Gjest StoreSky Skrevet 28. juli 2004 #1 Skrevet 28. juli 2004 Saken er: Jeg har hatt fri lenge nå siden jeg har gått på skole og hadde siste eksamen i mai. Og på mandag begynner jeg å jobbe. Nå i sommer har dette med husarbeid vært helt greit, fordi jeg har hatt fri, så jeg har gjort så og si alt - noe som har fungert fint. Men nå begynner jeg å jobbe, og min erfaring er at han ikke er spesielt flink til å hverken SE at det må ryddes/vaskes/handles/klær osv. Eller å gjøre det hvis jeg sier ifra eller har "lister" (han ansvar for bad, soverom, jeg ansvar for gang, stue, barnerom) Og dette med husarbeid bruker jeg masse enerig på!!!! (vet at det er teit) Jeg er ikke super renslig, men liker å gå barføtt uten å sitte fast i gulvet.. NOEN SOM HAR EN IDE OM HVA JEG KAN GJØRE?? Han blir lett fornærma når jeg påpeker hvordan det ser ut hjemme, men når jeg ikke sier ifra så "ser" han det ikke.Nå vil jeg ta dette på forskudd så ikke hele høsten blir ødelagt av irritasjon fra min side.
Gjest Lilleulv Skrevet 28. juli 2004 #2 Skrevet 28. juli 2004 Meg og min samboer deler opp vi... sånn: jeg tar badet så tar du kjøkkenet. da går det fort, og blir fint! Men når det gjelder bare å holde det ryddig og sånn, så har vi ingen ordning for begge gjør ca like mye så det funker greit...
Icy Skrevet 28. juli 2004 #3 Skrevet 28. juli 2004 hmmm... det er en del lodotter på rommet mitt..... får se om jeg gidder å støvsuge til helgen . . . .
Tusenfryd Skrevet 28. juli 2004 #4 Skrevet 28. juli 2004 Jeg var hjemme i en periode og gjorde naturlig alt husarbeidet. da jeg begynte å jobbe igjen, snakket vi veldig mye om tilvenning og fordeling. Det viste seg faktis å være null problem, faktisk gjorde han mer enn meg - fra dag 1. Og det imponerte meg meget, for jeg hadde nok ikke kommet i gang så fort. Vi snakket som sagt mye om det, ble eninge om hva som var rent og hva som skulle gjøres. Og vi måtte begge venne oss til at det kanskje ikke ble tatt såååå nøye som før. Oppvasken tar vi annehver gang, tar du den fort, får du en liten oppvask, venter du så får du stor oppvask, valget er ditt. Ja, også så ga jeg klar beskjed om at om det ikke funket, så blir det vaskehjelp minst annenhver uke. Kommunikasjon og kompromiss er svaret.
valentino Skrevet 28. juli 2004 #5 Skrevet 28. juli 2004 han ikke er spesielt flink til å [...] SE at det må ryddes/vaskes/handles/klær osv. Hva som må ryddes er helt subjektivt. Om det skulle ligge noen selbu-våtter i krokene innimellom er det ingen krise. Det eneste problemet kan være at det plager deg, men det er ikke fordi støvet er i veien, men fordi du ser det. Du irriterer deg vel ikke over at kommunen ikke klipper gresset på fortauene til rett tid alltid, så ikke irriter deg over at støv ikke blir fjernet når du ønsker hjemme hos deg.
Lorangemy Skrevet 29. juli 2004 #6 Skrevet 29. juli 2004 Som regel er det slik at jeg tar badet og han kjøkkenet. Resten er 50/ 50. Det funker vanligvis greit. Menn og kvinner at forskjellige syn på hva som er rotete/møkketet og ikke. Det er ihvertfall min erfaring. Har en diskusjon gående akkurat nå med samboer. Han kom hjem, spiste og gikk ut. Pålegg og brød sto igjen på benken. Det irriterer meg,at han ikke kan rydde bort etter seg. Han mener at jeg ikke behøver å påpeke det, jeg mener det motsatte. Selv så mener han også at han ALDRI nevner noe rot jeg har lagt i fra meg. Men, jo , det gjør han. Kanskje ikke like ofte som meg, men han nevner ting. Men , menn og kvinner er forskjellige. Aaaah, fikk jeg ut litt her ihvertfall.
lurius Skrevet 29. juli 2004 #7 Skrevet 29. juli 2004 Kaster meg på "vaskebølgen". Her i huset er det fra tid til annen debatt over hvor rent rent er. Storrengjøring dvs vask av vegger, inni skap, etc blir kun gjort en eller to ganger om året(jul + sommer). Ellers er det lørdagsvask ca en gang i uka hvor alle gulvflater og badet tas. Pluss at støv tørkes og rydding foretas med litt gjevnere mellomrom. Personlig synes jeg en lørdagsvask til vanlig er rent nok, men dette strides det om . Har desverre ikke fått utdelt dette "husmorgenet" som gjør at alt skal være skinnende rent hele tiden.
Gjest gjest1 Skrevet 29. juli 2004 #8 Skrevet 29. juli 2004 Kjenner meg veldig igjen.. Samboeren min _ser_ heller ikke rot. Men, jeg har innsett at han ikke vil forandre seg på det, så jeg har blitt vant til å ta ansvaret. Sett fra hans side, må det være litt irriterende at jeg alltid bestemmer når han skal vaske Men siden han aldri foreslår vasking selv, så blir det slik. Akkurat nå har jeg fri, så gjør mesteparten av husarbeidet. Men til vanlig har vi en vaskedag i helgen. Veldig praktisk å få besøk også, da panikkrydder vi litt
Arkana Skrevet 29. juli 2004 #9 Skrevet 29. juli 2004 Vi har faste "plikter" fordelt etter hva vi selv liker/synes er greiest å gjøre. Det fungerer utmerket.
Gjest lmari Skrevet 29. juli 2004 #10 Skrevet 29. juli 2004 Etter lange diskusjoner og endel irritasjon, har vi blitt enige om en enkel og grei fordeling av husarbeidet: * Han vasker opp. Alt. Og alltid. * Og jeg gjør resten. (i en liten leilighet er det ikke mye som skal til....) Vi rydder opp etter oss selv. Vi bestemmer selv når ting skal gjøres, og det er ikke lov for den andre å mase på å få ting gjort. Akkurat den siste der er nok mest til sambos fordel, men jeg føler også at jeg må respektere at han har andre terskler enn meg. Vi er inne i en vedvarende diskusjon om når det trengs å vaskes, og terskler for hva som er rot og ikke, men det funker greit å dele husarbeidet på den måten.
Gjest StoreSky Skrevet 29. juli 2004 #11 Skrevet 29. juli 2004 Hva som må ryddes er helt subjektivt. Om det skulle ligge noen selbu-våtter i krokene innimellom er det ingen krise. Det eneste problemet kan være at det plager deg, men det er ikke fordi støvet er i veien, men fordi du ser det. Du irriterer deg vel ikke over at kommunen ikke klipper gresset på fortauene til rett tid alltid, så ikke irriter deg over at støv ikke blir fjernet når du ønsker hjemme hos deg. Sant så sant! Jeg VET at mye av irritasjonen ligger hos meg!!! Skal prøve å snakke ordentlig med han om dette. Fordele hver for oss, og snakke om hva som er akseptabelt rotete! Egentlig burde vi hatt fast vaskedag, som noen her har... Men jeg må si at hos oss blir det ikke vasket (gulv o.l.) så ofte som en gang i uka. Men vi rydder jo og støvsuger og koster nesten hver dag (eller jeg gjør det..) En venninne av meg foreslo å sette opp en liste over alt som skal gjøres, så sette ekstra kryss på det som er "tungt" å gjøre (vaske gulv, ta oppvasken) Så fordeler man etter ønske! Da kan ingen si at man trodde den andre akkurat hadde gjort det... ulempen her er at grensene hans for rot er når: skittentøyet flommer over kurven, ikke flere kasseroller/tallerkner igjen, flekker på gulvet, ikke hybelkaniner men hybelELEFANTER i krokene, doen har "rust render", badekaret skittrander,.... HO! Godt å lufte seg...
Lorangemy Skrevet 31. juli 2004 #12 Skrevet 31. juli 2004 Menn og kvinner at forskjellige syn på hva som er rotete/møkketet og ikke. Det er ihvertfall min erfaring. Har en diskusjon gående akkurat nå med samboer. Han kom hjem, spiste og gikk ut. Pålegg og brød sto igjen på benken. Det irriterer meg,at han ikke kan rydde bort etter seg. Han mener at jeg ikke behøver å påpeke det, jeg mener det motsatte. Selv så mener han også at han ALDRI nevner noe rot jeg har lagt i fra meg. Men, jo , det gjør han. Kanskje ikke like ofte som meg, men han nevner ting. Men , menn og kvinner er forskjellige. : Jeg tror egentlig at jeg forventer mirkaler. Vi har forholdsvis det samme synet på renhold. Bortsett fra at jeg mener at han kan rydde bort etter seg når han har lagd mat, spist i stuen, prøvd å finne like sokker på klessnora. ( Hvilket fører til at de som ikke matchet dem han skulle ha ligger oppå tørkestativet i stedet for å bli hengt opp til tørk igjen) :-x Selvsagt skal jeg også rydde bort etter meg selv. Som dere ser, så ba jeg samboeren min om å rydde bort etter seg på torsdag. Nå har det gått 2 dager. Barnet hans er hos oss i helgen. I natt har jeg vært dårlig. I dag har jeg vært dårlig, men allikevel hjulpet en venn med å vaske leiligheten, fordi hun skulle flytte. Jeg venter mensen vært øyeblikk! Da jeg kom hjem var samboeren og barnet borte. ( De hadde reist i et bursdagselskap. Det var planlagt) Men på den j**la kjøkkenbenken lå det en fjøl full av smuler oppå og rundt. Kniven lå der full av smør. Smørboksen stod der TOM. :o Og siden jeg var utslitt og i dårlig form fra før av, så sendte jeg følgende melding til min kjære: " Er det nødvendig å måtte be dere om å rydde bort maten etter dere har spist ENNÅ? Hilsen Fiseline!" ( Spiste noe dårlig mat i går, ergo Fiseline ) Har ikke fått noe svar, gitt.... Deilig å freake ut en gang i blant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå