Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes selv 17.000 etter skatt er mye nok. Tjener 12.000 og det rekker akkurat når jeg velger å bo i billigste leilighet og trenger max 2000 for mat og spiser meg mett.

Mange klager for at de blir trakket på mens de ligger nede når de kun får 17K i mnd ''å rutte med''.

Kan noen svare hvor mye penger en ufør burde få? Ikke: alt etter behov.. Noen 'må' jo bo i de dyreste byene fordi familie bor der og alt annet er å sparke de. Og noen 'må' spise for 4tusen for ellers sulter de. Noen må ha netflix og tv med lisens og alt ellers får de ikke verdighet til å fortsette. Og røyke fordi vi mennesker er frie vesen som selv skal bestemme. Ellers blir det store overskrifter om at ''vi heksejaktes og behandles som uverdige småtroll, ladida''.

Burde man få 30.000 da man selv ikke bestemmer å bli ufør? Eller man kan teknisk sett bestemme det med å isolere seg og få mer og mer angst for alt og gjøre seg psykisk syk. Men sånn ellers?

Anonymous poster hash: 065dc...56a
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes selv 17.000 etter skatt er mye nok. Tjener 12.000 og det rekker akkurat når jeg velger å bo i billigste leilighet og trenger max 2000 for mat og spiser meg mett.

Mange klager for at de blir trakket på mens de ligger nede når de kun får 17K i mnd ''å rutte med''.

Kan noen svare hvor mye penger en ufør burde få? Ikke: alt etter behov.. Noen 'må' jo bo i de dyreste byene fordi familie bor der og alt annet er å sparke de. Og noen 'må' spise for 4tusen for ellers sulter de. Noen må ha netflix og tv med lisens og alt ellers får de ikke verdighet til å fortsette. Og røyke fordi vi mennesker er frie vesen som selv skal bestemme. Ellers blir det store overskrifter om at ''vi heksejaktes og behandles som uverdige småtroll, ladida''.

Burde man få 30.000 da man selv ikke bestemmer å bli ufør? Eller man kan teknisk sett bestemme det med å isolere seg og få mer og mer angst for alt og gjøre seg psykisk syk. Men sånn ellers?

FÅR MAN 17 LAPPER??

Jeg trodde uføre og sånn hadde kanskje 9000kr eller lignende. Og det var derfor de klagde, som gir mening. 17000 er jo mer eller mindre en vanlig lønn. Null grunn til å klage.

Anonymous poster hash: 87e9b...694

• Liker 13
Skrevet

De får gå rundt å se etter tomflasker etter mørkets frembrudd som vi andre som jobber og ikke får endene til å møtes gjør.

Anonymous poster hash: 64ef2...d94
  • Liker 3
Skrevet

Å diskutere hvor mye uføre skal "få" synes jeg er usmakelig og jeg tviler på din kompetanse til å gjøre dette.

Uføre er ikke en gruppe mennesker, det er mange forskjellige, med ulike behøv og ressurser. felles er at de er blitt alvorlig SYKE og skulle nok helst ønsket at de var friske og heller kunne jobbe.

Hilsen mektig lei av alle hatefulle og spekulerende uførediskusjoner....

Anonymous poster hash: aea48...d00
  • Liker 35
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Er det virkelig så mye som 17k i mnd? Utbetalt? For meg høres det urimelig mye ut. Det burde jo selvsagt spille litt rolle hvor lenge man har vært i arbeidslivet osv, men ikke lønn mener jeg. Hvor er f.eks rettferdigheten i at en ingeniør skal ha MER å rutte med om han kommer ut for uføre enn f.eks en hjelpepleier? Det er ingen menneskerett å fortsette å bo i et digert forgjeldet hus og fortsette å kjøre Audi. Om du EIER disse tingene..så skal vi selvsagt ikke ta dem IFRA vedkommende. Gjeld er desverre ikke (i motsetning til hva Ola Nordmann later å tro) det samme som å eie.

Jeg mener man burde få så man klarer seg på et minimumsbudsjett. Selv lever jeg for 13.000 i mnd og det inkluderer økologisk mat hver dag.

Husleie (1.2 mill i lån); 6500 kr

Bil (bensin osv), 1200 (eier bilen)

Forsikringer; 1200

Mat; 3000

Internett; 300

Mobil; 159

Klær: 300

Div; 300

=13,000,-

Og litt slingringsmonn der så er vel 14-15,000 riktig sum man kan leve for.

Det burde ikke være slik at det ikke lønner seg å jobbe. Det er så utrolig umotiverende for de i lavtlønnede yrker at man kan tjene bedre ved å klage seg til uføretrydg pga vond rygg eller angst.

Og tro du meg..jeg har selv slitet med angst. Har jobbet knallhardt med det, og jobber fortsatt med det, og er i jobb. Sliter også med vond kropp og spenninger og jeg bruker opptil 3 timer hver dag på yoga, tøying og jogging. Og det er ikke bare for andre man ikke burde "lene seg tilbake" å innhente 17k hver mnd, det er for en selv. For det er ikke noe fett liv å leve på uføretrygd. Det eneste jeg mener er litt for fett er lønnen.

Det er faktisk ingen menneskerett å ha filmkanaler, tv-abbonement, flatskjerm, mac, iphone, bil og ha 28 varmegrader inne om vintern i verdens nordligste land. Man burde måtte kutte på slike luksusgoder. Feilen er bare at vi lever og har levd en generasjon i verdens mest absurde samfunn, hvor slike goder blir sett på som en menneskerett. Det er der feilen ligger. Disse tingene er LUKSUSgoder.

• Liker 8
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

FÅR MAN 17 LAPPER??

Jeg trodde uføre og sånn hadde kanskje 9000kr eller lignende. Og det var derfor de klagde, som gir mening. 17000 er jo mer eller mindre en vanlig lønn. Null grunn til å klage.

Anonymous poster hash: 87e9b...694

Ro deg LITT ned. 17k er MYE..men å fable om 9000 i mnd er jo absurd. Vis meg det budsjett som antyder at man kan leve for 9000 i mnd i Norge i dag. Det går ikke.

Jeg har satt opp et udetaljert budsjett over som jeg mener er mulig å leve etter, og da snakker vi 13-15k i mnd. Altså er en mer korrekt uføretrygd rundt den summen og ikke 17k, en reduksjon på omlag 25%.

Det høres ut som om du går i barnehagen når du bare slenger ut et tall på den måten.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Å diskutere hvor mye uføre skal "få" synes jeg er usmakelig og jeg tviler på din kompetanse til å gjøre dette.

Uføre er ikke en gruppe mennesker, det er mange forskjellige, med ulike behøv og ressurser. felles er at de er blitt alvorlig SYKE og skulle nok helst ønsket at de var friske og heller kunne jobbe.

Man kan vel likevel diskutere en slags "grunnlønn"?

At folk med amputasjon trenger rullestol,krykker, protese og fysioterapi er det vel ingen som er uenige i?

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

De får gå rundt å se etter tomflasker etter mørkets frembrudd som vi andre som jobber og ikke får endene til å møtes gjør.

Anonymous poster hash: 64ef2...d94

Har du det virkelig SÅ tøfft? Jeg har sagt min mening om at jeg synes lønnen for uføretrygd er for høy..og at det generelt er for gode trygdeytelser her i landet..men det SKAL være mulig å leve for under 15.000 i Norge, det gjør jeg selv, og ingen full jobb betaler mindre enn det...?

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Tjener du 12.000 etter skatt så kan du umulig ha full jobb? Evnt er du i en bransje du burde komme deg langt vekk i fra. Jobber 60% i helsevesenet og med litt skiftarbeid har jeg 18.000 utbetalt. Bytt jobb er mitt råd da. Kan fint ha utbetalt 26 tusen på en mnd jeg jobber maksimalt.

• Liker 1
Skrevet

Uførepensjon er veldig lite for ganske mange. Ikke alle får samme utbetaling. De som kun har uføretrygd får mye mindre enn de som får innvilget ung ufør. De som har ung ufør har slitt med sykdom kanskje hele livet og alt kan dokumenteres via helsevesen. Mange krav må oppfylles. Ingen får det gratis fordi de ikke har lyst til å jobbe.

Mennesker trenger så mye penger at de greier seg på en skikkelig måte, uten at det skal være snakk om luksus. Vi snakker om basisbehov dekket her. Hvis disse uføre velger å ha noe i livet sitt som gir dem glede og som enkelte andre ser på som luksus og unødvendigheter, istedenfor å drikke, røyke, snuse og bruke penger på andre ting en ikke trenger, så må det da være opp til hver og en av dem hva de vil bruke sine penger på. Ikke misunn noen som er uføretrygdet, "fordi de får alt gratis". Det kan se greiere ut på utsiden, enn det er på innsiden.

Anonymous poster hash: 985fb...0fa
  • Liker 11
Skrevet

Før vi tar diskusjonen, vil jeg vite hvor 17 k kommer fra. Uføretrygden mener jeg er 2G og den har vært skattlagt før også, så 17 k utbetalt forteller meg at man har ett eksempel med tilleggsytelser.

Og snakker man om tilleggsytelser, snakker man ikke lenger om trygdenivået, og man må begynne å diskutere om tilleggsytelser er i balanse med de tilhørende ekstrakosten.

• Liker 1
Skrevet

Alvorlig og alvorlig. I dagens samfunn tar folk litt lett på å få en diagnose. Alt som ikke er at man har 100% energi og er smilende glad og har det fint - får en diagnose. Og når man har fått den så kan man sykeliggjøre seg selv enda mer.

Det er ikke å bli straffet å få penger fra folk som betaler skatt, fordi det ikke er nok til å gå på kino, cafe, pub, syden, eie eget hus..

Dersom man er rullestolbruker og har ekstra utgifter til rullestol, behandling, bil(?) så greit nok å få støtte, men man er ikke arbeidsudyktig av den grunn.

Og dersom noen som helst kan litt om psykisk sykdom, som er den største uføregrunnen, så vet de at det er overgrep å betale for at de skal sitte hjemme å spise og se på tv. Da blir man enda sykere for hvert år som går. Snakk om å ta lett på det å være helt i utstand til å jobbe for resten av livet.

Folk sykliggjøres veldig lett.

• Liker 1
Skrevet

Tjener du 12.000 etter skatt så kan du umulig ha full jobb? Evnt er du i en bransje du burde komme deg langt vekk i fra. Jobber 60% i helsevesenet og med litt skiftarbeid har jeg 18.000 utbetalt. Bytt jobb er mitt råd da. Kan fint ha utbetalt 26 tusen på en mnd jeg jobber maksimalt.

Jeg driter nå i det, jeg klarer meg jeg. Leie til 4000 fordi jeg selv valgte å flytte fra storby til det billigste jeg fant. Spiser for max 2000, kjøper ikke klær hver måned..

Klarer meg! Det var poenget.

Skrevet

Jeg har minsteytelsen og får utbetalt 14400. Jeg lever nøkternt og greier meg helt fint på dette. Men mange får jo mye høyere trygd. Hadde vært interessant å vite hva gjennomsnittsytelsen ligger på.

Anonymous poster hash: 8693b...346
Skrevet

Jeg har minsteytelsen og får utbetalt 14400. Jeg lever nøkternt og greier meg helt fint på dette. Men mange får jo mye høyere trygd. Hadde vært interessant å vite hva gjennomsnittsytelsen ligger på.

Har man jobbet før man får trygd får man også høyere trygd.

Anonymous poster hash: 39d6c...feb

• Liker 4
Skrevet

Lucky you! Jeg får utbetalt 10.000 i AAP, også har jeg cirka 4.000 ved siden på grunn av ett barn.

Anonymous poster hash: b0f4e...6fd

Skrevet

Så hvor mye får de som er ufør, i trygd? Er det 14.000 eller er det 17.000? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 39d6c...feb
Skrevet

Så hvor mye får de som er ufør, i trygd? Er det 14.000 eller er det 17.000? Noen som vet? Anonymous poster hash: 39d6c...feb

Det kommer an på tilleggsytelser, tidligere arbeid, og hva diagnosen din for arbeidsuføret er.

Anonymous poster hash: 6251c...bb7

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal man blir straffet fordi man er syk og faktisk ikke et i stand til å jobbe?

Virker som det er mange av uføre haterne som tror det er lett å bli ufør. Nei det er ikke det. Det er ikke slik at det bare er å gå til legen og Nav å si "Hei jeg bli ufør jeg for jeg gidder ikke å jobbe" Så vips er man ufør.

Å bli ufør kan ta flere år og er den aller siste utveien.

Jeg er ikke ufør selv, men mamma er og er veldig syk. Klarer ikke alltid å komme seg opp av sengen en gang. Jeg er så lei av folk som skal kalle de uføre for late, snyltere og tror de ruller seg i penger. Mamma tjener lite nok som det er og på nyåret vil hun tjene enda mindre. Heldigvis tjener jeg godt og kommer til å hjelpe mamma økonomisk :)

Anonymous poster hash: 8f6ec...e49

• Liker 14
Skrevet

Signerer!

Hvorfor er alle på KG så interessert i å vite hvor mye uføre tjener og alle synes de tjener ALT for mye. "Mine skattepenger skal ikke gå til de late uføre" er en vanlig kommentar her på KG.

Anonymous poster hash: 8f6ec...e49

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...