Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste årene har jeg slitt med å finne julestemningen, og i år virker det å være totalt umulig å finne noen som helst godstemning.

Jeg hører på julemusikk, pynter, baker, kjøper julegaver, og gjør alt jeg alltid gjør før jul, men jeg kjenner ingen glede ved å gjøre det, for jeg vet nøyaktig hvordan det blir.

Det hele starter ved lunsjtider på julaften, når vi spiser sammen.

Lunsjen starter alltid med at famlien snakker og ler rundt bordet.

Vi prøver å inkludere svigermor som sitter med sammensnurpet munn og pirker i maten.

Siden vi må dra hvert et ord ut av munnen hennes blir det vanskelig, og etterhvert blir stemningen tung, dyster og ukomfortabel.

Nå alle er forsynte er det en lettelse å gå fra bordet, gjøre andre ting, og få tilbake den lette stemningen igjen.

Så gjentas det hele under middagen, og fortsetter ut over kvelden.

Når hun da drar tilbake til seg selv utpå kvelden, vanligvis rundt kl 21, letter stemningen igjen, og vi kan igjen ha det hyggelig sammen.

Og slik fortsetter det hele julen, fram til og med 1. nyttårsdag.

Helligdagene er vanskelig for henne, jeg forstår det, men at hun har mistet livslysten gjør det hele vanskelig for oss også.

Hvis jeg i det hele tatt gleder meg til noe, er det til julen er over.

Nå hadde jeg håpet at jeg kunne få noen gode ord som kan hjelpe meg å ikke bli påvirket av svigermors dysterhet, og gi meg litt godfølselse fram i mot julen.

Hva gir dere julestemning?

Anonymous poster hash: 6a659...d9a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene gir meg julestemning. Deres forventninger og glede. Det kunne være med å få gjøre julen hyggelig for dem. Ha god tid til å være sammen som familie. Lys, varme, kos og kjærlighet. Pynte juletreet sammen med dem og kjenne granduften spre seg i huset...

Trist at svigermor har det så tungt med seg selv at hun ødelegger for dere andre. Men dere andre kan vel snakke sammen og ha det hyggelig likevel? Selvfølgelig bør dere prøve å dra hene med i samtalene, men om hun ikke vil så er vel ikke det så mye å bry seg om? Jeg skjønner at det er trasig, men man trenger ikke la andre ødelegge julestemningen for seg. Og er dere sammen med henne hver dag i jula da? Det kan da ikke være nødvendig. Vi er bare sammen med svigers juleaften og 1. juledag.

Anonymous poster hash: c0800...432
Skrevet

Ungene gir meg julestemning. Deres forventninger og glede. Det kunne være med å få gjøre julen hyggelig for dem. Ha god tid til å være sammen som familie. Lys, varme, kos og kjærlighet. Pynte juletreet sammen med dem og kjenne granduften spre seg i huset...

Trist at svigermor har det så tungt med seg selv at hun ødelegger for dere andre. Men dere andre kan vel snakke sammen og ha det hyggelig likevel? Selvfølgelig bør dere prøve å dra hene med i samtalene, men om hun ikke vil så er vel ikke det så mye å bry seg om? Jeg skjønner at det er trasig, men man trenger ikke la andre ødelegge julestemningen for seg. Og er dere sammen med henne hver dag i jula da? Det kan da ikke være nødvendig. Vi er bare sammen med svigers juleaften og 1. juledag.

Anonymous poster hash: c0800...432

Takk for svar.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare henne, men "misbilligende" er kanskje rette ordet.

Hun sier ingenting, men hun har et veldig tydelig kroppsspråk som viser at hun er kritisk og misfornøyd.

Dette er ikke så lett å overse, og gjør at jeg blir veldig anspent. Jeg vil jo så gjerne at hun skal ha det så bra som hun kan i høytiden.

Men du har rett, jeg må prøve å ikke la det påvirke meg!

En av oss er sammen med henne en time eller to hver dag hele året uansett om det er jul eller hverdag, så jeg er utsatt for negativiteten flere ganger i uken året igjennom, men akkurat i julen er dette mer merkbart.

Det kan være fordi hun er mer negativ enn vanlig i disse dagene, men kanskje også fordi forventningen om hygge og familiekos er større?

Hun har ingen annen familie enn oss, og venner har hun ikke lenger, så om hun ikke er med oss er hun alene.

Anonymous poster hash: 6a659...d9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...