Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt til å søke meg inn til militæret i hjemlandet mitt. Jeg må bo der i 1,5 år før jeg kan søke og jeg fikk beskjed om at når jeg flytter der igjen kontakter de bare legen min som jeg registrerer meg hos der for å få informasjon om min medisinsk situasjon.

Jeg var hos legen min i Norge og der snakket jeg med legen min om at jeg var litt deprimert og FØR i tiden da jeg var yngre slet jeg med angst og ocd. Nå har jeg ALDRI blitt diagnotisert, dette var bare min egen mening. Hvis man har OCD kan man ikke være i militæret. Nå vet jeg ikke om det har noe å si ettersom jeg aldri har blitt diagnotisert.

Det jeg lurer på er om jeg bytter lege nå i Norge og den nye legen ikke spør om mine gamle journaler (noe de har sjeldent gjort) og jeg reiser til hjemlandet mitt, og legen min der spør om journalen min fra Norge - vil det vises?

Beklager for et litt rotete innlegg...

Anonymous poster hash: aeb2a...fe7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du i militäret???? Det er jo helt grusomt! Da blir du en morder!

Anonymous poster hash: a869c...8a6
Skrevet

Selvdiagnoser vil ikke vises i journal.

Anonymous poster hash: bf5a1...08d

Skrevet

Normalt sett blir slike opplysninger fra en pasient journalført av leger, da som pasientens opplysninger om egen helse.

Når slikt er journalført så er det nedskrevet og følgelig står i en journal som følger deg uansett hvor mye du bytter leger. Denne typen journalnotater vil og være vanskelige å få slettet eller endret, fordi det er dine opplevelser om din egen helse ikke en leges subjektive vurderinger eller tolkninger av noe du sier eller mener.

Skal du fremlegge journaler for en etat, enten det er militæret eller et forsikringsselskap vil de kreve alt og at du gir en bla kofullmakt til at de kan hente ut de de mener er relevant. Har du vært hos lege, kommer dette også frem med dato og diagnoser hos Nav/Helfo, så dette klarer du aldri å skjule.

Så militærkarieren din tror jeg du skal skrinlegge.

Anonymous poster hash: 166ca...853

Skrevet

Du kommer sikkert inn, kos deg i kampen mot taliban og syria, regner med du er en av dem.

Anonymous poster hash: ae4db...7e2
Skrevet

Normalt sett blir slike opplysninger fra en pasient journalført av leger, da som pasientens opplysninger om egen helse.

Når slikt er journalført så er det nedskrevet og følgelig står i en journal som følger deg uansett hvor mye du bytter leger. Denne typen journalnotater vil og være vanskelige å få slettet eller endret, fordi det er dine opplevelser om din egen helse ikke en leges subjektive vurderinger eller tolkninger av noe du sier eller mener.

Skal du fremlegge journaler for en etat, enten det er militæret eller et forsikringsselskap vil de kreve alt og at du gir en bla kofullmakt til at de kan hente ut de de mener er relevant. Har du vært hos lege, kommer dette også frem med dato og diagnoser hos Nav/Helfo, så dette klarer du aldri å skjule.

Poenget mitt er vel at jeg har erfart at jeg har hatt ocd symptomer men har aldri blitt diagnotisert med det. Blir litt rart om de baserer sin avgjørelse på det.

Skrevet

Selvdiagnoser vil ikke vises i journal.

Kan jeg spørre hvordan du vet dette? Noe du har erfart?

Skrevet

Skjønner at diagnoser følger meg, men jeg har aldri bitt diagnotisert med det før.

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du vet dette? Noe du har erfart?

i tilfeller hvor man ikke blir diagnostisert, så vil legen bare journalføre symptomer. En sjelden gang vil legen kunne skrive at "pasient er redd for/har konkludert med "sett inn diagnose"". Hvor han så enten avfeier eller velger å avvente diagnose før videre utredning. Ingen personlig erfaring, men har lest flerfoldige journaler i jobbsammenheng.

Skrevet

Om symptomene er nok til å avvise militærtjeneste, vet jeg forresten ikke noe om.

Skrevet

Skjønner at diagnoser følger meg, men jeg har aldri bitt diagnotisert med det før.Anonymous poster hash: aeb2a...fe7

Ikke bare diagnoser følger folk men det meste og ikke minst det legen mener er av betydning for pasientens helseforhold blir notert og følger pasienten journaler.

Du bør jo og regne med at du må gjennomføre ulike typer tester før du evt. Blir tatt opp i noe militært. Har du tenkt på ar du med de opplysnkngene du innledningsvis har gitt, kan "tippe" psykisk i militærtjeneste? Få ut kopi av journalen din og se hva legen har notert så vet du og vi andre slipper å spekulere i hva som er skrevet.

Skrevet

Ikke bare diagnoser følger folk men det meste og ikke minst det legen mener er av betydning for pasientens helseforhold blir notert og følger pasienten journaler.

Du bør jo og regne med at du må gjennomføre ulike typer tester før du evt. Blir tatt opp i noe militært. Har du tenkt på ar du med de opplysnkngene du innledningsvis har gitt, kan "tippe" psykisk i militærtjeneste? Få ut kopi av journalen din og se hva legen har notert så vet du og vi andre slipper å spekulere i hva som er skrevet.

Jeg skal få et utskrift av journalen min selvfølgelig, ville bare høre hva andre har å si. Nå som det er jul får ikke jeg sett den før etter nyttåret.

Jeg har lidd av angst på et tidspunkt, men jeg har overkommet det meste. Sliter heller ikke med OCD.

Jeg får uansett ta kontakt med militæret i hjemlandet mitt og høre om man må ha en diagnose for å bli vurdert som ikke tjenestedyktig. :)

Skrevet

Om symptomene er nok til å avvise militærtjeneste, vet jeg forresten ikke noe om.

Nei da, bare hadde vært litt rart om jeg blir avvist uten å faktisk blitt utredet for det. Litt som om jeg skulle gå til legen og si at jeg led av schizofrenia på et tidspunkt, og at det skal få betydning for min fremtid selvom jeg har aldri blitt sjekket for det. Hva en pasient mener de lider av er ikke akkurat pålitelig...

Skrevet

Hvorfor vil du i militäret???? Det er jo helt grusomt! Da blir du en morder!

Anonymous poster hash: a869c...8a6

Hold politikken utenfor, takk. Her skal det ikke diskuteres dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...