kvinneguide Skrevet 18. desember 2014 #1 Skrevet 18. desember 2014 Jeg har gode minner fra julaften formiddag. Sto opp tidlig og så Julemorgen med Teodor, Snekker andersen, Askepott mens jeg spiste julegodteri. Det var den ene gangen i året der det var barnetv om morgenen, så det var veldig spesielt. Så ble vi barna kastet ut av huset en liten time for å lufte oss litt mens de voksne ordnet i stad til kvelden. Vi var i kirken en gang mellom to og fire før julemiddagen, husker iallefall at jeg gikk glipp av Donald Duck hvert eneste år. Nå er det jo slik at mitt barn ser frokosttv hver lørdag og søndag så det er ikke så spesielt. Hadde vært koselig å gjort noe helt annet, gjerne ute i skogen eller noe hvis det er snø, både fått luftet oss litt og skapt en egen spesiell juletradisjon. Noen som har tips til ny tradisjon for julaften formiddag?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2014 #2 Skrevet 18. desember 2014 Dette er min formiddag på julaften: Står opp i 8-tiden, og morgenen går med å se på "Snikker Andersen og julenissen", "Tre nøtter til Askepott" og kanskje litt Disney mens jeg spiser godter fra julesokken Midt på dagen har vi lunsj (nystekte rundstykker og kakao), og går så i kirken Etter kirken ser vi "Carl Bertil Jonssons Julafton", og så vil alltid mamma se sølvguttene synge julen inn Deretter er det middag, etterfulgt av dessert Utover kvelden er det gaveåpning sammen med kaffe og småkaker Når barna har lagt seg er kanskje noen voksne og ungdommer oppe og ser en film og slapper av Anonymous poster hash: 8e5d3...4d4
geene Skrevet 19. desember 2014 #3 Skrevet 19. desember 2014 Vår tradisjon er: Stå opp og finne ut hva nissen har gitt oss i julestrømpene iår. Ta på seg morgenkåpe/ta med dyna til sofaen (dette har vært og vil alltid være min favoritt, tenk så luksus, dyne i sofaen UTEN å være syk!) Se på barnetv, Disneys jul o.l. mens vi gnafser i oss julegodtet! ASKEPOTT! Julegrøt med mandel i.. Julemøte i menigheten vår Og så kommer julekvelden..! 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #4 Skrevet 19. desember 2014 Nei har egentlig ikke noe tips, barne-tv og askepott på julaften er jo et must Men etter det kan dere jo ta på dere varmt tøy og gå ut og ake og kanskje grille noen pølser i skogen eller noe om det er vær til det. Alle har godt av å lufte hodet på julaften også, og barn har godt av å gå av seg litt energi, ellers så har det en tendens til å bli søskenkrangel og slåssing i heimen. Anonymous poster hash: aeed4...dc0 3
melatonin Skrevet 19. desember 2014 #5 Skrevet 19. desember 2014 Spørs litt hvor du bor og hva slags "natur" det er rundt dere. Hvis jeg får barn så har jeg masse ideer... Det jeg var vandt til er å våkne ca 7 30 og vekke søsteren min, vi tuslet ned i mørket med bare lys fra adventsstjerna inne og er tre med lys ute så tente vi juletreet, vi var ikke med å pynte når vivar små så det å se treet ferdig var veldig stort, og begge to gispet og sto trollbundet av treet. Så fant vi jlestrømpene våre og slo på tven, snekker andersen er hellig for oss! Så stod mamma og pappa opp og, og etter at andersen var ferdig med å snekkre dokkesenger og kjelker så ordnet vi frokost, masse masse deilig mat og hjemmelaget kakao. Etter dette så dro mine foreldre litt rundt med de siste gavene mens jeg og min søster var hjemme(ja vi var alene hjemme fra vi var ganske små), jeg lå mest å klemte på pakker... Ellers var det ikke mye før middag, etter at bestefar døde dro vi alltid ned på kirkegården kl 17 med lys og hørte kirken ringe. Og så pakker osv... Hvis jeg får egne barn(dette innlegget blir langt) vil jeg gjerne ha flere tradisjoner og ikke at julekvelden skal dreie seg om tv. Kanskje ake etter frokost, gå på skøyter, hvis vi har dyr så kan vi ta julestellet på dem, sette grøt ut til nissen, lage snølykter til gjestene kommer på kvelden, kanskje barna får en ventepakke.. Jeg elsker den svenske tradisjonen hvor de begynner å gå rundt juletreet men så løper de på rekke gjennom huset og synger... hadde nok ikke fått med meg noen til å gjøre det, det bare ser så fantstisk ut på fanny og alexander. Barna kan se på disney mens vi lager ferdig maten og dekker bordet. Jeg og samboeren min sparte noen pakker i fjor som vi pakket opp på morgenen 1,juledag og det var veldig koselig og vil ha emd det videre.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #6 Skrevet 19. desember 2014 Starter med litt tv før vi dekker opp til en fantastisk frokost. Etter frokost får største ungen lov å åpne en julegave, vet at begge bestemødrene har kjøpt en "ekstra" gave tenkt til å aktivisere på formiddagen. Når maten er satt på kok og i ovn har jeg brukt å dra på kirkegården og tenne lys til de som ikke kan feire med oss lengre. Kirkegården har en egen ro på julaften, og det vil jeg ikke gå glipp av. I år er største barnet så stort at hun blir med. Spiser middag tidlig, har i år invitert til klokken 15.Anonymous poster hash: 4db74...6d3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #7 Skrevet 19. desember 2014 De årene det er hvit jul har vi pleid å ta en skitur i skogen før Askepott, utrolig koselig og stemningsfylt i halvmørket - og helt, helt stille :-) Askepott MÅ sees hvert år! Vi har aldri hatt tradisjon med julestrømpe faktisk - men koser oss med god frokost. Etter Askepott drar vi på kirkegården og tenner lys for mormor, bestefar og onkel før vi drar til bestemor for å spise julegrøt med mandel i. Anonymous poster hash: 44ed8...a5f
~umulia~ Skrevet 19. desember 2014 #8 Skrevet 19. desember 2014 Vi pleier å starte dagen med tegnefilmer og julestrømpe. Så har vi julekake, kakao, lefse og sylte til brunsj. Deretter kaster vi ribba i ovnen og går ut å aker om det er snø, eller går på skøyter om det ikke er snø. Vi voksne bytter på å fikse litt på kjøkkenet og se etter ribba mens vi er ute. Når det er tid for å koke poteter går alle sammen inn og kler seg om. Middagen skal være på bordet når julen ringes inn kl 17.
Mafalda Skrevet 19. desember 2014 #9 Skrevet 19. desember 2014 Står opp 7-8 (i år blir det vel klokken fire, takket være minstejenta ) Alle mann bader og pynter seg Barnemesse i kirken Runde på gravene til nære slektninger for å tenne lys Mannen begynner på middagen og vi andre ordner bordet Snømannen og Disneys julekavalkade på TV Lage fruktsalat- det tar gjerne en time ... og så er vi klare til å spise så fort Sølvguttene er ferdig med å synge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå