke så uvanlig tankegang det?

Den andre blir vel kanskje sur om hun ikke kommer dit også, så hun har vel planlagt det også for at begge skal bli fornøyd?

Regner med hun prøver å gjøre sitt beste, ettersom to barn bor på stedet, og langt unna henne? Tror ikke hun har tatt med i beregningen at du forventer at hun skal være barnevakt mens du gjør dine siste innkjøp når hun faktisk har to barn hun selv skal rekke over.

• Liker 26
Skrevet

Ettersom hun kommer langsveis fra, så vil hun vel dele seg litt mellom barna sine da?

Den andre blir vel kanskje sur om hun ikke kommer dit også, så hun har vel planlagt det også for at begge skal bli fornøyd?

Regner med hun prøver å gjøre sitt beste, ettersom to barn bor på stedet, og langt unna henne? Tror ikke hun har tatt med i beregningen at du forventer at hun skal være barnevakt mens du gjør dine siste innkjøp når hun faktisk har to barn hun selv skal rekke over.

Signerer denne...

Anonymous poster hash: 2d31a...df8

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig dumt å lage det til sånn at pappaen ikke kan passe sine egne barn samtidig.

Anonymous poster hash: 2571c...1ba
  • Liker 17
Skrevet

Beklager at jeg ikke fikk med all fakta. Svigermor kommer til oss søndag og skal være til lørdag. Lørdag drar hun til sin andre sønn og skal være der til lørdagen etter. Så hun deler seg i jula.

Forøvrig første gang hun kommer å skal være hos oss før julaften, og andre julaften hun feirer med oss.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig dumt å lage det til sånn at pappaen ikke kan passe sine egne barn samtidig.

Helt klart veldig dumt. Men ingen problem for han å ha begge barna samtidig, problemet oppstår når han håper på å få gjort noe annet enn bare å være med barna. I og med at han ikke har vært så mye alene med yngste (som er baby) så krever dette mye mer av han enn det gjør av meg. Baby godtar mye bedre at jeg lar han være alene på gulvet mens jeg gjør andre ting. Når pappaen er alene med barna må han ennå bruke mye tid på gulvet hvis han ikke vil ha en baby som skriker av full hals.

• Liker 1
Skrevet

Helt klart veldig dumt. Men ingen problem for han å ha begge barna samtidig, problemet oppstår når han håper på å få gjort noe annet enn bare å være med barna. I og med at han ikke har vært så mye alene med yngste (som er baby) så krever dette mye mer av han enn det gjør av meg. Baby godtar mye bedre at jeg lar han være alene på gulvet mens jeg gjør andre ting. Når pappaen er alene med barna må han ennå bruke mye tid på gulvet hvis han ikke vil ha en baby som skriker av full hals.

Det er jo ikke svigermor sin feil at dere har lagt det opp til å bli sånn.

• Liker 7
Skrevet

Beklager at jeg ikke fikk med all fakta. Svigermor kommer til oss søndag og skal være til lørdag. Lørdag drar hun til sin andre sønn og skal være der til lørdagen etter. Så hun deler seg i jula.

Forøvrig første gang hun kommer å skal være hos oss før julaften, og andre julaften hun feirer med oss.

Det er likevel snakk om at svigermor bruker en formiddag (evt en dag) hos dem istedet for hos dere. Så hun deler seg litt før jula starter.

Det du egentlig kritiserer er at svigermor IKKE er tilstede som barnevakt akkurat når du har planlagt. Du kan jo også gjøre disse innkjøpene på tirsdag om det ikke er mulig på mandag fordi det kun er mannen som passer barna da. (Hvor mange mennesker må til for å passe barna egentlig? Er ikke en person nok?) Hun har også et eget liv, med sine ting (mennesker) å ta hensyn til. Ja, så ville hun dele seg litt nå, men det betyr ikke at hun bryr seg mindre om dere. Hun ville sikkert gjøre det beste utav dette, og det har nok vært påtrykk fra den andre siden også, om at hun måtte komme dit og hjelpe til. Regner med at hun gjør sitt beste utfra sin situasjon. Om ikke, så må du komme med mer info.

• Liker 12
Skrevet

Da må dere legge opp juleforberedelsene deretter. Som du ser, så har svigermor lagt sin egen plan, som omfatter begge barna hennes, og hun prøver visst å fordele seg så godt som mulig mellom disse. Uten å ta hensyn til at en baby skriker på gulvet når far er der men ikke mor. Det vet hun sikkert ikke noe om i detalj.

• Liker 7
Skrevet

Det er jo ikke svigermor sin feil at dere har lagt det opp til å bli sånn.

Selvfølgelig er det ikke hennes skyld. Men når hun har sagt hun skal komme å være hos oss, godkjent det da jeg sa det passet fint at jeg da dro ut og tok siste økt med handling mens de kunne sulle og kose seg hjemme med barna, så blir jeg allikavel provosert når hun nok en gang skal til sin andre sønn for å hjelpe til å ordne til jul. Selvfølgelig får vi alt i havn uten hennes hjelp, men det hadde vært veldig koselig om vi i år hadde fått litt hjelp av henne.

Aldri har vi spurt henne om hjelp tidligere.

Men julegavene fra henne til våre barn som hun mener jeg skal handle for henne blir hun faktisk nødt til å ordne selv.

• Liker 2
Skrevet

Da får far ta med seg ungene ut å gå en tur, da! Herlighet så tafatte folk er.

• Liker 13
Skrevet

Da må dere legge opp juleforberedelsene deretter. Som du ser, så har svigermor lagt sin egen plan, som omfatter begge barna hennes, og hun prøver visst å fordele seg så godt som mulig mellom disse. Uten å ta hensyn til at en baby skriker på gulvet når far er der men ikke mor. Det vet hun sikkert ikke noe om i detalj.

Men kjære vene når kjerringa selv har godkjent at hun skal være her den ene dagen så mannen får tatt den siste maten og jeg får gjort de siste innkjøpene så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor hun plutselig endrer det. De foregående år har hun ikke vært innom oss før vi inviterer de alle til mat en av de første juledagene. Vi har aldri før spurt om noe hjelp. Men hos sin andre sønn har hun år etter år tatt julevask av hele huset når hun kommer, deretter pyntet, handlet inn for han og laget mat. Vi har aldri spurt om noe, og anser det som helt uaktuelt at hun skal komme hit å bli nedlasset i arbeid. Men når hun først skulle være hos oss noen dager før julaften så vi vårt snitt i og be om at hun trår til noen få timer så jeg kan få gjort det siste ute med fri armer og far får tatt den siste maten uten 1000 avbrudd.

• Liker 1
Skrevet

Da får far ta med seg ungene ut å gå en tur, da! Herlighet så tafatte folk er.

Hvis du hadde brukt øynene dine, så hadde du sett at far ikke har det minste problem å ha barna alene. Det eneste som var var at vi hadde et ønske om å bli ferdig tidlig på dagen så vi alle kan kose oss siste dag og kveld før jul. Når svigermor nå kommer til oss dagen før jul, hadde vi håpet hun kunne være her å delta litt i de rolige forberedelsene. Mens jeg kan ta på joggeskoa å springe inn de siste varene.

• Liker 2
Skrevet

Ikke glem at svigermor ikke er et overmenneske, og hun leser ikke tanker og kan ikke forutse hva andre ønsker. Hun er fremdeles en mor, en kvinne med et eget liv og et eget tankesett.

• Liker 10
Skrevet

Jeg ser at du omtaler din svigermor som "kjerringa". Har du tenkt noe på din egen holdning til denne kvinnen? Jeg får inntrykk av at du er irritert over at hun "fordeler" seg ulikt mellom broren og mannen din. Du ønsket at hun skulle delta litt i "de rolige forberedelsene", men jeg synes ikke det løpet du beskrives høres rolig ut. Du skriver mye om hva du forventer av svigermor. Hva tror du hun forventer av deg?

• Liker 14
Skrevet

Jeg ser at du omtaler din svigermor som "kjerringa". Har du tenkt noe på din egen holdning til denne kvinnen? Jeg får inntrykk av at du er irritert over at hun "fordeler" seg ulikt mellom broren og mannen din. Du ønsket at hun skulle delta litt i "de rolige forberedelsene", men jeg synes ikke det løpet du beskrives høres rolig ut. Du skriver mye om hva du forventer av svigermor. Hva tror du hun forventer av deg?

Vet du akkurat nå tenker jeg på henne som kjerringa. Jeg forventer i utgangspunktet ingenting, bortsett fra denne gangen når hun alt har sagt ja. Må jo kunne forvente at hun ikke legger andre planer når jeg allerede har spurt om en tjeneste? Og hun har sagt ja.

Når hun er hos oss lever hun som en dronning (hennes ord) og det er i følge henne så mye mer avslappende å bo hos oss. Vi lager frokost som den største selvfølge, "jager" henne fra oppvasken, serverer alle de andre måltidene, og plasserer henne i sofaen med en kopp kaffe mens vi tar oppvask. Hos min svigerbror sover han til frokosten står på bordet, hun lager denne og står opp med barna hans. Hos oss står en av oss opp når barnet vil opp. Fordi vi mener det er vårt ansvar om vi har besøk eller ei. Vi rømmer plutselig ikke huset fordi vi har "barnevakt" på besøk. Vi mener generelt at når hun er på besøk, er hun på besøk og bare det. Akkurat i år ble det allikevel slik at jeg dessverre ligger etter skjema pga alt for mange tunge netter og søvninnhenting på dagtid. Ettersom vi vet hun står på som bare det hos min svigerbror så vi ikke noe galt i og for en gangsskyld skyld spørre henne om litt hjelp. Dama er voksen, så da hadde jeg faktiske forventet at et ja er et ja. Og at hun hadde sagt nei om det ikke passet.

Mulig vi har behandlet henne for godt tidligere å hun regner med alt er i rute og vel så det her akkurat slik som det pleier.

• Liker 5
Skrevet

Her skriver du akkurat der jeg skulle til å si :)

Skrevet

Goddagmannøkseskaft.

Din svigermor kommer langveisfra og du synes det er frekt at hun vil besøke sin andre sønn!?

Er problemet at hun vil besøke sønnen, eller at du må ordne og styre til hun kommer?

Da burde du si ifra at DE får plukke henne opp, så slipper du å føle deg som en mellomstasjon.

Dere har små barn og ja det er tøft å skulle dekke bord, men hun er bare én ekstra person.

Og du har en mann som kan gjøre HALVPARTEN av det som kreves i hjemmet når det kommer til forberedelser, barnepass, julemat, vasking, you name it.

Her har du dessverre ikke så mye du skulle sagt, jeg forstår din svigermor godt.

Anonymous poster hash: 69dc5...d7c

• Liker 3
Skrevet

Og for å legge til - det kan vel hende hun hjelper til hos dere også?

Det er mandag hun er borte, julaften er ikke før onsdag.

Foreslår at du SNAKKER med både henne og mannen, i stedet for å blåse ut her.

Så kanskje de begge hjelper deg tirsdag og onsdag!

Anonymous poster hash: 69dc5...d7c

• Liker 3
Skrevet

Vet du akkurat nå tenker jeg på henne som kjerringa. Jeg forventer i utgangspunktet ingenting, bortsett fra denne gangen når hun alt har sagt ja. Må jo kunne forvente at hun ikke legger andre planer når jeg allerede har spurt om en tjeneste? Og hun har sagt ja.

Når hun er hos oss lever hun som en dronning (hennes ord) og det er i følge henne så mye mer avslappende å bo hos oss. Vi lager frokost som den største selvfølge, "jager" henne fra oppvasken, serverer alle de andre måltidene, og plasserer henne i sofaen med en kopp kaffe mens vi tar oppvask. Hos min svigerbror sover han til frokosten står på bordet, hun lager denne og står opp med barna hans. Hos oss står en av oss opp når barnet vil opp. Fordi vi mener det er vårt ansvar om vi har besøk eller ei. Vi rømmer plutselig ikke huset fordi vi har "barnevakt" på besøk. Vi mener generelt at når hun er på besøk, er hun på besøk og bare det. Akkurat i år ble det allikevel slik at jeg dessverre ligger etter skjema pga alt for mange tunge netter og søvninnhenting på dagtid. Ettersom vi vet hun står på som bare det hos min svigerbror så vi ikke noe galt i og for en gangsskyld skyld spørre henne om litt hjelp. Dama er voksen, så da hadde jeg faktiske forventet at et ja er et ja. Og at hun hadde sagt nei om det ikke passet.

Mulig vi har behandlet henne for godt tidligere å hun regner med alt er i rute og vel så det her akkurat slik som det pleier.

Kanskje hun merker forskjellen på å bli kalt "kjerringa" og det bli betraktet som venn og nær familie?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...