AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #1 Skrevet 19. desember 2014 Hei, jeg har alltid lurt på hvorfor noen foretrekker å feire jul alene. Vi har en tante i slekta som er helt alene, hun har verken mann eller barn, og vi har invitert henne til oss. Men til tross for at både jeg og min mor ( hennes kusine) har bedt henne flere ganger og nesten mast om at hun skal komme til oss, så har hun takket nei hver gang. Vi har et greit forhold til hverandre og har aldri utvekslet et vondt ord. Hun sier at hun rett og slett vil feire for seg selv, og vi har dårlig samvittighet for at ett familiemedlem sitter alene på julaften. Dere som foretrekker jula alene, hvorfor i alle dager?! Hvordan kan man foretrekke å sitte alene hele julekvelden, når man har muligheten til å feire sammen med andre? Anonymous poster hash: 86e85...3b9
Katniss Skrevet 19. desember 2014 #2 Skrevet 19. desember 2014 Jeg tror ikke at alle som velger å ferie jul alene er like, av 100 stykker finnes det kanskje 100 forskjellige grunner. Men nå det er sagt, så tror jeg at tanta di kan føle det er litt kunstig å feire julaften sammen hvis man ellers i året ikke er spesielt nærme. 6
Stråbærry Skrevet 19. desember 2014 #3 Skrevet 19. desember 2014 Og hvorfor er det så mye verre at hun sitter alene julekvelden enn alle andre kvelder? Jeg blir så provosert av at folk skal bry seg med at jeg er alene, jeg orker ikke stress med mat, unger og "nå skal vi jammen kose oss dere". Derfor sitter jeg fint hjemme alene, lager meg god mat, ser en film eller leser bok. Helt topp. 20
Gjest HeiHade Skrevet 19. desember 2014 #4 Skrevet 19. desember 2014 Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Folk tenker forskjellig. La henne være. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #5 Skrevet 19. desember 2014 Nå skal ikke jeg feiere jul alene. Men hadde jeg kunnet hadde jeg helt klart valgt det. Bare fordi du ikke kan se for deg en julaften alene, er det en del av oss som lengter etter å kunne det. Dere har bedt henne opp til flere ganger, og hun har takket nei. Da behøver dere ikke tenke mer på det. De det er synd på er de som ikke ønsker å ferie alene, men som ikke har noen å gå til. Anonymous poster hash: c9e22...64a 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #6 Skrevet 19. desember 2014 Jeg ville heller feiret alene enn med noen andre enn aller nærmeste familie. TS virker som en sånn som ikke kan begripe at man kan foretrekke sitt eget selskap fremfor andres. Jeg har noen tanter og kusiner og fettere som jeg også har et "helt greit forhold" til, men jeg ville heller feiret alene enn med dem som jeg ser sjelden ellers. Spesielt ville jeg unngått småbarnsfamilier på julaften, foretrekker en stille og rolig feiring. Anonymous poster hash: 5a02c...c73 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #7 Skrevet 20. desember 2014 Med tanke på hvor mange av disse trådene og klagingen over familie, svigers, middagstradisjoner, gavestyr etc så er det ikke rart mange foretrekker en jul alene...Anonymous poster hash: 649d4...74b 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #8 Skrevet 20. desember 2014 Jeg har familie jeg kan feire jul sammen med, men velger å være alene. Jeg trives rett og slett bedre i mitt eget selskap enn sammen med andre. Vi mennesker er forskjellige. Noen av oss vil helst være sammen med andre det meste av tiden. Noen av oss vil være litt sammen med andre og litt alene. Og noen av oss vil helst være alene det meste av tiden. Fokuser på å hjelpe de som ikke vil være alene, og la oss som trives alene være i fred! Anonymous poster hash: d5310...60c 9
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #9 Skrevet 20. desember 2014 Jeg ønsker det fordi jula bare er ett evig mas, og jeg liker ikke julematen særlig godt. Påtvunget sosialt samvær når jeg egentlig bare vill på hytta eller være alene er noe dritt. Vi skal på kirkegården og gamlehjemmet sammen, og gud forby om jeg vill se noe av det som går på nrk1 på formidagen for en gangs skyld. 26år med stress, mas og stygg mat hver julaften, men det blir ett sabla liv om jeg ikke kommer. Anonymous poster hash: 05b0e...5ba
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #10 Skrevet 20. desember 2014 Det er deilig å slippe alt maset, stresset og den delvis tilgjorte lykken i julen. Og kanskje særlig når man ikke har barn. Jeg forestrekker å være alene eller sammen med de aller nærmeste, helt uformelt. I år er jeg alene. Og jeg er helt komfortabel med det. Men det ser ut som alle tror jeg er ensom og jeg har fått en drøss med invitasjoner. Jeg sliter med å finne grunner til å ikke takke ja, for de gir seg jo ikke. Jeg er ikke ensom og jeg er ikke lei meg på noen måte fordi jeg slipper unna julefeiringen. Ikke er jeg kristen og slike høytider gjør meg ofte nedfor, fordi jeg blir sett på som "unormal". La tanta få være i fred. Dere bør selvsagt si til henne at om hun vil må hun bare komme, men forlang ikke noen grunn eller se på henne med "stakkars deg"-blikket. Si det EN gang og la henne være. Det er akkurat disse tingene som gjør julen vond for en del av oss.. ikke det at vi er alene. Anonymous poster hash: d013a...fbe 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #11 Skrevet 20. desember 2014 Jeg har valgt å være alene to ganger. Første jula etter at min far døde klarte jeg ikke å forholde meg til andre. Det betydde ikke at jeg satt der deprimert, men at jeg følte for å være alene. Laget middag, holdt meg unna tv, var på kg og leste. Den andre julen jeg valgte det samme, hadde jeg mistet min samboer. Det jeg vil frem til er at etter at man har mistet noen som stod en nær, vil kanskje aldri julen bli den samme og man ønsker ikke å la julekvelden få samme betydning som den hadde før. Det er et frivillig valg men føles ikke som et valg man tar, det bare blir sånn. I år velger jeg å feire med familien, og føler på utakknemlighet fordi jeg egentlig ikke har lyst. Men skal ta med godt humør og tror det blir koselig. Fortsett å be tanten din selv om hun takker nei. Si at hun har en stående invitasjon. Mange er lei av kjøpefesten og melder seg ut også på grunn av det. Anonymous poster hash: f5225...d1c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #12 Skrevet 21. desember 2014 Fordi når man er voksen trenger man ikke å omgås familie. Takk og pris! Anonymous poster hash: f5c9f...83d 2
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 21. desember 2014 #13 Skrevet 21. desember 2014 Jeg var alene på jula for 2 år siden. Og det var jeg fordi jeg rett og slett liker å være alene. Og det var nok den beste jula jeg har hat. Tror det er viktig at man husker på at det er forskjell på og være alene av eget valg. Og det å være ufrevillig alene. Men som en annen sa hvorfor er det først på jula at man bryr seg om en person er alene ? 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #14 Skrevet 21. desember 2014 Jeg foretrekker å være alene i julen da jeg kommer fra en dysfunksjonell familie og ikke orker en kunstig fasade-jul. "Nå skal vi jaggu kose oss" når det avhenger av det kriteriet at jeg finner meg i psykisk vold. Anonymous poster hash: 8ccfb...83c 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #15 Skrevet 21. desember 2014 Jeg har feira jula alene i hvertfall 5 år nå, og jeg koser meg glugg ihjel Julefeiringa har før dette bestått av mas om juleribba som skal skrytes opp i skyene, "nei, nå har vi det koselig, dere!" og lignende kunstig spill for galleriet.. Det er opplest og vedtatt at man skal kose seg i jula, selvom man hverken liker julemat eller store selskaper. Det verste med jula er alle de "stakkars deg, alene på julaften"-blikkene man får, samt den påtvunge sosialiseringen med utvidet familie man aldri ser ellers i året.. Men i jula, DA skal man være så snill og sosial og tenke på de man aldri tenker på eller ser resten av årets 364 dager! Nei, mye bedre å være alene med mat jeg liker, 0 stress i joggebuksa og ingen kunstig stemning Anonymous poster hash: 81b4b...58d 1
Berit Skrevet 21. desember 2014 #16 Skrevet 21. desember 2014 (endret) Da jeg var ung og alene ville jeg gjerne være sosial i julen, men akkurat julaften synes jeg var greit å være hjemme alene og bare se mye godt på tv som sendes da. Synes det var mye hyggeligere enn å feire med resten av familie med barn og altfor mange gaver som de ble lei av å pakke opp. Mye stell og rydding. Synes det er koselig med besøk og har ikke imot tilstelninger, rydding og alt som hører med, men akkurat julaften ville jeg heller være hjemme. Tror det skjedde bare 1 gang da andre i familien ikke "aksepterte" at det var det jeg ville. Nå er jeg gift. Mannen er litt som meg på det punktet. Flere juler har vi reist bort til varmere strøk. Deilig og avslappende. Endret 21. desember 2014 av Berit
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #17 Skrevet 21. desember 2014 Synes det var mange frekke folk her inne. Vet familiene deres at dere ser slik på dem? At dere nærmest priser Herren for at dere slipper å være med familiemedlemmer? Glad jeg ikke har dere i familien min da i så tilfelle, må ha vært møkka kjedelig og trist med familie som ser slik på andre i familien. Greit at dere liker å være alene i julen, men dere trenger ikke få det til å se ut som om en dag med familien er som helvete på jord. Jeg er glad jeg kommer fra en familie som har det kjempehyggelig sammen og koser oss. Det er bare 1 gang i året at omstendighetene er så spesielle, så det går helt fint. Anonymous poster hash: 3c8d6...db7
Berit Skrevet 21. desember 2014 #18 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er glad jeg kommer fra en familie som har det kjempehyggelig sammen og koser oss. Det er bare 1 gang i året at omstendighetene er så spesielle, så det går helt fint. Anonymous poster hash: 3c8d6...db7 Så heldige dere er
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #19 Skrevet 21. desember 2014 Synes det var mange frekke folk her inne. Vet familiene deres at dere ser slik på dem? At dere nærmest priser Herren for at dere slipper å være med familiemedlemmer? Glad jeg ikke har dere i familien min da i så tilfelle, må ha vært møkka kjedelig og trist med familie som ser slik på andre i familien. Greit at dere liker å være alene i julen, men dere trenger ikke få det til å se ut som om en dag med familien er som helvete på jord. Jeg er glad jeg kommer fra en familie som har det kjempehyggelig sammen og koser oss. Det er bare 1 gang i året at omstendighetene er så spesielle, så det går helt fint. Anonymous poster hash: 3c8d6...db7 Når du selv kommer fra en familie som har det "kjempehyggelig sammen" er du strengt tatt ikke den rette til å kritisere folk som kommer fra familier som aldri har det hyggelig sammen men skal feire jul fordi det er normen og det ikke ligger noe som helst av julens verdier i det som omtanke, omsorg og kjærlighet. Anonymous poster hash: 1822f...7f3 10
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #20 Skrevet 21. desember 2014 Synes det var mange frekke folk her inne. Vet familiene deres at dere ser slik på dem? At dere nærmest priser Herren for at dere slipper å være med familiemedlemmer? Glad jeg ikke har dere i familien min da i så tilfelle, må ha vært møkka kjedelig og trist med familie som ser slik på andre i familien. Greit at dere liker å være alene i julen, men dere trenger ikke få det til å se ut som om en dag med familien er som helvete på jord. Jeg er glad jeg kommer fra en familie som har det kjempehyggelig sammen og koser oss. Det er bare 1 gang i året at omstendighetene er så spesielle, så det går helt fint. Anonymous poster hash: 3c8d6...db7 Nå er det en gang slik at det man ikke har opplevd selv kan man vanskelig forstå, og det er ganske vanlig å kritisere selv om man ikke vet hva man snakker om. Jeg tenker du er ganske ung. Anonymous poster hash: f5c9f...83d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå