AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #1 Skrevet 17. desember 2014 Vi har en diskusjon i stua. Hunden vår driver å skal parre seg på meg hele tiden, spesielt hvis vi herjer og leker litt! Den gjør ikke det på mannen min og han mener at hunden utviser dominans ovenfor meg, at det er hun som bestemmer? At jeg duller, lar henne få mat ved bordet og lar henne tigge og ligge i sengen min! Har jeg aldri hørt om- jeg på min side tror det nærmer seg løpetid ! Min mann gir ikke hundene noe ved bordet og de får heller ikke ligge på hans side av sengen, og det gjør de heller ikke... De kommer luskende opp til meg i løpet av natten og beveger seg ikke over på hans side.. Er det noe hold i det min mann sier? En irsk setter og en cocker spaniel- det er cockerjenta som skal parre på meg...Anonymous poster hash: a8675...b6b
geene Skrevet 17. desember 2014 #2 Skrevet 17. desember 2014 Ja det kan godt være noe i det mannen din sier. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #3 Skrevet 17. desember 2014 Vi har en diskusjon i stua. Hunden vår driver å skal parre seg på meg hele tiden, spesielt hvis vi herjer og leker litt! Den gjør ikke det på mannen min og han mener at hunden utviser dominans ovenfor meg, at det er hun som bestemmer? At jeg duller, lar henne få mat ved bordet og lar henne tigge og ligge i sengen min! Har jeg aldri hørt om- jeg på min side tror det nærmer seg løpetid ! Min mann gir ikke hundene noe ved bordet og de får heller ikke ligge på hans side av sengen, og det gjør de heller ikke... De kommer luskende opp til meg i løpet av natten og beveger seg ikke over på hans side.. Er det noe hold i det min mann sier? En irsk setter og en cocker spaniel- det er cockerjenta som skal parre på meg...Anonymous poster hash: a8675...b6b Hun er stresset og prøver å dempe oppførselen deres. Det har ingenting med dominans å gjøre, hunder dominerer ikke andre arter. Utdatert kunnskap basert på gamle myter. Anonymous poster hash: d6967...b70 2
Wildberry Skrevet 18. desember 2014 #4 Skrevet 18. desember 2014 Jokking er i de aller fleste tilfeller stress. For unghunder så er dette gjerne i kombinasjon med hormoner som går over styr. Når man snakker om stress i forbindelse med hunder og adferd så er ikke det som ved oss mennesker som gjerne går å er stresset over tid for at vi har så mye å tenke på. Du sier selv at hun begynner å jokke under lek, og det er vanlig. Hilsesituasjoner er også en veldig vanlig utløsende faktor, derfor kan mange ha problemer med hunder som jokker på besøkende. Altså en rett og slett overgiret hund. Jeg vil foreslå å kjøpe en oppdatert, moderne hundebok til typen din i julegave, for dominansteoriene hører hjemme flere tiår tilbake. Vi har kommet langt siden da!
Portvinpiken Skrevet 18. desember 2014 #5 Skrevet 18. desember 2014 (endret) Det kan veldig godt hende det har med løpetiden å gjøre. Ikke uvanlig at de rir da. Jeg vet ikke om det er pga stress som noen sier over. Det eneste som er sikkert er at det ikke er dominans. Gammel og utdatert teori som mange dessverre holder fast ved. Mitt beste tips (og god investering) er dette lille heftet som du leser på en søndags ettermiddag:http://cdon.no/b%C3%B8ker/barry_eaton/dominans_og_lederskab-_fakta_eller_overtro-22239422 Dominans og lederskap, Barry Eaton Har du lest dette heftet har du tonnevis med faktabaserte argumenter til neste diskusjon :-) Red: ser nå at hun rir under lek og herjing; da er jeg enig at det er stress. Men ikke nødvendigvis kronisk stress altså, det er bare et tegn på at nå er det nok og det topper seg litt i hodet på hunden, så da avslutter man leken. Og nærmer hun seg løpetid i tillegg så kan det også være en faktor til at det blir mer riding. Endret 18. desember 2014 av Portvinpiken 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå