Gjest vade Skrevet 28. juli 2004 #1 Del Skrevet 28. juli 2004 har noen erfaring med slike kurs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 29. juli 2004 #2 Del Skrevet 29. juli 2004 Nei, men vil bare be deg tenke deg godt om. Ja, kuren har nok hjulpet mange, men for å holde vekten må du fortsette med denne kuren forever! Skal du aldri spise brød, poteter, ris, pasta etc etc? Kunne ikke tenkt meg et liv uten. Ok, jeg kommer med standardfrasen jeg (selv om jeg burde la være) Spis sundt, og forbrenn flere kalorier enn du spiser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 29. juli 2004 #3 Del Skrevet 29. juli 2004 De kursene er dyre. Er du så overvektig at du trenger personlig veiledning, tror du? Du kan jo kjøpe boka og kokeboka og prøve selv først. Mange gode oppskrifter også for folk som ikke vil kjøre hele diettopplegget men gjerne få ideer til mat med mer grønt, belgfrukter, fisk osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Snurp Skrevet 29. juli 2004 #4 Del Skrevet 29. juli 2004 Kjenner flere som følger prinsippene til Fedon Lindberg på egenhånd. Har feks en kollege som bestemte seg for å gjøre noe med overvekten sin: -Sluttet totalt med brus, søtsaker og snacks -Kuttet ut poteter, pasta, ris og hvitt brød -begynte å trene lett 3 dager i uken. Nå har hun holdt på med dette i 4 måneder og er 35 kilo lettere. Pasta, ris og poteter er introdusert i kostholdet igjen, men i svært moderate mengder. Det er ikke noe hokus-pokus. Prinsippene er enkle, og jeg tror ikke veiledning er nødvendig for de fleste. Kanskje det er enklere om man har en venn/vennine man gjør dette sammen med for å dele erfaringer og backe hverandre opp underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 29. juli 2004 #5 Del Skrevet 29. juli 2004 Seriøst dere. Fedon handler ikke om å slanke seg i utgangspunktet. Det handler om å bruke mat som medisin! Min mor og min bestemor har begge diabetes type 2 og ved å følge fedon prinsippene så slipper de å bruke medisin! At de har gått ned i vekt er en bonus i følge dem selv. En annen ting er at det er ikke snakk om å aldri mer spise ris, pasta eller brød. Sett dere inn i hvordan det fungerer før dere uttaler dere. Jeg vil absolutt anbefale Fedon Lindbergs kurs! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Snurp Skrevet 29. juli 2004 #6 Del Skrevet 29. juli 2004 Seriøst dere. Fedon handler ikke om å slanke seg i utgangspunktet. Det handler om å bruke mat som medisin! Kalrt det handler det om å bruke mat som medisin for mange. Spesielt er dette bra som du nevner for folk med diabetes 2. Kjenner selv felere som har dette og kontrollerer sykdommen ved hjelp av diett. dette gjelder både overvektige og normalvektige personer. De som var overvektige har gått drastisk ned i vekt (bonus som du sier). De normalvektige har samme vekt som før. Folk som er svært overvektige er jo ofte mer utsatt for en del livsstilssykdommer, og da vil de få flere positive effekter ved å følge en lav-karbo diett. For mange er ofte overvekten i seg selv den initielle motivasjonsfaktoren til å begynne med et slikt opplegg, og jeg ser ikke noe galt i det. Lav-karbo diett har mange gunstige effekter. Vekttap er bare en av dem. Dersom noen føler at dette er veien å gå for å komme ned i ønsket vekt og de føler at det fungerer for nettopp dem, uavhengig av om de lider av diabetes eller ikke, så er vel det greit? Det handler om en livstilsendring uavhengig av hvilke resultater du ønsker å oppnå :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #7 Del Skrevet 29. juli 2004 Det viktigste er å vite hva dere holder på med. Det er kanskje ikke strengt nødvendig å gå på kurs, men kjøp iallefall bøkene- og les dem nøye! Jeg blir stadig forundret over alle som driver med egne versjoner av Fedon, South Beach og Atkins-diettene uten å engang ha lest noe mer om disse diettene enn et par sider i VG eller Shape-up. Å gå ned i vekt er en prosess, og mislykkes man med et vekttap er det mange ganger fordi man ikke vet hva man driver med. Fedon har mange gode poenger, og livsstilen han representerer er ganske sunn, Atkins er jeg derimot skeptisk til. Innhent informasjon! Å gå på kurs kan nok hjelpe mange, dette med å få motivasjon i en gruppe er jo utvilsomt en hjelpende faktor. Uansett bør man LESE BOKA! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 29. juli 2004 #8 Del Skrevet 29. juli 2004 Å kutte ut brød, pasta, poteter og ris er for meg uaktuelt. Da blir det jo nesten ikke noe mat igjen jeg kan spise! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brumm Skrevet 30. juli 2004 #9 Del Skrevet 30. juli 2004 Og vi sier igjen.... Fedon handler IKKE om å KUTTE ut ris, poteter, brød o.s.v.... Det handler om å spise mer av andre ting, og spise MINDRE av ris, poteter, brød o.s.v... Ingen har nevnt noe om å kutte det ut, men i mange tilfeller foreslår de andre ting til ERSTATNING for dette, men det er jo valgfritt?! Fedon Lindbergs diett er jo ikke noe nytt her i Norge, Grethe Roede er jo lagt opp på samme måten, der skal jo inntaket av de samme varene reduseres.... Og for de som har diabetespasienter i familien, har jo alle hørt kostholdsrådene de har fått av sine leger, lenge før Fedon kom på banen, og de går jo ut på de samme prinsippene... Fedon har vel bare kjent sin besøkelsestid, og gjort dette kjent for alle... Atkins dietten derimot er basert på høyt inntak av proteiner, og ikke noe inntak av karbohydrater. Noe som skal gi vekttap, men man kan bli ufruktbar, og hvordan ser blodårene ut innvendig??? Man har også sett flere tilfeller av urinsyregikt for de som har prøvd dette på egenhånd, kalt podagra, eller Kaptein Vom sykdommen, og det de får beskjed om er å innføre karbohydrater i kosten sin igjen, kroppen klarer ikke alt inntaket av proteiner uten tilførsel av karbo... South Beach kan jeg for lite om, men ettersom jeg har forstått, går den ut på å kutte ut karbohydrater i en periode, for så å innføre de igjen gradvis, men ikke tilbake til samme forbruk som før dietten. Så det er faktisk forskjell på alle disse diettene, det er det viktig å merke seg før man hiver seg inn i debatten, og drar alle over en kam..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martha Stewart Skrevet 30. juli 2004 #10 Del Skrevet 30. juli 2004 Fedon Lindbergs diett er jo ikke noe nytt her i Norge' date=' Grethe Roede er jo lagt opp på samme måten, der skal jo inntaket av de samme varene reduseres.... [/quote'] Dette har jeg også sagt til folk mange ganger... Det gjelder å sette seg litt inn i ernæring generelt, ikke bare ift hvordan man skal oppnå eller opprettholde en fornuftig vekt, men også hvordan få nok næring i seg. Særlig hvis man spiser mindre mat for å gå ned i vekt, så er det viktig å få i seg nok næring slik at man ikke blir slapp, syk og får dårlig forbrenning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. juli 2004 #11 Del Skrevet 31. juli 2004 Spiller ikke noen rolle hvor mange ganger vi sier det, det går jo aldri inn hos folk likevel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 31. juli 2004 #12 Del Skrevet 31. juli 2004 Har gått inn hos meg. Men jeg er kanskje ikke folk? :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 31. juli 2004 #13 Del Skrevet 31. juli 2004 Jeg har gått både på Grete Roede kurs som jeg fulgte slavisk og tok av 0,5 kg på 8 uker og Fedon Lindberg kurs der jeg tok av 5 kg på 6 uker. Og jeg vil bestemt si at disse teoriene ikke er like. Før jeg begyndte på Linberg kurs trodde jeg at jeg visste endel om ernæring, men jeg fant fort ut at jeg visste veldig lite. Jeg hadde også lest to av hans bøker. Må også legge til at jeg har slitt med leddplager og allergier i mange år. Flesteparten av dem som gikk på Linbergs kurs hadde andre plager enn overvekt. I løpet av kurset ble alle bortsett fra en bedre av allergier og leddplager og alle gikk ned i vekt. Lindberg teori er jo først og fremst berenget på diabetes pasienter eller folk som er insulinresistente. Man lærer på kurset mye om hvorfor man blir "godterisjuk" og hva man kan gjøre med det. Man lærer også endel om hormoner og deres innvirkning på kroppen på godt og vondt. For første gang i mitt 40 årige liv, ble jeg trodd når jeg fortalte hva jeg spiste og hvor mye jeg trimmet og at jeg til tross for det ikke gikk ned i vekt, snarere tvert imot. Nå er dette et år siden og jeg har nå gått ned 25 kg, og har kun 5 kg igjen til min idealvekt. I tillegg er jeg blitt frisk for alleriger og leddsmerter, noe som er vel så viktig som en fin kropp. Kurset jeg tok kostet 1.800 kr og det var verdt hver krone. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2004 #14 Del Skrevet 1. august 2004 Har gått inn hos meg. Men jeg er kanskje ikke folk? :cry: Jo! Men, for å sette det på spissen- du en av få! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 1. august 2004 #15 Del Skrevet 1. august 2004 La oss si "folk flest", da. De som ikke skjønner at sunt kosthold er en livsstil, og at mosjon er nødvendig for en sunn og sprek kropp, og ikke kun for å gå ned noen kilo når de har "kost seg litt mye i ferien". Say no more. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 6. august 2004 #16 Del Skrevet 6. august 2004 Fedon handler IKKE om å KUTTE ut ris, poteter, brød o.s.v.... Det handler om å spise mer av andre ting, og spise MINDRE av ris, poteter, brød o.s.v... Jo, det vet jeg, det var heller ikke det jeg mente... Jeg snakker om de som mener man skal kutte ut slikt. Uansett, tror ikke en Lindberg-diett hadde passet meg som person pga. min matintoleranse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå