Gå til innhold

Mannen sa han skulle fikse julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyoperert etter en ulykke og sitter her med både gips på ben og arm i fatle samt nakkekrage. Mannen erklærte dyrt og hellig at han skulle ta seg av alt i julen. I går kveld var det meningen at han og våre to barn på 10 og 12 skulle dra å kjøpe tre og hente frem pynt. I stedet dro han for å hjelpe en kamerat med å sette opp et hjemmekinoanlegg. Barna var skuffede og triste.

I morgen er det 20 og ingenting er gjort. Meningen er at vi skal ha gjester båre lillejulaften og julaften. Ingenting er vasket, pyntet eller bakt og jeg er helt handlingslammet. Får assistanse av en sykepleier til vask & stell men alt av husarbeid, matlaging mm. får jeg ikke gjort på flere uker ennå.

Nytter ikke å snakke til mannen, han sier bare at jeg ikke må stresse og nå fikk jeg en sms om at han må jobbe overtid og at han har bestilt pizza.

Anonymous poster hash: ed230...9c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en avkrysningsliste, med plass til planlagt tidspunkt og avkrysning når gjort. Be han fylle inn og begynne å krysse ut

Kjøp av juletre.

Vask av stue.

Vask av bad.

Vask av gang.

Hengt opp dørkrans.

Pyntet vinduene.

Planlagt alle måltider (inkl. dessert)

Laget handleliste over all mat og alle ting som lys, servietter osv.

Handlet alt på lista

Kjøpt alle julegaver.

Pakket inn og levert alle julegaver.

Skaffet noen julekaker

Strøket juleduk.

Så ser du over lista, om den er realistisk, så får han bare sette igang. Man rekker mye på fire dager, men ikke hvis man ikke gjør det.

Anonymous poster hash: b7e55...75f
  • Liker 18
Skrevet

Noen menn er så håpløse! Jeg er ikke gift eller har barn men har en samboer som absolutt har latsabb-potensiale, og jeg er så redd for å ende opp som hovedansvarlig og organisator for alt… Orker ikke tanken.

Du må bare være knallhard og gi beskjed om at dette ikke er greit!! Hvorfor skal vi kvinner ha ansvaret for at alt blir gjort? Det er så utrolig provoserende…

Ønsker deg lykke til og god bedring! Og som de sier, det blir nok jul likevel :-)

Anonymous poster hash: e5ecf...0ed
  • Liker 8
Skrevet

Lag en avkrysningsliste, med plass til planlagt tidspunkt og avkrysning når gjort. Be han fylle inn og begynne å krysse ut

Kjøp av juletre.

Vask av stue.

Vask av bad.

Vask av gang.

Hengt opp dørkrans.

Pyntet vinduene.

Planlagt alle måltider (inkl. dessert)

Laget handleliste over all mat og alle ting som lys, servietter osv.

Handlet alt på lista

Kjøpt alle julegaver.

Pakket inn og levert alle julegaver.

Skaffet noen julekaker

Strøket juleduk.

Så ser du over lista, om den er realistisk, så får han bare sette igang. Man rekker mye på fire dager, men ikke hvis man ikke gjør det.

Anonymous poster hash: b7e55...75f

Dette er sikkert en god ide, men igjen - så utrolig provoserende at det skal måtte gjøres på denne måten.. som å skrive en liste til et barn. Mannen burde visst selv at alt dette må gjøres og GJORT det uten å måtte få beskjed på denne måten, grr.

Anonymous poster hash: e5ecf...0ed

• Liker 20
Skrevet

La mannen få styre på og ta ansvaret. Du kan ikke. Dersom det ikke blir godt nok er det han som ikke har gjort nok. Men kan det ikke hende at du er for kontrollerende og kravstor? Kanskje mannen har full kontroll og at alt er klart til jul alikevel?

Slapp av - det blir jul uansett!

Anonymous poster hash: 6ee9b...b9a
  • Liker 8
Skrevet

La mannen få styre på og ta ansvaret. Du kan ikke. Dersom det ikke blir godt nok er det han som ikke har gjort nok. Men kan det ikke hende at du er for kontrollerende og kravstor? Kanskje mannen har full kontroll og at alt er klart til jul alikevel?

Slapp av - det blir jul uansett!

Ja, særlig. Hvis han har full kontroll og har tatt det fulle ansvar, kan han jo enkelt berolige TS og barna, da: "Juletre skal vi kjøpe i morgen kl. 13, her er handlelista, jeg har brukt noen timer på den, den storhandler jeg på søndag mens barna gjør..., og da plukker jeg opp de siste gavene, vasken har jeg satt av X timer til på mandag, og på mandag ettermiddag må barna hjelpe meg med pyntingen (jeg vet hvor all pynten er), slik at alt er klappet og klart til gjestene kommer lillejulaften. Jeg har forresten funnet en fin oppskrift på pinnekjøttet, og skal legge det i bløt på mandag kl. 15. og derfor kan jeg hjelpe kompis med hjemmkinoanlegget i kveld. Men har du forslag til hva barna skal ha på seg, jeg må nesten vite det hvis jeg skal vaske eller stryke noe.

Ellers kan du slappe av og bli frisk".

Høres ut som vill fantasi hvis han ikke har begynt nå. TS, er julekortene laget og sendt?

• Liker 20
Skrevet

Vet du, du skal ta det helt med ro :) Han har påtatt seg ansvaret, så det er hans problem at han ikke har startet før! Det er han som skal ta stresset med å gjøre alt klart til jul og besøk. Går ting på ryggen, er det greit å påpeke hvem det var som var tøff i trynet og skulle sørge for at alt var klart, men inntil da, er det bare å stresse ned ;)

Ellers er det utrolig hvor effektive enkelte kan være under press!

Må nevnes at vi har litt av samme situasjon hjemme hos oss. Jeg aner fortsatt ikke hvor mange vi blir til julefeiring, eller hva som må handles og gjøres klart av mat. Jeg gidder ikke å "mase", så det blir spennende å se om jeg må handle inn en pakke Fjordland på julaften, eller ikke :fnise:

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes du skal roe deg ned. La han faktisk ta ansvaret, og gjøre ting på sin egen måte. Det er knapt noe som er så irriterende som når man blir diktert av en annen hvordan og når man skal gjøre ting. Da merker ihvertfall jeg at jeg på pur trass utsetter ting og ikke gjør ting.

Jeg har forøvrig heller ikke bakt en eneste sort, kjøpt juletre, vasket, eller noe som helst. Juletre blir kjøpt i morgen, to slag blir bakt i morgen, to til i overmorgen, huset blir vasket lille julaften, og da kommer også tre og pynt opp. Det er mange dager igjen til jul, mange dager igjen å gjøre ting på.

Og OM det nå ikke skulle være helt tipp topp på julaften, so what? Det er da mannen sin feil, og er det virkelig krise om det ikke er gullende rent bak hvert et skap?

Anonymous poster hash: 0807c...939
  • Liker 13
Skrevet

Ja, særlig. Hvis han har full kontroll og har tatt det fulle ansvar, kan han jo enkelt berolige TS og barna, da: "Juletre skal vi kjøpe i morgen kl. 13, her er handlelista, jeg har brukt noen timer på den, den storhandler jeg på søndag mens barna gjør..., og da plukker jeg opp de siste gavene, vasken har jeg satt av X timer til på mandag, og på mandag ettermiddag må barna hjelpe meg med pyntingen (jeg vet hvor all pynten er), slik at alt er klappet og klart til gjestene kommer lillejulaften. Jeg har forresten funnet en fin oppskrift på pinnekjøttet, og skal legge det i bløt på mandag kl. 15. og derfor kan jeg hjelpe kompis med hjemmkinoanlegget i kveld. Men har du forslag til hva barna skal ha på seg, jeg må nesten vite det hvis jeg skal vaske eller stryke noe.

Ellers kan du slappe av og bli frisk".

Høres ut som vill fantasi hvis han ikke har begynt nå. TS, er julekortene laget og sendt?

Hvor mange av oss kvinner må gi en detaljert redegjørelse til vår samboer/ektefelle om planlagt tidsplan til jul? Jeg vet jeg ville følt det som mangel på tillit hvis jeg ble bedt om å gjøre nettopp dette. Jeg er iallefall sånn at har jeg sagt jeg tar ansvar for en ting, så gjør jeg det. Da gidder jeg ikke stå til rette for noen som tydeligvis tror jeg ikke har alt under kontroll. Alt sånt blir bare mas, og da blir jeg sur ;)

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig med celine. Han har sagt at han skal ta ansvar, så da blir det vel enten

a) at han fikser jula, om enn ikke akkurat slik TS har sett for seg at det skal være, eller

b) at det blir en snål og rar siste liten-jul, og mannen har lært en ting eller to til neste år.

Det er kjedelig hvis jula ikke blir som forventet, for både voksne og barn, men noen total krise er det heller ikke. I samme situasjon ville jeg nok gitt noen tips om hva han burde huske på, men noe mer enn det- mas, lange lister, involvere storfamilien (!) ville neppe blitt aktuelt. Må jo nesten ta folk på ordet når de sier det skal fikses. Og hvis han velger å jobbe overtid siste fredagen før jul, tror jeg nesten han trenger en liten oppvekker på hva "standard jul" innebærer ;) La ham ta konsekvensen av sitt eget sommel selv.

• Liker 19
Skrevet

Hvor mange av oss kvinner må gi en detaljert redegjørelse til vår samboer/ektefelle om planlagt tidsplan til jul? Jeg vet jeg ville følt det som mangel på tillit hvis jeg ble bedt om å gjøre nettopp dette. Jeg er iallefall sånn at har jeg sagt jeg tar ansvar for en ting, så gjør jeg det. Da gidder jeg ikke stå til rette for noen som tydeligvis tror jeg ikke har alt under kontroll. Alt sånt blir bare mas, og da blir jeg sur ;)

Vi har SAMMEN snakket mange ganger om hva vi skal gjøre før jul, både han og jeg, hvem som tar ansvar for hva, når vi skal få tid til det (det er ganske hektisk), og hva vi skal kutte ut. Senest i går kveld snakket vi om hva som gjenstår, for noen skal jo leveres i helgen, andre kommer til oss og kan vente. Og vi kutter ut masse, det blir lite vask og ingen baking, men vi gjør da mye sammen? Begge har jo ansvar for selve JULEN? Og hos oss ville det vært rimelig hektisk hvis vi skulle begynt å planlegge nå.

• Liker 1
Skrevet

Har dere barn, dere som sier "ikke stress", "ikke mas" og "la ham finne ut av det selv"?

Mine unger er ca like gamle, og noe av det beste ved julen er å glede seg, å pynte, å bake, å delta. Han tar fra dem den gleden! Det er IKKE greit.

Jeg hadde fader ikke laget noen liste ( voksne mannen !!!), men jeg hadde gitt klar beskjed om at oppførselen hans stresset meg og gjorde ungene triste. Og så hadde jeg involvert alle som kunne hjelpe. Seriøst.

Anonymous poster hash: daa02...331

• Liker 31
Skrevet

Og hvorfor skal ikke storfamilien involveres? Familie hjelper hverandre, det er ikke om å gjøre å bare holde fasaden hele tida. Selskap hadde jeg flyttet/avlyst.

• Liker 7
Skrevet

Har dere barn, dere som sier "ikke stress", "ikke mas" og "la ham finne ut av det selv"?

Jupp, har barn :) Nå har jeg dem ikke denne jula, men er sikker på at de ikke hadde fått varige men av at ikke alt ble på min måte, hvis jeg var syk og ikke kunne bidra. Det er hans ansvar at alt kommer på plass i forbindelse med jula, så da hadde jeg ikke giddet å løfte en finger ved å tilkalle alternativ hjelp. Det blir jo å gjøre det enkelt for mannen og signalisere at han ikke trengte å faktisk ta det ansvaret han selv hadde påtatt seg, for jeg fixer uansett.

Jeg hadde imidlertid ikke vært nådig hvis ting hadde gått helt på trynet. Så hadde jeg vært irritert en stund, og så hadde det blitt et juleminne, det også. "Den jula far skulle ta ansvar".. Jaja, hadde vel etterhvert klart å se humoren i det, men han måtte ha funnet seg i å bli hengt ut en god stund fremover ;) Kanskje han da hadde lært..?

• Liker 4
Skrevet

Jupp, har barn :) Nå har jeg dem ikke denne jula, men er sikker på at de ikke hadde fått varige men av at ikke alt ble på min måte, hvis jeg var syk og ikke kunne bidra. Det er hans ansvar at alt kommer på plass i forbindelse med jula, så da hadde jeg ikke giddet å løfte en finger ved å tilkalle alternativ hjelp. Det blir jo å gjøre det enkelt for mannen og signalisere at han ikke trengte å faktisk ta det ansvaret han selv hadde påtatt seg, for jeg fixer uansett.

Jeg hadde imidlertid ikke vært nådig hvis ting hadde gått helt på trynet. Så hadde jeg vært irritert en stund, og så hadde det blitt et juleminne, det også. "Den jula far skulle ta ansvar".. Jaja, hadde vel etterhvert klart å se humoren i det, men han måtte ha funnet seg i å bli hengt ut en god stund fremover ;) Kanskje han da hadde lært..?

Det er ikke snakk om å få det på "min måte", ungene først! De fleste voksne klarer seg nok greit.

Jeg mener mannen driter seg ut om familie og venner kommer for å hjelpe, og det er fortjent. Samtidig er det det som er greit m familie og venner, de hjelper gjerne. Å tilkalle dem er et tydelig signal.

• Liker 7
Skrevet

Vi har SAMMEN snakket mange ganger om hva vi skal gjøre før jul, både han og jeg, hvem som tar ansvar for hva, når vi skal få tid til det (det er ganske hektisk), og hva vi skal kutte ut. Senest i går kveld snakket vi om hva som gjenstår, for noen skal jo leveres i helgen, andre kommer til oss og kan vente. Og vi kutter ut masse, det blir lite vask og ingen baking, men vi gjør da mye sammen? Begge har jo ansvar for selve JULEN? Og hos oss ville det vært rimelig hektisk hvis vi skulle begynt å planlegge nå.

Det er vel dette som er normalen, vil jeg tro :) At familier snakker sammen, fordeler oppgaver og tar ansvar for at hver sin del blir gjort. Om noen så velger å ikke gjøre sin del, forventer jeg at de kommuniserer rundt dette, slik at man kan finne alternativer. Gjør de ikke det, kan de ikke forvente hjelp heller.

Slik jeg forstår ts, er ikke mannen villig til å snakke om det. Derfor tror jeg ts gjør lurt i å være litt steil og ikke mase. Prioriterer han andre ting på dagtid, får han ta ansvaret sitt om natten. Eller så får det være opp til ham å be storfamilien om hjelp. Ts skal tross alt slappe av og bli frisk igjen.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke snakk om å få det på "min måte", ungene først! De fleste voksne klarer seg nok greit.

Jeg mener mannen driter seg ut om familie og venner kommer for å hjelpe, og det er fortjent. Samtidig er det det som er greit m familie og venner, de hjelper gjerne. Å tilkalle dem er et tydelig signal.

Jupp, det er et tydelig signal om at han slipper å ta det ansvaret han selv har påtatt seg ;)

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg har barn. Og vi stresser ikke. :)

Jeg er syk og mannen har mye av ansvaret, men det kunne ikke falle meg inn å mase på han for at jeg skulle få en "perfekt" jul.

Skjønner at du blir frustrert når du ikke kan gjøre alt selv. Skjønner deg veldig godt faktisk. men jeg tror det kan være lurt å "slippe litt tak" også. Gi mannen det ansvaret han faktisk har sagt ja til, selv om han løser det på en annen måte enn det du gjør.

Som sagt - det blir jul!!

• Liker 3
Skrevet

Mange som skjemmer bort mannen sin med å styre og ordne alt fra de er nyforelsket. Så kommer sånne situasjoner som TS skisserer, og de er hjelpeløse!

Anonymous poster hash: 29dda...09b
  • Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...