Majott Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Nå som barna er blitt voksne (og man kanskje har fått barnebarn også), hvor mye gir dere til jul da? Går man ned eller opp i beløp, eller gir man omtrent det samme? Jeg brukte omtrent 1000 kr i gaver pr barn da de var tenåringer, nå er de 22 og 26 år. Gir for omtrent det samme nå også, kanskje litt mer hvis det er noe spesielt de ønsker seg. Så er jo svigersønner og de får for ca 500 kr hver. Barnebarna har i år fått gaver for ca 500 kr hver.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 Jeg tenker det er opp til hver enkelt, mange ønsker seg dyrere ting jo eldre de blir.... Men såklart, er lurt å holde seg til en relativt lik sum mener nå jeg, per barn og barnebarn... Jeg kunne aldri gitt en pysj til en, og en mobiltelefon til en annen.... Hvis du skjønner.... Anonymous poster hash: e6ba6...220
Majott Skrevet 20. desember 2014 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2014 (endret) Jeg tenker det er opp til hver enkelt, mange ønsker seg dyrere ting jo eldre de blir.... Men såklart, er lurt å holde seg til en relativt lik sum mener nå jeg, per barn og barnebarn... Jeg kunne aldri gitt en pysj til en, og en mobiltelefon til en annen.... Hvis du skjønner.... Anonymous poster hash: e6ba6...220 Ja, sånn tenker jo jeg også. Skulle til å svare i den tråden om hvor mye man gir ungene til jul, og fant ut at der var jeg gått ut på dato......derfor laget jeg en ny tråd om det samme bare med voksne barn Endret 20. desember 2014 av Majott
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #4 Skrevet 20. desember 2014 Jeg og søsteren min er voksne (i 20-årene) men har ikke fått barn selv. Vi får nesten dyrere gaver nå enn som barn føler jeg, men det er nok mest fordi foreldrene våre har fått bedre råd. Noen ganger får vi også ting vi trenger, og da kan det være dyre ting. Ellers får vi vel gaver for 1500-3000kr hver tenker jeg. Antar at vi vil få mindre hvis vi får barn, og at barna da vil få mer. Anonymous poster hash: 0748c...80e 1
absinthia Skrevet 20. desember 2014 #5 Skrevet 20. desember 2014 De store barna (20 og 22) får julegaver fra 500-1500 alt etter hvordan økonomien ser ut og hva de/ vi ellers trenger, samt etter hvor mye de har fått før i løpet av året. I år har de fått for ca 500, fordi de begge har fått bursdagsgaven til 2000-2500, mens småsøskene fikk for mye mindre til bursdagen sin og dermed får litt mer til jul. I år de fått akkurat det samme og det har kjærestene deres også.
Serafina. Skrevet 20. desember 2014 #6 Skrevet 20. desember 2014 Min mor gir for ca kr 1000 til hvert barn og barnebarn, og er litt usikker på om svigerbarn får det samme. Jeg har sagt til henne at hun ikke trenger å bruke så mye, så vi får se etterhvert om det reduseres.
Gjest Mythic Skrevet 20. desember 2014 #7 Skrevet 20. desember 2014 Jeg gir like mye (sånn ca) til barn og svigerbarn. Rundt 1500,- pr hode blir det i år. Har ikke barnebarn enda.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #8 Skrevet 20. desember 2014 På mannen bruker jeg fra 1500 til 2000; stesønn på 16 og datter på 9 for gaver til ca 1500kr hver og der bare fra meg. Mannen kjøper til barn omtrent like mye. På meg bruker han ca 2-4000 kr. Vi kjøper ikke gaver til barn sammen, fordi både barn og vi selv synes at det er greit å få litt forskjellige ting som mor og far kan finne på :-)))Anonymous poster hash: 3a879...db6 1
Gjest Klaveret Skrevet 20. desember 2014 #9 Skrevet 20. desember 2014 Vi har tre voksne barn og kjøper gaver for ca 1000 kroner til dem hver. Skulle gjerne brukt mer, men økonomien setter en stopper for det.
Blackbird Skrevet 20. desember 2014 #10 Skrevet 20. desember 2014 Har en voksen sønn som jeg kjøper for ca 1000 til. Noen ganger det dobbelte.
lostinthoughts Skrevet 21. desember 2014 #11 Skrevet 21. desember 2014 (endret) Er selv voksen og får stadig mindre og mindre summer i gave fra mine foreldre. I tillegg minker også innsatsen de legger i gaven, da de sier det er så vanskelig å finne på noe til meg. Nå et det ikke pengeverdien av gaver som betyr noe for meg,men skal innrømme det sårer at de ikke gidder gjøre en innsats for å finne ut hva som ville glede meg. I begynnelsen av desember foreslo min mor at jeg kunne kjøpe meg noe til ca 300 kr, så ga hun meg penger tilbake, og det ble da årets julegave. Og nei, mine foreldre har ikke dårlig råd, selv om de ikke er millionærer heller. Endret 21. desember 2014 av lostinthoughts
Gjest Magdalene Skrevet 21. desember 2014 #12 Skrevet 21. desember 2014 Her gir mamma for ca 1000kr til både barn, barnebarn og svigerbarn.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #13 Skrevet 21. desember 2014 Ca; 500,- til barn 200,- til nieser og nevøer fram til de er 18. Etter det så gir vi kun dersom vi feirer jul sammen. 500,- til barnebarn Vi har veldig stor familie, så det blir mye pakker og barna har alt de trenger og mere til. Derfor prøver vi å begrense oss De får også pakkekalender, prøver da å gjøre det billigst mulig med ting de kan ha nytte av, blyanter, viskelær, tannkrem ol. I helgene blir det ofte noe spiselig.Anonymous poster hash: 0c811...51f
Majott Skrevet 21. desember 2014 Forfatter #14 Skrevet 21. desember 2014 Er selv voksen og får stadig mindre og mindre summer i gave fra mine foreldre. I tillegg minker også innsatsen de legger i gaven, da de sier det er så vanskelig å finne på noe til meg. Nå et det ikke pengeverdien av gaver som betyr noe for meg,men skal innrømme det sårer at de ikke gidder gjøre en innsats for å finne ut hva som ville glede meg. I begynnelsen av desember foreslo min mor at jeg kunne kjøpe meg noe til ca 300 kr, så ga hun meg penger tilbake, og det ble da årets julegave. Og nei, mine foreldre har ikke dårlig råd, selv om de ikke er millionærer heller. Jeg kjenner igjen den der! Både mannen og jeg får penger satt inn på konto i julegave fra våre foreldre. Selv kjøper vi gaver til dem som vi sender. Kjenner jeg savner litt den forventningen det er å få en gave og pakke den opp
lostinthoughts Skrevet 21. desember 2014 #15 Skrevet 21. desember 2014 Jeg kjenner igjen den der! Både mannen og jeg får penger satt inn på konto i julegave fra våre foreldre. Selv kjøper vi gaver til dem som vi sender. Kjenner jeg savner litt den forventningen det er å få en gave og pakke den opp For meg dreier det seg også om tanken bak, at de faktisk har lyst til å glede meg, i motsetning til å måtte ordne det selv. Det virker bare så..uengasjert og kaldt..hvis du forstår? Slik jeg oppfatter det så er det hos noen familier proporsjonelt med at jo eldre barna blir jo mindre fokus blir rettet mot dem av sine foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå