Gå til innhold

Oppsigelsestid uten navnet i leiekontrakten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene ang oppsigelsestid når man ikke har navnet sitt i leiekontrakten på en leilighet man bor i? Min nåværende ex har bodd med meg i leiligheten jeg leier, men skal etter planen flytte ut i helga. Likevel mener han bastant at han har like rettigheter som meg ang oppsigelsestiden som normalt er på tre mnd. Hva er rett? Har han virkelig rett på oppsigelsestid eller er det bare for meg å kaste han ut? Jeg har dessuten bare to mnd oppsigelsestid i kontrakten min med husieier. Hva gjelder her?

Mvh j25 :-)

Anonymous poster hash: 0bd06...a44
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her! Jeg har forresten saumfart husleieloven på nettet, men fant ingenting om det.

Gjest Jon blund
Skrevet

Så lenge han ikke har skrevet under på leie kontrakten har han ingen rettigheter.

• Liker 2
Skrevet

Men jeg trenger håndfaste bevis som bekrefter at han har feil.

TS

Gjest Jon blund
Skrevet (endret)

Kan sjekke hva jeg finner. Står altså ingenting om det i leiekontrakten din?.

Men det er jo egentlig bevis nok at han ikke har skrevet under på kontrakten. Det er jo en grunn til at man gjør det. Han har ingen rettigheter

Skal en tur ut nå. Får se hva jeg finner ut litt senere.

Endret av Jon blund
Skrevet

Nei, for han flyttet inn etter jeg hadde bodd der ei stund, så han har ingen kotrakt med verken meg eller huseier.

Veldig taknemlig for hjelp. Tenker også at politiet muligens har noe kunnskap om dette. Kan jo ringe de og høre evt hvis det ikke er å finne på nettet.

Skrevet

kan vanskelig se for meg at han ikke har noen rettigheter mtp oppsigelsestid når han har betalt leie på lik linje som deg.

Gjest Eurodice
Skrevet

kan vanskelig se for meg at han ikke har noen rettigheter mtp oppsigelsestid når han har betalt leie på lik linje som deg.

Når han har betalt? Det skriver TS ingenting om. Hvorfor går du utifra at han har gjort det?

Skrevet

Betaler han husleie? Hvis han gjør det har han like rettigheter som deg, uansett om han står i kontrakten, eller ikke. Da er bevis fra nettbanken nok

Anonymous poster hash: a52f4...f63
Skrevet

Når han har betalt? Det skriver TS ingenting om. Hvorfor går du utifra at han har gjort det?

Når et så vesentlig infomasjon mangler og ikke nevnes av ts, så er forutsetningen gitt.

For å si det på en annen måte: tror du ts hadde utelatt at hun har betalt hele husleien hele tiden?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg tolker TS spørsmål om samboerens eventuelle 'oppsigelsesfrist' i forhold til TS, ikke i forhold til huseier.

Uten kontrakt blir det vanskelig, og uten kunnskap om hvorvidt han har betale en andel av den leien som TS betaler til huseier blir det ikke enklere.

Men, rettigheter i forhold til TS tror jeg det skal bli vanskelig å finne noe juridisk på, de fleste kommer til en omforent løsning i slike tilfeller da de fleste ikke lenger ønsker å dele hus.

Skrevet

Beklager! Det har jeg jo helt glemt å nevne, Han betaler halvparten av leien til meg og jeg betaler hele beløpet til huseier. Oppsigelsen hans startet den dagen vi ble enige om at han skulle flytte ut, Altså første helga i november. Og jeg har altså to mnd oppsigelse i leiekontrakten min. Vi det si at hans oppsigelse startet 1. november eller 1. desember?

TS

Skrevet

Jeg tolker TS spørsmål om samboerens eventuelle 'oppsigelsesfrist' i forhold til TS, ikke i forhold til huseier.

Uten kontrakt blir det vanskelig, og uten kunnskap om hvorvidt han har betale en andel av den leien som TS betaler til huseier blir det ikke enklere.

Men, rettigheter i forhold til TS tror jeg det skal bli vanskelig å finne noe juridisk på, de fleste kommer til en omforent løsning i slike tilfeller da de fleste ikke lenger ønsker å dele hus.

Uansett hvordan du tolker det så blir resultatet det samme.

Skrevet

Dere har jo en avtale dere i mellom? Altså du fremleier til ham, og han betaler sin del av leien. Selv om dere ikke har en skriftlig avtale så er muntlige avtaler like bindende.

Dersom dere har et samlivsbrudd så har han rett på å få rimelig tid på å finne seg ny bolig. Dersom han kan vise til å ha bodd der over tid så har han en del rettigheter. Du får feks ikke offentlige myndigheter (namsmannen) til å kasta ham ut på så tynt grunnlag.

Prøv heller å bli mer opptatt av å behandler ham slik som du selv ønsker å bli behandlet. Kom til en felles løsning om når han skal flytte ut.

Skrevet

Problemet oppi det hele her er at hanpå trass mener at han skal bo her til oppsigelsen hans går ut. Det til tross for den dårlige stemninga mellom oss og at han er veldig opptatt av hvem hva hvor jeg er og snakker med. Han er trolig svært bitter. Jeg er bare klar for å bli ferdig med dette.

TS

Skrevet

Beklager! Det har jeg jo helt glemt å nevne, Han betaler halvparten av leien til meg og jeg betaler hele beløpet til huseier. Oppsigelsen hans startet den dagen vi ble enige om at han skulle flytte ut, Altså første helga i november. Og jeg har altså to mnd oppsigelse i leiekontrakten min. Vi det si at hans oppsigelse startet 1. november eller 1. desember?

TS

Dette kunne du ha sagt før. Hele diskusjonen mellom dere står og faller på hva den enkelte av dere syns er rimelig. Dette er ting som dere må bli enige om, og ikke kan løses via et regelverk.

Skrevet

Dere har jo en avtale dere i mellom? Altså du fremleier til ham, og han betaler sin del av leien. Selv om dere ikke har en skriftlig avtale så er muntlige avtaler like bindende.

Dersom dere har et samlivsbrudd så har han rett på å få rimelig tid på å finne seg ny bolig. Dersom han kan vise til å ha bodd der over tid så har han en del rettigheter. Du får feks ikke offentlige myndigheter (namsmannen) til å kasta ham ut på så tynt grunnlag.

Prøv heller å bli mer opptatt av å behandler ham slik som du selv ønsker å bli behandlet. Kom til en felles løsning om når han skal flytte ut.

Avtalen oss i mellom er som sagt at han skal flytte ut denne helga. Men så frot det blir noen uenigheter mellom oss så stiller han seg på bakbeina og mener han skal bo her på tras pga oppsigelsestiden. Selv om vi begge hadde hatt det best ved å bo alene. Et destruktivt forhold mellom oss..

Skrevet

Du framleier til han. Da er normal oppsigelsestid 3 mnd om ikke annet er avtalt. Bli enige dere i mellom

Anonymous poster hash: a52f4...f63
Skrevet

TS

Altså du framleier.

Hvordan foregikk denne oppsigelsen da? Og har dere avtale om når en oppsigelse er gjeldene? Det kan være både fra den første i hver måned eller annet dersom det er avtalt. Skriftlig eller muntlig og når (dato) ? Og hvem sa opp leieavtalen dere imellom ? Du eller ham ?

Skrevet

Dette kunne du ha sagt før. Hele diskusjonen mellom dere står og faller på hva den enkelte av dere syns er rimelig. Dette er ting som dere må bli enige om, og ikke kan løses via et regelverk.

Det er jeg klar over, men det gikk meg hus forbi oppi det hele her.

Jeg er også enig i at dette ikke kan løses via et regelverk. Det er han som er så utrolig opptatt av dette og jeg har rett og slett ikke peiling. Så derfor lurer jeg på om noen her har mer greie på dette enn meg og kan gi meg et ordentlig svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...