Gå til innhold

Venninne bruker mellomjula på å sjekke priser på gaver hun har fått, evt.bytte de.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp med at det å bytte gaver generelt er en frekk ting, som men bare ikke gjør, med mindre man får klær/utstyr som ikke passer, selvsagt. Jeg tenker at det er det muligheten for å bytte varer er til for, at du ikke får på deg plagget, at du hadde den tingen fra før etc. Det å bytte noe fordi "man ikke trengte det/ikke hadde lyst på det" er frekt etter min oppfatning. Om man kun skal få julegaver man trenger, må man gi klar beskjed om hva man ønsker seg. Min byttegale venninne er av typen som alltid sier "vet ikke" når man spør hva hun ønsker seg, med det resultat at gavene ikke faller i smak, da ingen vet hva hun vil ha. Julaften for henne, er mellomjula, da hun bytter alle gavene, og kommer hjem med masse nytt. Jeg synes at litt av sjarmen med å i det hele tatt gi gaver, er å se at vedkommende mottaker får glede av gaven/bruker den, noe som aldri sjer i dette tilfellet. Jeg synes det er trist jeg. Føler hele gavekjøpet er bortkastet hver gang. Jeg vet aldri hva hun kjøper i stedet for det jeg gav, maser jo ikke om det. Hun er også opptatt av å sjekke priser på gavene hun får, for å sjekke om folk er gniene eller ikke. De som gir billige gaver får noe dårlig av henne ved neste anledning. Hun finner jo selvfølgelig ut hva alle gavene kostet, når hun drar for å bytte dem, noe som får meg til å kjøpe dyrere gaver enn det jeg ønsker/har råd til, bare for at gaven skal byttes inn to dager etterpå...! Flere som kjenner på slik frustrasjon? Kan man ikke bare være litt glad for det man får - og fornøyd - i julen?

Anonymous poster hash: 8094d...b81

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde heller gitt gavekort hvis hun uansett bytter det hun får.

Anonymous poster hash: d18eb...76e
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Synes også det er litt frekt å ikke bli glad for det man får, og bare driver og bytter det eller gir det videre. Jeg har alltid vert glad for det jeg får. Selv om det er noe jeg aldri bruker eller ville kjøpt selv så har jeg det for jeg har fått det i gave.

Hun venninna de hørtes skikkelig frekk ut, man tar ikke å sjekker prisen på gavene man får.

Endret av Hummels
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Kanskje din venninne burde kun fått gavekort (type sentergavekort) til jul?

Jeg synes det er trist at du føler deg presset til å bruke mer enn du egentlig har råd til på gave til henne fordi hun også synes å være snodig opptatt av prisen (som gaver er en konkurranse hvor det gjelder å bruke minst og få mest).

Endret av Surriball
  • Liker 2
Skrevet

Kanskje din venninne burde kun fått gavekort (type sentergavekort) til jul?

Jeg synes det er trist at du føler deg presset til å bruke mer enn du egentlig har råd til på gave til henne fordi hun også synes å være snodig opptatt av prisen (som gaver er en konkurranse hvor det gjelder å bruke minst og få mest).

Mange steder i landet heter det mellomjulen(mellomjula, andre steder heter det romjulen/romjula.

De fleste forstår begge deler like godt :)

Ja, og med et gavekort blir jo prisen ganske synlig, man gir jo gjerne litt mer når man kjøper gavekort.

Anonymous poster hash: 8094d...b81

• Liker 1
Skrevet

Hadde min venninne holdt på sånn så hadde jeg ikke gitt henne gave.

• Liker 5
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Hva med å gå sammen to venner om å gi gavekort fra henne på samme stedet i et felles gavekort?

Så må dere bruke førjulstiden til å lære henne at hun må ønske seg gavekort fra konkrete butikker.

Skrevet

Kjøp gavekort på en eller annet bitteliten og sær butikk. Aller helst en som bare selger ræl. Er du ekstra dyktig velger du en butikk som selger masse dyre greier (som hun ikke er interessert i), og velger gavekortet på en ganske lav sum.

Muhahah! :icon_lol:

• Liker 13
Skrevet

Drit å gi henne noe.

Anonymous poster hash: 00511...0c0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har et problem som kan relateres til dette. Alt jeg trenger/ønsker meg koster litt mer enn hva jeg mener er greit. Hvert år har jeg omtrent ingenting jeg ønsker meg innenfor ok prisklasse. Dette gjør at jeg får en hel masse jeg ikke kommer til å bruke. Jeg velger å bytte det meste slik at jeg kan få noe av det jeg trenger/ønsker meg ved at jeg betaler litt selv.

Har prøvd å ønske meg gavekort eller gaver som kommer til nytte for andre, men tradisjoner står så sterke hos de fleste at de foretrekker å gi noe som er ubrukelig/uønsket. Jeg kommer ikke til å beholde noe jeg ikke bruker/trenger bare for at noen andre skal være fornøyd. Jeg har verken plass eller ønske om å være en av de som har haugevis med ting og tang som bare ligger og venter på å bli gitt bort/kastet/pakket bort.

Har full forståelse for å bytte gaver selv om personen ikke ønsker seg noe. Sliter litt med å forstå trangen om å vite hva alt koster...

For de som ønsker å gi noe til slike personer som meg og venninnen til TS så er gavekort en kjekk ting. Et gavekort til en butikk jeg handler ofte på sier at personen tenkte mye mer på meg enn en ting jeg har null bruk for. I tillegg så kan det være en ide å gi noe spiselig siden dette ikke er noe som ofte blir liggende i en krok på loftet om man ikke bytter det. IMO er hjemmelagde kaker, sjokolade, snop, eller butikkjøpt fancy sjokolade, vin, drikke mye bedre å gi enn ting og tang dersom man på liv og død må gi en ting til en som ikke ønsker seg noe. Spiselige saker er også personlige gaver siden smaken er individuell og ved å gi noe personen liker så viser du at du tenkte på nettopp han eller henne :)

Endret av kattaa
  • Liker 4
Skrevet

Ryddet for avsporing.

Surriball, mod.

Skrevet

Syns det er helt innafor å bytte inn julegavene hvis du ikke har bruk for dem. Det er jo veldig hyggelig når mottakeren blir glad for gaven, men blir ikke fornærmet om de bytter gaven til noe de har bruk for.

Julegaver er i hovedsak for barn, mener nå jeg. Voksne kan jo bare kjøpe seg det de ønsker seg når som helst. Da er det ikke noe poeng med julegaver lengre, og særlig når det blir til en byttehandel hvor man må bytte gaven, og giveren blir skuffet... Personlige gaver som er laget/ kjøpt med omtanke er det som har størst verdi, og det kan heller ikke måles i penger.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å gi noe hjemmelaget eller forbruksvarer som ikke kan byttes?

Skrevet (endret)

Syns det er helt innafor å bytte inn julegavene hvis du ikke har bruk for dem. Det er jo veldig hyggelig når mottakeren blir glad for gaven, men blir ikke fornærmet om de bytter gaven til noe de har bruk for.

Julegaver er i hovedsak for barn, mener nå jeg. Voksne kan jo bare kjøpe seg det de ønsker seg når som helst. Da er det ikke noe poeng med julegaver lengre, og særlig når det blir til en byttehandel hvor man må bytte gaven, og giveren blir skuffet... Personlige gaver som er laget/ kjøpt med omtanke er det som har størst verdi, og det kan heller ikke måles i penger.

Veldig enig :)

I familien vår er vi veldig imot å kjøpe noe som den andre ikke trenger eller ønsker seg. Så her kommer alle med ønskeliste, og det er helt topp :)

Mamma kan til nød kjøpe en liten ting vi ikke har ønsket oss for overraskelsens skyld.

Venninnene mine får alltid tydelig beskjed av meg at de bare må bytte gaven vist de ikke liker den eller trenger den. Å at det er mer en ok for min del.

At hun går rundt å sjekker prisen på ting, og legge vekt på den på en negativ måte er sært og ufint.

Endret av MissPierce
Skrevet

Så trist å aldri være istand til å glede seg over det hun får, men bare være opptatt av hva hun kan få for noe annet hvis hun bytter det inn, eller være opptatt av kroneverdi på gaven. Jeg syns gavebytting er en uting dersom det ikke da er plagg som ikke passer, eller man for eksempel har fått dobbelt av noe som ikke er greit å ha to av.

Jeg ville kjøpt ting hun IKKE kunne byttet, evt gavekort. Jeg ville kjøpt te, vin, blomsteroppsats, kaffe, luksus-sjokolade, en spesiell olje, krydder osv.

Skrevet

Jeg ville gitt henne hjemmelagde ting eller ting som ikke kan byttes, mat, sjokolade, vin, kaffe.

Anonymous poster hash: 9f67f...8e8

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg har et problem som kan relateres til dette. Alt jeg trenger/ønsker meg koster litt mer enn hva jeg mener er greit. Hvert år har jeg omtrent ingenting jeg ønsker meg innenfor ok prisklasse. Dette gjør at jeg får en hel masse jeg ikke kommer til å bruke. Jeg velger å bytte det meste slik at jeg kan få noe av det jeg trenger/ønsker meg ved at jeg betaler litt selv.

Har prøvd å ønske meg gavekort eller gaver som kommer til nytte for andre, men tradisjoner står så sterke hos de fleste at de foretrekker å gi noe som er ubrukelig/uønsket. Jeg kommer ikke til å beholde noe jeg ikke bruker/trenger bare for at noen andre skal være fornøyd. Jeg har verken plass eller ønske om å være en av de som har haugevis med ting og tang som bare ligger og venter på å bli gitt bort/kastet/pakket bort.

-snip-

De gangene jeg har hatt en eneste ting på ønskelisten, og den har vært alt for dyr til å ønske seg, så har jeg sagt det, og sagt at jeg ønsker meg bare et lite bidrag til denne 'saken'.

Det har de aller fleste syntes har vært en fin måte å gjør det på fordi det da er en helt konkret sak/ting og de vet at pengene blir brukt til akkurat det og jeg legger i resten selv..

Endret av Lille-pus
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...