Gå til innhold

Skar meg da jeg kuttet grønnsaker. Hadde du kontaktet lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 95188...d0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok det skulle ikke postes så raskt...

Altså jeg skar meg, og det har ikke sluttet å blø etter en halv time. men blør mye mindre. Vet ikke hvor dypt det er, men virker ikke som om det er FOR dypt...

Skrevet

Du ser vel om det spriker og er så dypt at du trenger et sting? Eller to?

Skrevet

Jeg klarer helt ærlig ikke se på det. Syntes det er så ekkelt at jeg allerede har kastet opp. Ser jeg på det så kommer jeg til å svime av. Om jeg letter på trykket fra håndkle så drypper det blod, men det fossrenner ikke lenger

Skrevet

Kutt i fingertuppene blør avsindig mye, men du skal virkelig skjære dypt før det blir nødvendig å oppsøke lege. Sannsynligvis vil det gro av seg selv.

Skrevet

blør det fortsatt tar du en tur til legen bare sånn for å få sjekket at alt er i orden

mest sannsynlig trengs det et sting eller to når det fortsetter å blø i over en halvtime

Anonymous poster hash: 0b5a4...4bf
Gjest The damned
Skrevet (endret)

Det kommer an på. Har skjært meg noen ganger,men har aldri gått til legen med det.

Vil tro du kan se det. Hvis det er dypt,så kanskje,men jeg hvis ikke så ville jeg renset det og hatt på plaster.

Er bare to ganger jeg har sett noen må til lege på grunn av kutt i finger. Han ene skjærte av seg litt av fingeren og andre gjorde vel nesten det. Dette var på jobb.

Endret av The damned
Skrevet

Jeg ville dratt til apoteket og kjøpt en pakke gazbind, eller hva det heter. De kan du teipe på fingeren i flere lag. Ha også noe kaldt oppå. Det kan minke blodstrømningen

Skrevet

Gjorde detsamme for noe. Uker siden, i fingeren. Jeg ventet til det sluttet å blø (ca en time), men la press på såret i mellomtiden. Deretter tok jeg strips og limte over kuttet. Har gross helt fint. Men spriker det mye, så vurder å få sydd det. Men strips kan også fungere en del ganger.

Anonymous poster hash: e27dc...9d9

Skrevet

Dra på legevakten, det er lurt å få det vurdert.

Dersom det er mer enn 10 år siden du fikk stivkrampevaksine må du ha påfyll. Og da må du uansett til lege.

Anonymous poster hash: 4428d...e6b

Skrevet

Jeg hadde ikke gidda å dra til legen. Du har vel litt peiling på hvor dypt du har skåret deg? Hold såret i kaldt vann først og legg så press på det og hold hånda høyt en stund.

Skrevet (endret)

Siden du er usikker, så dra på legevakten og få det vurdert. En sykepleier vil titte på det før du sendes inn til legen. Så hvis det ikke trenger å sys, slipper du å vente så lenge.

Er det sådypt at det skulle vært sydd og du ikke gjør det, vil du få et stygt arr.

Endret av Hulderen
Skrevet

Du kan ringe rådgivningen på legevakta.

Skrevet

Neida. Vask det grundig (rå grønnsaker kan ha tarmbakterier på seg) og desinfiser såret. Så taper du huden sammen og lever videre. Slike små tapebiter får en kjøpt på apoteket. Trenger ikke ha stygge arr etter søm når slikt kan fikses bedre selv. Hadde en lege foreslått å sy noe som ikke var i to deler i 2014 ville jeg gått der i fra.

Anonymous poster hash: 03423...402

Skrevet

Neida. Vask det grundig (rå grønnsaker kan ha tarmbakterier på seg) og desinfiser såret. Så taper du huden sammen og lever videre. Slike små tapebiter får en kjøpt på apoteket. Trenger ikke ha stygge arr etter søm når slikt kan fikses bedre selv. Hadde en lege foreslått å sy noe som ikke var i to deler i 2014 ville jeg gått der i fra.Anonymous poster hash: 03423...402

Dette er et farlig råd.

Anonymous poster hash: d1150...a80

• Liker 1
Skrevet

Uff, det høres ikke godt ut! Jeg er ikke sikker på om jeg hadde dratt til legen (jeg er så pysete, vil ikke få sprøyter og sy osv), men jeg vil nok anbefale å dra til legen for å være helt sikkert på at alt er greit. De kan vel eventuelt rense kuttet for deg, det hadde jeg aldri klart å gjøre på meg selv. Må da gjøre veldig vondt?

Skrevet

Det kommer helt an på. Selv presterte jeg for et par år siden å skjære av meg fingertuppen. Her jeg bor er det ikke bare, bare å komme seg til legevakten, som er kjempelangt unna, så jeg måtte bare tape fingertuppen på plass og håpe på at den satt. Jeg svimte av en eller to ganger, men den sitter nå fast. Problemet er at fingertuppen hele tiden dirrer enda, og dette skjedde for noen år siden, og derfor er det ekkelt å bruke fingeren. Jeg burde kanskje ha dratt til legevakten. Jeg anbefaler deg å bare ringe legevakten og be om råd, just in case. Det suger å ha en ubrukelig finger. Når det er mye blod, er det vanskelig å se hvor dypt man har skjært seg. I mellomtiden holder du fingeren høyt, strammer godt, holder det rent og så hører du hva legevaktens rådgivning sier.

Anonymous poster hash: 31352...f69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...