AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #1 Skrevet 17. desember 2014 Det har gått med noen kg med klementiner hittil i jula, men det er jo ingenting som er så irriterende som klementiner med stener. I år synes jeg at det har vært mer stener i klementinene enn hva jeg kan huske noensinne tidligere, jeg vil anslå at det har vært stener i 80-90 % av klementinene jeg har kjøpt. Jeg spiser 8-10 klementiner hver dag, så fra jeg begynte å kjøpe klementiner i midten av november snakker vi jo minst 2-300 klementiner så langt i år. Jeg mener å ha lest at klementiner egentlig skal være stenfrie, at det kun er klementiner som vokser på trær nært sitron- eller appelsintrær som får stener. Og en rask gjennomlesing på Wikipedia bekrefter dette, i tillegg til at jeg også leser at klementiner regnes som stenfrie dersom færre enn 15 klementiner pr 100 inneholder stener. Hvordan kan det da være mulig at det store flertallet av klementiner jeg har kjøpt i år, faktisk inneholder stener? Nå kjøper jeg riktignok langt de fleste klementinene mine på Rema 1000. Kan det være at klementinene som selges der er b-vare, siden fruktkassene der tilsynelatende inneholder langt flere frukter med stener enn det som egentlig skal være tilfellet for stenfrie klementiner? Og er det ikke litt påfallende at jeg får så mange klementiner med stener når det kun skal være frukter fra trær som vokser nær sitron og appelsin som får stener? Med denne stenforekomsten skulle man jo nærmest tro at det sto sitron- og appelsintrær overalt innimellom klementintrærne. Andre som opplever mye stener i klementinene i år??Anonymous poster hash: 98cbb...d90 1
Gjest DoubleOh Skrevet 17. desember 2014 #2 Skrevet 17. desember 2014 Har faktisk ikke opplevd å få en eneste stein så langt i år. Men så har jeg ikke spist mer en 10-20 stk..
Frida Skrevet 17. desember 2014 #3 Skrevet 17. desember 2014 Jeg fant hele 15 steiner i en klementin, det er hittil rekorden. Har funnet steiner i nesten alle jeg har spist sålangt i desember. Men gir meg med klementinspising nå, får kløe av dem 1
gohege Skrevet 17. desember 2014 #4 Skrevet 17. desember 2014 (endret) Jeg har ikke erfart mye stener i klementinene, men så har det gått veldig mye av dem i november og desember. Vanskelig å følge med på om det har vært mye stener i dem Det jeg lærte en gang var at om en klementin hadde mye stener i seg hadde den antagelig blitt bestøvet av et sitrontre før den ble plukket. Jeg vet ikke om det er riktig, men irriterende er det! Jeg føler med deg Edit: Oops! Jeg så ikke at du allerede visste om bestøvingssaken. Tror det snart er på tide med senga.. Endret 17. desember 2014 av gohege
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #5 Skrevet 17. desember 2014 De rema har fått er sikkert fra en produsent som ikke er så nøye på å holde klementintrærne og sitrontrærne fra hverandre Jeg har ikke funnet noen steiner i de nettene bunnpris har på tilbud. Anonymous poster hash: 34f8f...5b5
Chicken! Skrevet 17. desember 2014 #6 Skrevet 17. desember 2014 Enig i at klementinene har hatt mange steiner i år, fant faktisk 4 (!) steiner i én klementinbåt. Føler det har blitt bedre den siste uka da. Kjøper forresten mine i løsvekt fra rema.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #7 Skrevet 17. desember 2014 Enig i at klementinene har hatt mange steiner i år, fant faktisk 4 (!) steiner i én klementinbåt. Føler det har blitt bedre den siste uka da. Kjøper forresten mine i løsvekt fra rema. Ja, har opplevd opptil flere båter med så mye som fire stener i jeg også. Blir jo nesten ikke noe igjen av klementinbåten da (Jeg tar altså ut stenene, orker ikke spise dem, som jeg registrerer at noen gjør). Jeg har dessverre ikke merket noen bedring foreløpig, jeg kjøpte min siste ladning med klementiner i dag, og av 10 klementiner var kun én uten stener. Bor i hovedstaden, så det er jo mulig at Rema andre steder i landet får leveranse fra andre produsenter? I hvert fall utrolig lei av klementiner med stener nå, kanskje jeg rett og slett må krype til korset og kjøpe min neste klementinladning på Bunnpris (en butikk jeg forøvrig ellers boikotter...)Anonymous poster hash: 98cbb...d90
Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2014 #8 Skrevet 17. desember 2014 Ingen steiner i dem jeg har spist....men jeg undres: hvordan skal de oppbevares for å holde seg fine og ikke begynne å mugne? Er det i kjøleskap, eller kan jeg ha dem på et rom som er ganske kjølig? 14-15 grader der tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #9 Skrevet 17. desember 2014 Ingen steiner i dem jeg har spist....men jeg undres: hvordan skal de oppbevares for å holde seg fine og ikke begynne å mugne? Er det i kjøleskap, eller kan jeg ha dem på et rom som er ganske kjølig? 14-15 grader der tror jeg. Akkurat det med lagring er ingen problemstilling for min del, da jeg uansett alltid spiser dem opp samme dag (eventuelt senest dagen etter) som de er kjøpt inn Men det later jo til å ha vært en del erfarne klementinspisere innom denne tråden, så kanskje noen andre kan besvare spørsmålet ditt!Anonymous poster hash: 98cbb...d90
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #10 Skrevet 17. desember 2014 jeg har vært ekstremt heldig med mine å har ikke funnet en eneste sten!! kjøper mine på ica (om det skulle ha noe å si for hvem som er vareleverandør) Anonymous poster hash: a2aea...d57
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #11 Skrevet 17. desember 2014 Er ikke klementiner med steiner i, mandariner? Hvis det ikke er steiner er det klementiner? Det var det jeg lærte som liten i alle fall? Anonymous poster hash: c8855...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2014 #12 Skrevet 18. desember 2014 Hoppetaujenta - jeg har klementinene i kjøleskap og de holder seg fint, men jeg har dem der mest fordi jeg liker dem kalde... Er ikke klementiner med steiner i, mandariner? Hvis det ikke er steiner er det klementiner? Det var det jeg lærte som liten i alle fall? Anonymous poster hash: c8855...9ea Det er en sannhet med modifikasjoner - mandariner har alltid steiner (og importeres nesten ikke lenger til Norge), klementiner kan ha steiner på grunn av krysspollinering med sitrusfrukter med steiner som TS sier. Anonymous poster hash: 28669...19f 1
Chicken! Skrevet 18. desember 2014 #13 Skrevet 18. desember 2014 Er ikke klementiner med steiner i, mandariner? Hvis det ikke er steiner er det klementiner? Det var det jeg lærte som liten i alle fall? Anonymous poster hash: c8855...9ea Er som TS sier. Mandariner har nesten ikke blitt solgt i det norske markedet på over 20 år. Tror de eneste mandarinene man finner i dag er hermetiske (evt i innvandringsbutikker).
Rumle Skrevet 18. desember 2014 #14 Skrevet 18. desember 2014 Ingen steiner i dem jeg har spist....men jeg undres: hvordan skal de oppbevares for å holde seg fine og ikke begynne å mugne? Er det i kjøleskap, eller kan jeg ha dem på et rom som er ganske kjølig? 14-15 grader der tror jeg. I kjøleskapet, vil jeg si men, du må stadig holde godt øye med om en begynner å få mugg på seg, for det går jo ganske fort når de først begynner med det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2014 #15 Skrevet 18. desember 2014 Sånn går det når ts handler på Rema 1000. Billig billig billig. Men frukten deres er bæsj. Anonymous poster hash: 03781...908
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2014 #16 Skrevet 18. desember 2014 Sånn går det når ts handler på Rema 1000. Billig billig billig. Men frukten deres er bæsj. Anonymous poster hash: 03781...908 Ja, det aner meg at den voldsomme stenforekomsten i mine klementiner skyldes at jeg stort sett handler på Rema. (Jeg handler imidlertid innimellom også på Meny, og det har vært like mye stener i klementinene jeg har kjøpt der i år, bare så det er sagt). Det forundrer meg riktignok litt at Rema skal ha dårligere kvalitet på klementinene enn andre kjeder. Jeg har brukt Rema som hovedmatbutikk i svært mange år, og har aldri oppfattet at annen frukt og grønt jeg har kjøpt der har holdt lavere kvalitet enn man kan forvente. Nå er jeg så heldig å ha en del andre matvarekjeder også i forholdsvis umiddelbar nærhet, så nå skal klementinutvalget på både ICA, Kiwi og Rimi definitivt testes. Ellers har jeg jo nå også fått visse forhåpninger til klementinene hos Bunnpris, som det ble nevnt her at i større grad skulle være stenfrie. Jeg legger handleturen til Kiwi i dag, så får vi se i kveld, hva jeg synes om klementinene de har å tilby.Anonymous poster hash: 98cbb...d90
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2014 #17 Skrevet 18. desember 2014 Det er forresten en Joker-butikk ikke så langt unna der jeg bor heller, det kan absolutt være aktuelt å teste klementinene der også. (Med mindre noen i denne tråden har særdeles dårlige erfaringer med Joker-klementiner?)Anonymous poster hash: 98cbb...d90
Gjest Fargerik Skrevet 18. desember 2014 #18 Skrevet 18. desember 2014 Mhmm, det har vore ein del stein i frukta ja, fryktelig irriterande og eg mister lysta på å ete dei når eg får stein i munnen eller må pilla ut nærmare 20 steinar før eg kan ete. Men eg merker at det oftare er steiner i klementiner med tjukt skall, enn dei med tynnare skall. Og nokon gonger har storleiken noko å seie også; store klementiner ser ut til å ha fleire enn dei små.
grrwaffmjau Skrevet 18. desember 2014 #19 Skrevet 18. desember 2014 Jeg trøkker i meg en haug daglig, og har opplevd svært få stener. Jeg pleier å kjøpe på Spar evt. de First Price 1kg's posene på Coop Prix, og har ikke fått stener i noen av de. Kjøpte på Kiwi igår, og da var det endel stener.
Gjest crazycatlady Skrevet 19. desember 2014 #20 Skrevet 19. desember 2014 Handler mest på Coop extra og Rimi og har ikke opplevd steiner i klementinene i år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå