Gå til innhold

Hannhunden min er aggressiv mot andre hannhunder. Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er en nydelig gutt på tre år. Han elsker både barn og voksne og er tillitsfull og snill.

Fra han var valp, har jeg hatt mye fokus på å sosialisere ham med andre hunder, men det siste året har han blitt veldig aggressiv mot andre hannhunder. Det går fint med valper eller hunder som er en del eldre enn ham. Jeg vet ikke hva som går av ham!

Han holdes så klart alltid i bånd, men med en gang jeg ser en annen hund, klamrer jeg meg til ham av frykt for at det er en hannhund. Han har aldri gått til angrep på noen andre hunder fordi jeg alltid har kontroll på ham. Han bare bjeffer og knurrer noe voldsomt, derfor holder jeg ham unna for å være sikker på at ikke noe skjer.

Vetrinæren ønsker ikke å kastrere ham fordi hun føler det ikke er alvorlig nok, og har bedt meg prøve andre metoder... uten å foreslå konkret hva jeg skal gjøre. Selv er jeg også villig til å prøve alt før dette blir et alternativ.

Han har aldri blitt angrepet eller hatt noen dårlige erfaringer med andre hunder

Noen som har noen gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder har sin egen måte å kommunisere på. De gir some regel klart uttrykk for hvem de er og hvor de ønsker å være på rangstigen. Og en jevnaldrende hund med samme kjønn kan godt virke som en konkurrent. Dermen prøver hunden din å gi beskjed klart og tydelig at dette er han ikke interessert i å "diskutere" en gang. Det kan ha noe med kroppsspråket til den andre hunden å gjøre.

Som regel vil de to hundene ordne opp selv, men det kan nok være lurt å gi beskjed til den andre hundeeieren om hvordan ståa er. Det er stadig folk som roper til meg når jeg er ute med hunden og spør om det er hannhund eller tispe. Et helt vanlig "problem" som det er lite å gjøre med annet enn å ta hensyn til andre.

Anonymous poster hash: 4f481...139
Skrevet

du sier mye selv : klamrer jeg meg til ham av frykt for at det er en hannhund.

Det forsterker det han føler,at fremmede hunden er farlig..

Kindereggmetoden er fin.. Let den opp..

Samt din kan slite med litt sein 2 psykisk kjønnsmodning og har selv funnet ut at det å skremme andre gir han mer ego ..

• Liker 1
Skrevet

Kindereggmetoden! Lettere å lese selv om du bare googler det.

Hvilken rase er det? Samkjønnsaggresjon er vanlig hos en del og kan være vanskelig/umulig å trene helt bort - men hvis du får kontroll på passeringer og ikke slipper hunden løs blant ukjente hannhunder går det greit å leve med. :)

Skrevet

Noen hunder blir bare sånn, uansett hvor sosialisert de er. Min er jeg ganske sikker på var usikker på andre hunder, særlig de som ser veldig annerledes ut og de som er unge. Han var aldri først til å reagere, alltid den andre hunden som gjorde noe først. Han ble verre av at jeg holdt han igjen eller dro han en annen retning. Det gikk over med kastrering, men bruker kindereggmetoden uansett. Jeg ville prøvd kjemisk kastrering, for om det ikke funker har du ihvertfall en vei tilbake.

Anonymous poster hash: 64548...74b

Skrevet

Enkelte raser har samkjønnsagresjon og sånn er det bare. Staffer og terrier og den type raser får ofte dette og det bør man være obs på når man velger rase.

Som en tidligere i tråden har nevnt, så hjelper det utrolig lite å stramme inn båndet når man møter andre hunder, hunden speiler jo din reaksjon på møte med andre hunder. Blir du anspent, stresset og forvnter at det skal bli bråk, så går hunden din inn i situasjonen med samme innstilling.

Jeg har selv en voksen hannhund som jeg bevisst aldri har strammet båndet på, med mindre han begynner å trekke selv. Han går stort sett løs og har aldri startet bråk. Du må lære deg å slappe av.

Når det er sagt, så er det lettere å forebygge denslags adferd enn det er å fjerne det etter at det har dukket opp. Hannhunder er jo som oftest også "mer av alt", de har mye testosteron og noen går enkelt og greit bare ikke sammen med andre hanner. Alt kan jobbes med, men til en viss grad.

• Liker 2
Skrevet

Kastrering uten noen form for mentaltrening i tillegg er forresten nyttesløst, har aldri forstått meg på folk som tror det bare er å kastrere en hund og så "vips" så er alt ok.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...