Gå til innhold

Kaloritellere, hvor stor porsjon julemiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som teller kalorier, hvor stor porsjon julemat spiser dere? Og hvor mange kalorier sparer man om man skjærer av fettet fra ribba og spiser kun poteter og masse grønnsaker til uten saus? Tenker to ribbebiter, tre poteter og masse grønnsaker. Er dette en passende porsjon?

Anonymous poster hash: 1650f...f94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser så mye det er plass til i magen! Det er bare jul en gang i året. Jeg spiser meg heller mett på mat, og så tar jeg ikke helt av når julekakene og julegodtet kommer på bordet. Jeg skjærer ikke bort fettet fra ribba, men kutter heller ut poteter. Ribbefettet metter mer enn potetene per kcal. Husk at fett metter bedre enn karbohydrater og gir bedre blodsukker så man ikke tryner i julegodtet senere.

Anonymous poster hash: 5583f...eb5
  • Liker 2
Skrevet

Dere som teller kalorier, hvor stor porsjon julemat spiser dere? Og hvor mange kalorier sparer man om man skjærer av fettet fra ribba og spiser kun poteter og masse grønnsaker til uten saus? Tenker to ribbebiter, tre poteter og masse grønnsaker. Er dette en passende porsjon?Anonymous poster hash: 1650f...f94

Dette må være trolling! :D

Jeg tror alle som har nogenlunde vett på kosthold er enige i at det er hva man spiser mellom nyttår og jul som er det viktige, og ikke hva man spiser mellom jul og nyttår! ;)

Anonymous poster hash: 435d4...ed0

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror alle som har nogenlunde vett på kosthold er enige i at det er hva man spiser mellom nyttår og jul som er det viktige, og ikke hva man spiser mellom jul og nyttår! ;)

Anonymous poster hash: 435d4...ed0

Jeg tror de fleste egentlig vet dette, men det er lett å glemme!

Jeg har også blitt en av dem som spiser ribbefettet, men bare én potet :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Nei vet du hva, er det en gang jeg virkelig driter i kaloriene, så er det i jula. Jeg skal ikke spar på verken karbs eller fett, maten skal nytes og jeg skal ikke ha dårlig samvittighet. Her blir det fett og poteter, julekaker og digg dessert, og jeg skal ikke engang tenke "hmmm dette er ganske så kaloririkt, jeg burde skjerpe meg"

Så får jeg heller begynne med kaloritellinga etter nyttår igjen

Gjest Lite nytt
Skrevet

Her var det ikke kommet svar på det ts spurte om....

Men, hvis du er opptatt av å ikke falle av vogna, så kan jeg si at julematen er temmelig kalorirkt. Hvis du skjærer av fettet av ribba så vil du spare en del, kommer litt an på stykket du tar. Men fettet er jo det som inneholder mest kalorier pr g, ca 7 kcal pr gram hvis jeg husker riktig i farta.

Medisterkaker bør du være obs på, dem er også meget kaloririke. Jeg kommer til å beherske meg litt, for hvis jeg spiser så mye som øynene har lyst på, kommer jeg til å bli ubehagelig mett som igjen fører til dårlig samvittighet. Men jeg kommer til å ta litt av alt og kose meg med det :)

På julaften og nyttårsaften vil jeg bare telle ca på kaloriene, ikke like nøye som jeg gjør til vanlig.

Skrevet

Fett er 9 kcal per gram.

Anonymous poster hash: afa3c...98e

Skrevet

Julaften kan vell være den ene dagen i året der man gir faen i å telle kalorier?

Anonymous poster hash: 280ab...368
Gjest crazycatlady
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man skal stresse med kalorier på julaften, EN dag i året må det da være lov å kose seg uten å tenke kalorier!

Jeg pleier å spise en potet, en ribbebit, og en medisterkake med saus og rød eller surkål. Dessverre bli magen mett før øynene, så jeg blir stappmett av dette selv om jeg alltid har lyst på myyyye mer. Julemat er jo så godt! Til dessert blir det alltid mammas fantastiske karamellpudding. Laget helt fra scratch så klart.

Gjest Lite nytt
Skrevet

Fett er 9 kcal per gram.

Anonymous poster hash: afa3c...98e

Takk :)

1 g protein gir 4 kcal

1 g fett gir 9 kcal

1 g karbohydrater gir 4 kcal

1 g alkohol gir 7 kcal

Skrevet

Her var det ikke kommet svar på det ts spurte om....

Jeg vil si jeg svarte på det TS spurte om. Ikke svaret TS ville ha, men jeg svarte.

Anonymous poster hash: 5583f...eb5

• Liker 1
Skrevet

Synes kalorihysteriet i jula er trist jeg. En dag (uke) ødelegger ikke et helt år. Kos deg med julematen.

Jeg skal spise til jeg omtrent sprekker, noe jeg har gjort vært år. I tillegg til alkohol og sjokolade! Allikevel har jeg gått fra str XXL til M/S. Uten å telle en eneste kalori i desember (selvfølgelig spiser jeg sunt og normalt hjemme, men er endel "unntak" i juletiden :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...