AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #1 Skrevet 19. desember 2014 Jeg har lest en artikkel for lenge siden om at hvis våte klær hadde vært i en vaskemaskin i en time så hadde de fått så mange bakterier på seg at man like gjerne burde vaske det på nytt. Likevel minnes jeg at jeg for flere år siden hadde en lengre periode der jeg hadde klær som var våte i vaskemaskinen et halvt døgn omtrent før jeg tok de ut og hengte de til tørk. Hva tenker dere om den saken? Mine klær ble ferdige rundt halv tolv i natt. Har ikke tatt de ut enda da jeg er litt usikker på hva som er best. Anonymous poster hash: bd457...d84
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #2 Skrevet 19. desember 2014 Få de ut med en gang. Etter et par timer begynner de å lukte av sopp og bakterier. Venter du lengre, så lukter de sur oppvaskklut Anonymous poster hash: bb1b3...003 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #3 Skrevet 20. desember 2014 Få de ut med en gang. Etter et par timer begynner de å lukte av sopp og bakterier. Venter du lengre, så lukter de sur oppvaskklut Anonymous poster hash: bb1b3...003 Om dine klær lukter surt etter ett par timer så burde du renset maskinen din.. Her har klær ligget i vaskemaskinen i opptil et døgn og det har aldri luktet surt av klærne. Lukter like nyvasket etter 24 timer. Anonymous poster hash: 0ac7b...b62 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #4 Skrevet 20. desember 2014 Her har klær ligget i vaskemaskinen i opptil et døgn og det har aldri luktet surt av klærne. Lukter like nyvasket etter 24 timer. Da tror jeg det er noe galt med luktesansen din. Tøy som har ligget en stund fuktig og innestengt lukter alltid, uansett om maskinen er ny, ren eller skitten. Jeg ville ikke latt det ligge mer enn maks en time. Anonymous poster hash: 2889d...322 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #5 Skrevet 20. desember 2014 Da tror jeg det er noe galt med luktesansen din. Tøy som har ligget en stund fuktig og innestengt lukter alltid, uansett om maskinen er ny, ren eller skitten. Jeg ville ikke latt det ligge mer enn maks en time. Anonymous poster hash: 2889d...322 ingenting galt med luktesansen min Bare les den andre tråden som ts har skrevet så ser du at jeg ikke er den eneste som ikke får sure klær av å ha de i maskinen lenge Anonymous poster hash: 0ac7b...b62 2
Gjest miora Skrevet 20. desember 2014 #6 Skrevet 20. desember 2014 Min regel er at det tåler å være i maskinen over natta.
Gjest avocadoen Skrevet 20. desember 2014 #7 Skrevet 20. desember 2014 Jeg kan la de ligge et par timer før jeg henger dem opp av og til. Det går helt fint. Jeg har en ekstrem luktesans og reagerer veldig lett på lukter og klærne lukter absolutt helt fint etter et par timer. Klærne våre lukter dog ikke særlig mye siden vi bare bruker vaskemiddel og ikke tøymykner. Som oftest tar jeg dog ut klærne innen en times tid.
Chizue Skrevet 20. desember 2014 #8 Skrevet 20. desember 2014 Oftest tar jeg de ut rett etter maskinen er ferdig..Meeeeen...så har er det av og til jeg glemmer det av -skal bare fikse noe- også legger jeg meg... Ett halvt døgn, men de lukter ikke vondt eller surt etter ett halvt døgn.. Men...mine klær er nesten tørre når maskinen er ferdig Er bare hettegensere f.eks som er litt fuktig...
skruf Skrevet 20. desember 2014 #9 Skrevet 20. desember 2014 Klær som bukser og topper/40g-vask henger jeg opp på tørkestativet så fort som mulig. Mest pga klærne blir så knørvete hvis de blir liggende lenge i vaskemaskinen. Håndduker og sånt kan gjerne ligge i vaskemaskinen over natten før jeg hiver det i tørketrommelen. Tromler alltid 60g-vask.
Nevian Skrevet 20. desember 2014 #10 Skrevet 20. desember 2014 Jeg kan godta kanskje 4-5 timer før jeg begynner å bli skeptisk.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #11 Skrevet 20. desember 2014 Så lenge du ikke har et spesielt skittent filter og ikke åpner døren på vaskemaskinen klarer de seg vanligvis en god del timer før det blir en sjenerende lukt. Med en ganske ren, lukket maskin kan du fint la det stå en stund, slik at det neppe er så farlig om du f.eks. sent en kveld setter på en maskin som blir ferdig mens du sover. Åpner du derimot døren må du nesten ta det ganske kjapt, for når luften utenfra har kommet inn går det raskt nedover. Anonymous poster hash: a90c3...5e7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #12 Skrevet 20. desember 2014 Så lenge du ikke har et spesielt skittent filter og ikke åpner døren på vaskemaskinen klarer de seg vanligvis en god del timer før det blir en sjenerende lukt. Med en ganske ren, lukket maskin kan du fint la det stå en stund, slik at det neppe er så farlig om du f.eks. sent en kveld setter på en maskin som blir ferdig mens du sover. Åpner du derimot døren må du nesten ta det ganske kjapt, for når luften utenfra har kommet inn går det raskt nedover. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: a90c36ad075c08b8752c25e28d0475e7"] a90c3...5e7 [/ i] Har du og flere med deg, lest bruksanvisningen for vaskemaskinen? Døren skal stå åpen for å unngå rust og korrusjon når maskinen ikke er i aktiv bruk. Det er ikke bare tøyet som blir utsatt for unødvendig belastning ved å ha det liggende ferdigvasket i maskinen, også maskinen. Jordslag i tøyet er et kjent problem når vått tøy blir liggende. Gidder jeg ikke henge opp tusen små plagg drar jeg alr ut av maskinen og legger det på et hånkle på stellebordet eller i en haug på badestolen. Det er den gunstigste behandlingen for både tøy og maskin, når tøyet ikke blir tromlet eller hengt opp umidelbart. (Denne måten kan jo og være et "hint" til andre i huset om at ting ikke gjør seg selv?) Anonymous poster hash: 927db...76a 1
Chiquita^ Skrevet 20. desember 2014 #13 Skrevet 20. desember 2014 Jeg har lest en plass at man ikke bør vente lenger enn 30 min. Jeg pleier som regel å tømme maskina med en gang. Har en fin liten melodi som spilles når maskina er ferdig, så da er det egentlig ingenting å vente med 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #14 Skrevet 21. desember 2014 Om dine klær lukter surt etter ett par timer så burde du renset maskinen din.. Her har klær ligget i vaskemaskinen i opptil et døgn og det har aldri luktet surt av klærne. Lukter like nyvasket etter 24 timer. Anonymous poster hash: 0ac7b...b62 Maskinen renses jevnlig og står aldri med døra lukket. Men jeg lar aldri vaska bli igjen i maskina etter vask. Bakteriene begynner å kose seg maks ganske kort tid etter uansett hvor ren maskinen er. Anonymous poster hash: bb1b3...003 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #15 Skrevet 21. desember 2014 Maskinen renses jevnlig og står aldri med døra lukket. Men jeg lar aldri vaska bli igjen i maskina etter vask. Bakteriene begynner å kose seg maks ganske kort tid etter uansett hvor ren maskinen er. Anonymous poster hash: bb1b3...003 Bruker du flytende vaskemidler eller pulver? Hvor ofte vasker du på langt program med 95 grader?Anonymous poster hash: 927db...76a
Gjest tsejG Skrevet 21. desember 2014 #16 Skrevet 21. desember 2014 Jaja, her som i alle andre tråder som omhandler vask, hygiene og intervaller derom, står altså hysteriet like høyt på dagsorden ser jeg... Klær tåler utmerket godt å ligge i vaskemaskinen over natta, om man har vasket om kvelden. Det har skjedd flere ganger her i huset, og er faktisk langt på vei en del av klesvaskrutinene våre, da vi av og til kjører en maskin om kvelden før vi går til sengs. Helt uproblematisk, og klærne lukter like rent og friskt som når vi tar de ut av maskinen rett etter vask. Derimot er det nok et poeng at døra bør være lukket i tida klærne ligger der, for åpnes den og overlates til omgivelsesluft over lengre tid vil nok bakteriefloraen begynne å jobbe (uten at vi har testa dette på noen måte). Det snakkes om "sur oppvaskklut-lukt", bakterier og til og med jordslag.... ?? Hvordan i all verden skulle det vært mulig? Utemøbelputer som ligger i en fuktig putekasse vinteren over, ja! Men ingen skal komme å påstå at dette skjer over noen timer eller over natta, det er bare for dumt. Når det er sagt er det jo ingen grunn til å la dette bli en utglidende tendens, for det beste er jo så klart å henge opp tøyet umiddelbart når maskinen er ferdig, da unngår man også altfor krøllete klær. Å henge opp og lufttørke tøyet er dessuten den aller mest skånsomme metoden om man vil beholde klærne lengst mulig, trommel brukes kun som nødløsning her i huset. 1
Papirfly Skrevet 21. desember 2014 #17 Skrevet 21. desember 2014 Jeg pleier å sette på en ny maskin så fort jeg tar ut av den, og klærne i maskinen blir da ikke hengt opp før de forrige har tørket - noe som tar opptil to døgn. Har aldri merket noe lukt. Ser virkelig ikke problemet. Må være slitsomt å tenke at man MÅ ta ut av vaskemaskinen så fort den blir ferdig. 1
Gjest Kim Skrevet 21. desember 2014 #18 Skrevet 21. desember 2014 Jeg tar klærne ut umiddelbart, begynner å lukte funky så fort hvis de får ligge i maskinen.
Gjest Tigress Skrevet 22. desember 2014 #19 Skrevet 22. desember 2014 Jeg tar klærne ut umiddelbart, begynner å lukte funky så fort hvis de får ligge i maskinen. Då ville eg kosta på meg ein runde med 95 grader på sjølve maskina, det står som oftast ei skildring av dette i brukarrettleiinga. Det bør ikkje byrje å lukte vondt av klede som ligg i vaskemaskina før etter ganske lang tid!
Gjest Kim Skrevet 22. desember 2014 #20 Skrevet 22. desember 2014 Då ville eg kosta på meg ein runde med 95 grader på sjølve maskina, det står som oftast ei skildring av dette i brukarrettleiinga. Det bør ikkje byrje å lukte vondt av klede som ligg i vaskemaskina før etter ganske lang tid! Jeg tar en rens av maskina ca en gang i måneden. Slenger ofte i litt eddik også, for å rense systemet skikkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå