Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet ikke om dette blir rett plass å poste på, isåfall får tråden bare flyttes.

Jeg har et problem med arbeidsgiveren min, jeg er derfor sykemeldt og skal ikke tilbake igjen. Jeg har blitt behandlet så innmari dårlig og har vært syk med ekstreme fysiske plager over flere år (lå blandt annet på sykehus en periode). Nå som jeg har fått hjelp fra fastlegen min og psykolog, og vet at jeg ikke skal tilbake er disse fysiske plagene borte. Med unntak av et stort press i brystet hver morgen.

Arbeidsgiveren min har forsøkt å ringe meg flere ganger, og jeg får en skikkelig vond følelse inni meg og ønsker absolutt ikke å ha noen som helst dialog med arbeidsgiver. Arbeidsplassen har gjort meg syk pga måten jeg er blitt behandlet på. Det har vært et ganske traumatisk arbeidsforhold, og jeg gruer meg nok som det er til å oppleve arbeidslivet igjen pga denne bedriften.

Jeg vet at jeg er nødt til å ta dialogen før eller siden. Men jeg aner ikke hva jeg skal si. Jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere dette her. Personen er veldig god til å komme under huden på en og få folk til å føle seg skikkelig dårlig. Jeg er rett og slett helt tom for ideer på hvordan jeg skal håndtere dette.

Arbeidsgiver tror jeg kommer tilbake i jobb, men på nyåret vil oppsigelsen komme med dårlig arbeidsmiljø som årsak. De har rett til å tvinge meg til å jobbe i oppsigelsestiden, men da vil arbeidstilsynet, NAV og helsepersonell bli involvert og granske hele bedriften i hver eneste krik og krok. Så jeg håper og tror at jeg slipper å arbeide der noe mer noen gang. Jeg ønsker virkelig ikke å bli syk igjen, og jeg er helt ute av stand til å søke andre jobber så lenge jeg må jobbe der da det tar absolutt alt av kapasitet jeg har.

Uff.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... Jeg hadde aldri trodd jeg skulle oppleve en så dårlig arbeidsplass. Jeg har heldigvis jobbet et annet sted tidligere som det var veldig bra, og prøver hele tiden å fokusere på den gode arbeidserfaringen jeg har.

Det er ikke bare meg som har blitt syk av bedriften. Det er flere ansatte som har endt opp som meg og blitt sykemeldt og så fått friskmelding til arbeidsformidling etter å ha kommet seg på beina. En god kollega var sykemeldt i et helt år før personen var kapabel til å komme seg ut i arbeidsmiljøet igjen pga dette arbeidsforholdet. Så det er ikke jeg som er svak eller skjør, selvom jeg lenge gikk og trodde at det var meg det var noe galt med.......

Fastlegen min kjenner godt til bedriften, og støtter meg fullt ut.

ahh..... Hva skal gjøre.... Skal jeg ringe opp igjen, vente til de ringe på nytt og svare, eller bare overse det frem til jeg har levert oppsigelsen min?

Mvh meg...

Anonymous poster hash: 5a88b...08f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør møtet kort og godt. Fortell hvordan du føler det og prøv å ikke la deg trykke ned. Kan du invitere noen med på møtet? Feks fastlegen?

Og ikke si opp før du faktisk kan jobbe igjen eller har en jobb å gå til. Det tjener deg ikke godt. Klarte ikke å lese hvor lenge du har vært sykemeldt men det er viktig å sikre seg økonomisk fram til du er frisk igjen.

Skrevet

Dersom du nekter dialog med arbeidsgiver under sykemeldingsperioden kan du miste sykepengene dine, så dialog må du rett og slett ha.

Jeg har selv vært i en sak med dårlig arbeidsmiljø (eller rettere sagt leder som ikke fulgte aml), og tro meg, arbeidstilsynet gjør ikke en dritt, og i den grad de gjør noe tar det år og dag før det kommer krav på bordet. Du bør med andre ord belage deg på å enten gå tilbake til jobb i oppsigelsestiden, eller si opp med en gang og la oppsigelsestiden løpe mens du er sykemeldt.

Anonymous poster hash: 7a936...852
Skrevet

Jeg får sykemelding med friskmelding til arbeidsformidling. Det vil si at jeg er sykemeldt med tillatelse til å søke andre jobber og at det blir levert en oppsigelse på dagen. Så jeg får utbetalt sykepenger til jeg får jobb. Dette er en mulighet for at sånne som meg skal kunne komme seg videre i arbeidslivet. Håper inderlig jeg slipper å bli tvunget til å jobbe der i oppsigelsestiden.. :( fastlegen min sa han skulle stille seg på bakbeina dersom de krevde det... Jeg får vel ta dialogen.. Bare aner ikke hva jeg skal si... :(

Skrevet

Du må være tøff ts, kom evt. med trusler fra noen sterke karer du kjenner som kan gi han en omgang.

Anonymous poster hash: 4fd3d...be7
Skrevet

kan ikke legen ta seg av dialogen? ellers trenger du vel ikke å møte opp eller ringe, det holder vel med e-post kommunikasjon?

Anonymous poster hash: 5c7b0...89f
  • Liker 1
Skrevet

Ta med deg noen på møtet; tillitsvalgt og/eller verneombud. Du må som det sies her ha en dialog. Den kan være kort. Du kan si du ikke lengre ønsker å arbeide der pga arbeidsforholdene. Arbeidsgiver plikter å prøve å holde en dialog med den sykemeldte, så han er jo NØDT til å ringe deg når du ikke er innom jobb. Arbeidsgiver bør vel også få et signal på at han må se seg om etter andre arbeidstakere for å erstatte din stilling, evt forlenge kontrakten til den som evt er i ditt sykevikariat.

Synd du har opplevd det så tøft på jobb. Bra du har hjelp nå til å takle problemene og at du prøver å få deg en annen jobb. Skal vel godt gjøres å være like uheldig igjen, så ny jobb MÅ jo bare bli bedre!!

Anonymous poster hash: 55f03...ec2
Skrevet

Det du skriver er som å lese om seg selv.

Jeg har også en arbeidsplass som gjør meg psykisk syk, med en leder som praktiserer elendig personalhåndtering, og der stillingen min har hatt ekstremt stor "gjennomtrekk". Det siste visste jeg ikke da jeg begynte der. Det virket som en drømmejobb for meg, men jeg har aldri vært borti mer amatørmessig "lederskap" og dårligere miljø noe sted. Det tok nesten et år med psykologhjelp før jeg kom meg på beina igjen.

Når det gjelder dialog, så er det slik at arbeidsgiver plikter å holde dialog med arbeidstaker, og arbeidstaker plikter å være med på dialog. Dette er selvsagt ikke så godt når jobben gjør deg syk, men arbeidstaker har ingen rett til å vite noe om diagnosen din, kun om ditt funksjonsnivå. Noe av grunnen til at reglene er slik er at det er et uttalt mål om å redusere sykefraværet i arbeidslivet, med gulrot og pisk både overfor arbeidsgiver og arbeidstaker.

Man plikter også å utarbeide en oppfølgingsplan i samarbeid.

Fastlege har også en rolle oppi dette, og må gjøre en funksjonsvurdering av deg, med vekt på hva som er helsemessig forsvarlig.

Du må derfor møte i møtet, men forbered deg godt og ta gjerne med deg noen. Denne "noen" kan være verneombud, tillitsvalgt eller en annen person som du har tillit til og som kjenner til din situasjon. Det trenger ikke være noen fra jobben. Du kan ha med fastlegen dersom du ønsker, men da er det best om møtet avholdes på legekontoret så legen slipper å bruke tid på reise til og fra.

Jeg vil råde deg til å tenke nøye gjennom hva du sier i møtet. Forbered deg på å forklare hva du ikke kan gjøre av oppgaver, og vær så poengtert og saklig som mulig.

Til det du sier om å jobbe i oppsigelsestiden: Du plikter ikke å jobbe i oppsigelsestiden dersom du er sykemeldt. Mange tror dette, men jeg innbiller meg at de blander sammen med den situasjonen som kan oppstå dersom en arbeidstaker har vært permittert (av arbeidsgiver) for deretter å bli oppsagt (av arbeidsgiver). Da plikter arbeidsgiver å ta inn arbeidstaker i jobb i oppsigelsestiden. Blir man oppsagt av arbeidsgiver har man rett til å stå i jobb i oppsigelsestiden.

Når du sier opp jobben trenger du ikke begrunne oppsigelsen din i noe som helst overfor arbeidsgiver. Men dersom du ikke har skaffet deg annen jobb før du sier opp, og du sier opp av helsemessige årsaker, bør du absolutt be fastlegen om dokumentasjon på dette. Da kan du søke NAV om fritak for 8-ukersperioden uten dagpenger som du ellers ville hatt. Folketrygdeloven inneholder bestemmelser om særskilte årsaker (husker ikke paragraf eller ordlyd), som NAV har anledning til å vurdere i slike tilfeller.

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 9488f...0d6
Skrevet

Når det gjelder dialog, så er det slik at arbeidsgiver plikter å holde dialog med arbeidstaker, og arbeidstaker plikter å være med på dialog. Dette er selvsagt ikke så godt når jobben gjør deg syk, men arbeidstaker har ingen rett til å vite noe om diagnosen din, kun om ditt funksjonsnivå.

Jeg mener selvsagt arbeidsgiver, ikke arbeidstaker der jeg har uthevet.

Anonymous poster hash: 9488f...0d6

Skrevet

Jeg får sykemelding med friskmelding til arbeidsformidling. Det vil si at jeg er sykemeldt med tillatelse til å søke andre jobber og at det blir levert en oppsigelse på dagen. Så jeg får utbetalt sykepenger til jeg får jobb. Dette er en mulighet for at sånne som meg skal kunne komme seg videre i arbeidslivet. Håper inderlig jeg slipper å bli tvunget til å jobbe der i oppsigelsestiden.. :( fastlegen min sa han skulle stille seg på bakbeina dersom de krevde det... Jeg får vel ta dialogen.. Bare aner ikke hva jeg skal si... :(

Hva mener du, hva du skal si? Et dialogmøte har som poeng å lufte om du kan komme tilbake på jobb med ev. tilrettelegging. Her sier du rett ut at det er uaktuelt. Stort mer trenger du ikke å si - enhver finte fra arbeidsgiver møtes best med enten "jeg hører hva dere/du sier" eller "Det noterer jeg meg at dere mener".

Og det er helt vanlig og ofte ønskelig fra begge parter å ha med hms-ansvarlig i bedriften eller representant for din fagforening på et slikt møte. Fagforeningen din er her den logiske - de har du sikkert alt involvert i prosessen?

Anonymous poster hash: 7abb6...450

• Liker 1
Skrevet

TS her..

Takk for svar alle sammen.

Jeg er ikke kalt inn til noe møte enda, og blir det nok heller ikke før oppsigelsen er levert. Jeg har ikke vært sykemeldt så veldig lenge (et par mnd). De bare prøver å ringe meg. Jeg vet fra tidligere sykemeldingsperioder at det denne telefonsamtalen går ut på er først smisk-smisk, så graving om hvorfor jeg er sykemeldt, og så utskjelling.

Dersom jeg blir kalt inn til et møte før jeg får levert oppsigelsen, kommer jeg til å høre med fastlegen min om han kan være med i et slikt møte.

Jeg bare kjenner kvalmen komme så inderlig når jeg ser arbeidsgivers navn på telefonen når det ringer. Jeg er av en eller annen grunn redd for å ta telefonen når de ringer, og blir helt satt ut og får panikk og lurer på hva i all verden jeg skal gjøre.

Nå har jeg fått beina på bakken igjen og roet meg ned, så jeg ser nå at jeg må bare ta telefonen og holde hodet kaldt. Det å holde hodet kaldt blir vel den største utfordingen, da arbeidsgiver som sagt er meget god til å trykke ned andre mennesker. Jeg har blitt så innmari mye bedre nå etter en periode hvor jeg ikke har hatt noe som helst kontakt med arbeidsgiver, og er egentlig redd for at jeg skal falle litt tilbake om jeg ikke spiller kortene mine riktig.... Det er helt grusomt å sitte med en slik frykt overfor arbeidsgiveren sin...

Jeg får sette meg ned og skrive ned stikkord for hvordan jeg kan vinkle samtalen, så jeg får tatt styring. Så er jeg hvertfall noe forberedt..

Skrevet

Etter 8 ukers sykemelding plikter arbeidsgiver å kalle inn til dialogmøte, men ts opp muligheten for friskmelding til arbeidsformidling med fastlegen. Det gjelder bare i tre måneder, men du finner kanskje en jobb innen da?

Alternativet er å forbli sykemeldt frem til du finner en ny jobb. Du må likevel delta på det dialogmøtet, men det trenger ikke bli så ubehagelig som du frykter. Fastlegen din kan også være med.

Anonymous poster hash: cb385...e7d

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Høres så kjent ut

Anonymkode: a8e76...c0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...