Gå til innhold

Tips til plassering av sparepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har solgt en leilighet og sitter igjen med ca 900 000 kroner. Pengene skal etter planen bli stående noen år og brukes som egenkapital når jeg kjøper meg leilighet/hus. Ser for meg 3 -5 år frem i tid. Har en sparekonto med 2,1 % rente i banken min (renten ble nettopp satt ned igjen) og lurer derfor på om det vil være bedre å bytte til en bank med bedre betingelser evnt plassere pengene et annet sted? Er akkurat for gammel til BSU, så det er ikke noe alternativ.

Har dessverre alt for liten peiling på økonomi til å være 35 år. Har et studielån som er nedbetalt om 3 år og betaler selvsagt regninger. Bortsett fra dette er jeg i grunnen helt uinteressert i økonomi så lenge jeg har mer penger som kommer inn enn hva jeg bruker. Har ingen økonomiinteresserte venner eller familiemedlemmer som kan hjelpe meg med råd heller. Kan lite om sparing i fond og enda mindre om aksjer. Spør derfor her inne i håp om at noen har ett eller flere gode råd. Bør jeg bare la pengene stå på sparekonto til jeg trenger dem eller møte banken for råd?

Anonymous poster hash: 4dc72...c26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vente 3-5 år med å kjøpe?

Anonymous poster hash: 049f6...70d
Skrevet

Det er et problem nå, selv fordi som har god innsikt hvor de kan plassere pengene når rentene (ikke bare i Norge er rekordlave). Det sies at sparere tvinges til å ta større risiko for ikke å tape. Nå med de turbulente tidene med oljeprisfall, kronefall og fall på Oslo Børs med generell nervøsitet, er det ikke godt å svare på det.

Jeg har samme problem men har enda kortere horisont, ca 1 år max. Jeg må inn i bolig, fordi jeg ser på det som det sikreste for meg.

Nordax gir vel fortsatt beste rente, 3,25%, men der kan du bare plassere 800 000. Ellers, dvs, vanligvis anbefales rente-eller obligasjonsfond, for litt lengre tid, men rentefond gir dårligere avkastning enn høyrentekonto i bank nå. Hvis du er villig til å ta høyere risiko kan du vurdere andre fondstyper, men 3-5 år er ikke veldig lang tid for høyere risiko.

Anonymous poster hash: f2733...f72
Skrevet

Hvorfor vente 3-5 år med å kjøpe?

Anonymous poster hash: 049f6...70d

Har for øyeblikket en bosituasjon for som er helt perfekt, men dette vil endre seg om få år. Leier en leilighet via arbeidsplassen og bor såpass billig at all fornuft tilsier jeg bør bli boende der til huset skal selges om noen år (bedriften min skal flytte). Skal også reise mye i jobben de neste 2-3 årene og det passer derfor dårlig å ha ansvaret for eventuelle leietakere el her hjemme i den perioden. Leiligheter her jeg bor er svindyre (Stavangerområdet), så jeg vil tenke meg godt om før jeg kjøper meg noe nytt. Har også en tanke om hvor jeg vil bo om noen år, men leilighetene der er enda ikke bygget eller lagt ut for salg.

TS

Skrevet

Har for øyeblikket en bosituasjon for som er helt perfekt, men dette vil endre seg om få år. Leier en leilighet via arbeidsplassen og bor såpass billig at all fornuft tilsier jeg bør bli boende der til huset skal selges om noen år (bedriften min skal flytte). Skal også reise mye i jobben de neste 2-3 årene og det passer derfor dårlig å ha ansvaret for eventuelle leietakere el her hjemme i den perioden. Leiligheter her jeg bor er svindyre (Stavangerområdet), så jeg vil tenke meg godt om før jeg kjøper meg noe nytt. Har også en tanke om hvor jeg vil bo om noen år, men leilighetene der er enda ikke bygget eller lagt ut for salg.

TS

Men hvorfor solgte du, hvis det hadde vært din beste investering? Litt bryderi med leietager er vel verd en god plassering?

Nå er vel boligmarkedet i Stavanger-området et av de få stedene der prisene er forventet å falle grunnet redusert olje-aktivitet. Kanskje du er heldig å ha solgt på topp, og kan kjøpe igjen om noen år til billigere pris?

Skrevet

^ Men på den annen side, kan et verre scenario være, at du kun oppnår 2,5% i avkastning, - skatt 27%, så sitter du igjen med 1,82% avkastning pr år.

Boligmarkedet kan f.eks. fortsette å stige med 4-5% pr år, og da vil du ha langt mindre å kjøpe bolig for om 3-5 år, enn det du har i dag.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Kjøp leilighet og lei den ut.

La oss si at du betaler 12 000 i måneden i avdrag + renter. La oss si at du leier den ut for 12 000 i måneden etter skatt. Da er det bare rentene og vedlikhold som er kostnadene mens netto leieinntekt - renter - vedlikehold +- verdistigning blir ren sparing.

Skrevet

Men hvorfor solgte du, hvis det hadde vært din beste investering? Litt bryderi med leietager er vel verd en god plassering?

Solgte pga at jeg eide leiligheten sammen med to andre familiemedlemmer (arvet den for noen år siden) som begge ønsket å selge. Hadde ikke råd til å kjøpe dem ut og derfor ble leiligheten i stedet solgt.

• Liker 1
Skrevet

Kjøp leilighet og lei den ut.

La oss si at du betaler 12 000 i måneden i avdrag + renter. La oss si at du leier den ut for 12 000 i måneden etter skatt. Da er det bare rentene og vedlikhold som er kostnadene mens netto leieinntekt - renter - vedlikehold +- verdistigning blir ren sparing.

Skjønner at jeg muligens bør vurdere å gjøre dette ja. Foreløpig er jo leiemarkedet i området her veldig bra, så det er muligens en god ide.

Takker ellers for alle gode svar så langt og skulle ønske jeg tok noe utdanning innen økonomi da jeg var yngre.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...