Gå til innhold

Når de rike blir mobbet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det blir mer og mer fokus på de rike som sløser bort penger, skjemmer bort barna, etc. At de er overfladiske og barna blir skadet av det.

Det har jo nærmest blitt slik at de som faktisk er rike, og som står seg godt økonomisk, blir mobbet i dag.

Jeg og min mann tjener veldig godt, godt over 2 millioner til sammen, og vi lever et godt liv, ikke i overdådig luksus med svømmebasseng, slott og 5 hytter, men vi unner oss mye flott, reiser på ferier, har et moderne hjem, 2 biler, og jeg innrømmer at vi ikke plukker fra nederste hylle når vi kjøper klær, møbler etc.

Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for at jeg har en god jobb med god inntekt? Både jeg og min mann har gått gradene. Vi har vært lutfattige studenter, og har måttet snudd på krona, og lånt penger av våre foreldre i vår etableringfase. Vi har begge ingeniørutdannelse, han innen ledelse. Vi har jobbet steinhardt begge to, og har etterhvert jobbet oss oppover, og lønna har gradvis økt.

Jeg nekter faktisk å ha dårlig samvittighet fordi vi reiser til syden hvert år. Jeg har heller ikke dårlig samvittighet fordi vi bor i et flott hus og har nye biler. Vi har to barn som selvsagt nyter godt av vår gode økonomi, men vi er ekstremt nøye med å fokusere på at de må selv ta ansvar for sin egen fremtid, og hvor viktig det er med skole og utdanning for å kunne få gode jobber med god økonomi.

Synes det er trist at samfunnet nærmest ser på oss som en pest, som ikke har verdier, som ikke vet hva det vil si å slite, og som overfladiske mennesker. Dette er bare noe stort tull. De som kjenner oss vet utmerket at vi har bena godt plantet på jorda, og ser ikke ned på noen.

Men vi tillater oss faktisk å nyte godt av det vi selv har skapt, med vårt eget slit og vår egen innsats!

Anonymous poster hash: c4cef...0d1
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje fordi enkelte private firmaer driver med korrupsjon og lobbyvirksomhet og får ekstremt mye penger fra staten?

Anonymous poster hash: 0f2af...203
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare ignorert det. Med noen mennesker kan man bare ikke vinne. De vil finne en grunn til at dere ikke fortjener det, eller at dere bare hadde flaks, eller som siste svar - at dere ikke har det så bra som dere tror.

Det er dessverre slik at det er lov å sparke oppover, men ikke nedover. Det er tross alt bedre å være rik enn fattig, derfor er det greit å si hva man vil til de som er velstående. Det er ansett som bedre å være tynn enn tykk, så du kan si hva du vil til tynne, men ikke til tykke. Det skal ingenting til at et utsagn mot svarte blir rasistisk, du kan si hva du vil til hvite.

Slik er samfunnet. Jeg tror ikke det kommer til å endre seg, mange mennesker synes rett og slett at når noen har det godt, kan de dras ned, uavhengig av om de fortjener det eller ei.

Dette er jo en av hoedgrunnene til at folk assosierer seg med "sine egne". Pene jenter opplever sjalusi fra mindre pene jenter, rike opplever sjalusi fra fattige osv. Det enkleste svaret er å distansere seg fra situasjonen og omgi seg med like.

Det er klart at ikke alle er sjalu men de fleste som sitter "godt i det" vil oppleve det iblant og da er det enklere å ha en omgangskrets med folk som ikke har grunn til å spre negativitet.

Anonymous poster hash: 61a23...64a
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, dere har da råd til privat psykolog, raskere time.

Anonymous poster hash: f60ce...49f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, sikker på at du har forstått dette riktig da?

Jeg har ingen problemer med voksne mennesker som reiser,kjører dyre biler,tar ansiksbehandling hver uke etc. med penger de selv har tjent.

Noe annet er når de omtrent kaster penger etter barna, kjøper dyre og vonde "skole"vesker fordi barna møser om det. Da ser jeg på dem som svake mennesker og mister respekten:)

Vi har selv en inntekt på 3 +/- utbetalt, og spanter kanskje på oss mye "unødvendige" ting i andres øyne.

Vi er foreløpig barnløse, men jeg håper inderlig ikke jeg blir en mor som kjøper ungen min.

Anonymous poster hash: b0580...96f
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn tar skade av å bli skjemt bort. De blir bortskjemte, forventer å få alt og noen blir mobbere! Jeg liker ikke foreldrene som lar seg styres av barna. Da er de bare svake og ikke mye til foreldre.

Ellers har jeg aldri hørt om noen som mobber rike, det må i såfall være pga sjalusi.

Endret av Hummels
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ok med folk som har jobbet seg opp, all cred til dere som har gjort så gode valg.

De rike som irriterer meg er de som har fått alt i henda og ikke forstår at ikke alle sitter like godt i det. Som ei jeg studerte med, som fikk nytt hus og helt ny bil i "startpakke" fra sin rike far da hun ble 18.

Jeg spinket og sparte på den tiden, hadde som mål å klare å jobbe så mye ved siden av skolen at jeg slapp studielån. Det klarte jeg, men det var trangt.

Jeg måtte si nei til en sydentur med dennevenninna på 1 mnd varsel. Med mmindre det hadde vært snakk om en tur måneder/år frem i tid hadde jeg ikke kunnet legge til side nok penger til det.

Det hadde hun absolutt ingen forståelse for, kalte meg kjip, en dårlig venninne, og at "alle har råd til en sydentur, det handler bare om prioriteringer, og du vil tydeligvis ikke prioritere tur med meg".

Kvalmt.

Anonymous poster hash: 1be0e...c19

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, sikker på at du har forstått dette riktig da?

Jeg har ingen problemer med voksne mennesker som reiser,kjører dyre biler,tar ansiksbehandling hver uke etc. med penger de selv har tjent.

Noe annet er når de omtrent kaster penger etter barna, kjøper dyre og vonde "skole"vesker fordi barna møser om det. Da ser jeg på dem som svake mennesker og mister respekten:)

Vi har selv en inntekt på 3 +/- utbetalt, og spanter kanskje på oss mye "unødvendige" ting i andres øyne.

Vi er foreløpig barnløse, men jeg håper inderlig ikke jeg blir en mor som kjøper ungen min.

Jeg ser mange slike historier på KG, men jeg mener det er sterkt overdrevet. Jeg er vokst opp i en velstående del av Oslo og jeg ser sjelden slike tendenser. Selvsagt bruker de som har mye penger mer penger jevnt over, men dette med å gi etter for skrikring fra barnas side ser jeg aldri. Det er et fenomen som forekommer i enkelte familier, fullstendig uavhengig av inntekt.

Da jeg vokste opp var det ofte barna fra familier med middels til dårlig råd som hadde dyre ting. Deres foreldre ville gjerne kompensere for at barna ikke kom fra like bemidlede hjem som klassekameratene og var opptatt av at de skulle "passe inn", og spanderte på dem dyre boblejakker og stadig nye sko.

Poenget mitt er at mange har et visst hat mot de mer velstående og gjerne leter etter scenario som bekrefter dette. Det er jo dette vi kaller "confirmation bias" - man har en holdning, bevisst eller ubevisst, og leter etter situasjon eller fakta som kan bekrefte dette. Dersom en forelder med middels inntekt gir barna det de vil ha er de simpelthen svake, dersom en rik person skjemmer bort barna er dette snobberi og klassisk for velstående mennesker.

Så jeg kjenner igjen det TS beskriver. Mange er "på jakt" etter situasjoner som kan sette de mer heldige i et negativt lys. Som at man kjenner noen som kjenner noen som fikk en BMW i 18årsgave, uavhengig av hvor ofte dette faktisk forekommer.

Nå har jeg faktisk sett det meste av dette fra "innsiden" og faktum er at de fleste velstående foreldre også er velutdannede og stiller mye krav til barna sine.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange slike historier på KG, men jeg mener det er sterkt overdrevet. Jeg er vokst opp i en velstående del av Oslo og jeg ser sjelden slike tendenser. Selvsagt bruker de som har mye penger mer penger jevnt over, men dette med å gi etter for skrikring fra barnas side ser jeg aldri. Det er et fenomen som forekommer i enkelte familier, fullstendig uavhengig av inntekt.

Da jeg vokste opp var det ofte barna fra familier med middels til dårlig råd som hadde dyre ting. Deres foreldre ville gjerne kompensere for at barna ikke kom fra like bemidlede hjem som klassekameratene og var opptatt av at de skulle "passe inn", og spanderte på dem dyre boblejakker og stadig nye sko.

Poenget mitt er at mange har et visst hat mot de mer velstående og gjerne leter etter scenario som bekrefter dette. Det er jo dette vi kaller "confirmation bias" - man har en holdning, bevisst eller ubevisst, og leter etter situasjon eller fakta som kan bekrefte dette. Dersom en forelder med middels inntekt gir barna det de vil ha er de simpelthen svake, dersom en rik person skjemmer bort barna er dette snobberi og klassisk for velstående mennesker.

Så jeg kjenner igjen det TS beskriver. Mange er "på jakt" etter situasjoner som kan sette de mer heldige i et negativt lys. Som at man kjenner noen som kjenner noen som fikk en BMW i 18årsgave, uavhengig av hvor ofte dette faktisk forekommer.

Nå har jeg faktisk sett det meste av dette fra "innsiden" og faktum er at de fleste velstående foreldre også er velutdannede og stiller mye krav til barna sine.

Tror ikke helt vi skjønner hverandre her?

Mitt svar er basert på det eneste jeg opplever som negative meninger rettet mot velstående. Er selv svært bemidlet, men føler ikke dette gjenspeiler seg i hvordan folk opptrer mot meg. Jeg bruker som tidligere nevnt mer penger på "unødvendige" ting enn hva mine mindre bemidlet venner gjør, uten å oppleve dette negativt på holdninger fra andre i omgangskretsen (eller andre mennesker forøvrig). Eneste jeg ser for meg at jeg kan oppleve dette som TS skriver om er dersom jeg får barn som jeg kjøper.

Derav mitt svar om rike unger som møser seg til ting.

Og jo, som "jente fra innsiden" så vet jeg at dette er tilfellet i mange hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke helt vi skjønner hverandre her?

Mitt svar er basert på det eneste jeg opplever som negative meninger rettet mot velstående. Er selv svært bemidlet, men føler ikke dette gjenspeiler seg i hvordan folk opptrer mot meg.

Hvor er du fra - Oslo/Bergen eller 'annet'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere sivilingeniører fra ntnu? Har mannen gått indøk siden han er innen ledelse? Jeg trodde ikke ingeniører generelt tjente så godt, trodde det var mest finansfolk

Anonymous poster hash: ef831...018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man er rik bør man gi barna en så fattig oppvekst som mulig. La de sove på harde madrasser, lær dem å sy sine egne klær og lage sin egen mat. Be dem gjøre ting for deg og luft dem ofte. Bortskjemte barn er det verste jeg veit, folk får skape sin egen rikdom, ikke arve den! Slik blir det bare stygge blærebarn av! :fise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som innen alle andre kategorier, er det forskjell på folk.
Man kan være rik uten å overfladisk. Man kan være rik og være overfladisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mobbingen" du tenker på; er det i media, eller opplever du det face2face?

Jeg vet ikke hvor mye mobbing det er av rike (da mener jeg rike på ditt sted i skalaen), men det er klart at det kan forekomme en del "sparking oppover" og latterliggjøring av sløsing der avsender er folk som ikke selv har like romslig økonomi. (Selv omgås jeg mange som tjener dobbelt så mye som meg, og jeg synes det er komisk når de klager på lav lønn og sånn)

Jeg forstår godt at du velger å leve slik du gjør; det hadde jeg også gjort (og jeg gjør det, innenfor mine rammer). Men et spørsmål jeg gjerne skulle sett diskutert er om "rike" har et samfunnsansvar for å ikke skape vanskeligheter for "fattige," som ikke kan kjøpe det samme som dem, eller om det er de "fattiges" ansvar å deale med at de ikke kan leve slik de "rike" gjør. (Karikert forklart)

Jeg heller mot å tenke at det er LIKE mye vi som IKKE tjener så mye som har ansvar for å fortelle barna våre at det er helt OK å leve slik vi gjør. Media (og skolen) framstiller det ofte slik at de "rike" burde legge seg på et mer moderat forbruk for ikke å skape et forventningspress. Jeg er ikke sikker på om dette er så rimelig - det skaper jo bare inntrykket av at likhet er det beste. Jeg tror vi alle vil få det bedre om vi lærer å leve med at livet byr på forskjellige utfordringer for hver og en...

Det er alles ansvar å oppdra egne barn til å takle forskjellighet uten å mobbe, men også til å IKKE legge egen selvfølelse i hvilke ting/klær man har, hvilke ferier man reiser på og om man kjører limousin til juleballet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje fordi enkelte private firmaer driver med korrupsjon og lobbyvirksomhet og får ekstremt mye penger fra staten?

Dette er et marginalt problem i Norge, og TS snakker ikke her om vår lille finansielle elite (en håndfull mennesker) men normale mennesker med over middels inntekt, som henne selv.

Leger og advokater med 1 mill i inntekt driver ikke lobbyvirksomhet, de er ikke i den kategorien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte føler dere at dere blir mobbet?

Og nå er det vel ikke dere som blir dratt fram i media, dere sier jo selv at dere gir jo ikke barna alt de peker på og mer til. Reiser ikke til New York for shopping en gang i måneden osv. Høres mer ut som dere lever et helt vanlig, men bra liv.

Og de fleste mennesker tenker da ikke negativt om noen, bare fordi de har penger.

Anonymous poster hash: 3f02e...939
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et marginalt problem i Norge, og TS snakker ikke her om vår lille finansielle elite (en håndfull mennesker) men normale mennesker med over middels inntekt, som henne selv.

Leger og advokater med 1 mill i inntekt driver ikke lobbyvirksomhet, de er ikke i den kategorien.

Den finansielle elite lønner jo blant annet slike som TS.

F.eks. greia med Accenture der det jobber en del ingeniører, og NAV.

Og Telenor (ingeniører der også) og Vimpelkom-skandalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...