AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #1 Skrevet 17. desember 2014 Jeg er 25 år, har to barn, er gift og eier leilighet. Jeg har jobbet i butikk og som pleiemedhjelper i mange år, men nå vil jeg gjerne få en utdannelse, sånn at det er gjort og jeg kan slutte å tenke på det.. Men for å begynne på uni. må jeg først ta VGS. Det er snakk om "sixpacken", og jeg tenker å få det unna på enten ett eller to år. Men jeg synes det er SÅ flaut å skulle ta VGS som voksen. Ikke alle jeg kjenner vet at jeg ikke har VGS - faktisk de færreste. Jeg kvier meg sånn for å si til alle at det er noe jeg må gjøre før jeg kan studere. Jeg vet at det er litt teit, men "alle" vet jo hva folk tenker om jenter som droppa ut av VGS og fikk barn tidlig. Så, kan noen komme med noen trøstende ord? Noen tupp i ræva for å hive seg rundt og gjøre dette uten å la meg påvirke av at det er flaut? Hva hadde dere tenkt om det var noen dere kjente til som gikk denne veien? Hva tenker dere om voksne folk som tar VGS først i midten av tjueåra? Mannen min er godt utdanna, det samme er vennene hans, så jeg kvier meg skikkelig for at de skal få vite at jeg må starte helt fra scratch.. Anonymous poster hash: 07bc6...81d
Gjest Hold the door Skrevet 17. desember 2014 #2 Skrevet 17. desember 2014 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door
Havbris Skrevet 17. desember 2014 #3 Skrevet 17. desember 2014 Hva jeg tenker om det? Jeg synes det er flott at du tar disse fagene nå. Drit i hva omgivelsene mener eller hva du tror at de mener - det er ditt liv og dine avgjørelser. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #4 Skrevet 17. desember 2014 Jeg synes det er supert med alle som er motivert til å ta en utdannelse! Anonymous poster hash: 14be2...153 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #5 Skrevet 17. desember 2014 Vel, jeg vil anbefale deg at du sørger for en viktig ting før du starter: Ha en plan for skillsmisse. Hva skal du leve av? Hvor skal du bo? Hvem skal ha hovedomsorg for barna? Utdannelsen vil ta deg 5 år. Innen den tid er risikoen for at du er enslig såpass stor at å ikke ha en plan er uforsvarlig. Når du har dette klart så studerer du. Men kanskje har du ikke råd til å ikke jobbe 100% ved siden av, og i så fall: jobb 100% ved siden av. Ikke havn i et uføre der du ikke kan forsørge deg selv uten hjelp. Anonymous poster hash: 695d1...270
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #6 Skrevet 17. desember 2014 Det finnes ikke flaut. Folk er forskjellig. Men du skal vel gå på voksenopplæring/kveldskurs? Anonymous poster hash: 11317...66a
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #7 Skrevet 17. desember 2014 Vel, jeg vil anbefale deg at du sørger for en viktig ting før du starter: Ha en plan for skillsmisse. Hva skal du leve av? Hvor skal du bo? Hvem skal ha hovedomsorg for barna? Utdannelsen vil ta deg 5 år. Innen den tid er risikoen for at du er enslig såpass stor at å ikke ha en plan er uforsvarlig. Når du har dette klart så studerer du. Men kanskje har du ikke råd til å ikke jobbe 100% ved siden av, og i så fall: jobb 100% ved siden av. Ikke havn i et uføre der du ikke kan forsørge deg selv uten hjelp. Anonymous poster hash: 695d1...270 Hehe. Takk for tips ... *** Takk til dere andre! Ja, skal gå voksenopplæring, men tenkte å ha skole som nr.1 og så heller jobbe litt ved siden av. For å ta det over ett år må jeg jobbe ganske intensivt, og får ikke gjort et ved siden av høy stillingsprosent på jobb. Anonymous poster hash: 07bc6...81d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #8 Skrevet 17. desember 2014 Synest folk som tar utdanning i voksen alder er skikkelig tøffe!! Kjempebra at du gjør det nå!! Stå på! Anonymous poster hash: 8efeb...41c 1
Gjest Strandet Skrevet 17. desember 2014 #9 Skrevet 17. desember 2014 (endret) På VGS var det en fyr som var 40+ eller noe sånt i klassen vår. Hm, og ei dame på ca 40 også tror jeg. Endret 17. desember 2014 av Strandet
Tibbie Skrevet 17. desember 2014 #10 Skrevet 17. desember 2014 Skal innrømme at jeg har noen fordommer mot de som droppa vgs og tidlig fikk barn, ja. Men jeg tenker ikke noe spesielt på det. Har flere gode venninner som er godt utdannet og er karrieremennesker, og jeg har også venninner som ikke har gått vgs og ennå bor hjemme (er 23). Tenker ikke negativt om dem, og jeg heier på dem hver gang de prøver seg på vgs igjen (dessverre klarer de aldri å fullføre). Men jeg synes det er litt kult at du til tross for dette har skaffet deg leilighet og en karrieremann med god utdannelse. Jeg synes det høres ut som at du har fått til ting i livet uansett Så jeg ville nok hatt mye mer respekt for deg enn slabbedasken som bare var too cool 4 school. Når det er sagt, har jeg også kompiser som unngikk vgs fordi de ikke følte at de trengte det. I stedet satset de på musikkarrieren, og de er nå veldig suksessfulle musikere i musikknorge De gjør det med andre ord MYE bedre enn mange av mine venner med utdannelse. Så det betyr ikke alt.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #11 Skrevet 17. desember 2014 Jeg er 25 år, har to barn, er gift og eier leilighet. Jeg har jobbet i butikk og som pleiemedhjelper i mange år, men nå vil jeg gjerne få en utdannelse, sånn at det er gjort og jeg kan slutte å tenke på det.. Men for å begynne på uni. må jeg først ta VGS. Det er snakk om "sixpacken", og jeg tenker å få det unna på enten ett eller to år. Men jeg synes det er SÅ flaut å skulle ta VGS som voksen. Ikke alle jeg kjenner vet at jeg ikke har VGS - faktisk de færreste. Jeg kvier meg sånn for å si til alle at det er noe jeg må gjøre før jeg kan studere. Jeg vet at det er litt teit, men "alle" vet jo hva folk tenker om jenter som droppa ut av VGS og fikk barn tidlig. Så, kan noen komme med noen trøstende ord? Noen tupp i ræva for å hive seg rundt og gjøre dette uten å la meg påvirke av at det er flaut? Hva hadde dere tenkt om det var noen dere kjente til som gikk denne veien? Hva tenker dere om voksne folk som tar VGS først i midten av tjueåra? Mannen min er godt utdanna, det samme er vennene hans, så jeg kvier meg skikkelig for at de skal få vite at jeg må starte helt fra scratch.. Anonymous poster hash: 07bc6...81d er det hele vgs du skal ta? eller er det bare selve fagene du tar, viss du skjønner? Anonymous poster hash: db9bc...109
Wonderbitch Skrevet 17. desember 2014 #12 Skrevet 17. desember 2014 Du trenger jo ikke å innkalle alle venner og bekjente for å informere om at du skal ta voksenopplæring? Hvis du ikke ønsker å fortelle de det for å få støtte og oppmuntring er det vel ingen grunn til at de skal vite det? 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #13 Skrevet 17. desember 2014 Du trenger jo ikke å innkalle alle venner og bekjente for å informere om at du skal ta voksenopplæring? Hvis du ikke ønsker å fortelle de det for å få støtte og oppmuntring er det vel ingen grunn til at de skal vite det? Jeg kommer til å gå på skole på dagtid, og jobbe veldig mye mindre. Så det vil nok merkes Anonymous poster hash: 07bc6...81d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #14 Skrevet 17. desember 2014 er det hele vgs du skal ta? eller er det bare selve fagene du tar, viss du skjønner? Anonymous poster hash: db9bc...109 Åpenbart at det kun er selve fagene. Hun snakker jo om å ta det på ett eller to år. Anonymous poster hash: 1189d...6c5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #15 Skrevet 17. desember 2014 Jeg var over 30 da jeg var ferdig med masteren min, bare fordi jeg ville jobbe noen år først, bli litt mer motivert for å studere. Det er ikke noe problem! Jeg har en kjempebra jobb og en høy stilling nå. Det er ingenting som er flaut med å utdanne seg, uasett alder. Stå på!! Anonymous poster hash: 0c80d...8d5
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 17. desember 2014 #16 Skrevet 17. desember 2014 Om du hadde vært en av mine bekjente så hadde jeg heller tenkt på at det er flott at du gjør noe med saken nå! Bedre seint enn aldri! Det er ikke noe du behøver å skjemmes over!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #17 Skrevet 17. desember 2014 Jeg er 30 år og tar opp igjen fag fra VGS med håp om å komme inn på jus til neste år. Merker noen ganger at jeg er eldre, men som oftest går det helt greit. 25 år er virkelig ingen alder, jeg lover Anonymous poster hash: 5cb0a...f06
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #18 Skrevet 17. desember 2014 Jeg droppa ikke ut av vgs, men gikk derimot to år uten å bestå i alle fag og fikk dermed ikke lærlingplass, for så å få barn to år senere.. Folk kan tenke så mangt om folk som begynner i "feil ende", men jeg synes det står respekt av å ta opp utdanning senere i livet. Det viser bare at de som også starter i "feil ende" kan havne på akkurat samme sted som alle andre, bare noen år senere.. Synes ikke det er noe å være flau av! Anonymous poster hash: c42fc...d2c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #19 Skrevet 17. desember 2014 Ingenting flaut med dette nei, stå på du. Folk prioriterer forskjellig. Noen velger utdannelse før barn mens andre velger det motsatte. Alt er like greit selv om noen måtte mene noe annet. Folk har meninger om andres valg nærmest uansett hva man velger. Enten er man for ung til å få barn eller så er man for gammel. Det samme med å gifte seg eller etablere seg. Noen mennesker har fordommer mot andre mennesker uansett, så det er ikke noe å bry seg om dersom du får negative kommentarer. Hold hodet hevet, vær stolt av at du tar en utdannelse og lykke til. Kan forøvrig legge til at mamma tok videregående samme året som jeg var russ. Hun trengte det egentlig ikke, men hadde gått hele livet sitt og vært flau over å ikke ha studiekompetanse. Anonymous poster hash: afdb0...2e8
Djungelvrål Skrevet 17. desember 2014 #20 Skrevet 17. desember 2014 (endret) Jeg var 29 da jeg begynte på den siste utdannelsen min. Syns ikke det var flaut overhodet. Men det var drit å gå i klasse med en haug med 17-18 åringer! Endret 17. desember 2014 av KG dama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå