Gjest Undrende2 Skrevet 29. juli 2004 #1 Skrevet 29. juli 2004 Det blir mer og mer vanlig i dagens samfunn å fikse litt på kroppen sin - silikonpupper, kjemisk peeling, botox, fettsuging, brystreduksjon, ansiktsløftning; you name it. En god del av kvinnene som får slike inngrep utført vil jeg anta har barn. Hvor åpen skal man være om slike inngrep ovenfor barna sine? Og når skal man fortelle om det? Hva slags signaler sender man til barn om verdien av en "naturlig" kropp? Noen som har noen tanker?
Gjest lilletroll Skrevet 29. juli 2004 #2 Skrevet 29. juli 2004 Dette har jeg personlig tenkt veldig mye på, da jeg går med konkrete planer om å legge inn silikon. Datteren min er snart 3, og begynner å skjønne VELDIG mye av alt som skjer. Men som du sier ønsker jeg ikke at hun skal vite om det, av den grunn at jeg ønsker ikke å signalisere at en ikke skal være fornøyd med den kroppen en har. Jeg kommer ikke til å fortelle henne noe om det, og må få til en sånn operasjon når hun er på besøk hos besteforeldre e.l sånn at jeg er mitt gamle jeg når hun er tilbake. I fremtiden når hun blir stor (sånn 18-20) kan hun få vite det om hun spør direkte, eller om det kommer opp på annen måte, men jeg kommer aldri til å gå inn for å fortelle henne det. Dette er et vanskelig tema, men jeg tror hver og en må gjøre som de synes best. Nå kommer dette til å være noe jeg ikke forteller til NOEN, så å fortelle det til en 3 åring med munndiarè er jo ikke det smarteste i verden... Dette blir kun mellom mannen min og meg! (Ja, og legen, da selvfølgelig )
Gjest Undrende2 Skrevet 29. juli 2004 #3 Skrevet 29. juli 2004 I fremtiden når hun blir stor (sånn 18-20) kan hun få vite det om hun spør direkte, eller om det kommer opp på annen måte, men jeg kommer aldri til å gå inn for å fortelle henne det. Dette er et vanskelig tema, men jeg tror hver og en må gjøre som de synes best. Nå kommer dette til å være noe jeg ikke forteller til NOEN, så å fortelle det til en 3 åring med munndiarè er jo ikke det smarteste i verden... Dette blir kun mellom mannen min og meg! (Ja, og legen, da selvfølgelig ) Klokt og gjennomtenkt poeng, men hva hvis 3-åringen din spør en dag "hvorfor henger puppene til tante Kristine så mye mer enn dine, mamma?" Hva da? Skal man da ty til løgn, eller er sannheten beste utvei - selv om jenta er liten?
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #4 Skrevet 29. juli 2004 Dette blir kun mellom mannen min og meg! (Ja' date=' og legen, da selvfølgelig )[/quote'] Men kommer ikke folk til å legge merke til det da? Og hva om datteren din spør deg nå og legger merke til en forandring...hvordan forklarer du det?
Gjest Poirot Skrevet 29. juli 2004 #5 Skrevet 29. juli 2004 Om man har brukt bh med mye innlegg før, og etter silikonen slutter å bruke innlegg, legger ikke folk nødvendigvis så mye merke til det. Om en 3 åring spør om andres pupper, kan man bare si at "folk er forskjellige". Det er sant og ikke løgn. Eller man kan si man har lagt på seg litt. En 3-åring husker ikke dette 15 år frem i tid uansett.
Thomasine Skrevet 29. juli 2004 #6 Skrevet 29. juli 2004 Hvorfor fortelle om ting som "nesten" ikke synes, for en som ikke kjenner til det/ser det?! "Det du ikke vet har du ikke vondt av" Selv er jeg ikke fornøyd med hele meg, men er for pysete til å gjøre noe med det... :-? Så jeg kommer nok bare til å forfalle - sakte men sikkert... Noe annet er det om man tenker på å forandre f.eks ansiktet/andre deler til de grader at man virkelig forandrer seg! :o
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #7 Skrevet 29. juli 2004 Har ikke kommet til å sagt noe om det.
Gjest Undrende2 Skrevet 29. juli 2004 #8 Skrevet 29. juli 2004 Hvorfor vil man ikke fortelle det til barnet egentlig? Forteller man det ikke til andre (venner, familie osv)? Er det ikke da en sjanse for at barnet kan få høre det fra andre?
Gjest lilletroll Skrevet 29. juli 2004 #9 Skrevet 29. juli 2004 Det med "folk er forskjellige" synes jeg er et veldig godt svar. Det er jo en lærdom som er god å ha med seg uansett. Hvorfor vil man ikke fortelle det til barnet egentlig? Forteller man det ikke til andre (venner, familie osv)? Er det ikke da en sjanse for at barnet kan få høre det fra andre? Som jeg sa har jeg ikke tenkt og fortelle det til noen andre, og da blir ikke dette et problem heller. Når det gjelder å se forskjell er det som Poirot sier, at når en er så polstret med bh på forhånd er det bare han som ser meg naken som vil se forskjell
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #10 Skrevet 29. juli 2004 Må barna vite alt? foreldre kan vel ha noe privat? Sr ingen grunn til å fortelle det, så sant de ikke er så store at de vet noe om det. Om det er bryst, så er det mange årsaker til at man gjør noe. Noen har for store, noen henger til knea. Og deter da en grunn som man kan forklare. men for bare å forskjønnelsen skyld hadde jeg tidd stilt, særlig om det var ungdommer i hus.
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #11 Skrevet 29. juli 2004 Jeg syns plastiske operasjoner er en privatsak og ikke noe man behøver å fortelle barna sine om.
Bellybutton Skrevet 29. juli 2004 #12 Skrevet 29. juli 2004 I mitt tilfelle har jeg til nå hatt en bukplastikk fordi jeg i årevis slet med eksem osv,dekket av det offentlige. Mine barn på 10 og 12 vet godt hva jeg har gått gjennom mens lillegutt på 2 ikke skjønner så mye av det.Men han kikker og peker på arrene og spør om mamma har aua... Jeg skal senere i høst ta brystreduksjon,også den gjennom det offentlige. Min sønn på 12 lo da jeg fortalte det og lurte på om jeg ikke hadde brukt nok penger på kroppen min snart! Da fortalte jeg ham om forskjellene på plastsik operasjon og medisinsk plastik operasjon. Ingen jeg kjenner syns det har vært noen stor sak,de har vært hjelpsomme dersom det har vært behov,og jeg har fått støtte fra alle. Føler ikke det er noe å holde hemmlig,jeg vil heller at folk rundt meg vet hva jeg har gjennomgått,enn at de lurer på forandringene. Min åpenhet har hjulpet andre å våge å spørre om henvisning videre,det ser jeg på som bare positivt. Ungene vet nå at jeg har hatt det tungt til tider,og de forstår at det måtte til. Men det kan kanskje være annerledes for de som gjennomgår slike operasjoner på privat grunnlag,jeg vet ikke....
waco Skrevet 29. juli 2004 #13 Skrevet 29. juli 2004 Jeg syns plastiske operasjoner er en privatsak og ikke noe man behøver å fortelle barna sine om. Poenget er at barn er arvemateriale etter moren sin, og hvis mora ikke er fornøyd med kroppen vil den ulykkelige kroppen påvirke barna. Waco Det er jo så jævlig enkelt og forstå egentlig.
Krølltoppen Skrevet 29. juli 2004 #14 Skrevet 29. juli 2004 Vanskelig sak det der. Hvis du ikke forteller noe til ungen så vil hun jo finne det ut før eller siden? Ihvertfall om det er snakk om silikonpupper. Og da har du det jo gående om hvorfor du valgte å endre på en normal kropp.
Gjest lilletroll Skrevet 29. juli 2004 #15 Skrevet 29. juli 2004 Hvis du ikke forteller noe til ungen så vil hun jo finne det ut før eller siden? Hvorfor det??? Hvis ingen vet det, og ingen sier det, hvordan skal da barnet finne det ut???
waco Skrevet 29. juli 2004 #16 Skrevet 29. juli 2004 Hvorfor det??? Hvis ingen vet det, og ingen sier det, hvordan skal da barnet finne det ut??? Når dattera di blir større og ulikhetene så svære at mor og datter ikke ligner hverandre lengere så vil de begynne å lure. Forresten må silikon taes ut. Og alle hudoperasjoner etterlater arr. Waco
Gjest Eir Skrevet 29. juli 2004 #18 Skrevet 29. juli 2004 Hvorfor det??? Hvis ingen vet det' date=' og ingen sier det, hvordan skal da barnet finne det ut???[/quote'] Unger er da ikke dumme heller. Kommer selvsagt an på alderen på ungen, men det er ikke usannsynlig at de vil merke at noe er annerledes. Og dersom man skal ta en plastisk operasjon, og ikke engang kan rettferdiggjøre det ovenfor avkommet sitt, da bør man kanskje revurdere det?
waco Skrevet 29. juli 2004 #19 Skrevet 29. juli 2004 ??? Ofte ligner ikke mor og datter i det hele tatt med henhold til bryststørrelse. Du skjønner jo sjøl at kjerringer som har silikon også er svært opptatt av andre kvinners pupper og deres silikoner??? Damer vil jo hele tiden mumle andres pupper. Herregud da, unger er ofte smartere enn sine mødre. Waco
Gjest Sukkerert Skrevet 30. juli 2004 #20 Skrevet 30. juli 2004 Du skjønner jo sjøl at kjerringer som har silikon også er svært opptatt av andre kvinners pupper og deres silikoner??? Damer vil jo hele tiden mumle andres pupper. Herregud da, unger er ofte smartere enn sine mødre. Waco Selvfølgelig er det sjanser for at barna vil finne ut om operasjonene. Jeg er ikke uenig i det. Men det du skriver om likhet mellom mødre og døtre er feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå