Gå til innhold

Alaskan malamute.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer sterkt å skaffe oss en alaskan malamute. Jeg er vokst opp med hund og savner det veldig. Jeg vet en malaute krever mye, og det er jeg forbredt på og liker hunder man må bruke tid på. Vi bor landlig til, har mulighet til å lage en stor romslig hundegård til den, gode tur muligheter i skogen, kort veg til fjellet, og stort hus ellers. Noen som har hatt eller har en slik en? Har lest masse om dem, men det er jo forskjell på å erfaringer også. Vi ønsker oss hannhund bare så det er sagt :) Vi er og veldig glad i dyr, så den skal på ingen måte risikere å bli forsømt!!

Anonymous poster hash: b60e3...5c2
Skrevet

Jeg har en malamutetispe, og synes selvsagt at det er verdens fineste hunderase :biggrin:

Det høres ut som om dere har rammene i orden for et godt hundehold.

Vår malamute er glad i å være på tur, men også en stuegris av dimensjoner, så hun bor inne og ser ut til å trives utmerket med det. Vi går mye på ski på vinteren, og på fjellet eller i skogen på sommeren. Hun har masse personlighet og sterke meninger.

Det er skikkelig masse røyting et par ganger i året, men er man innstilt på å støvsuge hver dag så går det egentlig helt greit.

En ulempe man bør være oppmerksom på, er at mange malamuter er agressive mot hunder av sitt eget kjønn. Tispen vår er det, og vi får ikke trenet det vekk, enda så hardt vi har prøvd, både med og uten hundetrener til hjelp. Det samme er hannhunden til noen venner med samme rase. Det er sikkert ikke alle som er slik, men det er verdt å være forberedt.

Av den grunn går hunden vår aldri løst. Det vil ikke være forsvarlig.

En annen grunn til at hun ikke går løst er jaktinstinktet. Det er jo en stor og sterk hund, og den kan derfor ta livet av alt fra katter til sauer (pluss rådyr, elgkalver osv).

Den store fysiske styrken medfører også at man må ha litt styrke å holde igjen med selv når hunden trekker avgårde, og det vil den fort kunne gjøre. Det er jo en trekkhund.

Med folk er hun fantastisk flott: rolig og hyggelig; snill med barn og veldig sjarmerende. God helse og en hyggelig og god familiehund.

Lykke til med hundekjøp!

Anonymous poster hash: cf7fc...5dc
Skrevet

Hvordan er det med denne hunderasen om sommeren når det er skikkelig varmt? Det kan jo bli det noen ganger på sommeren i Norge. Er litt nysgjerrig på rasen :laugh:

Skrevet

Ang sommervarmen: vår hund liker å bade, så hun får avkjøle seg på den måten på sommeren. Vi legger de daglige gåturene til tidlig morgen eller sen kveld, slik at vi unngår den varmeste tiden på døgnet. På denne tiden av døgnet har hun stort sett vært inne, og gjerne i de rommene i huset som ligger på skyggesiden. Ellers er vi mye på fjellet i sommerferien.

Hundetreneren vi har brukt sier at de ikke skal trene i temperaturer over 12 varmegrader. Da menes det løping og andre anstrengelser som kan opphete hunden.

Anonymous poster hash: cf7fc...5dc
  • Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Syns ikke det er ok å ha hunder som dette om du bor i sørNorge,for de lider virkelig av varme.

De krever mye morsjon,er individualister,-om en kan kalle hunder det :-)

Gode svar over her,men vær snill å tenk godt på temperatur! Hunder skal ikke bare ha det bra,-de skal ha det best mulig. Flotte hunder er det,og de er nr 2 på listen over mine favorittraser. hadde selv Husky,og kjæresten Malamut. Utrolig selvstendige og sterke dyr :-)

Men de er ikke så veldig glad i andre hunder,og de brydde seg lite om fremmede. Masse lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...