AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #1 Skrevet 17. desember 2014 helt siden vi flyttet inn til leiligheten våres har det vært en del maur og edderkopper. De er overalt. Jeg, som jente blir VELDIG plaget av det. Greit at de kryr oppover vegger.. Men det blir litt for mye når vi må stoppe en film 30 ganger for å drepe de. Er heller ikke noe særlig å se dem overalt.. På TVn, på bordet, sofa, senga, puta, og på kjøkkenet. Spesielt ikke noe godt å bli vekket av dem. Er i ansiktet og lager unger når jeg sover om nettene. Har klaget til huseieren, men hun har ikke gjort noe med det. Og hun informerte oss aldri om noe sånt da vi skrev under på kontrakten. kall meg pyse.. Men fy dæven.. De er ekle. Mitt spørsmål er da.. Vi har 6 måneder til før vi kan flytte ut.. Er det mulig å klage, og kanskje flytte ut litt tidligere? Anonymous poster hash: 92c32...f40
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #2 Skrevet 17. desember 2014 Er også klar over at man spiser edderkopper når man sover om nettene. Men det er ikke akkurat det samme som å bli vekket midt på natta av kåte insekter som ikke klarer å finne et annet sted for å gjøre opp for seg. Anonymous poster hash: 92c32...f40
Puny Skrevet 17. desember 2014 #3 Skrevet 17. desember 2014 Jeg tror ikke det er en oppsigelsesgrunn nei. Men så rart at de ikke greier å bli kvitt dem. Hva har dere prøvd?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #4 Skrevet 17. desember 2014 Ikke bra, huset er ikke tett. Sikkert mye andre feil og mangler når det er skadedyr til stedet. Prøv og kjøp en "klikker" du setter i stikkontakta. Får kjøpt den på Clas Ohlson. Holder maur, edderkopper og andre smådyr unna Anonymous poster hash: 8213a...99b 1
Puny Skrevet 17. desember 2014 #5 Skrevet 17. desember 2014 Ikke bra, huset er ikke tett. Sikkert mye andre feil og mangler når det er skadedyr til stedet. Prøv og kjøp en "klikker" du setter i stikkontakta. Får kjøpt den på Clas Ohlson. Holder maur, edderkopper og andre smådyr unna Anonymous poster hash: 8213a...99b Hvilke hus er så tette at ikke små kryp kan komme inn? Dette er da helt vanlig (om enn ikke i dette omfanget...)
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #6 Skrevet 17. desember 2014 Jeg tror ikke det er en oppsigelsesgrunn nei. Men så rart at de ikke greier å bli kvitt dem. Hva har dere prøvd? Vi har prøvd så og si alt vi kan få tak i. Maurspray, feller, sånne klumper man setter ut for å lokke dem ut. Rart de ikke er borte enda med tanke på at det er vinter.. Anonymous poster hash: 92c32...f40
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #7 Skrevet 17. desember 2014 Ikke bra, huset er ikke tett. Sikkert mye andre feil og mangler når det er skadedyr til stedet. Prøv og kjøp en "klikker" du setter i stikkontakta. Får kjøpt den på Clas Ohlson. Holder maur, edderkopper og andre smådyr unnaAnonymous poster hash: 8213a...99b Har prøvd det, dessverre.. Funket ikke.. Kom gjerne med forslag til hva som kan hjelpe. Anonymous poster hash: 92c32...f40
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #8 Skrevet 17. desember 2014 "Jeg, som jente blir VELDIG plaget av det."...Anonymous poster hash: 92c32...f40 Blir du mer plaget av insekter fordi du er jente? Det har jeg aldri opplevd i hvert fall, og jeg er også jente. Anonymous poster hash: 0f953...7e0 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #9 Skrevet 17. desember 2014 Jeg og samboer bor i sokkelleilighet så kan ha en del edderkopper her...det er viktig å holde det veldig rent, og vaske vegger og gulv med eddik! Vi har også brukt en sterk spray som man sprayer rundt vinduer, ute og inne, og i lyfteventilene, sprayer lgså i kriker og kroker som det ofte kan finnes edderkopper i! Er en ganske sterk spray så om du skal spraye inne må du lufte godt inne etterpå. Vi pleier å gjøre det annen hver måne omtrent, tror jeg har seggto edderkopper siden i våres da vi begynte. Kjøpes på Jernia, men husker ikke hva den heter akkurat nå.... Maur har vi ikke her, men slet litt med det der jeg bodde før. Kjøpte slikt maur pulver fra plantasjen til å ha ute, fant ut hvor de kom inn og drøsset hele kanten på veggen og rundt området. Helte også langs veggene på innsiden der det var flest av dem. Om du ikke vet hvor holdt deres er får du drøsse der du se flest maur, om jeg skrudde på ovnen på det ene rommet så kom de ut av listene på den ene siden f.eks. I tilleg kjøpte jeg noen litt større søte små korn med gift i, som maurene tok med inn i og matet de andre maurene med!! Plutselig en dag lå det en diger j*vel på gulvet... Etter det forsvant resten av maurene også!Anonymous poster hash: 796e9...963
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #11 Skrevet 17. desember 2014 Ikke bra, huset er ikke tett. Sikkert mye andre feil og mangler når det er skadedyr til stedet. Prøv og kjøp en "klikker" du setter i stikkontakta. Får kjøpt den på Clas Ohlson. Holder maur, edderkopper og andre smådyr unna Anonymous poster hash: 8213a...99b Slike "skremmere" har ingen dokumentert effekt over hode. Hold det rent i huset, og dersom det ikke hjelper er dette en jobb for profesjonelle, noe utleier skal besørge og betale. Anonymous poster hash: 76c1c...d4e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #12 Skrevet 17. desember 2014 Det er jo noe ganske galt fatt når det er masse maur i en leilighet. Synes absolutt det er noe som bør tas opp med huseier, og som vedkommende har ansvar for å gjøre noe med. Anonymous poster hash: bb5b7...bb5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #13 Skrevet 17. desember 2014 Hvilke hus er så tette at ikke små kryp kan komme inn? Dette er da helt vanlig (om enn ikke i dette omfanget...) Helt vanlige norske hus fra etter 1980? Dyr skal ikke kunne komme inn gjennom vegger. Punktum. De KAN komme inn gjennom en åpen dør/vindu eller en glippe i vinduspakningen eller dørpakningen (eller et hull, om huset er i virkelig dårlig forfatning). Men i så fall så kan en stå der og passe på mens dører/vinduer er åpne for lufting. Pakninger kan eier med enkelhet gå over og bytte, hull kan med letthett i det minste kittest. Så kan dyr komme inn gjennom ventiler. I så fall kjøper en finmasket innsektsnetting og monterer. Her er det ikke snakk om å utrydde noe som kommer utenfra - de krypene skal fysisk hindres fra å komme inn. Edderkoppene kommer utenfra og vil gå vekk om dere først tetter og så dreper de gjennværende. Maurene (med forbehold om at "en del" faktisk er nettopp en del og ikke 1-2 i uka) er verre - de bor kanskje i huset. Da må eier kontakte skadedyrsfirma og få kolonien utryddet profesjonelt. Dette er ikke verken vanskelig eller komplisert, men det må med jevne mellomrom gjenntas. I forhold til om en koloni med maur i veggene er oppsigelsesgrunn må dere spørre andre. Men om stedet kravler med kryp så har dere med overveldende sannsynlighet også mugg/råte og med sikkerhet fukt i leiligheten. Dette er det jeg ville satt fokus på. Og her ringer dere leieboerforeningen e.l. og ber om hjelp. Anonymous poster hash: 1a985...f08
Poppie Skrevet 17. desember 2014 #14 Skrevet 17. desember 2014 Jeg vet ikke hvilke rettigheter du har, men Permetrin (tror du får kjøpt det på biltema) tok knekken på flyvemaurene som kom inn igjennom sprekker ved vindu hos meg.
Frøken.stille Skrevet 17. desember 2014 #15 Skrevet 17. desember 2014 Jeg slet med maur der jeg bodde før. Først fikk jeg sånn pulver og dråper av utleier som jeg prøvde, det funket ikke - så jeg klagde igjen. Da kom de fra sånn skadedyr-greie og spraya noe stoff inn i muren/veggene ute, da ble mauren borte ihvertfall!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #16 Skrevet 17. desember 2014 Bodde i en leilighet på bakkeplan i syden et år, var ille plaget med maur, helt til vi begynte å rydde bort/vaske bort alle smuler etter frokosten. da dem ikke fant mat ville dem ikke komme! Anonymous poster hash: 98679...8c7
Gjest Haaploes Skrevet 17. desember 2014 #17 Skrevet 17. desember 2014 Snakk med utleier, og frem til utleier kontakter et skadedyrfirma er dere nødt til å være rigide med rengjøring og hygiene.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #18 Skrevet 17. desember 2014 Kontakt en leieboerforening og få seriøs hjelp. Slik som dette skal ikke et husrom ment til beboelse, være. Evt. Søk advokathjelp på egenhånd. Har du innboforsikring? Undersøk om du har rettshjelp innkludert.Anonymous poster hash: d3e99...5f8
Gjest Lillia Skrevet 17. desember 2014 #19 Skrevet 17. desember 2014 (endret) KLAG! Og si at ordner de ikke det flytter dere ut på flekken. ÆSJ. Virkelig. Jeg bodde i en leilighet FULT av mugg og fuktskader, merket ikke dette før etter sikkert 1 år (hadde alltid en mistanke pga lukt osv men.) og jeg sa dette må dere fjerne. Eneste de kom med var klorin og en klut. Viste seg å være ENDA mer mugg, grusomt mye og. Da sa vi bare takk for oss, og at de får finne seg en ny leieboer selv og at vi holder oss ikke til kontrakten når de leier oss ut en helsefarlig leilighet. De gikk med på det og vi flyttet ut på dagen. Endret 17. desember 2014 av Lillia
Puny Skrevet 17. desember 2014 #20 Skrevet 17. desember 2014 Helt vanlige norske hus fra etter 1980? Dyr skal ikke kunne komme inn gjennom vegger. Punktum. De KAN komme inn gjennom en åpen dør/vindu eller en glippe i vinduspakningen eller dørpakningen (eller et hull, om huset er i virkelig dårlig forfatning). Men i så fall så kan en stå der og passe på mens dører/vinduer er åpne for lufting. Pakninger kan eier med enkelhet gå over og bytte, hull kan med letthett i det minste kittest. Så kan dyr komme inn gjennom ventiler. I så fall kjøper en finmasket innsektsnetting og monterer. Her er det ikke snakk om å utrydde noe som kommer utenfra - de krypene skal fysisk hindres fra å komme inn. Edderkoppene kommer utenfra og vil gå vekk om dere først tetter og så dreper de gjennværende. Maurene (med forbehold om at "en del" faktisk er nettopp en del og ikke 1-2 i uka) er verre - de bor kanskje i huset. Da må eier kontakte skadedyrsfirma og få kolonien utryddet profesjonelt. Dette er ikke verken vanskelig eller komplisert, men det må med jevne mellomrom gjenntas. I forhold til om en koloni med maur i veggene er oppsigelsesgrunn må dere spørre andre. Men om stedet kravler med kryp så har dere med overveldende sannsynlighet også mugg/råte og med sikkerhet fukt i leiligheten. Dette er det jeg ville satt fokus på. Og her ringer dere leieboerforeningen e.l. og ber om hjelp.Anonymous poster hash: 1a985...f08 Med hele den rekken med forbehold du nevner så vil jeg anta at dette er vanlig i de aller fleste norske hus. Det eneste som er rart i denne historien er omfanget av skadedyr, ikke det faktum at de finnes...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå