Gå til innhold

Bortskjemt eller overbeskyttet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner en 5-åring som alltid får det som hun vil. Hun er ekstremt kresen, og i familiemiddager får hun egen mat. Det er ingen som helst krav til at hun bør smake på det som blir servert. Hun bare "er sånn". Spiser hun lite mat, får hun dessert istedet.

Er hun ute, sommer eller vinter, bestemmer hun selv når hun vil avbryte skitur/ strandtur/ fjelltur ved det minste ubehag- ingen krav til å holde ut litt, prøve litt til eller finne seg i å vente. Orker hun ikke gå noe særlig, blir hun båret. Mye sutring og klaging når hun må aktivisere seg utendørs; liker best å sitte inne.

Mister hun for eksempel kake på gulvet, plukker moren opp det for henne.

Er dette barnet ekstremt bortskjemt, eller er det foreldrene som er konfliktsky?? Eller høres det ut som barnet har en diagnose/sykdom?

Anonymous poster hash: 50a60...d05

Videoannonse
Annonse
Gjest Enhjørning
Skrevet

Det er godt mulig at dette barnet har en diagnose. Har i voksen alder innsett etter jeg leste et brev skrevet av faren til ei jente med spesielle behov at det var som om han hadde skrevet om min barndom. Mange opplevde det nok som at jeg var bortskjemt og at foreldrene mine ikke satte grenser, men de klarte til en viss grad å tilpasse seg dette til tross for at de ikke visste noe om diagnosen. Siden de ikke visste noe om det ble det jo også problemer grunnet dette da men som regel skjønte de mine behov.

Og joda, det kan hende hun bare er bortskjemt og foreldrene er konfliktsky men jeg vil anbefale å prøve å ikke tenke i den banen da det kan være vanskelig nok for familien om det faktisk er et reelt problem.

Skrevet

Aspergers??

Skrevet

Det er håpløst å si sikkert uten å snakke med foreldrene.

Det er godt mulig hun har en diagnose, og da er det i så måte mer forståelig.

Men det kan jo også hende det bare er foreldrene som har skjemt henne

bort og gjort henne en bjørnetjeneste. Det finnes mange av de. Det går bare

ut over barnet, skulle ønske de som ønsket å bli foreldre også i mange tilfeller

tok ansvaret for å oppdra barna og ikke bare gi etter. Dette begynner faktisk å

bli ett problem, det bekrefter bl.a lærerne på skolen til barna mine. Hun ene

læreren betrodde meg at hun var helt oppgitt over mange som begynte i 1 og 2 klasse

nå for tiden. De hadde i mange tilfeller aldri holdt i en saks, kunne ikke gå på do, hadde

null respekt for andre og var frekke i munnen. Jeg har jo sett eksempler på dette selv,

men visste faktisk ikke at det var så utbredd som det er.

Anonymous poster hash: 53f0f...85c
Skrevet

Jeg synes det høres ut som dette barnet er veldig bortskjemt! Kanskje foreldrene prøver å unngå skriking og raserianfall og bare gjør som barnet sier.

Hvordan dette barnet får det når det skal på skolen, blir jo spennende å se.........

Skrevet

Alt skal jaggu meg diagonseres i dagens samfunn!

Jenta høres bortskjemt ut, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: d707b...18b
  • Liker 4
Skrevet

Konfliktsky foreldre !

Anonymous poster hash: 7a317...238

Gjest Margit Spat
Skrevet

Det er ingen ting av det du skriver som tyder på noen diagnose. Det høres aller mest ut som dårlige foreldre som ikke evner å sette grenser og har latt barnet ta over all styring.

Dette sagt: barnet kan selvsagt ha en diagnose likevel, som medfører at forholdene er slik, men det du beskriver er ikke diagnosegrunn i seg selv.

Skrevet

Virker som du har veldig god oversikt over livet til denne femåringen?

Synes du skulle passe dine egne saker.

Anonymous poster hash: 27d5d...d91

Skrevet

Aspergers??

ingenting av det som beskrives tilsier asperger. Barn med asperger kan fint ha grenser og presses litt i å holde ut.

min ungdom med asperger har aldri fått lov til å oppføre seg slik.

Dette barnet er rett og slett bortskjemt.

Skrevet

Har et søikt barn selv i familien. Det er leit å se hvordan konfliksky foreldre ødelegger barna sine - og samtidig innbilder seg at de er gode foreldre. I tillegg blir ungen litt tjukk, for h*n får hive innpå så mye dessert og cola h*n vil. Stakkars de ungene når de oppdager at verden ikke lretser rundt dem og at de må bli stilt krav til for å komme noen vei. Ikke rart det blir mange psykiske lidelser hos ungdom.

Anonymous poster hash: e4faa...ce9

Skrevet

Vår seksåring er også veldig kresen. Han slipper å måtte smake på alt mulig i påsyn av andre, det tar vi hjemme.

Han ble fullammet mye lenger enn anbefalt pga at han spiste lite. Etterhvert er repertoaret av mat økt og vi nærmer oss et normalt kosthold. De andre barna våre spiste normalt så det er ikke alltid så enkelt som å tvinge de til å smake.

Hvis vi ikke kjenner til bakgrunnen til grensesettingen er det vanskelig å svare på om det er dårlige foreldrekunnskaper, eller faktorer hos barnet som er grunnen til avgjørelsene.

Ellers vil jeg si at jeg daglig set barn som er skadet av foreldrene sine valg. De lar barnet styre hverdagen og er naive og veike i sin oppdragelse. Det er mye misforstått snillhet og små tyraner rundt om i de tusen hjem. Foreldrene kjøper seg fri med enkle løsninger.

Anonymous poster hash: be00a...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...